משרד החינוך מפרסם היום לראשונה את ה"תמונה החינוכית" של הרשויות המקומיות. התמונה החינוכית משקפת בצורה הולמת יותר את מגוון העשייה החינוכית בבתי הספר העל יסודיים - הישגים ערכיים, קהילתיים וחברתיים לצד הישגים לימודיים.
בעבר, המדידה התייחסה לשיעור הזכאות לבגרות בלבד. במשרד החינוך ציינו בהתייחסם למדידה הקודמת כי "הדבר יצר רושם מוטעה שהזכאות לבגרות היא חזות הכול. עשייה חינוכית, ערכית ומשמעותית חשובה לא פחות". לכן הוחלט במשרד לציין כי הישגי בתי הספר משקפים מעורבות חברתית, מניעת נשירה ממוסדות חינוך, שמירה על טוהר בחינות ועוד. המשרד הכליל גם את נתוני הגיוס לצה"ל, אולם נתון זה נכון לשנת תשע"ב.
באר שבע לעומת 10 הערים הגדולות בישראל
|
בגרות |
בגרות מצטיינת |
אחוזי נשירה |
גיוס לצה"ל |
מתמתיקה 5 יח' |
ירושלים |
47% |
6.2% |
2.2% |
48% |
7% |
תל אביב |
70% |
8.9% |
1.7% |
83% |
12% |
חיפה |
76% |
3.3% |
1.6% |
84% |
17% |
פ"ת |
67% |
8.5% |
1.3% |
82% |
12% |
ראשל"צ |
77% |
7.2% |
1.3% |
89% |
13% |
אשדוד |
67% |
3.3% |
2% |
76% |
11% |
באר שבע |
70% |
3.3% |
1.3% |
92% |
8% |
נתניה |
67% |
4.5% |
0.7% |
89% |
9% |
חולון |
74% |
7% |
1.2% |
89% |
11% |
רמת גן |
89% |
15% |
0.4% |
97% |
18%
|
מניתוח התוצאות של מצב החינוך ב-10 הערים הגדולות בישראל נראה באר שבע מובילה בגיוס לצה"ל ואחוז נשירה נמוך יחסית, אך בשאר הפרמטרים היא מעט מדשדשת מאחור.
באחוזי הבגרות - באר שבע במקום החמישי בקו אחד עם תל אביב (70%)
בבגרות מצטיינת - באר שבע מאוד לא מצטיינת ונמצאת במקום האחרון ביחד עם אשדוד וחיפה (3.3%).
באחוזי הנשירה - באר שבע נמצאת במקום הרביעי יחד עם ראשל"צ ופתח תקווה (1.3%).
בגיוס לצה"ל - נתון מעודד, המראה כי באר שבע נמצאת במקום השני אחרי רמת גן (92%)
במתמתיקה 5 יחידות - באר שבע נמצאת במקום האחד לפני אחרון, אחוז אחד יותר מירושלים (8%)
והרי לפניכם הנתונים המלאים בעיר באר שבע כפי שניתן לראות בלעדית ב
באר שבע נט.
נתונים כלליים
בבאר שבע גרים 214,912 תושבים, מתוכם 7,206 תלמידי א'-ט' ו-7,605 תלמידי י'-יב'. סך הכל 14,861 תלמידים גרים ולומדים בבאר שבע.
יש 31 בתי ספר תיכוניים, 9 בתי ספר בהם פועלת מועצת תלמידים תקנית, שיעור התלמידים בחינוך הטכנולוגי עומד על 57% ול-46% מהמורים יש תואר שני. המדינה משקיעה בבאר שבע 24,076 ש"ח פר תלמיד.
קיימות
622 כיתות בבתי הספר התיכוניים, מתוכם
24 כיתות
מב"ר,
27 כיתות "אתגר" ו-
4 כיתות מחוננים.
בחינוך הממלכתי לומדים 10,982 תלמידים דוברי עברית ו-789 דוברי ערבית. 3,170 תלמידים לומדים בחינוך ממלכתי-דתי ו-377 לומדים במסגרת חרדית.
37% מתלמידי י"ב בבאר שבע, מאובחנים כבעלי לקויות למידה וקיבלו התאמות לבחינות הבגרות לפי כך.
בבאר שבע, 2% מהתלמידים עולים, 4% מתלמידי החינוך המיוחד לומדים בבית ספר רגיל, ו-2% מתלמידי החינוך המיוחד לומדים בבית ספר לחינוך מיוחד.
הערכים החינוכיים
כחלק מהדו"ח, נשאלו 2,713 תלמידים מכיתות י'-י"א מ-10 בתי ספר שונים מספר שאלות, כדי להבין את האקלים החינוכיים השוררים במוסדות החינוכיים של באר שבע.
התלמידים נשאלו האם בית הספר מעודד תלמידים למעורבות חברתית ואזרחית בשורה של תחומים: מנהיגות בין כתלי בית הספר, פעילות בתנועת נוער, התנדבות למען הקהילה ועוד. הנתונים הערכיים מעודדים בהשוואה לממוצע הארצי.
63% מהנשאלים ציינו שבית הספר מעודד אותם לקחת חלק במסגרות למעורבות חברתית. אם המספר הזה נראה לכם נמוך, תתעודדו שהממוצע הארצי עומד רק על 55%.
כמחצית מבני הנוער ציינו שבית הספר מעודד אותם לקחת חלק פעיל בחיים האזרחיים או בתנועת נוער, 5% יותר מבממוצע הארצי.
71% מהנשאלים ציינו שבית הספר מעודד אותם להתנדב למען הקהילה (לעומת 61% משאר הארץ) ושבית הספר מעודד אותם לגלות מנהיגות (לעומת 66% בממוצע הארצי).
סה"כ תלמידי באר שבע מעריכים את מאמצי בית הספר לעידוד מעורבות חברתית, כש-61% ציינו כך, לעומת 54% משאר תלמידי ישראל.
קידום סובלנות
דווקא בקידום סובלנות באר שבע מזדנבת במעט מאחורי שאר חלקי הארץ, 70% מהתלמידים שנשאלו ציינו כי בתי הספר עושים מאמצים לקידום סובלנות כלפי האחר והשונה, 2% פחות מהממוצע הארצי.
61% ציינו מעודד לגלות סובלנות כלפי האחר, לעומת 63% בשאר הארץ. 67% ציינו כי בכיתה מתייחסים בכבוד כלפי האחר, לעומת 71% בממוצע הארצי. 68% ציינו כי כל התלמידים בבית הספר משתלבים בחברה באופן מלא (71% בארצי). 78% ציינו שהמורה מתייחס בכבוד כלפי השונה (לעומת 80% בארצי), ודווקא כשנשאלו האם צוות בית הספר עושה מאמצים כדי לשתף את כל התלמידים בפעילויות, 78% ענו שכן, וזה אחוז אחד יותר משאר התלמידים בארץ.
אלימות בית ספרית
משרד החינוך בחן את דיווחי התלמידים על מעורבותם כקורבנות באירועים אלימים בבית הספר במהלך החודש שקדם למילוי השאלון. התלמידים התבקשו לדווח על טווח רחב של אירועים אלימים מסוגים שונים ובדרגות חומרה שונות. מהנתונים עולה כי רמת האלימות בבתי הספר בבאר שבע גבוהה משאר ערי ישראל, אם כי רק בקצת.
17% מהתלמידים העידו כי נדחפו לפחות פעם אחת (15% בשאר בארץ). 9% העידו כי קיבלו מכה מתלמיד אחר (אחוז יותר מהממוצע הארצי). 8% הודו כי נזרק עליהם חפץ (5% הממוצע הארצי). 6% הודו כי חטפו מכות חזקות (אחוז אחד יותר משאר הארץ), 7% העידו כי תלמיד אחר איים לפגוע בהם (5%), 7% נסחטו באיומים על ידי תלמיד אחר (4% בשאר ערי ישראל).
לא רק אלימות פיזית, אחד מכל 10 תלמידים יעיד כי מישהו ניסה לשכנע אותו לא לדבר עם תלמיד אחר (רק 8% העידו כך בשאר הארץ). 13% העידו כי הופצה עליהם שמועה (2% יותר מהממוצע הארצי) ו-7% מהתלמידים הודו כי תלמידים הטילו עליו חרם (5% בשאר הארץ).
לסיכום, בבאר שבע 9% מהתלמידים מעורבים במקרה אלימות בטווח זמן של חודש אחד, לעומת "רק" 7% אירועי אלימות בשאר המדינה.
האם למורה איכפת ממני?
במשרד החינוך שאלו את התלמידים בבאר שבע לגבי מערכות היחסים שלהם עם מוריהם. האם התלמידים חשים אכפתיות מצד צוות בית הספר? האם הם חשים שיש להם למי לפנות? התשובות, לא היו מעודדות.
אמנם 64% ציינו כי הם מרגישים ביחסים קרובים עם המורים (65% הממוצע הארצי), אולם רק 30% מהתלמידים ציינו כי ירגישו בנוח לדבר עם מורה (28% בארצי), 43% חשים כי למורה שלהם לא איכפת מהם מחוץ למסגרת הלימודית (38% בארצי) ורק 41% מרגישים כי למורה איכפת כיצד הם מרגישים (37% בארצי).
בדירוג הכללי של יחסי קרבה ואכפתיות בין המורים לתלמידים, עומדת באר שבע על 44%, לעומת 42% בשאר הארץ.
שיעור המתגייסים לצה"ל
אמנם, מדובר בנתונים של לפני 3 שנים, עקב עיכובים בפרסום נתוני הגיוס, אך עדיין מספיק בהם כדי להבין את המגמה. דרך מערכות המידע של צה"ל ורשות השירות הלאומי-אזרחי, ניתן לדעת מה שיעור הבוגרים במחזור שהתגייסו לשירות צבאי מכלל מחויבי גיוס במחזור ושיעור הבוגרים שהתנדבו לשירות לאומי/אזרחי/צבאי מכלל בוגרי המחזור.
בבאר שבע, 92% מהבוגרים מתגייסים לצה"ל, שזה אחוז אחד יותר משנים עברו. 3% מהבנים מתגייסים לשירות אזרחי/לאומי.
בקרב הבוגרות, 69% מתגייסות לצה"ל, מדובר בירידה של 2% משנים עברו. אך בחישוב כללי ניתן לראות כי 23% מהבנות התגייסו לשירות לאומי/אזרחי, עלייה של 3% משנים קודמות.
סך הכל אחוז המתגייסים לצה"ל או לשירות לאומי/אזרחי/צבאי עומד על 95% מהבנים לעומת 93% מהבנות.
התמדה ונשירה
דרך מערכות המידע של משרד החינוך, ניתן לדעת מה שיעור התלמידים שסיימו 12 שנות לימוד בבאר שבע.
באר שבע עומדת בגאון עם כ-10% יותר מהממוצע הארצי. שיעור המתמידים בבאר שבע עומד על 91%, כאחוז אחד יותר משנים עברו. הממוצע הארצי עומד על 81.5%, כאחוז אחד יותר משנים עברו.
שיעור הנושרים
'תלמיד נושר' הוא מי שהיה רשום בבית הספר בשנה הנבדקת, אולם בשנה העוקבת כבר אינו רשום באף מוסד חינוכי. הנתון נמדד מתוך כלל התלמידים הלומדים בכיתות ז'-י"ב בבאר שבע.
נראה כי באר שבע עומדת על הממוצע הארצי עם שיעור נשירה של 1.3%, כ-0.8% פחות מהממוצע הארצי. התלמידים אשר גרים בבאר שבע אך לומדים מחוצה לה, יש עלייה של כמעט אחוז במספר הנושרים שעומד על 2.8%. חשוב לציין כי במסגרת "היל"ה" לומדים 121 תלמידים, 18 תלמידים פחות משנה שעברה.
הצוות החינוכי
כחלק מהמחקר של משרד החינוך, נשאלו 365 מורים ומורות המלמדים בכיתות י'-י"א, מ-10 בתי ספר שונים ברחבי העיר. לפי משרד החינוך, אחד המאפיינים של פיתוח מקצועי בית ספרי מיטבי הוא שימוש במערכת להערכת מורים ולמתן משוב המקדם את איכות ההוראה של המורים.
באר שבע עומדת על 3% מעל הממוצע הארצי בפיתוח וקידום מקצועי של מורים בשיעור של 48%. 54% מהמורים ציינו כי הוצבו יעדי שיפור אישיים לגבי תהליך ההוראה, לעומת 44% בשאר הארץ, 49% שיתפו כי נערכה תצפית על שיעור לצורך שיפור ההוראה לעומת 41% בממוצע הארצי. ואולם כשנשאלו האם המנהל השתתף בבניית תכנית ההתפתחות המקצועית, 42% ענו שכן, 6% פחות מהממוצע הארצי.
למידה והישגים
בקרב 2,713 התלמידים בבאר שבע שנשאלו, נבדק גם תחושת מסוגלות, סקרנות ועניין בלמידה. בבדיקת נתונים אלה בחן משרד החינוך באיזו מידה התלמידים לומדים מתוך סקרנות, מגלים עניין בלימודים ומייחסים להם ערך, ועד כמה הלימודים מקנים לתלמידים תחושה של מסוגלות וביטחון ביכולתיהם.
47% מהתלמידים ציינו כי הם מרגישים סקרנים ומראים עניין בלימודים, אחוז אחד מעל הממוצע הארצי.
45% הדגישו כי הם נהנים מהלימודים בבית הספר, אחוז אחד מעל הממוצע הארצי.
52% גילו כי הלימודים עוזרים להם גם מחוץ לכתלי בית ספר, 2% יותר מהממוצע הארצי.
61% מתלמידי באר שבע ציינו כי הלימודים מקנים להם ידע רב וחשוב, 2% מעל הממוצע הארצי.
72% מהתלמידים משוכנעים כי יצליחו גם במשימות הקשות ביותר. תחושת המסוגלות בשאר חלקי הארץ גבוהה באחוז אחד.
סך הכל, 56% מתלמידי באר שבע מגלים סקרנות, מסוגלות ועניין בלמידה. 2% יותר משאר חלקי הארץ.
כיצד אני לומד?
עוד פרמטר שנבחן, הוא המידה בה התלמידים לומדים דרך מחקר, למידה שיתופית ופרויקטים שונים. מלבד התוצאות, כאן נבחנת גם פרקטיקת הלמידה. נתון שמראה על איכות הלימודים, יתר מעל הציונים.
בעניין זה נראה כי המדדים בבאר שבע זהים לשאר חלקי הארץ. 42% מהתלמידים סיפרו כי הם עובדים על משימות באופן עצמאי. 48% מהנשאלים ענו שהמורים מכוונים ללמידה בדרכים שונות. מחצית מהנשאלים ציינו המורים מטילים משימות של עבודה משותפת. 55% סיפרו כי המורים מעריכים את עבודתם גם באמצעות עבודות חקר ופרויקטים. 58% אישרו כי המורים מעודדים למידה פעילה ו-60% אמרו כי המורים מקשרים את החומר הנלמד לנושאים נוספים.
שיעור המצטיינים
מצטיין הוא אחד שתעודת הבגרות שלו מכילה 30 יחידות לימוד, מתוכן 5 יחידות לימוד באנגלית ולפחות 4 במתמטיקה, ובעלת ממוצע משוקלל של לפחות 90. גם בעל תעודה עם 25 יחידות לימוד, בתוכן 5 יחידות באנגלית ומתמטיקה וציון משוקלל של לפחות 95 ייחשב תלמיד מצטיין.
3.3% מהתלמידים הלומדים בבאר שבע נחשבים תלמידים מצטיינים. מדובר בעלייה איטית בהדרגה של 1.1% בשנתיים האחרונות. חשוב לציין כי מהתלמידים הגרים בבאר שבע, אך לומדים מחוצה לה, יש מחצית האחוז יותר מצטיינים. בשאר הארץ המספרים מכפילים עצמם עם 7.1% תלמידים מצטיינים. גם העלייה הארצית גבוהה יותר עם טיפוס של 1.4% במצטיינים בשנתיים האחרונות.
זכאות לבגרות
אחד הנתונים החשובים לכל מוסד בית ספר הוא שיעור הזכאים לבגרות. הנתון הבא מכיל מידע על כלל הלומדים בכיתות י"ב בבתי ספר המגישים לבגרות בבאר שבע.
1,750 מתלמידי י"ב הגרים בבאר שבע זכאים לתעודת בגרות. מדובר ב-71% מכלל התלמידים, עלייה של 4% מהשנה הקודמת. מדובר בכמעט 5% יותר מהממוצע הארצי, שלא הציג עלייה משמעותית בשנים האחרונות.
כדאי לציין כי מקרב התלמידים הגרים בבאר שבע אך לומדים מחוצה לה, רק 163 תלמידים, זכאים לתעודת בגרות, שהם 56% מכלל התלמידים.
אנגלית
הנתון הבא מעט מדאיג. רק 54% מתלמידי באר שבע ניגשו לבגרות ב-4-5 יחידות אנגלית. ליתר דיוק, 28% ניגשו לבחינת הבגרות של 4 יחידות לימוד באנגלית ו-26% ניגשו ל-5 יחידות לימוד באנגלית.
אחוז התלמידים ב-4 יחידות לימוד אנגלית נשאר אותו הדבר בשנים האחרונות, ואילו ב-5 יחידות ישנה עלייה של 2% משנים עברו.
בהשוואה לממוצע הארצי, יש בבאר שבע יותר תלמידים שלומדים ב-4 יחידות ופחות ב-5. בבאר שבע לומדים 4.9% יותר ב-4 יחידות מבשאר הארץ, ואילו ב-5 יחידות אנו מדשדשים מאחור בפיגור של כמעט 6% מהממוצע הארצי.
מתמטיקה
גם במתמטיקה אין לנו הישגים להתגאות בהם. רק 23% מבוגרי בתי הספר בבאר שבע הוציאו בגרות ב-4 ו-5 יחידות לימוד במתמטיקה. 5% פחות מהממוצע הארצי.
15% ניגשו ל-4 יחידות לימוד במתמטיקה, 3% יותר משנים עברו אך 2.6% פחות מהממוצע הארצי.
8% ניגשו ל-5 יחידות לימוד במתמטיקה, אמנם עלייה של 2% משנים עברו, אך 2.4% פחות משאר חלקי הארץ.
רק לפני כמה ימים דיווחנו כי בבאר שבע מקדמים תכנית על פיה בתוך 3 שנים- 1 מכל 5 תלמידים בעיר יהיה בוגר 5 יחידות לימוד במתמטיקה.
שר החינוך נפתלי בנט: ״בתי הספר הם לא מכונות של ציונים אלא חממות של ערכים. בית ספר שבודק את התלמידים רק לפי הציון - לא מעניק חינוך, אלא נותן מסר שלילי לתלמידים. הבטחתי למורים שפגשתי בשטח והיום אני מקיים - נמדוד בתי ספר לפי מדדי איכות, ערכים ומניעת נשירה לצד מדידת זכאות".