קצין העיר בבאר שבע יסגר, מי יתן לכם מענה?
01.08.16 / 11:16
סמכויות קצין העיר בבאר שבע יועברו לגוף ארצי שיהיה אחראי על פניות הציבור. קציני הערים יבוטלו או ישולבו בבסיסים קיימים ויעסקו בהודעות לנפגעים. תא"ל (מיל') משה אלוש ששימש בעבר כראש מטה אגף כוח אדם בצה"ל וכקצין שלישות ראשי: "החלטה הזויה ולא נכונה מקצועית, תפגע באלפי אנשים שזקוקים לשירותים שניתנו שם. צה"ל: "העבודה של המודיעים תהיה מעתה יותר יעילה ויותר מהירה"
סופו של עידן: ב1 בספטמבר 2016 יסגר בסיס קצין העיר בבאר שבע, השוכן בסמוך לבסיס פיקוד הדרום בעיר העתיקה. קצין העיר שימש לאורך השנים כמוקד למענה לכל שאלה או בעיה בה נתקלו בחיים מרגע גיוסם, כמו גם מתן מענה להוריהם. בין היתר, בקצין העיר דאגו לטפל במצוקות ותמיכה נפשית, ייעוץ בסיסי לחיילים, איתור חיילים ומסירת הודעות חשובות במקרה של פטירת קרוב משפחה מדרגה ראשונה והודעות נפגעים.
מדוע סוגרים?
סגירת קצין העיר בבאר שבע היא חלק ממהלך כלל ארצי של צה"ל לסגור את כלל בסיסי קציני הערים ברחבי הארץ. "לאחר בחינת הנושא הוחלט להפריד בין ההתנהלות בשגרה, שבה לצערנו הרב מודיעים על פצוע או חלל, לבין מצב חירום", הסביר קצין בכיר באגף כוח אדם. "ראש אכ"א החליט כי 12 קציני הערים יסגרו, חלקם ייטמע בבסיסי צה"ל וחלקם יבוטל לחלוטין. במקומם יקום מרכז אחד ממנו יופעלו המודיעים בשגרה ובחירום יגויסו מאות חיילים מילואים ויופעלו בכל רחבי הארץ".
המהלך לא רק יחסוך בעלות השכירות במבנים השונים ובקיצוץ תקנים בקבע ובסדיר, אלא יביא להתייעלות משמעותית. "הציבור ושאר המשרתים לא יצטרכו כל פעם לחפש אחר מספר טלפונים למילואים, רפואה, תחומים אחרים ואפילו מצוקה. הם יתקשרו למוקד צהל ויקבלו מענה לכל פנייה", הסביר.
ההחלטה התקבלה עבור קציני הערים ברחבי הארץ ברגשות מעורבים, ולטענתם המהלך יפגע באפקטיביות של תהליכים שנמצאים היום תחת אחריותם. חלקם אף ניסו למנוע את הסגירה אך ללא הצלחה.
איך יחולקו הסמכויות?
צה"ל החליט להפסיק את מתן השירות לחיילים ולאזרחים בסוגיות הקשורות לשירות הצבאי, תיאום ביקורים ויצירת קשר עם חיילים. סמכות הטיפול בפניות לקצין העיר יועברו לקצינת פניות הציבור של צה"ל. כמו כן, יתבצע שינוי במערך ההודעות למשפחות נפגעים ולטיפול בהן, בין אם מדובר במשפחות של חיילים שנפצעו לאורך שירותם או במשפחות שכולות.
"לאורך השנים טיפלו קציני הערים בנושאים רבים, ועתה הוחלט, עם התפתחות הטכנולוגיה התקשורתית, שעל קצין העיר להתרכז במשימה העיקרית: הודעות למשפחות שכולות ולמשפחות של חיילים שנפצעים.
העבודה של המודיעים תהיה מעתה יותר יעילה ויותר מהירה. טוענים בצה"ל. "מדובר בחמ"ל שיושב בבסיס השלישות ברמת־גן, וברגע שמתקבל דיווח על חייל שנפל או נפצע, יופעל מערך המודיעים, שהם משרתי מילואים המתגוררים בעיר. הם לא יגיעו פיזית לקצין העיר, ויהיו באחריות מערך הנפגעים המרכזי, אשר יפעיל אותם בשעת הצורך באמצעות הטלפון".
מה משמעות הסגירה עבור החיילים והוריהם?
המשמעות היא כי אם תרצו ליצור קשר עם ילדיכם החיילים, לבקש אישור על שירות צבאי, לתאם ביקור בכלא צבאי וכדומה, לא תהיה לכם כתובת פיזית להגיע אליה, אלא רק באמצעות מוקד טלפוני של קצינת פניות הציבור.
ההחלטה לסגור את בסיס קצין העיר בבאר שבע זכתה לביקורת חריפה של תא"ל (מיל') משה אלוש, תושב באר־שבע, שכיהן בעבר כראש מטה אגף כוח אדם בצה"ל וכקצין שלישות ראשי.
"מדובר בהחלטה הזויה ולא נכונה מקצועית, זו טעות לסגור את קצין העיר. אמר אלוש. "ההחלטה תפגע לא רק בתושבי באר־שבע והדרום ובקשר שלהם לשלטונות הצבא, אלא גם באיכות הטיפול בהודעות על נפגעים. ההחלטה הזו גם התקבלה בניגוד לדעתם של מרבית גורמי המקצוע באגף."
עוד הוסיף אלוש: "בתפקידי האחרון כראש מטה אגף כוח אדם פעלתי רבות יחד עם ראש מחלקת נפגעים של צה"ל דווקא לחיזוק קציני הערים בתחומים רבים, מתוך הבנה לחשיבותם לאזרחי המדינה. השבוע, למשל, פנו אליי מעמותה לטיפול בנוער בסיכון באילת כדי לסייע לנער לפני גיוס שנדרש להגיע לקצין העיר עם הוריו כדי לחתום על הצהרה לגיוסו לפני גיל 18 בגלל בעיות בבית. עקב סגירת קצין העיר באילת, נדרשים עכשיו ההורים להגיע ללשכת הגיוס בבאר־שבע כדי לבצע את התהליך".
לטענתו של אלוש, סגירת בסיס קצין העיר בבאר שבע תפגע באלפי אנשים המתגוררים בבאר שבע והאזור. אותם תושבים מעבירים מאות פניות לקצין העיר מידי שבוע במגוון נושאים ובעיות וסגירת בסיס קצין העיר תפגע בהם ובאיכות הטיפול בהם.
מה יקרה בזמן מלחמה?
בצה"ל מבטיחים כי בעת מצב חירום יחזור הצבא לפעול במתכונת מלאה של 13 קציני ערים ברחבי הארץ. כמו כן, כדי להתמודד עם עומס הפניות, יכפילו בצה"ל את כוח האדם במוקד קצינת פניות הציבור. ההערכה היא שמספר הפניות לקצינת פניות הציבור, שעומד על כ־6,000 פניות בחודש, יוכפל.
"אחרי עבודת מטה שנעשתה בצה"ל הוחלט שקציני הערים יתרכזו רק בתחום הזה, ומי שיתעסק בשאר התחומים תהיה קצינת פניות הציבור, שמקום מושבה בקרייה בתל־אביב ופועלת 24 שעות ביממה. היא תיתן את המענה לכל הפניות, גם של חיילים וגם של אזרחים, גם בשגרה וגם בחירום".
אז איך פונים?
לרשות הציבור הרחב עומד "קו פתוח" - מענה טלפוני הפועל 24 שעות ביממה. מטרתו הינה סיוע לפניות דחופות שאינן סובלות דיחוי, כגון מצוקה על רקע נפשי, שלילת זכויות של חייל או אירועים הדורשים התערבות מיידית.
טלפון רב קווי- 03-5691000, מטכ"לי:0302-1000.
ניתן גם לפנות באמצעות אתר האינטרנט של קצינת פניות הציבור: https://www.aka.idf.il/main/kapatz/contactUs.aspx
פנייה בכתב: ניתן להעביר באמצעות הפקס או הדואר.
פקס: 03-5699400, מטכ"לי: 0302-9400. דואר צבאי: 02919.
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected]