איך למגן את הרכב החשמלי שלך כנגד גניבות?

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('acc9992b-fe28-4f00-88f2-e01a58756501','/dyncontent/2024/11/19/14a5e5fe-3cf1-446d-9997-4119afaf9b5b.jpg',18723,'פיצה ק 1124 אייטם',525,78,true,39323,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('acc9992b-fe28-4f00-88f2-e01a58756501','/dyncontent/2024/11/21/a958bcda-98b6-4123-9c72-c37d94dfc83d.jpg',18730,'טנא 1124 מעברון עליון',525,78,true,39323,'Image','');},12],[function() {setImageBanner('acc9992b-fe28-4f00-88f2-e01a58756501','/dyncontent/2024/11/6/254bd038-88a9-40b2-a1b6-279fd196209f.jpg',18667,'צרפתי אייטם כתבה 2',525,78,true,39323,'Image','');},15]]);})

גנבי הרכב בישראל גילו את הרכב החשמלי, והיצרניות פועלות להערים עליהם קשיים, אך יש כמה דברים שגם הנהגים יכולים לעשות

Shutterstock

כל מי שאי פעם הגיע בבוקר לחניה שבה השאיר את רכבו ולא מצא אותו שם, זוכר היטב את חוסר האונים והכעס שמתחיל לבעבע במהירות. מדובר ברגע מתסכל במיוחד, שלפי הנתונים העגומים, עשרות בעלי רכבים בישראל חווים כל יום מחדש. לפי ההערכות, מכת גניבות הרכב בישראל מסבה בכל שנה נזק בגובה של מעל 2 מיליארד שקלים. נכון, חברות הביטוח לרכב הן שסופגות את המכה הכספית, אבל בסופו של דבר ההוצאה הזאת זולגת לנהג הפרטי, שפוליסות הביטוח שלו מתייקרות.

אל הסטטיסטיקה העגומה הזאת התווספו בשנים האחרונות גם הרכבים החשמליים. למעשה, בשנה האחרונה מסתמן ששיעור המקרים של גניבת רכב חשמלי מסך הרכבים בישראל עולה בצורה רצופה ומדאיגה, והמומחים השונים בתחום צופים שהמגמה הזאת לא הולכת להשתנות. הסיבה לפופולריות של הרכב החשמלי בקרב הגנבים, אם תהיתם, היא פחות לעשות בו שימוש לנהיגה, ויותר הרצון שלהם לפרק ממנו חלקים וחלפים יקרים. העובדה שרכב חשמלי חדש מצויד לרוב במערכות דיגיטליות מתקדמות קוסמת מאוד לגנבים, כמו גם סוללות הליתיום היקרות שאפשר לחבר פיראטית למטרות אספקת חשמל.

אז איך בכל זאת נוכל למגן את הרכב החשמלי שלנו מפני גניבות? מה צריך לדעת על התופעה כל נהג ששוקל לרכוש רכב חשמלי? בפסקאות הבאות נספק את התשובות.

 איך בכלל גונבים רכב חשמלי?

מטבע הדברים, גניבה של רכב חשמלי דורשת תחכום רב יותר מגניבה של רכב רגיל. ככה זה כשמדובר במכונה עתירת מערכות מיגון דיגיטליות, פיתוחי תוכנה, מערכות הצפנת נתונים, מצלמות פנימיות וחיצוניות וכד'. העניין הוא שגנבי הרכב מקפידים גם הם להתעדכן טכנולוגית, והם לרוב לא יותר מצעד אחד מאחור. אותם גנבים נאלצים למעשה לתפקד כהאקרים, לאתר פרצות בתקשורת הנתונים של כלי הרכב, ולחדור אליהם בצורה שקטה יותר. הדבר מתאפשר באמצעות שימוש במערכות אלקטרוניות שקולטות ומשכפלות את קודי ההפעלה האלחוטיים של שלט הרכב, או בעזרת התקנים דיגיטליים ניידים שמתחברים לשקעים ברכב (מרגע שנכנסו אליו פיזית) ועוקפים מבפנים את מערכות ההגנה.

אז איך בכל זאת נלחמים בתופעה?

האמת היא שיצרניות הרכב השונות משקיעות המון זמן, ידע וממון כדי להקשות על חיי הגנבים. למשל, איתור של הרכב בזמן אמת מרגע שנגנב בעזרת שידור התרעות לאפליקציות ייעודיות, או הגנה מוגברת על האותות שמשודרים ממפתחות הרכב, כדי שיהיה מסובך הרבה יותר לשכפל אותם.

בנוסף, מתבצעים כל הזמן שדרוגים של מערכות ההצפנה, חסימה של ניסיונות השתלטות מרחוק, ואפילו השבתה מרחוק של הרכב מרגע שנרשמה תזוזה לא מאושרת שלו.

גם הנהגים עצמם יכולים לנקוט בכמה צעדים שיפחיתו את הסיכון שרכבם ייגנב. למשל:

התקנה של מערכות איתור ומעקב ברכב. כאלו שיתריעו על ניסיונות פריצה, או יעקבו אחר הרכב מרגע שהוזז. מסוג הדברים שיקלו מאוד גם על המשטרה לספק מענה בזמן אמת.

רכישה של נרתיק ייעודי למפתחות הרכב. כאשר מדובר במפתחות מתקדמים הפועלים על בסיס קרבה לרכב, אתם רוצים להפחית למינימום את האותות המשודרים מהמפתח. כיום ניתן למצוא נרתיקים המצוידים ברשת מתכת שמפחיתה את שידור האותות האלה, ובכך מקשה מאוד על הגנבים.

שימוש בחיישני תאורה. הדבר רלוונטי רק למקומות חניה פרטיים, אבל אם בבעלותכם רכב חשמלי הזקוק לעמדת טעינה ביתית, הרי שממילא יש לכם גם חניה פרטית. הכוונה כאן היא להתקנה של חיישני תאורה שיופעלו בכל פעם שמישהו לא רצוי יתקרב לרכב שלכם. זה נשמע בסיסי, אבל עדיין מרתיע לא מעט גנבים.

שמירה על סוללה מרוקנת. אוקיי, זה משהו שדורש תכנון מוקדם, ויכולת להטעין את הרכב בצורה זריזה בבוקר, אבל גנבי רכב רבים כבר נאלצו לנטוש רכבים חשמליים בצד הדרך כי הסוללה התרוקנה כליל לפני שהספיקו להגיע למחוז חפצם.

לסיכום

תופעת גניבות הרכב ורכב חשמלי בפרט, כנראה לא הולכת להיעלם בקרוב. בוודאי כשפלח השוק של רכבים חשמליים בישראל נמצא בצמיחה מתמדת. היצרניות השונות אמנם עומלות תדיר על מציאת פתרונות טכנולוגיים יצירתיים שיקשו על הגנבים, וחברות הביטוח השונות ממשיכות להתנות רכישת פוליסה בהתקנה של אמצעי מיגון נוספים, אבל הדבר לא מספק הגנה הרמטית. עדכוני גרסה שמציעות היצרניות עשויים לסייע מאוד במלחמה הזאת, ומצידם של בעלי הרכב, גם שמירה על כללי בטיחות בסיסיים מהסוג שפירטנו כאן, על מנת להימנע מהצטרפות לסטטיסטיקה המבאסת של גניבות הרכב בישראל.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('25eb7004-dcee-478e-b2a9-cad26bdd9448','/dyncontent/2024/11/21/a958bcda-98b6-4123-9c72-c37d94dfc83d.jpg',18730,'טנא 1124 מעברון עליון',525,78,true,39325,'Image','');},12],[function() {setImageBanner('25eb7004-dcee-478e-b2a9-cad26bdd9448','/dyncontent/2024/11/10/a49f1879-d056-42f8-9e00-419d14036c36.gif',18685,'סמי 1124 אייטם',525,78,true,39325,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('25eb7004-dcee-478e-b2a9-cad26bdd9448','/dyncontent/2024/11/6/daddbb05-61ab-48fc-86e2-4a2e9775ed76.jpg',18665,'צרפתי אייטם כתבה ',525,78,true,39325,'Image','');},15]]);})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה