"תחב"צ בשבת בב"ש היא משהו בלתי נמנע": ראיון עם ראשי "חוזה חדש לבארשבעים"

$(function(){setImageBanner('5231fb6a-88ea-44b5-9617-d18e2fdfd404','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

לקראת הבחירות לרשויות המקומיות שנמצאות כבר ממש מעבר לפינה, ערכנו ראיון מיוחד עם שני ראשיה של סיעת "חוזה חדש לבארשבעים"- רשימת הצעירים שמתכננת לשים את הקהל הצעיר בראש סדר העדיפויות




עידו אטיאס מימין וטימור מיכאלי משמאל. קרדיט: חוזה חדש לבארשבעים

תשעה ימים לבחירות המקומיות בב"ש ובמפלגת "חוזה חדש לבארשבעים" עובדים במרץ מסביב לשעון במטרה לשכנע את אחרוני המתלבטים להצביע בעבורם: "אנחנו מנסים לפנות לקהל מצביעים פוטנציאלי בכל ערוץ אפשרי, אם זה דרך הרשתות החברתיות, פגישות עם תושבים ושיחות טלפוניות. יש דרייב גדול ואנרגיה חיובית לקראת הבחירות הקרבות", אומרים במפלגה.

בראש מפלגת "חוזה חדש לבארשבעים" עומדים שניים: עידו אטיאס וטימור מיכאלי, השנים שבתחילה רצו ברשימות נפרדות הכריזו על איחוד כוחות ועל ריצה משותפת במטרה להתחרות על ליבו של הקהל הצעיר והליברלי בב"ש שעד היום לא זכה לייצוג של ממש במועצה.

אל הבחירות למועצה רצים השניים כשלהם רקורד עשיר של  עשייה ציבורית וחברתית. עידו אטיאס הינו פעיל חברתי תושב שכונה ג' בב"ש, שמוכר בעיקר בתור מוביל מחאת הדמוקרטיה בעיר. מלבד זאת, הוביל אטיאס מחאה של מאות צעירים נגד עליית מחירי השכירות בב"ש.

בעברו שימש עידו כיועץ כלכלי אסטרטגי לעסקים בפריפריה ולמשרדי ממשלה, והינו איש חינוך ומרצה לפוליטיקה ואקטיביזם. בנוסף הינו מייסד וסמנכ"ל של עמותה לצעירים.

בנוסף לכל אלה, עידו הינו חלק מקהילת צעירים של תנועת החלוץ בשכונה ג'- קהילה המחברת בין סטודנטים/ות בעלי מודעות חברתית ויכולת הובלה, לצורך קידום תהליכים של שינוי חברתי ברמה המקומית והארצית וכמו כן שימש כמדריך גרעין נח"ל של חיילי "פרק משימה" בעיר במסגרתו ליווה והכין בני נוער לגיוס משמעותי וליציאה לשנת שירות ומכינות בבתי הספר ומועדוני הנוער בעיר.

לצידו מנהיג את הסיעה טימור מיכאלי, פעיל חברתי, תושב שכונה ה' בב"ש אשר גדל והתחנך בתיכון מקיף ג' בעיר. בצעירותו כיהן טימור כיו"ר מועצת הנוער העירונית וקידם פרויקטים ואירועים בעיר לטובת הנוער בב"ש. 

את שירותו הצבאי עשה טימור בהצטיינות בחטיבת דובר צה"ל, במהלכו הוענק לו אות הוקרה מטעם דובר צה"ל, ביום העצמאות ה-67 למדינת ישראל. לאחר שירותו הצבאי, החל טימור לעבוד בלשכת ראש העיר באר שבע כאחראי תחום ניו מדיה, תפקיד שבמסגרתו היה אמון על הפרסומים ועל ההסברה של העירייה לתושבים, בעיקר ברשתות החברתיות.

לאחר שעזב את תפקידו בעירייה החל לעבוד בתחום הדוברות ויחסי הציבור ועבד בעיקר עם מנהלים בכירים בחברות היי-טק וטכנולוגיה ישראליות ובינלאומיות, להם ייעץ בתחום האסטרטגיה התקשורתית.

לפני כשנה וחצי יזם טימור את הקמתו של "הלובי המקומי", גוף ללא כוונות רווח שפועל לטובת הגברת השקיפות בעבודת עיריית ב"ש.

ההכנות לקראת היישורת האחרונה בעיצומן. תוכן גולשים, שימוש לפי סעיף 27 א בחוק זכויות היוצרים

במידה ותיבחר, עשוייה "חוזה חדש לבארשבעים" להביא בשורה של ממש למועצה בתור רשימת הצעירים הליברלית הראשונה אשר שמה בראש מעייניה את הדאגה לקהל הצעיר: "הקמנו רשימה מקומית מאפס, בלי תמיכה של מפלגה מהכנסת".

"אנחנו מודעים לכך שהדבר איננו פשוט, אך זה רק טבעי שכן אנחנו עושים כאן משהו חלוצי וטימור אף הביא כסף מחסכונותיו האישיים אותם השקיע בפרויקט. אנחנו מאמינים בהצלחתנו וחושבים שמגיע לבאר שבע שיהיו סביב שולחן המועצה גם צעירות וצעירים שייצגו את הקהל הצעיר והקהל הליברלי בב"ש".

ולמה לדעתכם הקהל הצעיר פחות שש ללכת לפוליטיקה?

"לצערנו הרב בשנים האחרונות אנחנו לא רואים הרבה צעירים בפוליטיקה, הן במועצה בב"ש והן בשאר המועצות המקומיות בשאר חלקי הארץ שלרוב מתאפיינות בחברי מועצה משכבות גיל מבוגרות יותר".

"ההסבר לזה הוא שצעירים שרוצים להצליח בחיים מביטים על הפוליטיקה מהצד ואומרים לעצמם- למה שנלך לשם?! זה מקום מגעיל ומושחת עם המון בירוקרטיה ולכן הם מעדיפים לבחור תחומי עיסוק אחרים. מעבר לכך, רבים מהאנשים שהולכים לפוליטיקה המקומית עושים זאת בהתנדבות ולכן אלה לרוב אנשים מבוססים שמצויים בפנסיה. כל זה אומר שבאופן טבעי יש סוגיות ובעיות שפחות מעסיקות את חברי המועצה".

אל מול סיעת "חוזה חדש לבארשבעים" בהנהגתכם ניצבת סיעת "קהילה" בראשות צח ברק, עימם יש לכם הרבה מן המשותף ושמתחרה מולכם על קולות הקהל הצעיר והליברלי. ניסיתם ליצור איחוד עם סיעת "קהילה"?

"אנחנו מכירים את צח ברק, יו"ר הסיעה ושיתפנו עימו פעולה במספר פרויקטים בעבר. אכן היו מגעים לאיחוד שכזה, מה שלא צלח בסופו של דבר".

אך בעוד נדמה כי רבים יברכו על הקמתה של רשימת צעירים שמביאה עימה רוח חדשה וצעירה למועצה ויטענו שיש בכך בבחינת שינוי מרענן, מנגד יש כאלה שעשויים להמעיט בערכם של חברי הרשימה בשל גילם הצעיר, כפי שעשה גדי מזוז שטען: "לא יבואו ילדים צעירים שחושבים שישנו את העולם ויתחילו לזרוק סיסמאות בכדי להיכנס למועצת העיר".

איך אתם הולכים להתמודד עם יחס מזלזל שכזה שעשוי לבוא מצד חברי מועצה וותיקים ומנוסים?

"אנחנו מציעים לא להתרשם יותר מידי מאמירות כאלה ואחרות כי בסוף זה קמפיין. בפועל מאחורי הקלעים יש שיח, כבוד הדדי וישנן שיחות גם עם חברי מועצה ומועמדים למועצה איתם יש לנו המון מכנים משותפים".

יהיו הפתעת הבחירות? - רשימת "חוזה חדש לבארשבעים ". קרדיט מאור קורן

מפלגת "חוזה חדש לבארשבעים" חרטה על דגלה את הדאגה לאוכלוסייה הצעירה בעיר. אחת הבעיות המרכזיות הנוגעות לאוכלוסייה זו הינה היותה של ב"ש עיר לא אטרקטיבית למגורים לצעירים, דבר שמתבטא בחוסר נכונות של צעירים להשתקע בה בהמוניהם, ולמעשה רבים מצעירי ב"ש בוחרים לנטוש אותה ולהשתקע דווקא בערים סמוכות אליה.

מלבד תופעת נטישת הצעירים את העיר, גם כשמסתכלים על כלל האוכלוסייה מגלים כי ישנה הגירה שלילית גדולה מן העיר.

יש לכך מספר סיבות: ראשית עיירות הפיתוח השכנות כמו: נתיבות, אופקים ושדרות נהנות מהטבות מיסוי בשל חוקי הנגב, הטבות שעשויות להתבטא בתוספת של אלפי ש"ח למשכורת החודשית.

שנית יוקר המחייה בפעוטונים והצהרונים בבאר שבע בהשוואה לעיירות הפיתוח השכנות, ומעבר לכך ישנה ההעדפה של הצעירים למעבר ליישובים קהילתיים כמו סוסיא ונווה דקלים אליהם עוזבת חלק מן האוכלוסייה הצעירה בב"ש.

איך אתם הולכים להתמודד עם הבעיה המורכבת של נטישת הצעירים?

"כל מה שתיארת מדויק. בשנים האחרונות, עוזבים את באר שבע בכל שנה כ-6000 אלפים אנשים, נתון גבוה מאוד, כאשר אופקים הפכה להיות מעין שכונה פרברית של באר שבע. זה קצת מוזר שאופקים מקבלת הטבות מס בעוד ב"ש לא".

"אני לא טוען שבאר שבע צריכה לקבל את אותן הטבות מיסוי כמו אופקים, אך אפשר לבנות את המודל והמנגנון הנכונים- ב"ש צריכה זריקה של תמיכה כלכלית מהמדינה והיא אינה יכולה להיות מקופחת מבחינת ההשקעה בה שכן הדבר יוצר פגיעה בסקטור אחד על חשבון אחר ומי שנפגע הם תושבי ב"ש שעוזבים לאופקים, נתיבות ודימונה כפי שעולה בנתוני הלמ"ס".

"לטעמנו, הדרך להשאיר את הצעירים בב"ש הינה לתת להם את כלל המענים: ראשית מערכת חינוך טובה שתענה על צורכי ההורים- מהגיל הרך ועד האוניברסיטה. חשוב להבין שחינוך הוא אחד הדברים הכי חשובים להורים צעירים".

"סיבה שנייה הינה סוגיית התעסוקה. זה בסדר שבן אדם יגור בב"ש ויעבוד בת"א אבל בשביל שזה יקרה נדרשת תחב"צ נוחה וזמינה שתפעל במהלך השבוע עד השעות הקטנות של הלילה ושתפעל גם בסופה"ש, מה שהיום לא קיים".

"לתושבים נמאסו איחורי הרכבות והעמידה בפקקי התנועה המטורפים: כביש 6 צפונה ודרומה עמוס ובאזור בית קמה הפקקים מורגשים היטב. לרוב גם זה שיקול כי לאנשים נמאס לבזבז שעות בכבישים ובתחב"צ ולכן כאלה שעובדים בת"א מעדיפים להמשיך לעבוד בתל אביב, אך לעזוב את ב"ש ולעבור לעיר שסמוכה למרכז".

הצעירים מב"ש מעדיפים לעבור לגור במרכז או בערים הסמוכות. למצולמים אין קשר לנאמר. קרדיט צילום פרטי

"גורם נוסף שמניע אנשים לעזוב את העיר הינה תרבות הבילוי והפנאי הלא מפותחת בב"ש שבה אין היצע מספק של מקומות בילוי, תרבות ופנאי לאורך השבוע ובסופ"שים והמציאות בשטח היא שהעיר מתה לאחר שמונה בערב. העירייה יכולה לעשות לא מעט בנידון ולעודד אירועים, פסטיבלים ותמיכה במקומות בילוי ופנאי או לתת הטבות לתושבים בכדי לעודד אותם לצאת ולבלות: למשל תו תושב עם הנחות והטבות או סבסוד של דברים למשל כוס יין ראשונה ללא עלות".

"מעבר לכך, צריך לדאוג למבלים לתחב"צ הרבה יותר זמינה ונוחה בתוך העיר עד לשעות הקטנות של הלילה. כלומר צריך להגדיל את תדירות הקווים, לחבר יותר בין שכונות קיימות ולתת זכות קדימה לתחב"צ באמצעות סלילת נתיבי תחב"צ בעיר, בייחוד בנתיבים ראשיים ומרכזיים. הדבר ימנע מאוטובוסים מלעמוד בפקקים ויפחית את העומסים והפקקים לכלל כלי הרכב בתוך העיר".

"כל אלה עשויים לעודד קהל גדול לצאת ולבלות, בעוד כיום המצב מהבחינה הזאת די עגום, שכן אנשים חוזרים הביתה בשמונה בערב מהעבודה ומחליטים להישאר בבית וזה נורא חבל שכן העיר מפסיקה את פעילותה יחסית מוקדם". 

"חשוב להבין כי לעובדה שאנשים לא יוצאים ומבלים השלכות מרחיקות לכת, ומעבר לכך שהדבר פוגע בעסקים המקומיים, ישנה השפעה גם על תחומים נוספים כגון תחום הביטחון. חשוב להבין כי אם יהיו יותר אנשים ברחובות בשעות המאוחרות והעיר תהיה פעילה יותר אז יהיה פחות פשע כי הגנבים באים כששקט וכולם בבתים שלהם".

"ב"ש, בירת הנגב הינה עיר מטרופולין שצריכה להיות פעילה ותוססת ואנשים צריכים לצאת ולבלות. מעבר לכך שזה יזניק את העסקים, אנשים בסופו של דבר צריכים משהו לנשמה".

freepik ב"ש מתה אחריי שמונה בערב וצריך יותר לעודד אנשים לצאת ולבלות". קרדיט"

כחלק מהמצע שלכם אתם מעוניינים לקדם תחב"צ בשבת בב"ש שביסודה היא עיר מסורתית ושמרנית ויש בה סטטוס קוו שנקבע לפני שנים רבות ומתקיים עד היום ולפיו תחבורה ציבורית לא מתקיימת בעיר בשבת. לאור זאת, מהלך שכזה עשוי לעורר התנגדות עזה שעשוייה לטרפד את המהלך.

"חשוב להבין כי בהסכמה רחבה ניתן לפתור את כל הסוגיות המורכבות- אם עושים את זה בצורה חכמה, בשיתוף כלל הקהילות ומתחשבים בכלל הקהלים בעיר אז לדעתנו זה אפשרי".

"אנחנו מדברים על מפה של תחב"צ שתיבנה בצורה חכמה, שמצד אחד תתחשב באוכלוסייה שזה יכול לפגוע בה, כך שלא יהיו אוטובוסים שיעברו ליד שכונות עם ריכוז גבוה של אוכלוסייה דתית ומצד שני תישאף לתת מענה לכלל תושבי העיר בשכונות השונות שכן רוצות את זה. חשוב לזכור כי גם בערים במרכז יש נציגות דתית והגיעו לפתרון של תחב"צ בשבת בהסכמה רחבה- היום המרכז מרושת באוטובוסים בשבת".

"זה אולי יפתיע חלק מן הקוראים, אך גם חברי מועצה דתיים שמרנים וותיקים יסכימו לתחב"צ בסופ"שים כי זה משהו בלתי נמנע בעיר מטרופולין כמו ב"ש. גם אם זה ייקח זמן, זה ייקרה בסופו של דבר".

"חשוב להבין כי יש עשרות אלפי תושבים שזה יהווה בעבורם פתרון שיאפשר להם לבקר את המשפחה בשבת, להגיע למקומות הבילוי והפארקים או לביה"ח סורוקה, מה שכיום כרוך בהזמנת מונית שעולה לא מעט, ובכלל גם כאלה שהינם בעלי רכבים פרטיים לעיתים לא רוצים לנהוג כי הם רוצים לצאת לשתות ולבלות, ובמצב שכזה תהיה להם אופציה לשים את האוטו בצד ולחזור עם שאטל שזה מאוד נוח".

ועדיין עולות טענות כי הביקוש לשירות שכזה בב"ש אינו גדול דיו בכדי להצדיק את הפעלתו ולראייה העובדה שעד היום התושבים מסתדרים בלעדיו. ובעבור מי שרוצה לנסוע בשבת קיימת האופציה של רכב פרטי שיש לרבות מן המשפחות או מונית

"זו ביצה ותרנגולת. זה כמו שתבוא ותאמר לי: 'למה בנו את האמפיפארק?', שכן היו יכולים להסתמך על היכל התרבות הקיים, אך לפעמים פרויקטים גדולים באים בכדי להצמיח משהו חדש ותרבות חדשה. הנה הקימו את האמפיפארק והגיעו פתאום לעיר הופעות גדולות שלא הגיעו בעבר וכך לטעמנו יהיה עם התחבורה בשבת. ברגע שהשירות יחל לפעול הוא יזכה להצלחה".

"מעבר לכך דווקא במהלך המלחמה ראינו עד כמה נחוצה תחב"צ בשבת בעבור חיילים ומילואימניקים שהיו זקוקים לה בכדי שיוכלו להגיע לבסיסים בדרום ובעוטף או לחזור לבתיהם ולמעשה ללא תחב"צ בשבת לחיילים לא באמת הייתה דרך להגיע הביתה".

"בשבת של ה-14 לאוקטובר, כשבוע לאחר השבת השחורה שבה בהיעדר תחב"צ בסופ"ש נאלצו חיילים ומילואימניקים למצוא טרמפים בכדי להגיע לבסיסים, החליטה עיריית ת"א ליצור מערך קווים חינמי לחיפה ולב"ש שיפעל בשישי ובשבת, כאשר עידו ריכז את הנקודה בב"ש".

"הקו בתמיכת עיריית ת"א אפשר לחיילים להגיע לבתיהם לארוחת שישי ובלעדיו החיילים היו צריכים פשוט לסגור שבת בבסיס, לא כי צריך אותם, אלא כי לא הייתה להם דרך להגיע הביתה. כלומר זה פיילוט שכבר קרה ופשוט צריך שעיריית ב"ש תמשיך את היוזמה ולשם אנחנו נדחוף".

יצליחו לקדם תחבורה ציבורית בשבת? shutterstock אילוסטרציה

אתם מדברים על חוסר שוויון שקיים כיום בין אוכלוסיות שונות בב"ש. איך זה בא לידי ביטוי בשטח?

"ראשית, יש להפוך את המרחב לנגיש יותר לבעלי מוגבלויות. כך למשל יש מקומות רבים בעיר שבהם המדרכה חסומה מה שמקשה בייחוד על בעלי מוגבלויות ולא מאפשר להם נגישות למקומות מסוימים".

"שנית המרחב במקומות מסוימים אינו מואר דיו, מה שמביא לכך שגברים ונשים לא מרגישים בטוחים באותה המידה להסתובב בלילה במוקמות מסויימים".

"מעבר לכך קיים חוסר שוויון בין השכונות הוותיקות לחדשות בכל הקשור לחלוקת המשאבים. כך למשל קיימים פערים ברמת הניקיון ביניהם, מה שמעיד על חלוקת המשאבים המיועדים לניקיון בשכונות השונות בצורה שאיננה שוויונית".

"מלבד כל אלה, יש מגוון אוכלוסיות בב"ש שלא באות מספיק לידי ביטוי בהקצאת המשאבים ובחלוקת התקציבים לרבות: הקהילה הגאה, קהילת דוברי הרוסית, קהילת דוברי אתיופיה וקהילת דוברי הערבית בעיר. בכל שכונה צריך שיהיה מועדון יום לקשיש, קן של הנוער העובד והלומד או שבט של הצופים וגם מתנ"ס ומרכז קהילתי והיום אין השקעה בכך".

"ובכלל בכל הקשור לקהילה הגאה בעיר, יש עוד מגוון סוגיות לקדם. למשל, צמצום תופעות להט"בופוביה ותלישות דגלי גאווה שהתרחשו בעיר לא מכבר, כאשר ממש לא מזמן ראינו מועמדים למועצה שעשו מצעדי תועבה ואנטי גאווה, וצריך גם לקדם את תחום הבריאות הנגישה ללהט"ב שכן כיום חברי הקהילה שצריכים שירותים רפואיים נאלצים לנסוע למרכז בכדי להגיע למרפאות ולרופאים שידעו לתת להם טיפול שכן יש שם רופאים שמודעים יותר לסוגיות הלהט"ב".

השכונות הוותיקות מלוכלכות ומוזנחות. בתמונה לכלוך בשכונה ד'. קרדיט - ליזה שבתאי

ושאלה לסיום: מה לטעמכם טעון שיפור בהתנהלותו של רוביק?

"צריך לעבוד ביחד ולתת מקום לשחקנים נוספים וטובים סביב שולחן קבלת ההחלטות. רוביק מוכשר ככל שיהיה הוא אדם אחד בסופו של דבר והוא לא יכול לסחוב על עצמו ולטפל בכלל הסוגיות לבדו ועליו קצת לשחרר ולתת לאנשים אחרים וטובים לקחת חלק בעשייה המקומית. זה יעשה טוב גם להם וגם לו".

"בדברינו אלה אנו מתכוונים בעיקר לאוכלוסייה הצעירה שכיום לא זוכה לייצוג הולם במועצה: בעיר שבה 50% מהתושבים הינם צעירים מתחת לגיל 45, אפשר וצריך לתת לצעירים יותר מקום סביב שולחן קבלת ההחלטות בפוליטיקה והזדמנות אמיתית להשפיע. הצעירים צריכים להיות בעמדות מובילות ולהשפיע על העתיד של העיר שהם חלק ממנה, שכן בסופו של דבר גם הצעירים יודעים מה טוב לעיר".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה