חצי מההרוגים בתאונות דרכים בבאר שבע- הולכי רגל
09.02.17 / 09:10
בשנה החולפת נהרגו עשרה בני אדם בתאונות דרכים בבאר שבע, חמישה מהם הולכי רגל. כעת, בעזרת מחקר טכנולוגי חדש, יהיה ניתן לפתח מערכות חדישות שימנעו את התאונה הבאה.
2016 הייתה השנה המסוכנת ואף הקטלנית ביותר עבור ציבור הולכי הרגל בבאר שבע. לפי נתוני עמותת "אור ירוק", השנה נפגעו 88 הולכי רגל בתאונות דרכים, לעומת 70 נפגעים בשנת 2015 ו-61 נפגעים בשנת 2014. בנוסף, מספר הולכי הרגל שנפגעו השנה היה הגבוה ב10 השנים האחרונות כאשר בסך הכל נפגעו 30,310 הולכי רגל, 662 מתוכם בבאר שבע.
מתוך 662 נפגעים בתאונות דרכים השנה בבאר שבע, 35 נפצעו קשה, ועשרה נהרגו, בהם חמישה הולכי רגל. הנתון הזה מראה כי חצי מההרוגים בבאר שבע בשנה החולפת בתאונות דרכים הם הולכי רגל. רבים מאיתנו זוכרים את תאונת ה"פגע וברח" ביוני 2016, בה נהרגה תושבת באר שבע ברוריה אביטן. ברוריה נפגעה על ידי רכב בשכונה ד' ומאוחר יותר נפטרה מפצעיה. שבועיים לאחר התאונה אותרו שלושה חשודים במעשה. כמו כן, בחודש ספטמבר 2016, נהרג הולך רגל נוסף כבן 50 כתוצאה מפגיעת רכב בשדרות רגר, לאחר שכנראה חצה את הכביש שלא במעבר חצייה.
מלבד הולכי הרגל שקיפחו את חייהם, חמישה נוספים נהרגו בתאונות דרכים בבאר שבע, ביניהם היו זמיר יונה בן ה-47, שנהרג באוגוסט אשתקד בתאונה קשה בדרך חברון, כשנהג חדש התנגש ברכב בו נהג עם משפחתו. זמיר הזהיר את משפחתו וספג את הפגיעה, ויממה לאחר התאונה נפטר מפצעיו. מלבדו, נפצעו גם בתו אלונה ואשתו נעמי, שאיבדו את אביהן בתאונה.
בספטמבר 2016 נהרג יקיר יפרמוב בן ה-16 שרכב על אופניים חשמליים בכניסה הצפונית לעיר, כתוצאה מהתנגשות עם רכב חולף. נראה כי המצב נהיה גרוע יותר ויותר, כאשר שנת 2016 נרשמה כשנה הקטלנית ביותר עבור הולכי הרגל בבאר שבע עם 662 נפגעים, ועשרה הרוגים.
כעת, מחקר חדש טוען כי ניתן לנתח את תנועות הראש והכתפיים של הולכי הרגל החוצים מעבר חצייה, זיהוי שיאפשר למנוע פגיעה של רכב בהולכי רגל. המחקר שנערך באוניברסיטת בן גוריון, ביצע ניסויים במעבדה ובמעבר חצייה ועקב עם מצלמה אחר תנועת הולכי הרגל. "אנחנו עוקבים אחר התנועה לפני ותוך כדי החצייה באמצעות מערכת מצלמות לניטור תנועה, אשר מאפשרת לנו לפרק את התנועה ל-120 פריימים בשנייה", אומר סמיון קלנטרוב, סטודנט לתואר שני במחלקה להנדסת תעשייה וניהול, שניהל את המחקר תחת הדרכתם של פרופ' טל אורון-גלעד ודר' רזיאל רימר וביעוץ של דר' יובל ביתן, מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב.
אפשר להציל חיים עוד לפני שהולך הרגל נכנס לכביש
"במחקר, אנו מאפשרים להולך הרגל להתנהג בדיוק כפי שהוא היה מתנהג לו היה מדובר בכביש אמיתי ועל ידי כך לבחון את תהליך קבלת ההחלטה ולאפיין את תנועת החצייה שלו בלי להעמיד אותו בסכנת היפגעות מרכב חולף" אומר קלנטרוב. על מנת לבחון את מהימנות שיטת המחקר, בוצעו מספר ניסויים בתנאים שונים של סבלנות ולחץ זמן. התוצאות מראות שבדומה לניסוייים שבוצעו מחוץ למעבדה, הולכי רגל שסבלנותם פקעה או כאלה שנמצאים תחת לחץ של זמן, נוטים לחצות גם כאשר מרווחי הזמן בין המכוניות קצרים יותר. בכך הם לוקחים יותר סיכונים, אולי כדי לפצות על הזמן שהם איבדו. בדיקה נוספת מגלה שעל מנת למזער את הסיכון, מהירות החצייה של הולכי הרגל גדלה ככל שרמת הסיכון שהם לוקחים גבוהה יותר.
ב8 עשיריות השנייה, רכב עובר כבר 11 מטרים
המחקר טוען בנוסף כי ניתן לאפיין את תנועת החצייה של הולך הרגל עוד לפני ביצוע החצייה בפועל. ניתן לזהות אצל הולך הרגל תנועה מוקדמת עם הראש והכתף אשר יכולה להצביע על חצייה ב-8 עשיריות השנייה שלפני החצייה. לצורך השוואה, מכונית שנוסעת במהירות של 50 קמ"ש עוברת בזמן הזה כ-11 מטרים. זמן משמעותי בו יכול הנהג לעצור ולמנוע פגיעה אפשרית בהולך רגל.
כיצד המחקר יעזור להילחם בתאונות הדרכים בהן מעורבים הולכי רגל?
הבנה טובה יותר של תנועת הולכי הרגל יכולה להשתלב במערכות הטכנולוגיות השונות לזיהוי הולכי רגל הקיימות כיום ברכבים חדשים. בדרך זו ניתן יהיה להגדיל את אמינות ההתרעה שלהן בפני הכוונה של הולכי רגל לחצות את הכביש לפני המכונית הנוסעת ולמנוע פגיעה אפשרית בהולך הרגל, ובכך להציל חיים.
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected]