"עד שמישהו לא ימות אף אחד לא יזיז את האצבע. ואז יאמרו שהכתובת הייתה על הקיר"
01.05.18 / 13:06
תושבת באר שבע החלה לחצות את צומת שדרות רגר- בן גוריון, כשלפתע הגיח רכב באדום וכמעט פגע בחבריה "פשוט שם פס ועבר באדום מלא. היה מטר מלפגוע בחברים שלי. עד שמישהו לא ימות אף אחד לא יזיז את האצבע". תחקיר שטח
נוגה, תושבת באר שבע וסטודנטית באוניברסיטת בן גוריון, ראתה את חבריה כמעט נדרסים לנגד עיניה, כשנהג עבר באדום בשדרות רגר פינת בן גוריון. מדובר בצומת המשמש כמעבר המרכזי של אלפי סטודנטים הנכנסים ויוצאים מהאוניברסיטה מדי יום, וכמה מהם כמעט נדרסו בשבוע שעבר, והיו יכולים להיפצע קשות ואף להיהרג.
כך כתבה נוגה בפוסט שפרסמה בפייסבוק על הצומת המסוכן "בצומת זה יש מנהג, ובמקום שימוגר, הוא רק הולך ותופס תאוצה עם השנים - רכבים שחוצים את הצומת ברמזור אדום. גם כאשר הולכי הרגל נמצאים כבר באמצע מעבר החצייה".
כפי שתיארה, הרכב היה במרחק של כמטר בודד מלפגוע בחבריה "באתי מכיוון שדרות רגר וראיתי את חברים שלי מגיעים מולי במעבר חציה. אמרתי להם שלום מרחוק והם התחילו לחצות במעבר החצייה, ואז הגיע רכב ופשוט עבר באדום מלא! היה אדום כבר כמה שניות, רכבים עומדים, והוא פשוט נסע". נהג הרכב עצר לשניה לראות מה קרה? "ממש לא! פשוט המשיך לנסוע". סיפרה ל'באר שבע נט'.
עוד כתבה נוגה "מטר זה מה שהפריד בין צעירים חיים לבין תאונה קטלנית - עוד מספר בסטטיסטיקה. ה"כמעטים" האלה קורים מדי יום. לא עובר יום אחד שבו אני לא רואה נהגים שבמקרה הגרוע "גונבים" אדום ובמקרה היותר גרוע חוצים באדום מלא. ולאף אחד לא אכפת!".
לאחר שיחתנו עם נוגה, יצאנו לשטח לבדוק בעצמנו, כמה רכבים "גונבים" רמזור אדום בצומת המדובר. במהלך שהותנו שם נוכחות לראות כי כמעט בכל מעבר רמזורים, היה רכב אחד לפחות שנכנס לצומת למרות שהרמזור כבר התחלף לצהוב. נוסף לכך, נראו רכבים בודדים שנכנסו באדום מלא, ולמרבה המזל, היה מדובר בשברירי שניה טרם כניסת הולכי הרגל לצומת. במקרה של נוגה לטענתה, היה מדובר במזל שחבריה לא נפגעו, שכן אלו כבר החלו לחצות, ואותו נהג כמעט ופגע בהם.
נוגה, כמו סטודנטים רבים, חוששת לעבור בצומת המדובר ולהיפגע מנהג ש"גונב" רמזור. היא, כמו רבים, משוועת לפתרון "אפשר לעשות הרבה דברים. להציב מצלמה, שוטר עם מצלמה, הנושא הזה צף ועולה אל מול הגורמים הרלוונטיים אחת לכמה חודשים, אבל עד שמישהו לא ימות אף אחד לא יזיז את האצבע. ואז יאמרו שהכתובת היתה על הקיר".
רחוב "אדום" ומסוכן
בעמותת "אור ירוק" בדקו רחובות אדומים ברחבי הארץ, ביניהם בעיר באר שבע. רחוב אדום הוגדר ככזה בו אירעו מעל שלוש תאונות עם נפגעים בממוצע בכל שנה, במשך שלוש שנים. אחד מאותם רחובות "אדומים" הם שדרות יצחק רגר. לפי נתוני עמותת "אור ירוק" (שביקשנו במיוחד לצורך כתבה זו), ברחוב רגר בבאר שבע אירעו ב-3 השנים האחרונות (2015-פברואר 2018) 104 תאונות דרכים בהן נפגעו 190 בני אדם, מתוכם ארבעה בני אדם נהרגו ועשרה נפצעו באורח קשה. 30 מתוך הנפגעים היו הולכי רגל. בצומת הרחובות רגר ובן גוריון בבאר שבע בפרט אירעו ב-3 השנים האחרונות (2015- פברואר 2018) ארבע תאונות דרכים בהן נפגעו ארבעה בני אדם, מתוכם אדם אחד נהרג ואחד נפצע באורח קשה. שניים מתוך הנפגעים היו הולכי רגל. אין בכך כדי להעיד על מספר הנהגים שחצו שלא כחוק וסיכנו את משתמשי הדרך.
מלבד שדרות רגר, רחובות נוספים בבאר שבע שהוגדרו כ"אדומים" הם : דרך חברון, דרך מצדה, שדרות בן גוריון, שדרות שז"ר, הנרייטה סולד ורחוב רמב"ם. בהם נפגעו בין 4-28 בני אדם בדרגות פציעה שונות ואף תאונות שהסתיימו במוות.
אלו הם הרחובות האדומים שאותרו בבאר שבע:
| שם הרחוב | סה"כ תאונות בין השנים 2014-2016 | סה"כ נפגעים | סה"כ הרוגים |
1 | דרך חברון | 16 | 28 | 2 |
2 | שד' רגר יצחק | 10 | 21 | 2 |
3 | דרך מצדה | 8 | 11 | 0 |
4 | שד' בן גוריון | 8 | 14 | 0 |
5 | שז"ר זלמן | 8 | 15 | 0 |
6 | סולד הנריאטה | 5 | 6 | 1 |
7 | רמב"ם | 4 | 4 | 0 |
ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "עשרות בני אדם מקפחים את חייהם ברחובות האדומים בכל שנה לאחר מעורבות בתאונת דרכים. מדובר בזירת היפגעות ברורה וידועה, רוב הרחובות מוכרים כאדומים במשך שנים ולא נעשה כמעט דבר כדי להפוך אותם לבטוחים. אפשר למנוע צער וכאב רב בפעולות פשוטות ומידיות. כבר מחר צריך להגביר את האכיפה ובעיקר את הנראות המשטרתית באותם רחובות מרובי תאונות ובמקביל חייבים לשפר את התשתית ולהפוך אותה לכזאת שתמנע תאונות דרכים ופגיעה בהולכי הרגל. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לא יכול להמשיך ולהטיל את כל האחריות רק על הנהגים, הגיע הזמן לקחת אחריות ולשים בראש סדר העדיפויות את הצלת החיים".
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected]