מכת מדינה: רוכב קורקינט חשמלי נדרס ברחוב מצדה
09.07.24 / 18:25
רוכב אופניים בשנות העשרים לחייו נדרס על ידי רכב ברחוב מצדה. מנתונים של עמותת ''אור ירוק'' - בבירת הנגב נפגעים מידי חודש 3 רוכבים
עוד תאונת דרכים עם מעורבות של רוכב קורקינט חשמלי בבאר שבע: בשעה 17:10 התקבל דיווח במוקד מד"א על רוכב קורקינט חשמלי שנפגע מרכב בדרך מצדה בעיר.
חובשים ופרמדיקים של מד"א מעניקים טיפול רפואי ומפנים לבי"ח סורוקה צעיר בן 22 במצב בינוני עם חבלה בגפיים.
1,157 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים עם קורקינטים חשמליים בשנת 2023 לעומת 1,103 בני אדם שנפגעו בתאונות דומות בשנת 2022 – עליה של 5%, כך עולה מנתוני הלמ"ס שהגיעו לידי עמותת אור ירוק. על פי הנתונים, בכל יום נפגעו יותר משלושה בני אדם בממוצע בתאונות דרכים במעורבות קורקינטים חשמליים בשנת 2023.
מהנתונים עולה עוד כי שלושה בני אדם נהרגו בתאונות דרכים במעורבות קורקינטים חשמליים בשנת 2023, שניים פחות מאשר בשנת 2022. על פי עמותת אור ירוק בחמשת החודשים הראשונים של שנת 2024 נהרגו ארבעה רוכבי קורקינטים חשמליים בתאונות דרכים, יותר מבכל שנת 2023 כולה (מעודכן ל-4.6.2024). בתוך כך, אחד מכל עשרה נפגעים – ילד מתחת לגיל 16. 112 בני אדם בגילאי 0-15 נפגעו בתאונות דרכים במעורבות קורקינטים חשמליים בשנת 2023 - אחד מכל עשרה נפגעים (10%). צעירים בגילאי 16-24 מהווים 28% מכלל הנפגעים (אחד מכל ארבעה). 47% מכלל הנפגעים בתאונות עם קורקינטים חשמליים היו בגילאי 25-54.
בבאר שבע, המצב גם הוא מדאיג במיוחד, ועל פי הנתונים - בשנת 2023 נפצעו מידי חודש 3 רוכבי קורקינט חשמליים. כאמור, האופניים החשמליים שטפו את באר שבע באופן רחב במיוחד במהלך השנים האחרונות. בנסיעה קצרה שביצענו באזור הרחובות רגר ובן גוריון, קשה היה שלא להבחין בכמות העצומה של הרוכבים, ובאופן המסוכן בו הם נוסעים. תושבים רבים התלוננו בתקופה האחרונה ברשתות החברתיות אודות חוסר האכיפה כל הרוכבים, אשר לא פעם מגיחים מבין מכוניות במהירות וללא שמירה על תקנות הבטיחות. מהעירייה נמסר בשנה שעברה כי יחלו לסייר ברחבי העיר פקחים עירוניים אשר הוסמכו בנושא, ומטרתם תהיה שמירה על הולכי הרגל והרוכבים עצמם. גובה הקנסות ינוע בין 250 ל-1,000, כאשר גם החרמת הכלי הינה אפשרות חוקית מבחינתו של הפקח.
תלונות רבות נשמעו כלפי גם עיריית באר שבע, כי היא לא משקיעה מספיק בתשתיות למען רוכבי הקורקינטיים החשמליים, ובד בבד - גם האכיפה בנושא פחותה במיוחד. בשל כך, הודיעה העירייה בחודש ינואר שעבר כי היא מוציאה את תקנון האכיפה המלא לרוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים.
מהעירייה נמסר בזמנו כי היא תחל לפרוס ברחובות העיר פקחים עירוניים אשר הוסמכו בנושא, ומטרתם תהיה שמירה על הולכי הרגל והרוכבים עצמם. עוד הצהירה העירייה אז, כי גובה הקנסות ינוע בין 250 ל-1,000, כאשר גם החרמת הכלי הינה אפשרות חוקית מבחינתו של הפקח. והנה, שנה וחצי עברה ואנחנו בבאר שבע החלטנו לבדוק עד כמה באמת פעלה העירייה בנושא.
לבקשת באר שבע נט, חשפה העירייה את נתוני האכיפה המלאים מאז החלה התכנית לפעול בשנה שעברה. על פי העירייה, אגף הפיקוח העירוני מפעיל כיום 45 פקחים אשר עברו הדרכה והוסמכו לבצע אכיפה של עבירות תעבורה. בעירייה מדגישים, כי טרם ביצוע אכיפה ורישום קנסות, בוצע ע"י הרשות קמפיין הסברתי "רכיבה בטוחה ברחבי העיר" שכלל: פרסום על גבי תחנות היסעים, מסכים דיגיטליים, פרסום בפייסבוק + אינסטגרם, לוחות מודעות ברחבי העיר, פרסום בכלי התקשורת, מסרון לכל תושבי העיר ויצירת ערכת הסברה לכל מנהלת בית ספר''.
עוד טוענים בעירייה כי ''במקביל לקמפיין ובסיומו פעלו הפקחים בהסברה ובשלב הראשוני נתנו התראות בלבד לרוכבי האופניים. מתאריך ה-01.02.2023 החלו בביצוע אכיפה באמצעות מתן קנסות לרוכבים שרכבו בניגוד לחוק האופניים''.
ובכן, אז כמה קנסות ניתנו לרוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים בבאר שבע? על פי העירייה, אגף הפיקוח רשם מאז תחילת שנת 2023 ועד היום כ-1000 קנסות לרוכבים בניגוד לחוק האופניים. לפי העירייה, הקנסות חולקו בגין: ''רכיבה ללא הכשרה או רשיון, הפרעה לתנועה בעת רכיבה על מדרכה, הרכבת נוסע בקורקינט שאסורה על פי החוק, הרכבת נוסע ע"י רוכב אופניים ממונעים, אחיזת טלפון בעת רכיבה, נסיעה או החזקה ע"י קטין מתחת לגיל 16 באופניים ממונעים, רכיבה במעבר חצייה ואי חבישת קסדה ברכיבה באופניים וקורקינט''.
אז האם אתם מרגישים בטוחים יותר בכבישי העיר? קשה לקבוע בוודאות, במיוחד לאור הנתונים המדאיגים שהוצגו לעיל. נתקלתם בעבירות תנועה מסוכנות בכבישי באר שבע? מוזמנים לשתף אותנו במייל האדום ובדף הפייסבוק שלנו.
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected]