מהם הסימנים שדורשים ביקור אצל רופא מפרקים?



הגוף מרגיש אחרת כאשר הוא "חורק" והתזוזה לפתע נעשית קשה. המפרקים, החיבורים החיוניים בין עצמותינו, מאפשרים לנו לנוע בקלות וכשהם נפגעים, אפילו משימות פשוטות כמו עמידה, ישיבה, הליכה ומעבר בין מנחים הופכות למורכבות.

-Photo by Jesper Aggergaard on Unsplash

כל מפרק ייחודי בתפקודו, ויחד הם מאפשרים מגוון תנועות - מכיפוף ועד סיבוב. בלעדיהם, פעולות יומיומיות יהיו בלתי אפשריות.
אנשים רבים חווים במהלך חייהם בעיות במפרקים אשר עלולות לנבוע מגורמים שונים: הזדקנות טבעית, תאונות, או פציעות ספורט ובעקבות כך הם עשויים לחוות רפרטואר שלם של סימפטומים שמעידים על בעיה משמעותית שדורשת ביקור אצל רופא מפרקים.

בעיות במפרקים – למה לצפות?
התסמינים מגוונים ועשויים לכלול כאב מתמשך שעוצמתו משתנה מאחד לשני ואפילו בהדרגתיות, נוקשות ונפיחות באזור המפרק, ולעתים אף אדמומיות ותחושת עיוות מטרידה.
רבים מהסובלים מדווחים על ירידה ניכרת בטווח התנועה, קושי בביצוע פעולות יומיומיות פשוטות, ותחושת עייפות כללית, במיוחד בשעות הבוקר או לאחר תקופות ממושכות יחסית של חוסר פעילות. חשוב לציין כי עוצמת התסמינים עשויה להחמיר עם הזמן, ככל שהשחיקה במפרק מתקדמת.

כאמור, הגורמים לדלקת מפרקים מגוונים ויכולים לנבוע מסיבות שונות, החל מנטייה גנטית, דרך פציעות עבר או תאונות, ועד לחולשה של המערכת החיסונית או עומס יתר על הגוף כתוצאה מעודף משקל. גיל מתקדם הוא גורם סיכון משמעותי, כאשר הסיכון לפתח דלקת מפרקים עולה משמעותית מעל גיל 65, אם כי חשוב לזכור שהמחלה יכולה להופיע גם אצל צעירים ואפילו ילדים.
בכל אופן, קצב התפתחות המחלה משתנה מאדם לאדם; יש כאלה שיחוו הידרדרות איטית והדרגתית, בעוד אחרים עלולים לחוות החמרה מהירה ומשמעותית יותר.

חשוב שלא לדחות טיפול בכאבי מפרקים. כשהגוף מאותת על בעיה במפרקים, יש להקשיב לו.
כך שאם אתם חווים כאב חזק או אי נוחות משמעותית, אל תחכו. ייתכן שמדובר בהידלדלות הסחוס או בדלקת, ומוטב לטפל בכך מוקדם. דחיית הטיפול עלולה להחמיר את המצב ולהקשות על השיקום בעתיד.

למי פונים כדי לטפל במפרקים?
אורתופד מומחה הוא הכתובת לאבחון וטיפול. הוא יבחן את מצבכם באמצעות היסטוריה רפואית, בדיקות הדמיה כמו רנטגן או סריקות מתקדמות, ויתאים תכנית טיפול אישית. זו עשויה לכלול מגוון אפשרויות: החל מתרופות נוגדות כאב, דרך טיפולי פיזיותרפיה או הידרותרפיה, ועד לפתרונות כמו מדרסים או גרבי לחץ. במקרים חמורים, כשהתפקוד היומיומי נפגע משמעותית, ייתכן שיומלץ על ניתוח להחלפת המפרק.
בתהליך זה, החלק הפגוע מוחלף בתותב מיוחד המחקה את תפקוד המפרק הטבעי. הטכנולוגיה המודרנית מאפשרת ביצוע הליך זה עם מינימום אי-נוחות ומקסימום יעילות, כולל צמצום הצלקת וסיכויי הצליעה.
למשל, בהחלפת מפרק ירך, השיטה המועדפת כיום היא הגישה הקדמית. המטופל שוכב על גבו, מה שמאפשר למנתח גישה נוחה למפרק תוך שמירה על שלמות השרירים. זה מבטיח יציבות טובה יותר של המפרק החדש ומאפשר שליטה מדויקת באורך הרגליים, מה שמפחית את הסיכון לצליעה. החתך קטן יותר, והחזרה לשגרה מהירה יותר.
לאחר הניתוח, תכנית שיקום מותאמת אישית, הכוללת פיזיותרפיה ופעילות גופנית מבוקרת, עוזרת למטופל לחזור לתפקוד מלא. לעתים נדרש שימוש זמני באביזרי עזר לניידות. חשוב לציין שהתוצאות של הניתוחים המתקדמים הללו נשמרות לאורך שנים רבות.

בכל מקרה, בבחירת רופא מפרקים אשר גם מבצעים ניתוחים, מומלץ לפנות למומחה בעל ניסיון רב בתחום החלפת המפרקים. כדאי לברר על שיטות הניתוח שהוא מיישם, מקום ביצוע הניתוח, ולהתייעץ עם מטופלים קודמים. מידע זה יסייע לכם לקבל החלטה מושכלת ולבחור את המומחה המתאים ביותר עבורכם.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה