מסחרת התרומות: האנשים שעושים ביזנס מטוב הלב של תושבי ב"ש

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('1da03b33-94db-473b-a346-b5c7cbd2901e','/dyncontent/2024/9/15/c202a6d5-5805-4866-8db8-bcf9caca5af9.jpg',18347,'גודמן 0924 אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('1da03b33-94db-473b-a346-b5c7cbd2901e','/dyncontent/2024/9/3/c1524685-dfab-4b87-bcf2-4080fcde979b.jpg',18356,'מט 0924 אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7]]);})

בקשת התרומות בפייסבוק הפכה לנפוצה במיוחד, ויש כאלה שמנצלים את טוב ליבם של תושבי ב"ש ומפיקים מכך רווחים כלכליים לא מבוטלים

פוסט המכירה אותו פירסמה א'. תוכן גולשים שימוש לפי סעיף 27 א' בחוק זכויות היוצרים

א', תושבת העיר פירסמה לפני כשבועיים (13.8) מכונת כביסה ותנור גז למכירה, בעקבות הליך מעבר דירה אותו ביצעה. ואולם בעקבות פנייה של אדם שהצהיר כי יתרום את דבריה לשכנו הנכה שמתגורר בשדרות, נאותה א' לתרום את הדברים, למרות שאלו נועדו למכירה תחילה. ואולם מהר מאוד גילתה א' שהדברים שאותם תרמה מוצעים כעת למכירה על ידי אותו אדם שהצהיר כי יתרום אותם.

א' תושבת העיר הייתה בעיצומו של הליך מעבר דירה ולאור זאת החליטה למכור חלק ממוצרי החשמל שברשותה: "פרסמתי מכונת כביסה ותנור גז למכירה. זמן קצר לאחר מכן פנה אליי מ' שהפציר בי למסור את הדברים בכדי שיוכל לתרום אותם לשכנו הנכה. הוא שלח תמונה של אותו שכן ואמר שיקח את הדברים עד אליו. כשראיתי את התמונה של האדם הנכה ליבי נכמר, שכן גם אבי נכה, ולכן הסכמתי לבקשתו של מ'. זמן קצר לאחר מכן מ' הגיע אליי עם רכב גדול ואסף את הדברים", מספרת א'.

ההתכתבויות בין מ' לא'. קרדיט צילום פרטי

ההתכתבויות בין מ' לא'. קרדיט צילום פרטי

ההתכתבויות בין מ' לא'. קרדיט צילום פרטי

לאחר שתרמה את הדברים, גלשה א' כהרגלה בפייסבוק ושמה לב כי המוצרים אותם מסרה מוצעים כעת למכירה: "גיליתי לתדהמתי שאותו אדם שאסף את מוצרי החשמל, מציע כעת את הדברים שתרמתי למכירה. פניתי אליו וכמובן שהוא חסם אותי. זו הייתה אמורה להיות תרומה לבן אדם נכה שאליו הוא היה אמור להעביר את הדברים, והם לא נועדו למכירה למטרת רווחיו האישיים. אני מקווה מאוד שאנשים יבדקו טוב מאוד לפני שהם תורמים דברים למישהו שהם לא מכירים. בושה שאנשים משקרים בצורה כזאת, אל תתנו לכך יד ואל תקנו ממנו".

מעיון בדף הפייסבוק של מ' (שמו שמור במערכת האתר), עולה כי הוא מוכר מוצרים נוספים: "אני לגמרי מופתעת מכך", מספרת א'. "פרסמתי את הדברים למכירה ואני אם חד הורית, ויש סיבה לכך שרציתי למכור ולא למסור את הדברים. אם אותו אדם לא הצליח להעביר את התרומה לבן אדם שבעבורו זה נועד או שאותו אדם נכה לא רצה אותם, מן הראוי שיחזיר את המוצרים אליי בכדי שאוכל למכור אותם, שכן כאמור המוצרים לא נועדו למסירה אלה רק תרומה לאותו נכה ספציפית".

מתכתובות שהגיעו למערכת האתר, מתועד מ' כותב שהוא אכן התכוון תחילה למסור את הדברים לשכנו הנכה, אך בגלל שאותו שכן לא היה מעוניין בהם, בשל היעדר מקום בביתו, החליט מ' לפרסם אותם למכירה כשהוא מצדיק את המעשה שלו בכך שא' פירסמה שהדברים נועדו למסירה: "מ' טוען שפירסמתי את הדברים למסירה וזה ממש לא המצב, כפי שניתן לראות בתיעוד של הפוסטים שפירסמתי שבהם מצויין באופן מפורש שהדברים נועדו למכירה", מספרת א'. "לא משנה מה הסיבה שא' לקח את הדברים לעצמו, לטעמי אין זה לגיטימי לשקר ולהתנהל בצורה שכזו. אך אני יכולה להעיד שתרמתי בעבר לא מעט ואני בטוחה שרוב האנשים לא כאלה".

מ' מפרסם למכירה את הפריטים (מסומנים בעיגול אדום) אותם העיד שיתרום לשכנו הנכה ביחד עם פריטים נוספים למכירה. קרדיט צילום פרטי

נדמה כי בקשת תרומות בפייסבוק הפכה לנפוצה במיוחד. תושבים מעידים כי לעיתים מדובר באותו אדם שפתח פרופילים שונים ומצליח בדרך של פנייה אל הרגש לקבל תרומה של כסף ומוצרים שווי כסף.

מקרה אחד כזה עליו מעידים התושבים הוא סיפורה של ט', תושבת העיר, שלטענתם נוהגת לפתוח חדשות לבקרים פרופילים פיקטיביים ובדויים בפייסבוק, שדרכם היא מבקשת תרומות ללא סוף דרך שלל קבוצות בפייסבוק, במה שמעלה תהיות רבות באשר לנחיצותן של התרומות: "כמות הפרופילים שהיא פתחה לא נורמאלית וקשה להתעלם. אני משתדלת כבר הרבה זמן לא לעשות רצח אופי לפרופילים האלה מתוך מחשבה שאולי באמת יש סיכוי ממש קטן שהתרומות באמת נועדו לילד נזקק. מאידך, זה חוצה גבולות ובסוף מי שבאמת צריך סיוע לא מקבל אותו", כותבת עדן ורצברגר תושבת העיר.

"בגלל אנשים כמוה אנשים שבאמת צריכים לא מקבלים. היא נמצאת בכל קבוצה אפשרית בפייסבוק ושואבת כסף עם סיפורים על ילד שרוצה קלמר או חליפה או צעצוע ולא פעם אנשים אמרו שפנו אליה לעזרה והיא רוצה רק כסף ואין לה שום בעיה כלכלית. מי שמכיר מזהה כבר את השפה וההתנסחות", מספר יהונתן כהן מב"ש.

אז איזו שפה והתנסחות מאפיינים את הפוסטים הללו? רחלי כהן בסט מסבירה: "הפניה היא לקהל המסורתי 'צדיקים', 'מצווה' וכו'. אנשים קוראים דבר כזה וחושבים כי הם עושים מצווה, אך לא מבינים שמדובר בנוכלות. לאנשים יש לב טוב, ואם עדיין עולים פוסטים כאלה, סימן שיש כספים שעוברים. אנשים תורמים כסף ולא מוצרים, שכן אם לא היו מצליחים לגנוב כסף, לא היו עולים עוד פוסטים כאלו, וזה פשוט מצליח להם".

תוכן גולשים, שימוש לפי סעיף 27 א' בחוק זכויות היוצרים

אודליה: "יש לה עשרות פרופילים ודי ברור שהיא מתחזה, תמיד אותו סגנון כתיבה המתאפיין בבכי ובדמעות, והיא רוצה הכל חדש וגם כסף"; שובל פישל: "זו פשוט בושה, מה אם יהיה מישהו שבאמת צריך? היא יצרה אפקט 'זאב זאב'. איך היא חיה עם עצמה?!".

תוכן גולשים, שימוש לפי סעיף 27 א' בחוק זכויות היוצרים

"היא רושמת כל הזמן אני מאוד מתביישת אבל היא לא מתביישת בכלל", מספר מוחמד אלקרנאווי; בת אל שוורץ: "לרוב אנשים שבאמת צריכים מתביישים לבקש".

"כל פעם היא מחליפה שם וכל פעם כמעט אותו נוסח ומפרסמת בכל הקבוצות שיש בדרום. היא נוהגת לבקש חליפות, בגדים, ציוד לבית ספר, יומהולדת לילד וכו'. פעם זה ילד אוטיסט, פעם ילדה וכל פעם שאני חושפת אותה היא חוסמת אותי. כל פעם היא שולחת את הילד והילדה לקחת את הדברים, אבל היא מגזימה ותורמים לה בכמויות מטורפות וכל פעם היא מחליפה פרופיל. ומעבר לכך יש לה גם בקשות ספציפיות: שזה יהיה רק חדש ואם אפשר בנוסף להביא לה עוד דברים, היא מנצלת את המצב שלה וזה לא בסדר'", מספרת אורה אליה תהל. 

יולי מחזקת את דבריה של אורה ומספרת סיפור דומה: "פעם אחת היא ביקשה נעלי ספורט לילדה שלה ונסעתי עד אליה בכדי להביא לה. היא אכן לא משקרת בנוגע לזה שיש לה ילדה עם צרכים מיוחדים שאכן ירדה לקחת את הנעליים. ובנוסף לכך יש לה ילדה עם נכות והיא מקבלת קיצבת נכות מביטוח לאומי, הבטחת הכנסה, בית מעמידר וכו', והשאלה לאן הולך כל הכסף הזה שהיא ככה זקוקה כל הזמן".

תוכן גולשים, שימוש לפי סעיף 27 א' בחוק זכויות היוצרים

תוכן גולשים, שימוש לפי סעיף 27 א' בחוק זכויות היוצרים

עדי עומר כותבת: "כבר נהיה טרנד פה בבאר שבע שאנשים לא עובדים ומחפשים תרומות של כסף מאנשים תמימים שיפרנסו אותם. פשוט לא לתרום כסף, תתרמו מזון ותבדקו מי באמת נזקק"; חיים משה טוען: "יש רווחה לדברים האלה אל תתרמו, אין אמונה באף אחד".

עצוב לגלות שיש אנשים שבוחרים לנצל את טוב ליבם של תושבי העיר באמצעות מצגי שווא שחלקם אף גובלים במעשי נוכלות. אנשים שמציגים עצמם כנזקקים בצורה שקרית, רק כטקטיקה לגיוס כספים ומוצרים, או כאלה שמשקרים בצורה מפורשות לגבי מטרת התרומה, זו תופעה פסולה מכל וכל וחשוב לזכור כי מי שניפגע מכך יותר מכל הם האנשים שבאמת נזקקים לעזרה, ומעשי המרמה וההטעייה ברחבי הרשת מרתיעים רבים מלתרום להם, בשל חשש שמא מדובר בהונאה אחת מיני רבות.

מעבר לכך בל לא נשכח שבעבור אלה הנזקקים באמת, קיימות שלל אופציות לקבלת עזרה בצורה מוסדרת ומבוקרת שתבטיח שרק הנזקקים באמת יקבלו: בין אם דרך עמותות שונות, סיוע של אגף הרווחה או סיוע באמצעות מתן קצבאות מטעם המדינה. במקרה דנן, במידה ואכן יש ילדים שלומדים בבית הספר ונזקקים לציוד לימודי, מעניק הביטוח הלאומי מענק לימודים בתחילת כל שנת לימודים בסכום כולל של 1,137 ש"ח לכל ילד העומד בקריטריונים, מה שאמור לכסות הוצאות על ציוד לימודי בסיסי ואף מעבר לכך.

תוכן גולשים, שימוש לפי סעיף 27 א' בחוק זכויות היוצרים

תוכן גולשים, שימוש לפי סעיף 27 א' בחוק זכויות היוצרים

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('44b1a46a-b85f-4f90-85c4-4170bebbf336','/dyncontent/2024/9/3/c1524685-dfab-4b87-bcf2-4080fcde979b.jpg',18356,'מט 0924 אייטם',525,78,true,32654,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('44b1a46a-b85f-4f90-85c4-4170bebbf336','/dyncontent/2024/9/3/11bfc882-fb01-4e4e-85bc-b6e90611d8aa.jpg',18362,'קפאסה 0924 אייטם',525,78,true,32654,'Image','');},7]]);})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה