נתון עגום: קרוב ל-500 צעירים נפגעו בתאונות בבאר שבע בחמש השנים האחרונות
26.03.23 / 10:01
פעם בשבוע באופן קבוע לפחות, נפצע נהג צעיר בתאונת דרכים בבאר שבע במהלך חמש השנים האחרונות. כך עולה מדו"ח עגום שמפרסמת עמותת אור ירוק
83 צעירים (15-24) נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2022– הרוג בכל ארבעה ימים בממוצע, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס. עוד עולה מהנתונים כי בחמש השנים האחרונות נרשמת עליה הדרגתית במספר הצעירים שנהרגים בתאונות דרכים. 83 הצעירים שנהרגו בשנת 2022 מהווים עליה בשיעור של 20% בהשוואה למספר הצעירים שנהרגו בתאונות דרכים בשנת 2018, שבמהלכה נהרגו 69 צעירים.
בירושלים נפגעו הכי הרבה צעירים בתאונות דרכים, תל אביב-יפו במקום השני והגרוע: פילוח הנתונים לפי ערים חושף כי בירושלים נפגעו בשנת 2022 בתאונות דרכים 321 צעירים, תל אביב-יפו במקום השני הגרוע ובתחומיה נפגעו 235 צעירים. בבחינת נתוני חמש השנים בירושלים נפגעו 1,755 בעוד בתל אביב-יפו נפגעו 1,371 צעירים וצעירות בתאונות דרכים.
ומה קורה בבאר שבע?: בבירת הנגב נפצעו בחמש השנים האחרונות לא פחות מ-447 צעירים, חמישה מהם נהרגו כשבתוך כך 39 מהם נפצעו קשה. בשנת 2022, נפצעו 58 צעירים בתאונות דרכים, וצעיר אחד נהרג.
בישראל ישנם 693 אלף נהגים צעירים עד גיל 24 (נכון לשנת 2021). נהגים צעירים מהווים קבוצת סיכון משמעותית להיפגעות בתאונות דרכים. מעבר להיפגעות הגבוהה שלהם בתאונות דרכים, הם גם מעורבים בתאונות דרכים בשיעור ניכר. היפגעותם ומעורבותם הגבוהה בתאונות דרכים נובעים מהמאפיינים הייחודים לאוכלוסייה זו. נהיגה בשעות הלילה, בעייפות, תחת השפעת אלכוהול ובמהירות גבוהה הם רק חלק ממאפייני נהיגה הבאים לידי ביטוי בנהיגת הצעירים אשר מובילה כאמור להיפגעות גבוהה בתאונות דרכים.
נתונים מרכזיים מדוח שהופק בעמותת אור ירוק בשנת 2022:
- 50 נהגים צעירים נפגעים בתאונות דרכים מדי שבוע.
- באחת מכל 4 תאונות קטלניות- מעורב נהג צעיר.
- מרבית תאונות הדרכים במעורבות נהגים צעירים מתרחשות בתחום העירוני.
- נהגי אופנוע צעירים מעורבים ב-37% מתאונות האופנוע החמורות- פי שש מחלקם בנהגים.
- יום שישי הוא הקטלני ביותר לנהגים הצעירים.
- רוב ההרוגים בקרב נהגים צעירים נהרגים בשעות הלילה.
- ישראל נמצאת במקום ה-30 מתוך 32 מדינות אירופה במדד התאונות דרכים הקטלניות בהן מעורבים נהגים צעירים.
- ישראל במקום האחרון והגרוע במדד הפחתת הפציעות החמורות מתאונות דרכים בקרב צעירים בהשוואה למדינות אירופה.
עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "צעירים הם אוכלוסייה פגיעה במיוחד ולכן נדרש טיפול נקודתי וייחודי בכדי לצמצם את מספר הנפגעים וההרוגים הגבוה. יש להגביר את ההסברה בקרב הצעירים, להתאים אותה לשפה הייחודית שלהם ולמקד אותה למדיות שאותן הם צורכים. חייבים להגביר את הבקרה על תקופת הליווי וביצועה כראוי, כיוון שזו תקופה בה רוכש הנהג הצעיר מיומנות שיכולה להציל אותו ואחרים בכביש. בנוסף לכך, הגברת הנוכחות המשטרתית באזורי הבילוי בכל הימים ולא רק בסופי שבוע, תספק הרתעה ותמנע מצעירים לנהוג באופן בלתי בטיחותי או תחת השפעת אלכוהול וסמים. בכדי לאפשר לצעירים להתנהל באופן בטיחותי בהתאם בצורה התומכת במאפייניהם הייחודיים, חייבים להעניק לצעירים פתרונות תחבורתיים כמו קווי לילה. זאת במטרה לספק אלטרנטיבה לרבים מהם שיעדיפו להשאיר את הרכב בבית ולעשות שימוש בתחבורה ציבורית בדרך לבילוי או כל מקום אחר. במהלך המשלב את הפתרונות הללו, ניתן לצמצם את מספר הצעירים שנהרגים ונפגעים בתאונות דרכים. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים בסיוע הרשויות המקומיות חייבים להוביל תכנית אסטרטגית שתציל את חייהם של צעירים רבים".
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected]