ים של הזדמנויות
21.05.17 / 12:19
יוחאי גילה שהים הענק שרבים חוששים ממנו, הוא בעצם כלי חינוכי להעצמה של ילדים ובני נוער בסיכון, עם חזון ואהבת ילדות גדולה לגלישה, הוא הפך את הים להשראה וריפוי בעבור אחרים, וכיום הוא מדריך ילדים, בני נוער ומבוגרים גלישת גלים, הוא מנהל את "מועדון גלים" באשקלון ומאפשר לילדים עם בעיות קשב וריכוז, פוסט טראומה, וחרדות, לקבל את המתנה הגדולה שהים יכול להעניק. הוא מפעיל את בית הספר מתוך אוריינטציה חינוכית וערכית ומציב רף גבוה ביותר של חינוך, מקצועיות, ערכים וחוויה.
את יוחאי פגשתי לראשונה על חוף דלילה באשקלון, בוקר שישי שמש חמימה, ים רגוע ולפני קבוצת תלמידים עם גלשנים על החוף ,מראה ששובה את הלב, נזכרתי שבשנה שעברה כתבתי על בני נוער מיישובי עוטף עזה "נרגעים על הגלים", והנה זכיתי לפגוש אותם, רגע לפני כניסה למים , מלווים בשמחה, עליצות, המון תשוקה וברק בעיניים, אוחזים בגלשנים ויוצאים אל הים הגדול, בלי פחד ,עם רצון ומטרה אחת ברורה ליהנות מהאתגר שהים מביא.
נגשתי ליוחאי ובקשתי שיספר לי את הסוד, אייך ילדים כלכך צעירים, ככה שמחים נכנסים בביטחון אל הים ...
מדריך חינוכי
יוחאי בן יעקב בן 31 תושב אשקלון, בוגר תואר ראשון בחינוך גופני בווינגייט, מנהל "מועדון גלים" 5 שנים ומדריך ילדים ובני נוער. יוחאי נחשף לטבע ולים מגיל צעיר וגלש במשך שנים רבות, את אהבתו לספורט ולגלישה החליט למקסם ולהפוך לכלי שרת בעבור האחרים.
עוד בזמן היותו סטודנט, החליט שיש חזון ואותו צריך לממש. עם מעט כסף שחסך הוא רכש גלשנים ופתח את בית הספר לגלישה.
תחילה המועדון שימש כמו כל המועדונים לגלישה בארץ , אך עם הזמן יוחאי החל לקבל תגובות מהורי החניכים, שהם חווים שינוי חיובי באורח החיים של ילדיהם, הם יותר מרוכזים בלימודים בקשרים החברתיים וצוברים ביטחון בחייהם האישים .
יוחאי הבין שיש בידו מתנה בעלת ערך חינוכי וערכי.
אייך נוצר השינוי
"עוד מילדותי הים הפך להיות החיים שלי, המקום היחיד בו הרגשתי מי אני באמת.
סופסוף לא הייתי צריך להוכיח לאף אחד כלום. הייתי ילד קטן בתוך ים גדול. זאת הפעם הראשונה שהרגשתי מה זאת אהבה אמתית. עם הזמן הבנתי כמה הגלישה מקבילה לחיים האמתיים. הבנתי שאם אתאמן, אהיה יותר טוב, בדיוק כמו בחיים.הבנתי שאם אחתור חזק, אצליח להגיע למעלה, בדיוק כמו בחיים.הבנתי שכמו הים, גם החיים סוערים לפעמים, אבל גם עם זה אני יכול להתמודד,הבנתי שאסור לפגוע במי שאתה אוהב, בדיוק כמו שאין מצב שאזרוק זבל בחוף. באותו החוף שנתן לי כלכך הרבה ולא ביקש כלום בתמורה, לירון אטיה הפיל הכחול."
"אחרי שפתחתי את גלים ובעקבות התגובות שקיבלתי , התחלתי לקרוא מאמרים אייך גלישה עוזרת לילדים עם PTSD.
קראתי מחקר של קרלי רוג'רס, מציל של מחוז לוס אנג'לס ותלמיד מחקר באוניברסיטת דרום קליפורניה, שהחל בפיתוח תוכנית שנקראת " Ocean therapy", תוכנית שמלמדת אנשים כיצד לגלוש ובכך משלבת הישגים של מצב הזרימה עם כוחות הריפוי הפיזי והרוחני של הים. התוכנית אומרת שעל ידי השגת מטרה זו בסביבה דינמית כמו הים והאתגרים הטמונים בה ,הם ילמדו להיות עצמאיים בתחומים אחרים".
"פתאום נוצר בי דחף לעשות משהו אחר החלטתי שאני רוצה לעשות מעשה טוב , בעזרת רווית בלידשטיין יועצת ארגונית ופיתוח קריירה וידידה טובה, החלטנו לצאת בפעילות התנדבותית לקהילה, יצרנו פיילוט חינוכי ,עם נוער בסיכון שנקרא נוער סח"י . במסגרת הפעילות קיימנו עשרה מפגשים של לימודי גלישה, אשר יצרו שינוי חיובי גדול אצל החניכים , את המסקנות מהפעילות הפכנו לתוכנית שנקראת היום " ים של הזדמנויות " ואותה גיבש עומר לניאדו מנהל גלים בית ינאי ,אשר מנהל את התחום הפדדוגי ברשת גלים בית הספר לגלישה זאת בשיתוף עודד נחום.
ים של הזדמנויות
את התוכנית שגיבש יוחאי , התחיל לגשר במספר מפגשים חינוכיים, הוא יצר שיתופי פעולה עם עיריית אשקלון ,עמותת תקוות, מסגרות שונות ברחבי הארץ של נוער בסיכון, וחיבור אחד ומיוחד עם מרכז חוסן של מועצה אזורית חוף אשקלון ,הפועלת כבר שנה שלישית, ובה ילדים ובני נוער מיישובי עוטף עזה מתרגלים סיטואציות של מצבי לחץ, ניהול קונפליקטים חברתיים ויכולת מנהיגות, ערכים הנדרשים גם בהתמודדות עם סיטואציות ביטחוניות מורכבות
כך למשל, באחת המשימות, נשלח צוות חניכים ממושב נתיב העשרה, ללב ים עם גלשן סאפ באורך 6 מטרים ועליהם היה להגיע לחוף מבטחים בכוחות עצמם. תוך מילוי משימות כגון : הצלת אדם בים, ומעבר מכשולים במים בעזרת הצוות המלווה . המשימה שעברו היתה מאתגרת ומעצימה המשמשת ככלי לחיזוק משאבי ההתמודדות בני הנוער ביישובים הקרובים לרצועה נאלצים לחיות במציאות מתעתעת ונדרשים בכל פעם מחדש להתמודד עם אתגרים ומצבי לחץ שונים.
התכנית מסייעת לבנות את החוסן האישי והקבוצתי שלהם", אומרת שירה רייניץ, מנהלת מרכז החוסן בחוף אשקלון
יוחאי מסביר " במהלך החוג מעבר לגלישה עצמה, הילדים מקבלים ערך מוסף, ע"י התמודדות באתגרים של חיים היום יום, בים אין מצב לא להתמודד עם האתגר, אנחנו משדרים לילדים כל הזמן את החשיבות של הנוכחות, אתה כאן ועכשיו ואתה צריך להתמודד עם האתגר בעצמך . הדגש הוא לתת את המקסימום שלך , אצלנו אין חשיבות להצלחה, אלא המשקל נמצא על הרצון בלבד. הפידבק של התמדה היא התוצאה , אני יכול להעיד שיש ילדים רבים שחוו חרדה וקושי בחייהם ולאחר מספר מפגשים זה נעלם".
איזה כלים אתה מעניק לחניכים שלך?
האימונים של חוג גלישת גלים, בנויים מפתיח שמציגים את נושא העבודה של אותו מפגש, לדוגמא אחד הנושאים שאנחנו עובדים עליהם, הוא התמודדות עם חוסר וודאות , אנחנו שואלים את החניכים איפה אתם פוגשים את החוסר וודאות בחייכם ? אנחנו יוצרים הקבלות ושיקוף וכשהילדים נכנסים לים ,במהלך המשימות הם פוגשים את האתגר והתמודדות במים, כך שהתאוריה הופכת להיות מוחשית בפועל."
"המון פעמים אני שואל את עצמי איפה אני משמעותי בתהליך החינוך והאימון, לפני שאני עונה אני לוקח נשימה עמוקה ונזכר בתקופת בית הספר היסודי, שם מצאתי את עצמי מתמודד עם אתגרים לא פשוטים - איך מחברים מספרים? איך קוראים? ואיך יודעים שאתה שווה משהו בעולם הזה שכולו מירוץ אחד גדול, היום כשאני כבר מורה צעיר אני דואג להזכיר לתלמידים שלי, כמה כישרוניים הם , כמה עוצמות טמונות בהם וכמה הדרך עוד ארוכה אבל הם בהחלט יכולים לה".
"הסיסמאות שאנחנו מדברים עם הילדים ביום יום התמודדות עצמאות, ביטחון , הם סיסמאות תאורטיות. אני שואל כל הזמן איפה זה פוגש אותם ? בגלים הילדים יודעים להגיד ,פה חוויתי אתגר ,פה אני לומדת לשתף פעולה, פה אני לומדת להשתמש בתקשורת חיובית, במהלך החוג החניכים לומדים להתמודד הלכה למעשה בכלים שהם מקבלים, והופכים את זה לחוויה."
סיפורו המרגש של רון :
רון קלדרון בן ה-13 תושב קיבוץ סופה על גבול רצועת עזה , רון סובל במשך שנים ממצב נפשי והתקפי חרדה.
אימו שרון מספרת : "רון מאובחן PTSD במשך שנים ניסינו מגוון טיפולים לחזק ולתמוך את רון בתהליך הנפשי שלו ללא הצלחה, כשנחשפנו לראשונה לבית ספר גלים היה לנו חשש אייך רון יוכל להתמודד עם הפחד והאתגר של הים, אך ממש אחרי הפעם הראשונה ראינו את השינוי שנוצר בו.
מפעם לפעם רון הפך רגוע יותר, הוא גילה שהתמודדות בים ללא עמידה על הקרקע , הוא פיתח יכלת לשחרר את השליטה והפחד.
רון מקבל מיוחאי והצוות של "גלים" לווי, שמעצים אותו ממפגש למפגש.
הוא מחכה בכל שבוע רק להיכנס למים ולכבוש את האתגר הבא. את בר המצווה שלו חגג רון בקונספט של עולם הגלישה והצליח לרגש ולהביא לאורחים את החוויה האישית שלו".
גלישה והצלה
בחודש יולי אשתקד , דיווחנו ביישובניק נט על רומי שופ נערה בת 16 תושבת קיבוץ שדה יואב שנכנסה באומץ רב בשעת לילה מאוחרת , לחוף הים בזיקים והצילה שני אזרחים מטביעה.
רומי היא תלמידה של בית ספר גלים כבר מספר שנים, ובמסגרת לימודיה, היא למדה תוכן מקצועי של גלישה הצלה ועזרה ראשונה, אשר בעזרת הכלים שקיבלה הצליחה להציל את הילדים מטביעה. כיום רומי היא מדריכה של "בית ספר גלים", ומרצה בפני בני נוער את הלמידה שלה מהאתגר עימו התמודדה.
מה החלום שלך?
"חלום שלי שגלישת גלים יכנס כתחום בחירה במערכת החינוך. בגלל שהוא עושה פלאים!!
אני יודע היום , שהצלחנו להפוך את תחום גלישת הגלים לכלי חינוכי וערכי להעצמת ילדים ובני נוער .חשוב לי לציין, גלישת גלים הוא הכלי ולא המטרה. בחברה שבדרך כלל מסתמכת במידה רבה על תרופות מרשם כדי להקל על מחלותינו, קל לשכוח שלפעמים הטיפול הטוב ביותר מגיע מן המקורות הטהורים שנמצאים סביבנו במרחב ובטבע"
"אני בכל יום מעניק לכל תלמיד, כלי בעל ערך בסופו של תהליך, מתוך הארגז כלים שקיבל, מספיק יקח כלי ערך אחד וישמיש ביום יום, זו תהיה ההצלחה הגדולה."
כיום בבית ספר גלים ניתן למצוא חוגים לילדים בני גיל 7 ועד למבוגרים בני 60 , במועדון לומדים גלישת גלים, סאפ, וצלילה חופשית.
בית הספר מקיים קייטנות בחגים ובחופשת הקיץ המשלבים הסעות מכל היישובים מבאר שבע ועד נחל שורק, הקייטנות מאושרות ע"י משרד החינוך ובעצם יוצרות חוויה עוצמתית לילדים עם מסר ברור שאותו הוא מעביר במקום שהילדים יגלשו באינטרנט, הביאו אותם לחוג גלישה שבועי, חוויתי וכייפי.
לפרטים נוספים והרשמה לקייטנות הקיץ לחצו כאן .
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected]