שעות הפעילות מצומצמות והנוסעים מתוסכלים: מה יהיה הסוף עם קו רכבת ב"ש-ת"א?

$(function(){setImageBanner('4f5dc03d-8bb8-44a3-a614-3fff52e52971','/dyncontent/2022/9/29/6d85e308-fcfa-410d-ae1c-105b97c61e18.jpg',15320,'מכללת השף אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

לפני עשור הושק קו מהיר לת"א ב-55 דקות במהלך שמטרתו הייתה לחבר את ב"ש למרכז והיווה תקווה לעידן חדש. מאז התברר כי חלומות לחוד ומציאות לכוד, כאשר עשור לאחר מכן הקו הישיר המהיר ביותר מת"א לב"ש (שעה וחצי) הינו בתדירות נמוכה של פעם בשעה, הרכבות מסתיימות מוקדם מאוד בימי שישי וכיום מבוצעות עבודות חשמול שמועד סיומן לא ידוע וגורמות לרכבת לסיים פעילותה מוקדם מאוד גם במהלך השבוע

צילום ארכיון באר שבע נט

באר שבע מתיימרת להיות מטרופולין- עיר המספקת לסביבתה שירותי תעסוקה, חינוך, תרבות ועוד. עיר מטרופולין אמורה לאפשר נגישות אליה וממנה בקלות ובנוחות באמצעות מערכת תחבורה יעילה. אך באר שבע הייתה ונשארה מנותקת ממרכז הארץ. למרות מרחק גיאוגרפי לא גדול יחסית בין תל אביב לבאר שבע, המרכז מרגיש רחוק מתמיד כאשר הרכבת הישירה המהירה ביותר מת"א לב"ש (שעה וחצי) הינה בתדירות נמוכה של פעם בשעה, נסיעה מתל אביב עשוייה לקחת שעתיים ויותר, הרכבת האחרונה מתל אביב לבאר שבע בימי ראשון-חמישי יוצאת בשעה 19:50 וכאשר בימי שישי נפסקת תנועת הרכבות מהמרכז מוקדם במיוחד ללא כל סיבה הגיונית.

אז מדוע תנועת הרכבות מת"א לב"ש מסתיימת כה מוקדם במהלך השבוע? הסיבה הרשמית שמופיעה באתר הרכבת הינה עבודות חשמול לשדרוג קטעי המסילה באזור הדרום ובתחנות באר שבע: "נוסעים יקרים, בשל עבודות חשמול קטעי המסילה באזור הדרום, בקו שבין אשקלון לבאר שבע, (דרך תחנות שדרות, נתיבות ואופקים) ובתחנות באר שבע, יחולו החל ממוצאי שבת 4.3.23 ועד להודעה חדשה שינויים בתנועת הרכבות באזור באר שבע, קריית גת ולהבים, בשעות הערב של ימי השבוע וכן בימי שישי ומוצ"ש". לפי רכבת ישראל, מטרתן של עבודות חשמול המסילה הן מעבר לרכבות חשמליות - שהן ירוקות יותר ואמינות יותר שיהוו שירות טוב יותר לנוסעים. לאור ההבנה ברכבת כי העבודות גורמות לאי נוחות ושיבושים, מציעים ברכבת שירות היסעים קבוע בשעות בהן התחנות סגורות.

אז מה המשמעות של עבודות אלה לתושבי באר שבע? לאור עבודות תשתית על הקו מב"ש עד קריית גת כפי שעולה מאתר רכבת ישראל, תחנות באר שבע מרכז וצפון אוניברסיטה נסגרו לפעילות ורכבות בקו ב"ש-ת"א מתחילות ומסיימות את נסיעתן בימי ראשון עד חמישי בקריית גת, כלומר יש רכבות עד קריית גת ומשם ניתן לקחת הסעה חינמית שמגיעה לתחנות הרכבת בבאר שבע הלוך וחזור (שעוברת דרך תחנת להבים). אך האם אופציית ההסעה מהווה חלופה הולמת לרכבת?

יואלה תושבת העיר שחזרה רק לאחרונה מתל אביב לב"ש התייחסה בפוסט אל חוסר הנוחות והלחץ הרב שנוצר עקב לוח הזמנים המצומצם של הקו מב"ש לת"א המסתיים מוקדם במיוחד: "זו לא חוצפה שהרכבת האחרונה מתל אביב לבאר שבע היא בשעה 19:50?! נחתנו בנתב"ג ב-18:40, ריצה מטורפת למזוודות, 19:20 ברציף מנתב"ג להגנה, 19:40 הגענו להגנה, צריך לעבור רציף עם 3 מזוודות ובריצה מטורפת הגענו בקושי". כאשר לאופציית ההסעה התייחסה יואלה בביטול באומרה כי האופציה איננה נוחה כלל וכלל: "אחרי שעליתי לרכבת עם שלוש מזוודות, ארד ממנה, אעלה את המזוודות לתא המטען באוטובוס, אח"כ אוריד אותן, אקח מונית ואעמיס שוב?!".

אמנם זה נכון שיש קווי אוטובוסים מהמרכז לב"ש, אך נדמה כי אין מדובר בתחליף מושלם לרכבות כפי שמציינים בארגון "15 דקות"- ארגון צרכני תחבורה ציבורית בישראל: "המקטעים הכי חשובים ואלה שבהם צריך את הרכבות יותר מכל הם המקטעים בהם לאוטובוסים לוקח שעות לנסוע אותם (בגלל אורך המקטע וכמובן פקקים) וביניהם מקטע באר שבע-תל אביב".

אך בעוד שינויים זמניים עקב עבודות תשתית וחשמול המסילה למען שיפור חווית הנסיעה עשויות להתקבל בהבנה ע"י הנוסעים, צריך לזכור כי בעיית חיבורה של באר שבע למרכז הייתה קיימת גם לפני עבודות החשמול. באר שבע תמיד סבלה מניתוק תחבורתי מן המרכז, אבסורד קיומי שרק מתעצם לנוכח התהדרותה בתואר "מטרופולין".

אחד הגורמים לבעיה הינו ריבוי תחנות ביניים שמייצרות נסיעות ארוכות ומייגעות. תושבים טוענים כי רכבות הפרברים תופסות את המסילה ולא שמישות מה שיוצר מסלול ארוך להחריד בין 1:30 ל-2:15 שעות לנסיעה חזרה מת"א. במקומן היה ניתן להוסיף קו ישיר מהיר נוסף מתל אביב בשעות העומס, קו שמגיע מת"א תוך שעה וחצי וכיום מגיע בתדירות נמוכה של פעם בשעה, כאשר לדבריהם של תושבי העיר, הרכבות שמסלולן ארוך במיוחד קיימות מאז תחילת השירות והזמנים לא שופרו, להפך, התווספו עוד תחנות. כזכור לפני כעשור דובר על קו ת״א-ב״ש ב-55 דקות, דבר שנראה היום כחלום רחוק. תוסיפו לכך את היעדר קווי רכבות בלילה והשעות המצומצמות בסופ"שים שגורמים לכך שבאר שבע תהיה מנותקת ומרוחקת מן המרכז, בעיה חמורה שפוגעת אנושות ביכולתם של תושבי העיר להגיע למרכז הארץ ומקשה על התושבים להתנהל בכל הקשור לתרבות הפנאי והעבודה והופכת אותם ל"שבויים" בבאר שבע.

מלבד כל אלה, נדמה כי עבודות החשמול לוקחות זמן רב (כבר מעל לכמה חודשים טובים) ובעוד לרוב בפרויקטים בסדר גודל שכזה יש לו"ז המעריך את זמן הסיום הצפוי של הפרויקט, במקרה הזה איך זה הגיוני שאין שום שקיפות לגבי צפי זמנים מוערך לסיום הפרויקט? ומדוע אי אפשר לעשות את העבודות האלה בשעות מאוחרות יותר, למשל משעות הערב המאוחרות עד הבוקר במטרה לפגוע כמה שפחות בשגרת חייהם של התושבים, גם אם זה יאריך את זמן העבודה?

רכבת צפון באר שבע

הרכבת מפסיקה את פעילותה מוקדם מידי בימי שישי

בארגון "15 דקות" מתייחסים לבעיה הקיימת בימי שישי לפיה הקו מפסיק את פעילותו מוקדם מידי שלא לצורך: "שימו לב לזמנים של הרכבות האחרונות בימי שישי מתל אביב מרכז לב"ש צפון שיוצאות כמספר שעות לפני כניסת השבת (רכבת אחרונה יוצאת ב-13:26 לפי אתר הרכבת). למה זה ככה?! כמובן שזה פוגע בתושבי קריית גת וקריית מלאכי בדרום. מישהו אמר דאגה לפריפריה?!". צמצום שעות הפעילות של הרכבת בימי שישי מביא לכך כי מופעלות מספר רכבות נמוך יותר ממה שהיה ניתן להפעיל ופוגעת באפשרותם של התושבים להתנייד בימי שישי מתל אביב לבאר שבע.  

מיכאל, שפנה לארגון 15 דקות בטענה כי הרכבות בכל הארץ (ובפרט מ / אל באר שבע) מסתיימות מוקדם מאוד בימי שישי, כ-3 שעות לפני מה שהיה לפני תקופת הקורונה טוען כי הפתרון לכך פשוט ויישים: "מה שצריך לעשות זה לחייב את הרכבת לעבוד עד צמוד לכניסת השבת וישר מצאת השבת ולא להפסיק לעבוד בצהריים של יום שישי מספר שעות לפני כניסת השבת. הרכבת צריכה להגיע לתחנה האחרונה לא יותר מחצי שעה לפני כניסת שבת, משם מונית לוקחת את הפקח ונהג הקטר הביתה לפני כניסת שבת. ככה היה עד לפני הקורונה אבל מאז הקורונה קיצצו שעות באופן משמעותי ולא החזירו אותן. רכבת אחרונה יכולה לצאת מתל אביב לבאר שבע אפילו ב- 16:17, ולהגיע ב- 17:45 לבאר שבע. זה עדיין מספיק זמן לנהג ולפקח לעלות על מונית ולהגיע הביתה לפני שבת".

מיכאל מתייחס לבעיה נוספת שהתרחשה במעבר האחרון משעון חורף לקיץ: "בהתחלה הרכבת גם ניסתה לא להוסיף שעה של שירות במעבר משעון חורף לקיץ. אחרי שפניתי ל- "15 דקות" הם העלו את זה מול אחד העיתונים ובאמת הרכבת הוסיפה את השעה החסרה. עדיין, זה 3 שעות פחות ממה שהיה ב-2019. בסופו של דבר "15 דקות" העלו את הנושא לפיו הרכבת עובדת בימי שישי 3 שעות פחות לעומת 2019 ולמרות שזה פורסם בשני עיתונים וגם בטלוויזיה בערוץ 12 זה לא עזר. הרכבת החזירה תשובה לקונית שלפי החוק החדש של שעות עבודה ומנוחה לא ניתן לחייב נהגים לעבוד בשבת, אבל זה שקר כי גם אם רכבת מסתיימת ב-17:00 עדיין לנהג יש זמן לקחת מונית הביתה".

במוצ"ש אין רכבות

לפי דברי תושבים ולאחר בדיקה באתר רכבת ישראל, נדמה כי גם במוצ"ש נסיעה בקו באר שבע-תל אביב לא זמינה לציבור. אמג'ד: "במוצש בכלל זה סיוט, אין רכבות כלל" וחן טוענת: "בשבת בערב בתחבורה ציבורית זה סיוט, האם באמת מצופה מאנשים לצמצם שימוש ברכב פרטי כשזה המצב?! שלא לדבר על פגיעה משמעותית במי שאין ביכולתו לשלם על דלק וצריך להסתדר בסופי שבוע עם התחבורה הקיימת".

בסיכומו של דבר, בבאר שבע חיים רבע מיליון תושבים ועל כן היה מצופה לפתרונות תחבורתיים התואמים את התואר "מטרופולין", זאת בזיקה עם ערי המטרופולין האחרות, אחרת, החלום להיות מטרופולין עשוי שלא להתגשם ובאר שבע תישאר פריפריה. אנו במערכת האתר נמשיך לעקוב בתקווה שיופעלו קווי רכבת גם בלילה, שיופעלו יותר קווים ישירים מהמרכז במהלך השבוע ובמוצ"ש וכמובן שיתבהר הצפי לסיום עבודות החשמול שמועד סיומן כרגע איננו ידוע.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('004ec873-8a6f-416e-a0ae-a2d44c7003a4','/dyncontent/2024/12/16/5c5d8b83-5020-4fcc-ac7e-f28cfb249867.jpg',18815,'שפרה 1224 אייטם',525,78,true,32654,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('004ec873-8a6f-416e-a0ae-a2d44c7003a4','/dyncontent/2024/12/15/9d8d2386-821e-41e6-8d2c-0cea317f3fe9.jpg',18362,'קפאסה 0924 אייטם',525,78,true,32654,'Image','');},7]]);})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה