העירייה: "עד 2025 תגובש תכנית שתתייחס לסגירת מרפסות בכל שכונה"

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('bb3a1e28-9ce5-4706-b2aa-9dfcc45e12bf','/dyncontent/2024/10/13/2346d53b-46dd-4de0-950d-b147052409e2.jpg',18575,'מול 7 1024 אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('bb3a1e28-9ce5-4706-b2aa-9dfcc45e12bf','/dyncontent/2024/9/15/c202a6d5-5805-4866-8db8-bcf9caca5af9.jpg',18347,'גודמן 0924 אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7]]);})

תושבי השכונות החדשות משוועים במשך שנים להקלה בבירוקרטיה המייגעת הנדרשת לסגירת מרפסות בתיהם. לאחר פנייה שלנו בנושא, בעירייה חושפים: "מקדמים בימים אלו תוכנית שבין היתר תגדיר סל עקרונות מנחים ופתרונות מותאמים לכל שכונה ותתייחס בין היתר גם לאופן שבו יתאפשר לסגור את המרפסות בצורה מוסדרת ומאושרת"

מרפסות עם חיפוי בבאר שבע. קרדיט - צילום פרטי

באר שבע מצוייה על ספר מדבר, מה שמביא לכך שהעיר ניצבת בפני אתגרים סביבתיים רבים ובחזית האיומים של משבר האקלים. כבר כיום העיר נדרשת להתמודד עם אירועי מזג אוויר קיצוני שעוצמתם הולכת וגוברת לרבות גלי חום עזים, אבק וכד', ובנוסף התפרעויות רכבי שטח שמלווים ברעש בלתי נסבל, רעשי בנייה בשכונות שעדיין בתהליך הקמה, לכלוך יונים ועוד. לאור זאת קיים רצון בקרב תושבי שכונות שממוקמות בסמוך לאיזורים הללו, בעיקר באלה החדשות שעדיין בבנייה, לבצע הליך של סגירת מרפסת בבתיהם שיעזור להם לצמצם את השפעתם של מפגעים אלה על איכות חייהם (רעש ואבק), ויבטיח את ביטחון ילדיהם שעלולים ליפול מן המרפסות הללו.

"באר שבע היא עיר עם הרבה אבק ולכלוך של יונים, והפיתוח בשכונה שלי (שכונת סיגליות) טרם הושלם, ולמעשה, אנו חיים במעין אתר בנייה. מעבר לכך, השכונה שלנו קרובה מאוד לשטחים הפתוחים, מה שמביא עלינו סופות חול באופן תדיר ועוצמתי יותר משאר אזורי העיר", מספר ע' תושב שכונת סיגליות.

לאור זאת, לדבריו של ע', החליטו תושבי פרוייקט גראנד אביסרור שבשכונת סיגליות לסגור את מרפסות ביתם בכדי להגן עליהם מן המפגעים השונים הפוקדים את השכונה. אך נדמה כי ההליך בוצע שלא לפי הכללים הדרושים לכאורה. ח', מוועד שכונת סיגליות טוענת כי: "נכון לחודש מאי, תושבי גראנד אביסרור טרם החלו בהגשות המסמכים הנדרשים לסגירת המרפסות. עד לקבלת האישור, לאף שכונה בעיר לא מותר לסגור מרפסות לבד".

לטענתו של ע', בעקבות המהלך הלא חוקי לכאורה של דיירי הפרוייקט, בעירייה שלחו לדיירי הפרוייקט קנסות וזימון לשימוע בעירייה: "אנשים שסגרו מרפסות מקבלים זימון לשימוע, משלמים קנסות, נרשמת להם הערת אזהרה על הנכסים בגין חריגות בנייה וכשהם ירצו למכור את הנכס יצטרכו לשלם לעיריה היטלי פיתוח בעקבות החריגה. קונים מפחדים מזה ואנשים לא יצליחו למכור את הדירה שלהם".

אך מדוע תושבי הפרוייקט בחרו שלא לבצע את הליך סגירת המרפסת בצורה מוסדרת ומאושרת לכאורה? ח' מוועד שכונת סיגליות טוענת כי במצב כיום, הליך סגירת המרפסות עשוי לקחת זמן רב ומצריך לא מעט אישורים: "כללי וחוקי המדינה הם כאלו שיש צורך להוסיף אישור זכויות של השטחים על מנת לתת אישור לסגירת מרפסות ולכן זה מצריך שינוי תב"ע שמצריך תכנון, הגשות, מסמכים וכדומה, הליך שלוקח זמן. אישור תב"ע עשוי לקחת בין 3 ל-4 שנים".

אך מלבד המקל, לטענתו של ע' בעירייה ניסו גם לתת את הגזר ולבוא לקראת התושבים: "ועד הפרויקט נפגש עם ראש העיר ונציגים בכירים בעירייה וסוכם שהעיריה תשנה את התב״ע ותאפשר סגירת מרפסות בשטח של 22-24 מ״ר", החלטה שלטענת ח' מהוועד של סיגליות: "רלוונטית בעבור כל תושבי העיר".

ולמרות זאת, ע' טוען כי לאור המצב בו שרויה השכונה, המתנה של בין 3-4 שנים עד להשלמת הליך סגירת המרפסת אינה מתקבלת על הדעת: "הפתרון שהציעו בעירייה אינו אידיאלי. אנחנו בשכונה משלמים ארנונה גבוהה ולטעמי עלינו להתאגד כל תושבי השכונה ולקיים פגישה בנושא".

 אלפי מרפסות בבאר שבע. קרדיט - צילום פרטי

הטענות הללו מצטרפות לטענות שהעלו לפני כשנתיים תושבי שכונת הפארק ולפיהן קיימת אכיפה דיפרנציאלית של תקנות לבניית חיפויים למרפסות הבתים בשכונות החדשות, תקנות שמונעות מהם להתקין חיפויים שכאלה בבתיהם.

ליאור בדש, תושב שכונת הפארק סיפר לנו אז על התסכול הגובר בקרב תושבי השכונה לאור האיסור על סגירת המרפסות: "כשעברתי לשכונה רציתי לעשות סגירה למרפסת שלי מסוג PVC. אותה סגירה/חיפוי נועדה למנוע כניסה של קרני שמש, אבק וחול לביתי. אנחנו בשכונה גרים למעשה באתר בנייה, ואנחנו הולכים לגור ככה לפחות עוד שלוש-ארבע שנים. אז רצינו לעשות סגירה יפה ועדינה, משהו שיוסיף לנוחות וגם לבטיחות כמובן, כי יש לי ילדים קטנים שמסתובבים בבית. אך בעירייה הבהירו לי כי יש תקנות שאוסרות עליי להתקין כל חיפוי שהוא למרפסת הבית שלי ואין מה לעשות בנידון. ואני שואל - מה כבר רציתי בסך הכל? ליהנות מאיכות חיים?".

''חיפויים כאלה כמו שתושבים רבים בשכונה רצו להתקין, קיימים כעת בעשרות אלפי מרפסות בבתים ברחבי באר שבע. אם תסתובב עכשיו בנווה זאב, ברמות ובשכונה ט', אתה תראה אין ספור מרפסות בתים בהן מותקן בדיוק אותו החיפוי (PVC), מה שמעלה את השאלה מדוע החוק אינו נאכף בצורה שווה בכל השכונות בעיר?".

עדי, תושבת שכונת הפארק בשעתו, שהתגוררה בעבר בשכונת רמות סיפקה תשובה מעניינת לשאלה של ליאור. עדי טענה בזמנו כי שילמה כ-70,000 ₪ על הקמת חיפוי מרפסת בביתה, אותו הורו לה לטענתה בעירייה להסיר: "כשגרתי ברמות עשיתי מרקיזה, ואף אחד לא אמר לי כלום ואפשר לומר שכל השכונה עשתה את זה. כשעברנו לשכונת הפארק החלטנו על סגירת המרפסת, אך העירייה התריעה בפנינו כי אנו מחויבים לפרק את סגירת המרפסת בתוך שבוע, שכן הם מתחילים לאכוף את הנושא".

עדי: "בעירייה טענו בפנינו שהאכיפה היא רק בשכונות החדשות, כי אין להם את האופציה לאכוף את זה בשאר העיר בשל מחסור בכוח אדם. אמרו לנו גם שאם אנחנו לא נפרק את סגירת המרפסת, זה יגיע גם לבית המשפט וייפתח לנו רישום פלילי".

תושבי שכונת הפארק טוענים לאפליה: "לא הגיוני שדין תושבי השכונה לא כדין שאר תושבי העיר"

המכתב שנשלח לעדי מעיריית באר שבע. קרדיט - צילום פרטי

ומה יש לעירייה לומר בנושא? פנינו אליהם, שם טוענים כי יפרסמו בשנה הבאה תכנית שתכלול בין היתר הנחיות ברורות לסגירת מרפסות בכל שכונה:

"עיריית באר שבע באמצעות מנהל הנדסה מקדמת בימים אלו תוכנית אקלימית רחבה, הכוללת בין היתר התייחסות לנושא סגירת מרפסות בעיר. ​התוכנית הינה צעד משמעותי להגדרת פתרונות מגוונים עבור סוגי מבנים שונים ברחבי באר שבע בדגש על מתן מענה ראוי ואסתטי למבנים בעיר". ​

"במסגרת התוכנית ייבחנו כאמור, שלל פתרונות תוך ניתוח מעמיק של היבטים אקלימיים ופיזיים, ביצוע מיפוי מפורט לפי שכונות, סוגי בניינים והתייחסות לבקשות תושבים אשר תעלנה במסגרת הליך שיתוף ציבור. התוכנית תגדיר סל עקרונות מנחים ופתרונות מותאמים לכל שכונה, ותתייחס לאופן שבו יתאפשר לסגור את המרפסות בצורה מוסדרת ומאושרת".

"בימים אלו פועל צוות התכנון לגיבוש הסוגיות האקלימיות שעליהן יינתן מענה במסגרת התוכנית והממצאים יוצגו לתושבים בתהליך שיתוף ציבור. צפי מועד השלמת התוכנית הוא במהלך שנת 2025, לאחר הצגת הפתרונות לתושבים וגיבוש המסקנות המתקבלות".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('39537cb1-3097-4933-b2fa-9bc88bc1edc0','/dyncontent/2024/10/13/2346d53b-46dd-4de0-950d-b147052409e2.jpg',18575,'מול 7 1024 אייטם',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה