כנסו וגלו: מה הסיכוי שלכם לעבור טסט ראשון בבאר שבע?
09.04.17 / 16:12
הוצאת רישיון נהיגה הוא עסק יקר- החל מלימודי התאוריה, תשלום על טפסים בירוקרטיים למיניהם ועד להוצאות על שיעורי הנהיגה עצמם. ואם כל אלו לא מספיקים, כשמגיעים לבחון את ההוצאות על הטסטים, מסתבר כי העלויות רק הולכות ומתייקרות ללפחות מחצית מתושבי באר שבע.
עם השנים, מתגלים עוד ועוד פערים בין מרכז ופריפריה בתחומים שונים ומגוונים, בין אם בתרבות, בחינוך או בתחום הדיור. והנה, בדיוק כשחשבנו שאי אפשר להפתיע אותנו יותר בנושא, נרשם תחום נוסף בו קיים פער משמעותי בין מרכז ופריפריה- מבחני הנהיגה המעשיים, המכונים בעגה היומיומית "טסטים".
מנתוני משרד הרישוי לשנת 2016, עולה כי רק 49% מתושבי באר שבע המגיעים לישורת האחרונה בלימודי הנהיגה שלהם במבחן הנהיגה המעשי, צלחו אותו כבר בפעם הראשונה. שיעור הצלחה זה אמנם די זהה לשיעור ההצלחה בתל אביב (50%), אך נמצא בפער גבוה לעומת יבנה, שממוקמת בראש הטבלה, עם 68% נבחנים שעברו את המבחן בפעם הראשונה. עם זאת, נרשם לבאר שבע הישג יחסי, כשהיא עוברת את הממוצע הארצי, העומד על כ-45%, בכמה אחוזים בודדים.
בתחתית הרשימה נמצאות, כמובן, שתי ערים פריפריאליות מהצד השני של המפה- נצרת עילית עם 32% הצלחה בטסט הראשון וכרמיאל עם 34%. בסך הכך, בשנה החולפת היו 154 אלף איש שעברו ברחבי הארץ בטסט הראשון, מתוך 342 אלף נבחנים.
עו"ד נירית בלייר, מנכ"לית התנועה לחופש המידע: "כל מי שעבר אי פעם מבחן נהיגה זוכר את המעמד. גם מי שלא הצליח לעבור אותו בפעם הראשונה, השנייה או בכלל. משרד התחבורה ענה לבקשת חופש המידע של התנועה לחופש המידע במהירות וביעילות והעביר את המידע שנאסף על ידיו באשר למבחני הנהיגה המעשיים בישראל. עם זאת, בבקשת חופש המידע נתבקשו נתונים נוספים, אשר ככל הנראה אינם נאספים על ידי משרד התחבורה, כגון פילוח מגדרי ומעקב אחרי תוצאות המבחנים לפי בוחנים. מידע כזה, לו היה נאסף על ידי המשרד, יכול היה לאפשר בקרה טובה יותר על הבוחנים, ואם לא חשבו על זה עד עתה, אולי עכשיו ירימו את הכפפה. כפי שזה נראה הם בהחלט מסוגלים לזה".
ממשרד התחבורה נמסר כי "הפערים בשיעורי ההצלחה בין המחוזות השונים רק ממחישים את הצורך ברפורמה במערך מבחני הנהיגה המעשיים שמקדם השר ישראל כץ. במסגרת הרפורמה נדרשים הזוכים במכרז להפעלת מערך מבחני הנהיגה לספק לתלמידים רמת שירות גבוהה ולהקצות לתלמידים מבחן מעשי ראשון בתוך 3 ימים ומבחן חוזר בתוך 14 ימים לכל היותר".
עוד נמסר ממשרד התחבורה כי "תהליך הבחינה המעשית ישודרג ויתבסס על קריטריונים ברורים, מדידים ומחייבים בכל המחוזות בארץ, תוך צמצום שיקול הדעת של הבוחן בקביעת תוצאות הבחינה. כמו כן ייעשה שימוש באמצעים טכנולוגיים, הכוללים בין השאר שימוש במצלמות ומערכת ניווט שיסייעו בהגברת הפיקוח והאכיפה וכן בהבטחת אחידות והוגנות במבחנים בין כל התלמידים בארץ".
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected]