''לראות ולהבין שלא ניתן להתכחש למה שקרה ב-7.10''



צינורות גינה שמולאו בחומרי נפץ, טילי RPG והטרקטור הצהוב שאף ישראלי לא ישכח. שנה לאחר הטבח ב-7.10, נחשפים בתצוגה מיוחדת לנציגים ואנשי תקשורת מהעולם אמצעי הלחימה של חמאס והשיטות הזדוניות לזרוע מוות וחורבן. המבקרים שראו בעיניים את כלי הרצח לוקחים את התחושות הקשות חזרה הביתה - ועוזרים להפיץ את האמת על מה שקרה כאן

קרדיט: דובר צה"ל

הטרקטור הצהוב, שהרס את הגדר בגבול עזה, ופרץ את דרכם של מאות מחבלים לתוך שטח ישראל, הפך לסמל לזוועות ולטבח 7 באוקטובר. היום, הוא ניצב בבסיס צריפין, בכניסה לתצוגת האמל"ח המוחרם מחמאס. זהו רק פריט אחד מהתערוכה, בה ניתן לראות חלק מכלי הרצח ואמצעי הטרור של המחבלים - שנחשפים כעת גם לעולם.

בתהליך ארוך שנמשך מאותו בוקר נוראי, היחפ"ש, היחידה לפינוי שלל הפועלת תחת המרה"ס, אוספת את הפריטים מהשטח. הם עוברים רישום מסודר, ונשלחים ליחידות מודיעין שאוספות מידע אודות דרכי הייצור, השימוש והייעוד שלהם. "כך אנו מפענחים את תורת הלחימה של האויב, ומפתחים פתרונות שיקשו עליהם לפגוע בכוחותינו", משתף מפקד היחידה, אל"ם (במיל') מוטי זברסקי. 

מעבר ליתרון המודיעיני שמספק האמל"ח, הוא משרת מטרה חשובה נוספת - הסברה לקהילה הבינלאומית. לתצוגה שנפתחה השבוע מגיעים עיתונאים זרים, דיפלומטים, נציגי מכוני מחקר ומשפיעינים מרחבי הגלובוס כדי לראות במו עיניהם מה יצר חמאס במרוצת השנים, ולהפיץ את המידע והאמת החוצה.  התגובות שלהם נעות בין זעזוע מוחלט מרמת התכנון של הטבח, לעצב כשמבינים את השימוש בציוד הומניטרי למטרות טרור", מסביר סא"ל עידן שרון קטלר, סגן מפקד היחידה, "תפקידנו הוא לשמר את הידע שצברנו, ובעיקר - להמשיך להזכיר לעולם מה קרה בשבעה באוקטובר".

מטנדרים, דרך אופנועים, טילי נ״ט, רקטות RPG, ועד כלי טיס בלתי מאוישים, מתחילת הלחימה היחפ"ש החרימו כ-70,000 פרטי שלל. אנחנו נחשפים לחלק מהם, כשההסבר הראשון ששמענו הוא על קופסה אפורה, שנראית כמו ארון חשמל. כשפתחנו אותה, נגלו כפתורים וחוטי חשמל סבוכים: "בתוכה מוסווה מנגנון הפעלה לשיגור רקטות לישובי ישראל".

אנחנו פוסעים בין המיצגים בעקבות סגן מפקד היחידה. על שולחנות שחורים מסודרים בקבוצות מטענים, רובי 'קלצ'ניקוב', אמצעי פריצה נפיצים ואפילו צינורות גינה, שנראים תמימים ממבט ראשון. אנחנו מגלים שהם מלאים למעשה בחומר נפץ קטלני: "רצינו להביא לידי ביטוי את המציאות הקשה שעומדת מאחורי התצוגה. זה לצד זה מונחים רובים וצינורות, ששימשו אותה תכלית - פגיעה באזרחים".

על השולחן הבא, נראית דוגמא הפוכה - כלי נשק צבאיים, שהופנו נגד מטרות אזרחיות. "זה נקרא טיל 'הקרבה'", אומר סא"ל קטלר, בעודו מצביע על רקטה. הטיל נצמד לטנק בעזרת מגנט, ומתפוצץ. בשבעה באוקטובר מחבלים הפעילו אותו נגד רכבים ישראליים: "אחרי שחקרנו אותו, התקנו על טנקים מערכות מונעות התמגנטות, כדי לנטרל את האיום".

אחרי לא מעט סיורים, נראה מתגובות המשתתפים כי המסר המשמעותי מחלחל יותר ויותר. אחת מהם היא ריאל נובאק, אשת תקשורת מניו ג׳רזי, שמעידה על השפעת התערוכה עליה: "התפתחות ה-AI יצרה קושי להבחין בין המציאות לזיופים. לראות את כלי הנשק בעיניים, בעיקר אלה שנדמים ככלים שאפשר למצוא בכל בית - גרמה לי להבין שלא ניתן להתכחש למה שקרה באותו יום".

עם הדברים מסכים גם ג׳ייסון בוטשל, עורך ברדיו אמריקאי: "מכעיס לראות שלא מדברים מספיק בתקשורת המערבית על הטבח הנורא. בזכות התצוגה הזו אני יכול להעביר בפלטפורמה שלי הלאה את הברוטליות והפשעים שבוצעו על ידי חמאס". בתצוגה מונחים אמצעי הלחימה מסודרים, שלמים וללא פגע. אך חיילי היחפ״ש עוד זוכרים את המאמץ העיקש להיפטר מהריח הנוראי שהותיר אחריו מסע הרצח. אבל גם אחרי שהריח נעלם, מעשי הטרור חקוקים לעד בכלים. ובזכות התצוגה הזו - מבקר אחר מבקר, האמת יוצאת לאור - ולעולם.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה