צל"ש השבוע: הסטודנטים למען ניצולי שואה וקשישים

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('16e5073f-5f80-46d0-b334-36aa58f2a64b','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,33743,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('16e5073f-5f80-46d0-b334-36aa58f2a64b','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,33743,'Image','');},7]]);})

תא סטודנטיאלי באוניברסיטת בן גוריון שמתמקד בעזרה לקשישים וניצולי שואה בבאר שבע ודואג שלא יהיו לבד. רכז התא: "אנחנו מנסים לעזור להם כמה שאפשר ועושים את זה מכל הלב"

תושבי באר שבע ידועים בנתינה ובעזרה לזולת המאפיינת אותם, והפעם אנחנו רוצים לפרגן להם. מידי שבוע נחלק את 'צל"ש השבוע' לתושבים שראויים לפרגון על העשייה החברתית שלהם ומעשיהם הטובים כלפי אחרים. השבוע, אנחנו רוצים לפרגן לתא אלפ"ה- סטודנטים למען ניצולי שואה וקשישים. מדובר בתא שהוקם באוניברסיטת בן גוריון בשנת 2007 המפעיל מספר פרויקטים לאורך השנה כדי לעזור לקשישים ולניצולי השואה. בתחילת דרכו התמקד התא בעשייה ובסיוע לניצולי שואה. עם השנים גבר הצורך לסייע לאנשים נוספים הנמנים על אוכלוסיית הגיל השלישי ועל כן, כיום פעילות התא היא לעזור ולסייע ככל שניתן הן לניצולי שואה והן לקשישים. למי שתהה מה משמעות ראשי התיבות 'אלפ"ה', מדובר בראשי תיבות של שמות שתי ניצולות השואה הראשונות שעזרו להן - אלה ופלה.

צילום באדיבות מתנדבי תא אלפ"ה

לא להרגיש לבד

"אנחנו מנסים לעזור כמה שאפשר לקשישים וניצולי שואה בבאר שבע בתחום החברתי ולמזער את תחושת הבדידות שהם מרגישים. זה מה שמניע אותנו, לנסות להגיע לכמה שיותר קשישים ושלא יהיו בודדים... שירגישו שיש להם מישהו בעולם הזה שהוא כאן בשבילם, שהם לא לבד", אומר דור סבג, רכז אירועים ואחראי על קשרי חוץ ופרסום בתא אלפ"ה, סטודנט לניהול ושיווק. את התא מרכזים שבעה סטודנטים וישנם כ- 50-60 מתנדבים עליהם הרכזים אחראיים. חלקם עושים זאת תמורת מלגה אבל רובם בהתנדבות. "אנחנו עושים את זה מכל הלב ורק רוצים לעזור להם, זו תחושה מדהימה", מוסיף דור.

כדי לעזור לניצולי השואה תא אלפ"ה פועל לאורך השנה במספר פרויקטים במקביל ובאירועים פרטניים. ישנם שלושה פרויקטים מרכזיים בהם המתנדבים מתמקדים. הראשון הוא "אמץ סבא", פרויקט שנעשה בשיתוף עם העמותה הארצית אמץ סבא, העוסקת בליווי חברתי לניצולי שואה ולקשישים. תא אלפ”ה מפעיל פרויקט זה בב”ש ובמסגרתו סטודנטים “מאמצים” קשיש או קשישה ובאים לבקרם/ן על בסיס שבועי על מנת לספק אוזן קשבת וחברה. "אנחנו מלווים את הקשיש או הקשישה מידי שבוע, המתנדבים באים ויושבים איתם, צוחקים על החיים, מבשלים יחד, רואים טלוויזיה או יוצאים לסרט. הקשישים מחכים לזה בשלב מסוים, נוצרים קשרים מדהימים בין המתנדבים לקשישים", משתף דור. יש כרגע כ-30 מתנדבים שפועלים בפרויקט, ואת אותם קשישים משיג התא בעזרת עובדות סוציאליות, אנשים שמספרים על שכניהם או הילדים של אותו הקשיש שרוצים לעזור לו.

צילום באדיבות מתנדבי תא אלפ"ה

מלווים אותם בכל מצב

פרויקט נוסף אותו מבצעים בתא הוא פרויקט "מיצוי זכויות" הנעשה בשיתוף התאחדות הסטודנטים הארצית והקרן לרווחת ניצולי השואה, בו סטודנטים מסייעים לניצולי שואה להתמודד עם הבירוקרטיה וכך לממש ולקבל זכויות וכספים שמגיעים להם מהמדינה. דור מספר: "הקשישים לא תמיד יודעים מה מגיע להם או איך להתנהל מבחינת בירוקרטיה וטפסים וכדומה. אז המתנדב מגיע אל ניצול השואה 3-4 פעמים, עוזר לו למלא מה שצריך ודואגים שהם מקבלים מה שמגיע להם. בבאר שבע עזרנו כבר ליותר מ-500 ניצולי שואה לקבל את הזכויות שלהם לאורך השנים". הפרויקט האחרון, שגם ייחודי רק לתא אלפ"ה, הוא "ביקור חולים". הפרויקט מתקיים בבית החולים “סורוקה”, בו כ-20 סטודנטים מהפקולטה למדעי הבריאות מגיעים לבקר קשישים בודדים המאושפזים בבית החולים. "הסטודנטים מגיעים ויושבים עם הקשישים, מעבירים איתם את הזמן, מקשיבים להם, מארחים להם חברה. וגם שמים לב לעניין הלוגיסטי שיהיה להם איך לחזור הביתה. היו כמה פעמים שקשיש אמר שאין לו איך לחזור אז הזמנו לו מונית או קשישה שהייתה צריכה הליכון אז הלכנו ליד שרה והבאנו לה", מספר דור.

בנוסף התא מארגן מספר אירועי שיא לאורך השנה, כמו למשל הדלקת נרות בבתים של קשישים וניצולי שואה בחנוכה, חלוקת משלוחי מנות בפורים בבית החולים, אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה, פעילויות ביום המעשים הטובים ואירועים נוספים. "בחנוכה אספנו 130 סטודנטים שרצו להתנדב בחג, חילקו אותם לצוותים של 3-4 וכל צוות קיבל שירון, סופגניות, חנוכייה ונרות והם הלכו לבתים של קשישים וניצולי שואה פה בבאר שבע והדליקו איתם נרות לחג. הדלקנו נרות ב-41 בתים בחנוכה הזה וזה היה מקסים", נזכר דור. התא החל לעסוק גם בתחום הסיוע הכלכלי, תוך שמירה על קשר עם עוסיו”ת של קשישים, ניקיון ושיפוץ בתים, איסוף תרומות מזון וביגוד ועוד. "שנה שעברה, למשל, היה קשיש שהבית שלו היה ממש מוזנח, אז באנו ניקינו וצבענו את הבית. בחורף אספנו מלא תנורים, מפזרי חום, מעילים ושמיכות.. חילקנו ליותר מ-50 קשישים שהיו צריכים וזו תחושת סיפוק גדולה", אומר דור.

צילום באדיבות מתנדבי תא אלפ"ה

מה החשיבות בעיניך של עזרה לאותם קשישים?

"לדעתי הדבר שהכי קשה כשאנשים מזדקנים ומתבגרים, מעבר לפן הבריאותי, זו הבדידות. הרבה מאוד קשישים בודדים וזה נורא עצוב. אין להם עם מי לדבר, עם מי להיות. זה קשה לאנשים יותר מהקושי הפיזי, מכביד עליהם יותר מהקושי הבריאותי לדעתי. אז לעזור להם זו תחושה מדהימה. נוצרים קשרים בין הקשישים לסטודנטים, יש לנו סטודנטים שמלווים קשישים כבר 4-5 שנים, הם כבר סיימו ללמוד ומי שנשאר בבאר שבע עדיין מגיע ומבקר את הקשיש שלו, שומרים איתם על קשר. זה הכי חשוב שיש".

אין ספק שכולנו עסוקים במרבית זמנינו בשגרת הלימודים או העבודה, במטלות הבית והעניינים האישיים. אך אין תחושה טובה יותר מהעזרה שאפשר לתת לאחר, במיוחד עם מדובר באנשים מבוגרים שכמהים לקשר עם אנשים שסביבם. מגיע לניצולי השואה והקשישים להרגיש אהובים ולא בודדים, וזה מה שמנסה תא אלפ"ה לעשות לאורך השנים. "בעיניי חשוב לפתוח את העיניים ולהסתכל מסביב. בשכונה, בדירה ליד, בבניינים, ברחוב. יש מלא קשישים שצריכים עזרה וחשוב שכולנו נפתח עיניים, לראות אותם. סתם לדבר איתם או לשלוח הודעה למי שכן יכול לעזור להם. אם נהיה קצת יותר מודעים למה שקורה סביבנו נוכל לעזור ליותר קשישים, זה הכי חשוב שיש", מסכם דור.

מעוניינים להצטרף לתא אלפ"ה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלהם

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('a8af9736-2d8a-40e5-b4a4-80dd10da266b','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה