משלמים את מחיר ההפקרה: באר שבע מצטרפת לסטטיסטיקה המדאיגה
19.03.25 / 11:30

למרות אזהרות המומחים והעלייה במספר התאונות הקטלניות, הולכי הרגל בבאר שבע ובערים נוספות ממשיכים לשלם את המחיר. בשנת 2024 נפגעו בעיר 50 הולכי רגל, בהם 2 הרוגים ו-14 פצועים קשה. האם הרשויות יפעלו לפני האסון הבא?

עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מזהיר: "מסוכן ללכת ברגל בישראל. כל חציית כביש הפכה לפעולה מסוכנת, ונהגים רבים אינם נותנים זכות קדימה להולכי הרגל. התכנון התחבורתי בערים ממוקד בכלי רכב פרטיים, ומותיר את הולכי הרגל מאחור. במשרד התחבורה חייבים לשנות את סדרי העדיפויות ולשים את בטיחות הולכי הרגל בראש סדר היום".
באר שבע: עשרות נפגעים מדי שנה בתאונות דרכים
הנתונים העדכניים חושפים את תמונת המצב המדאיגה גם בבירת הנגב. בעשור האחרון (2015–2024) אירעו בעיר 580 תאונות דרכים בהן נפגעו הולכי רגל:
- 50 תאונות קשות בשנת 2024 – נתון זהה לשנת 2023.
- 2 הרוגים בשנת 2024 – ירידה מסוימת לעומת 6 הרוגים בשנת 2023.
- 14 פצועים קשה בשנת 2024 – ירידה לעומת 25 שנפצעו קשה בשנת 2023.
- 34 פצועים קל בשנת 2024 – עלייה לעומת 19 בשנת 2023.

דו"ח אור ירוק מצביע על כך ששנת 2024 הייתה הקטלנית ביותר בעשור האחרון בכל הנוגע לתאונות דרכים בערים. 80 הולכי רגל נהרגו בתאונות בכבישים עירוניים – עלייה חדה לעומת 68 הרוגים בשנת 2023. זאת ועוד, שני שלישים מכלל הולכי הרגל שנהרגו בשנת 2024 נהרגו בכבישים עירוניים (66%), נתון שממחיש את החשיבות הקריטית של טיפול בתשתיות התחבורה בערים. נוסף על כך, 2,177 הולכי רגל נפגעו בתאונות דרכים בכבישים עירוניים במהלך השנה, מתוכם 561 נפצעו קשה.
מדוע ישראל מדורגת נמוך בבטיחות הולכי הרגל?
בהשוואה למדינות ה-OECD, ישראל נמצאת במקום ה-26 מתוך 32 מדינות במדד שיעור הולכי הרגל ההרוגים ל-100,000 תושבים.
עו"ד יניב יעקב מוסיף: "במדינות רבות בעולם הוקצו משאבים משמעותיים לשיפור בטיחות הולכי הרגל, אך בישראל לא נעשה מספיק. יש להפעיל פתרונות תשתיתיים כמו פסי האטה, הגבהת מעברי חציה ותכנון מחודש של צמתים מסוכנים. במקרים רבים, הצעדים הללו יכולים לעשות את ההבדל בין חיים ומוות".
הגיע הזמן לפעול – לפני האסון הבא
באר שבע, כמו ערים אחרות בישראל, נדרשת לנקוט צעדים משמעותיים לשיפור בטיחות הולכי הרגל. יש לעודד התקנת אמצעים לריסון מהירות הנהגים, תכנון מעברי חציה בטוחים יותר, הצבת מצלמות אכיפה והגברת הנוכחות המשטרתית באזורים מועדים.
אם המגמה הנוכחית תימשך, מספר ההרוגים והפצועים ימשיך לעלות – ואיתו גם המחיר הכבד שמשלמים הולכי הרגל על הפקרתם במרחב התחבורתי.
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:ram@isnet.co.il
