עצים נופלים ברחבי באר שבע והתושבים חוששים לחייהם: "מה יקרה כשהחורף יחמיר?"



הרוחות החזקות הובילו אמש לקריסתם של מספר עצים פה בעיר, ורק במזל לא נפגע אף בן אדם. עם זאת, העובדה שחלק מן העצים בני עשרות שנים, הובילה את התושבים לתהות האם נעשתה עבודת הכנה ראויה לחורף הקרוב - "לא בדקו ולא עקבו"

קרדיט - תוכן גולשים (ע''פ סעיף 27א')החורף הגיע לבאר שבע: אמש, התעוררו תושבי העיר למזג אוויר אפרורי ומדכא אשר התאפיין ברוחות חזקות שנישבו מכל עבר. 

כחלק ממשב הרוח החזק, נרשמו ברחבי באר שבע מספר אירועים מסוכנים במהלכם קרסו עצים בכמה מקומות בעיר, שרק במזל הסתיימו ללא אבידות בנפש. האירוע הראשון התרחש סמוך לשעת הצהריים, אז - קרס עץ אקליטפוס ענק בלב רחוב קק"ל שבעיר העתיקה. רק במזל האירוע לא נגמר באסון, שכן משקלו של עץ כזה יכול להגיע אפילו עד לכדי כמה מאות קילוגרמים. העץ, שגילו הוא כבן 100 שנה - קרס ככל הנראה בעקבות העובדה ששורשיו (כפי שניתן לראות בתיעוד שהועלה כאן בבאר שבע נט), ישנים ורקובים.

מדובר באירוע חמור, כן פעילי איכות סביבה בעיר טוענים כי היה יכול להימנע אם הייתה נעשה עבודת הכנה לחורף. מזל טהר, פעילת איכות סביבה ותיקה מבאר שבע, סיפרה: "רק במזל אף אחד לא נפגע, אני לא רוצה לחשוב מה היה קורה אם מישהו היה עובר שם. אני חושבת שבאחריות העירייה לפתוח בתחקור הנושא, ולברר כיצד קורה שעץ כה וותיק שבבירור שורשיו מתו ממזמן - אינו מוסר מרחוב כה עמוס בעיר".

כמה שעות לאחר מכן, לא הרחק משם - קרס עץ אקליפטוס נוסף. הפעם, זירת האירוע לא פחות מסוכנת, בתוך גינה קהילתית, בסמוך לגן ילדים ברחוב דבורה בשכונת נווה עופר (וילות רסקו). על פי עדות התושבים, רק במזל הגן היה ריק, כך ששום ילד לא היה בקרבת מקום. תושבת האזור סיפרה לבאר שבע נט: "אם אחד העצים האלו היה נופל על ילד, זה היה נגמר באסון נוראי. בשנייה אחת משפחה יכולה להתפרק, ובקלות אפשר למנוע מקרים דומים כאלו בעתיד".

חשבתם שנגמר? בהמשך הערב, התקבלו למערכת האתר דיווחים על קריסת עצים ברחוב ניב דוד בשכונת נווה זאב. על פי עדויות התושבים, עובדי עירייה שהגיעו למקום גידרו את האזור מחשש לנפילה של עצים נוספים במקום. בהמשך הערב דיווחו תושבים על חלקי עצים שהתעופפו ונפלו בכביש במספר מקומות בעיר, אך אין ספק ששלושה אירועים חמורים כאלו צריכה להדאיג את מקבלי ההחלטות בעיריית באר שבע.

חשוב לומר, אנחנו בבאר שבע נט הבאנו בפניכם לא אחת מקרים שונים, במהלכם מחו תושבי העיר כנגד כריתתם של עצים שלא לצורך. המחאה האחרונה התקיימה לאחר כריתת עצים בסמוך לרחוב בני אור. אז, טענו התושבים כי כריתת העצים ברחוב נעשתה בצורה שגויה לגמרי. מחאות נוספות התקיימו בעבר בעקבות כריתות עצים ביער לון ובעיר העתיקה. עם זאת, בשיחות שערכנו הבוקר עם פעילי איכות סביבה בעיר, נראה כי אין התנגדות עקרונית לכריתת עצים במקרים שמסכנים חיים, ובקרב הפעילים יש אף תמימות דעים כי אותו העץ שקרס אמש בעיר העתיקה היה צריך להיכרת.

יהונתן דביר, תושב באר שבע טוען: ''המאבק שלנו הוא נגד הזנחת העצים בעיר ובעד טיפול מקצועי, רחב לב ומתוקצב. אנחנו יודעים שעצים צריכים טיפול: בור שתילה רחב, מעקב, השקייה מוסדרת, גיזום נכון וכן, לעתים נדירות גם כריתה''.

העץ שקרס בנווה זאב. קרדיט - תוכן גולשים ע"פ סעיף 27א'

עוד הוסיף דביר: ''הטענה שלנו הוא שיש הזנחה, אדישות ולעתים גם זילזול: הבור קטן מדי, ההשקיה מקולקלת, הקבלנים שוברים ועוקרים ענפים ושורשים והגוזמים הם לרוב לא מקצועיים (קבלנים, חברת חשמל, מקורות, אנשים פרטיים). מעקב שוטף אחר מצב העצים, בעיקר הבוגרים, לא ממש מתבצע וכך קורה שעץ נרקב בלי ששמו לב, נפצע בלי שלמישהו היה איכפת, התייבש למוות ואולי אף הורעל (כי הפריע לבעל המקום שעלים נושרים לו על החניה). תלונות על כריתה, על ״גירדום״ (מילה מכובסת לכריתה) ועל הרעלת עץ אינן נבדקות במשטרה בגלל ״חוסר עניין לציבור״ והתופעה ממשיכה הלאה''.

''וגם לפני שמאשרים כריתת עץ או לפני שהוא חלילה נופל יש כמה דברים שאפשר לעשות: לתמוך בו עם ברזל, מוטות ואף בטון, לחזק אותו, לגזום נכון, להסיר משקלים. ראיתי הרבה דוגמאות לחיזוק עצים בארץ ובחו״ל.
תמיד מרגש כשבני אדם נאבקים על חיו של עץ (אשר בדרכו נאבק למען חיי האדם)''.

יממה לאחר אותם אירועים, ותושבים בעיר חוששים כי העירייה אינה עושה מספיק על מנת לוודא כי העצים ברחבי העיר יציבים וכי לא נשקפת סכנת קריסה. ר', שמתגוררת בסמוך לפארק הדסה בשכונה ד' אשר עמוס בעצים, טוענת הבוקר: "זה ממש מפחיד לחשוב שבשנייה יכול לקרוס עץ ולהרוג מישהו. מה ייקרה שהחורף יחמיר והרוחות יתחזקו? לא נוכל ללכת ברחוב בלי להסתכל לצדדים שלא עומד ליפול עלינו עץ?".

תגובת עיריית באר שבע תובא כאן כשהיא תתקבל.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה