נתונים מדאיגים: האלימות בכבישי באר שבע עולה ושוברת שיאים

$(function(){setImageBanner('fea8201a-acd9-468b-9ccf-fb92d64e67f2','/dyncontent/2024/11/6/254bd038-88a9-40b2-a1b6-279fd196209f.jpg',18667,'צרפתי אייטם כתבה 2',525,78,false,32653,'Image','');})

דו"ח חדש של עמותת אור ירוק מצא כי האלימות בכבישים ברחבי ישראל לא פוסחת על באר שבע. בעוד קרוב ל-80 אחוז מהנשאלים דיווחו כי היו עדים לאלימות מילולית, גם הכמות של אלו שנתקלו באלימות פיזית מדאיג בעצמו. ומה הפיתרון? הפרטים המלאים בכתבה

קרדיט - תוכן גולשים (ע''פ סעיף 27א')

מי מאתנו לא נתקל בנהג שקילל, איים, חתך, סנוור או סתם נצמד לרכב באופן מסוכן? סקר חדש של עמותת "אור ירוק" באמצעות מכון המחקר "מאגר מוחות", חושף כי אחד מכל שני ישראלים דיווח כי נתקל בקטטה בכביש. הסקר נועד לבחון את שיעור האנשים המדווחים כי הם נתקלים בתופעות שונות של זעם ותוקפנות מצד נהגים בכבישי ישראל.

בבאר שבע, המספרים הגבוהים מדאיגים מאד ומעלים מספר שאלות קשות. מעל 90 אחוז מתושבי באר שבע והדרום דיווחו כי נתקלו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה בנהג אשר צפר בכוונה באגרסיביות. מספרים זהים נוגעים גם לתושבי באר שבע והדרום, שדיווחו כי ''ראו רכב שחותך כלי רכב אחרים או נצמד אליהם לפחות פעם אחת בשנה האחרונה''.

תופעת הטרור בכבישים אינה חדשה עבור הקוראים שלנו, ובחודש האחרון הבאנו בפניכם מספר אירועים חמורים, במהלכם נצפו נהגים נוסעים בצורה מסוכנת בכבישי העיר. מקרה זכור במיוחד הוא זה שתועד ברשתות החברתיות, שבו נראה נהג משאית כבדה אשר נוסעת אחרי צומת חטיבת הנגב בזמן שהוא נכנס בעוצמה ברכב פרטי.

עוד נתון מדאיג שעולה מהסקר, נוגע לכך ש-89% מתושבי באר שבע והדרום טענו כי ''ראו כלי רכב שסנוור כלי רכב אחרים לפחות פעם אחת בשנה האחרונה''. בנוסף לכך, 80% מהנשאלים באזור באר שבע והדרום דיווח כי ''נתקלו באלימות מילולית (קללות) ותנועות מאיימות לפחות פעם אחת בשנה האחרונה'' ו-44% מתושבי האזור דיווחו כי ''נתקלו בקטטה בכביש לפחות פעם אחת בשנה האחרונה''.

ביום רביעי האחרון, הבאנו בפניכם את הקטטה האלימה שהתפתחה בצומת הקאנטרי בבאר שבע. הקטטה, שהחלה בעקבות סכסוך שהתפתח בכביש, נגררה באופן מהיר לזריקת אבנים של שני החשודים, כל אחד על כלי הרכב של השני ולבסוף אף כמעט נדרס אחד המשתתפים בקטטה המדממת. התיעוד הקשה שעלה לרשתות הוביל את משטרת ישראל לפתוח בחקירה, במהלכה נעצר אחד החשודים. נכון לעכשיו, החשוד השני אינו נעצר על ידי המשטרה.

התגובות הקשות לקטטה, שהתפתחה לעיני עדי הראיה ההמומים בכביש - הובילה רבים מתושבי העיר לשאול - היכן הייתה המשטרה, או כל אחד מגופי האכיפה השונים שפועלים כעת בעיר?. ארגון אור ירוק, בדק במהלך הסקר גם את נושא הפיתרון לבעיית האלימות הקשה. על פי הסקר, נאה כי הפתרון הבלעדי הוא: הגברת האכיפה של המשטרה. בתוך כך, כאשר נשאלו מהו הפתרון הטוב ביותר לבעיית תאונות הדרכים בכבישים:

  1. 33% טענו כי הגברת האכיפה המשטרתית היא הדרך לפתרון תאונות הדרכים.
  2. 33% טענו כי חינוך הוא הפתרון לתאונות הדרכים.
  3. 29% טענו כי החמרת הענישה היא הדרך לפתרון תאונות הדרכים
  4. 6% טענו כי הסברה היא הדרך לפתרון תאונות הדרכים

פיוז קצר?  הסיכון שלכם להיות מעורבים בתאונת דרכים כפול

מחקרים בעולם הראו קשר ישיר בין התנהגות לאלימה להגדלת הסיכון למעורבות בתאונות דרכים. נהגים החשים כעס, מדווחים על מעשים פזיזים ומסוכנים בכביש כמו אי-שמירת מרחק, מהירות מופרזת ונהיגה פחות יציבה באופן כללי. נהגים אלו יהיו מעורבים בתאונות דרכים בשיעור כפול מנהגים שאינם חשים כעס בזמן נהיגה. מחקר אמריקאי אחר מעריך כי הכעס והאגרסיביות משחקים תפקידים ראשיים ביותר ממחצית מתאונות הדרכים הקטלניות ביותר באמריקה.

מחקר של מכון המחקר ההולנדי לבטיחות בדרכים SWOV, בדק ומצא כי קיים קשר חזק בין כעס לבין התנהגות אגרסיבית ותוקפנית על הכביש. הכוונה היא להתנהגות שעשויה לגרום נזק פיזי או נפשי למשתמש והתנהגות המכילה אלימות וחריגה מכללי מוסר. ישנן מספר סיבות להתנהגות אגרסיבית בכביש: נהגים רבים נמצאים על הכביש בזמן שמלווה אותם תחושת כעס ועצבנות ממקרים שקורים לפני הנהיגה או במהלכה. רגשות אלו מסכנים את הימצאות הנהג על הכביש והופכות אותו לאגרסיבי ואימפולסיבי יותר.

סיבה נוספת לסכנה היא תנאי הדרך. מצבים שכיחים כוללים פקקי תנועה, עיכובים באור אדום ועבירות המבוצעות על ידי אחרים הגורמות לעיכוב בתנועה. כל אלו ואחרים גורמים לנהג להרגיש עצבנות, כעס וזעם, המעלים את  סיכוייו להיות מעורב בתאונת דרכים באופן משמעותי.

כיצד ניתן למנוע מהכעס מלהשפיע על ההתנהגות בכביש?

דרך אחת היא באמצעות החינוך. חשוב להבין שקשה למנוע מאנשים לחוות רגשות, אולם, מידע וקורסים בנושא שליטה על הכעס יכולים לסייע בשינוי הדרך שבה כעס בא לידי ביטוי בדרכים. דרך נוספת קשורה לתשתיות המדינה. אין ספק כי רבים מהנהגים מרגישים כעס וצורך להתנהגות אימפולסיבית כשהם נתקלים בפקקי תנועה למשל. ברור כי הפחתת פקקי התנועה, קיצור זמני ההמתנה לאור אדום ומידע לנהגים לגבי עיכובים בדרך יכולים לעזור בהפחתת הרגשות הקיצוניים. גם האכיפה נשארת חשובה בהתמודדות עם מצבים קיצוניים של תוקפנות הנהגים.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('f51708a6-e949-45a3-9a0f-952da6dba5eb','/dyncontent/2024/11/10/a49f1879-d056-42f8-9e00-419d14036c36.gif',18685,'סמי 1124 אייטם',525,78,true,32654,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('f51708a6-e949-45a3-9a0f-952da6dba5eb','/dyncontent/2024/11/6/daddbb05-61ab-48fc-86e2-4a2e9775ed76.jpg',18665,'צרפתי אייטם כתבה ',525,78,true,32654,'Image','');},15]]);})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה