פרשת בהעלותך
16.06.16 / 11:09
בפרשתנו אנו קוראים על משה רבינו בהתמודדות שלו אל מול המקרה בו בני ישראל התלוננו על המן שירד מהשמים וביקשו בשר לאכול.
משה התלונן שאין לו עוד כוח לשאת את העם הזה יותר, הוא טוען כלפי הקב"ה האם אני ילדתי אותם שאני צריך לסבול מהם לבדי?
הקב"ה ענה לו שיבחר שבעים זקנים שיעזרו לו להנהיג את העם. משה בחר שבעים זקנים ואסף אותם מסביב לאוהל, כאלו שה' האציל עליהם את רוח הנבואה.
בשעת הכתרת שבעים הזקנים, המדרש מספר "ששמחו ישראל שמחה גדולה והעלו נרות". אז אמרה מרים: " אשרי נשותיהן של אלו שנתמנו בעליהן פרנסים על הצבור". איזו זכות זאת לנשים הללו שהבעלים שלהן הפכו לנביאים.
צפורה שישבה לידה הגיבה: "אוי להם לנשותיהם של אלו אם הם נזקקים לנבואה שמיום שנתייחדה השכינה עם אחיך פירש ממני", היא אמרה למרים בלחש שזה בכלל לא כזה כבוד גדול כל המינוי הזה, שכן מאז שמשה הפך לנביא הוא פרש ממנה.
למשמע הדברים, פנתה מרים מיד לאהרן אחיה וסיפרה לו את מה שהיא שמעה רגע לפני כן מפי ציפורה. "ותדבר מרים ואהרן במשה על אודות האשה ... "אודות גירושיה". יחד הלכו למשה לדרוש ממנו להתנהל אחרת, על כך נענשה מרים. בנגע צרעת המגיע למי שמדבר לשון הרע ונאלצה לשהות שבוע מחוץ למחנה.
מהו הטעם שבגללו בחרה מרים לצאת כנגד משה בעניין זה?!
משה החליט שהואיל והקב"ה מדבר אליו בכל עת , לא כמו נביאים אחרים, לכן החליט מדעתו שעליו להיות מוכן תמיד לדיבור עם הקב "ה. כתוצאה מכך הוא פרש מן האישה, הקב"ה הסכים לדעתו של משה .
למרים היה חשוב להם ה"שלום בית" של משה. מהיכן למדים זאת, כאשר פרעה גזר שכל התינוקות היהודים יושלכו אל היאור . עמד עמרם, מנהיג הדור וגירש את אשתו . הוא טען: לשם מה יש להמשיך ללדת ילדים, האם כדי שחלילה יהרגו אותם, מוטב שלא יוולדו ילדים.
באה בתו מרים ואמרה לו : "אבא גזרתך קשה משל פרעה , שפרעה לא גזר אלא על הזכרים ואתה גזרת על הזכרים ועל הנקבות". מספרת הגמרא : "עמד והחזיר את אשתו והושיבה באפריון ואהרן ומרים מרקדים לפניה ". (סוטה י"ב ,א). רואים מכך שכבר בהיותה ילדה קטנה דאגה מרים שלא יהיו גירושין ושיחיו ביחד בשלום ובשלווה.
על אהרן הכהן הדברים מפורסמים אף יותר, שהרי היה "אוהב שלום ורודף שלום", "שהיה משים שלום בין איש לאשתו" (אבות דר' נתן י"ב, ג) כל העבודה של אהרן היתה להשכין שלום בית בעם ישראל.
לכן בשעה ששניהם שמעו על כך שמשה פרש מצפורה , הדבר הכאיב להם והם רצו לתקן את זה. אלא שכאן הקב "ה התערב ואמר להם "פה אל פה אדבר בו", הקב"ה מודיע להם שמסכים עם משה רבינו.
מכאן למדים, עד כמה חשוב הענין של "שלום בית" ועד כמה עלינו לעסוק ולהתמסר לזה, עד כדי כך שמרים היתה מוכנה למסור את נפשה "לדבר" על משה רבינו ולהסתכן העיקר שבסופו של דבר יצא מזה שלום בית בין משה לבין צפורה אישתו.כך צריכים להשתדל להוסיף שלום בין איש לאישתו ובין אדם לחבירו מתוך כוונה אמיתית וכנה .
שבת שלום
הרב יעקב סוסי/בית חב"ד א.ת אשדוד
-
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected]