"השמיים של ישראל יסגרו", האם הנגב הוא הפתרון?
16.05.16 / 06:48
אחרי החלטתו השנויה במחלוקת של משרד הביטחון להקים את שדה התעופה המשלים לנתב"ג שלא בנגב, והמאבק המשפטי הצפוי בעקבות ההחלטה, במועצת הנגב מזהירים: "אנחנו נכנסים לסחרור משפטי שימשך עשורים. בסוף, כשנתב"ג יקרוס, לא יהיה בישראל עוד שדה תעופה
מזה שנים שממשלת ישראל מנהלת חיפושים אחר מיקום להקים בו את שדה התעופה הבינלאומי, בנוסף לנמל התעופה בן גוריון, שמתקרב לקצה גבול הקיבולת שלו. במסגרת החיפושים הוחלט במסגרת חוק התקציב לשנת 2015, לבנות שדה תעופה בינלאומי משלים לנתב"ג "במרחב רמת דוד" שבעמק יזרעאל. השדה החדש, שיעשה שימוש אזרחי בינלאומי בבסיס חיל האוויר רמת דוד יחד עם פעילות חיל האוויר הישראלי בו (שדה תעופה משותף אזרחי צבאי), יתחיל לפעול לפי התוכנית בשנת 2019.
האופציה השנייה שנידונה אל מול שדה דויד היא בניית שדה התעופה דווקא בדרום, בנפרד משדה התעופה הצבאי בנבטים, אך האופציה הזו, שקיבלה את מירב התמיכה הפומבית של משרדי הממשלה לרבות ארגונים סביבתיים וירוקים, נדחתה על הסף על ידי משרד הביטחון בלבד, שסרב ואף הטיל וטו על האופציה של בניה של שדה תעופה אזרחי בנגב.
כבר בצמוד להחלטה, הוקם בעמק יזרעאל מטה מאבק, שיצא כנגד ההחלטה. שכן שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל עתיד להרוס את המרקם והייחודיות של העמק לתושבי המדינה כולה כמרחב חקלאי ירוק, מושא לטיולים, תיירות חקלאית ותיירות טבע, מוקד של אתרי מורשת עולמית ומרחב ביוספרי מגידו מוכרזי אונסקו ומוקד משיכה לצליינות. לצורך המאבק הוקמה עמותה שנערכת בימים אלו למאבק ציבורי ומשפטי בערכאות השונות כנגד החלטת הממשלה והוטו של משרד הביטחון על הקמת שדה התעופה המדובר בנבטים. העמותה רואה בהחלטת הממשלה צעד הנוגד את האינטרס האסטרטגי לאומי ארוך הטווח של המדינה, ותפעל כדי לשנותה ולהביאה להקמת שדה התעופה הבינלאומי השני בנגב.
גם בנגב הגיבו להחלטה התמוהה בכעס רב. מועצת הנגב, גוף אזרחי המאגד תחתיו את מרבית ראשי הרשויות בנגב, פתחו במאבק שעיקרו הוא הפרת ההבטחה הממשלתית להשקיע בשיקום יישובי הדרום, בייחוד לאחר מבצע "צוק איתן". בנוסף, העובדה כי כל הגופים המעורבים בהחלטה סברו כי המיקום הטוב ביותר יהיה בנגב, לרבות משרד ראש הממשלה, המשרד לפיתוח הנגב והגליל ומשרד התחבורה, מעניק למאבק של הנגב רוח גבית וזאת למרות שכל הגופים האלו בחרו להתיישר מאחורי ההחלטה המקוממת של משרד הביטחון שלא לאפשר הקמה של שדה התעופה האזרחי בנגב.
לאחרונה חברו שני הגופים, מועצת הנגב ומטה המאבק של עמק יזרעאל יחד, על מנת להלחם בהחלטה שיכולה היתה להבטיח כ- 10,000 מקומות עבודה חדשים בדרום אך במקום זאת תביא להרס מוחלט של עמק יזרעאל.
יוהן אטלן, מנכ"ל מועצת הנגב: "אני לא מאשים את משרד הביטחון שדואג לאינטרסים הביטחוניים בכל העניין. זה תפקידו- לדאוג לביטחון מדינת ישראל ולתשתיות הביטחון של מדינת ישראל. אני כן חושב שההחלטה היא לא בטחונית גרידא. כלומר, אני מצפה ממשרד ראש הממשלה שמוביל את כל שאר הגופים המעורבים בתהליך בחירת המקום לבניית שדה תעופה משלים לנתב"ג, להעמיד אל נגד עיניו בראש ובראשונה את האינטרס האזרחי בהקמת שדה התעופה בנגב. לא יתכן שכל הגופים, לרבות משרד הראש הממשלה, יתיישרו מאחורי משרד הביטחון, בלי שאף אחד יתן את הדעת על האינטרס של אזרחי מדינת ישראל".
לאחרונה פורסם כי כבר בתקופת החגים של השנה האחרונה הגיע שדה התעופה בבן גוריון לקצה גבול היכולת שלו. למעשה, שדה התעופה המשלים לנתב"ג צריך להיות מוכן ופעיל כבר בעשור הקרוב בשביל למנוע פגיעה משמעותית ביציאה וחזרה של ישראלים מחו"ל.
אטלן: "אנחנו במועצת הנגב לא מתכוונים לוותר, חבירתנו למטה המאבק בצפון רק מוכיחה את נחישותנו. יחד אנחנו מייצגים את תושבי הנגב והצפון, שהם חלק בלתי מבוטל מאזרחי מדינת ישראל והתעלמות מהם תביא למחדל גדול של הממשלה. אנחנו מתכוונים להגיע לכל סוגי המחאה לרבות משפטית. נגיע לכל הערכות הדרושות וגם לבג"צ. ההתעלמות של משרד ראש הממשלה מהאינטרס האזרחי ציבורי של תושבי הדרום והצפון תביא לכך שבסוף כשנתב"ג יקרוס, לא יהיה בישראל עוד שדה תעופה והשמיים של ישראל פשוט יסגרו".
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected]