הכתובת הייתה על הקיר: יואל סויסה ז"ל הוא כנראה לא ההרוג האחרון בכביש 25
02.12.22 / 14:35
20 שנה לאחר שהורחב, כביש 25 ממשיך לספק תאונות מחרידות. האחרונה שבהם - אמש, בה נהרג יואל סויסה ז"ל, תושב דימונה וחובש מתנדב באיחוד הצלה ובזק"א. בעקבות האירוע המצער, מערכת באר שבע נט ניסתה לבדוק את ההיסטוריה המדממת של הצומת שבה קיפח את חייו ובעיקר, מדוע אף אחד לא עשה שום דבר לגבי הפנייה המסוכנת?
אתמול בשעות אחה"צ (חמישי) תושב דימונה, יואל סוויסה ז"ל, חובש באיחוד ההצלה, נהרג בתאונת דרכים מצערת בכביש 25. התאונה התרחשה בסמוך לצומת אבו תלול שבין ערערה לנבטים, זאת כאשר רכב שיצא מהכפר הבדואי הסמוך התנגש חזיתית עם סוויסה ז"ל שנהג באופנוע החירום של איחוד ההצלה. התאונה המזעזעת הזו, מגיעה אחרי רצף ארוך של תאונות במרחב הצומת, שכבר גבה את חייהם של 3 בני אדם השנה זאת בנוסף לעשרות פצועים.
בתגובה לתאונה של יואל סוויסה ז"ל, מייסד ונשיא איחוד ההצלה, אלי ביר, פרסם סרטון חריג שבו בזעם רב ומוצדק הוא מאשים את המדינה בנסיבות שגרמו לתאונה הנוראית. ביר אמר: "המדינה אשמה בתאונה הזאת, היא אשמה שיש פה צומת בעייתית מאד. יש פה כביש עפר לא מוסדר, שבו מכוניות יוצאות מהכפר אל תוך הצומת. למה אנחנו לא עוצרים את הדבר הזה? למה הפעילות הזאת שקורית בכבישים והברבריות הזאת והחוסר שליטה ממשיכה בכבישים?". כאמור, בתור נשיא ארגון ההצלה ביר מכיר את הנושא היטב, ולטענתו אוזלת היד של המדינה היא זו שגרמה למותו של יואל סוויסה ז"ל.
שלוש שנים לאחר הרחבת כביש 25 לדו נתיבי, אי אז בשנת 2005 - החליטה המדינה לקדם את ההכרה בכפר אבו תלול שגרו בו אז פחות מ-1,000 תושבים. ההכרה ביישוב הגיעה כחלק מתוכנית ממשלתית לפיצול מועצה אזורית אבו-בסמה בעקבות גידול האוכלוסייה. התושבים של מועצת נווה מדבר החדשה שהוקמה, פנו לרשויות לגבי ההסדרה של הדרכים בכפר בעזרת עמותת "במקום – מתכננים למען זכויות תכנון", זאת מכיוון שהדרכים בתוך הכפר היוו גם קווי גבול בין החמולות המקומיות. בתגובה המדינה הגיע להסכם עם התושבים כי הסדרת הכביש תעבור לסמכותה של חברת נתיבי ישראל.
ב-2016 סקר תשתיות של המשרד החקלאות ופיתוח הכפר קבע מסיבות לא ברורות, כי פרויקט הכניסה העתידי לאבו-תלול "תקוע". ניתן להניח שתקיעת הפרויקט קשורה לתקצוב ההרחבה דרומה של כביש 6 ב201-8 על חשבון הפקעת שטחים מהכפר. באופן כללי מאז ההכרה ביישוב התקציבים שהובטחו מעולם לא הוזרמו וכביש 25 נשאר במצבו הנוכחי. כיום, כמעט 20 שנה לאחר מכן, מתגוררים ביישוב כבר כ-5,000 תושבים.
בתוך כך, בחודש פברואר 2022 אישרה הממשלה היוצאת, כחלק מתוכנית החומש למגזר הערבי - בניית מחלף בעלות מוערכת של 80,000,000 שקלים, זאת בנוסף לחסימה של הכניסות המאולתרות מהיישוב לכביש 25. למרות זאת, העבודות בכביש טרם החלו וכעת שנרקמת ממשלה חדשה שמתנגדת לתוכנית החומש, ספק אם יימצא פתרון בקרוב.
לבינתיים, התאונות בכביש הדמים הזה ימשיכו, ככל הנראה לא התייחסות אמיתית של מקבלי החלטות. לפי מצב העניינים הנוכחי אליו התרגלנו בנגב, נראה כי הסקת המסקנות בכל הקשור לדרום הארץ לוקחת זמן רב מהרגיל. ומה יקרה בזמן הזה אתם שואלים את עצמכם? ובכן, אנחנו כאן בנגב נאלץ לחיות תחת טרור בכבישים, לסבול מחוסר משילות ומעל הכל - לאבד אזרחים טובים כמו יואל סוויסה ז"ל.
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected]