''הילדה חוזרת הביתה רעבה": תלונות על הרעת שירותי ההסעדה בצהרונים בב"ש



יו"ר הנהגת ההורים העירונית טוען בשיחה עם ב"ש נט כי מתחילת השנה מלינים הורים רבים על צמצום כמויות המזון ואופן חלוקתו: "הפחיתו את כמות הלחם והממרחים לארוחת מנחה לילדים ב-%60. מישהו מנסה לחסוך על חשבון הילדים הקטנים שלנו"

צילום: shutterstock אילוסטרציה

האחריות להזנת הילדים בצהרונים עברה השנה ל"מינהלת ההזנה", גוף מטעם משרד החינוך. אך עפ"י תלונות של לא מעט הורים נדמה כי השינוי הביא עימו לירידה באיכות שירותי ההסעדה הניתנים לילדי הצהרונים ולירידה בכמות המזון אותה מקבלים הילדים, זאת מסיבה לא ברורה.

במסגרת תכנית צהרוני ניצנים מופעלות מסגרות חינוכיות המיועדות לילדי הגן עד כיתה ב'. התכנית שפועלת עם סיום יום הלימודים מקנה תכנים חינוכיים, חברתיים וערכיים הכוללים פעילויות תרבות, למידה והעשרה, חוגים, פעילות הורים וילדים, סיוע בשיעורי הבית ומתן ארוחה חמה. התכנית מצוייה בפיקוח משרד החינוך ומסובסדת על ידו. 

את תכנית צהרוני "ניצנים" בבאר שבע מובילה חברת "כיוונים" שמפעילה את הצהרון למשך 3 שעות החל מסיום יום הלימודים. ב"כיוונים" מצהירים בגאון כי במסגרת הצהרון ייהנו הילדים מארוחת צהרים חמה ומתכנית חינוכית מגוונת ועשירה.

ואולם נדמה כי לפחות בכל הקשור לאספקת המזון לילדי הצהרונים השנה חלה הידרדרות בהשוואה לתקופות עברו: "מאז תחילת השנה אנו מקבלים המון תלונות על צמצום כמויות המזון ואופן חלוקתו. כך למשל הפחיתו את כמות הלחם והממרחים המיועדים לארוחת מנחה לילדים (המאושרים ע"י התזונאיות המלוות) ב-%60, ועוד פריטי מזון", מספר בשיחה עם באר שבע נט מוטי גלר, יו''ר הנהגת ההורים העירונית.

נדמה כי אחת הסיבות המרכזיות לירידה בכמויות המזון ובטיב שירות הסעדת הצהרונים נובעת מהשינוי שנערך השנה ובמסגרתו הועברה האחריות להזנת הילדים בצהרונים ל"מינהלת ההזנה", גוף מטעם משרד החינוך.

על פי דבריו של מוטי גלר נדמה כי העברת האחריות להזנת הילדים לגוף מטעם משרד החינוך איננה מקרית: "בבאר שבע מופעלים צהרונים במתווה ניצנים ע"י 4 מפעילים שונים (כיוונים, אופק, בית מוריה, אגודת ישראל) באופן מסונכרן עם הנהגת ההורים העירונית. יש לציין כי הצהרונים פועלים מזה שנים רבות ובצורה טובה למדי".

"בשנה שעברה התרענו שיש בעיה עם התמחור של ההזנה במתווה ניצנים, ולמרות זאת לא עודכנו המחירים בהתאם לעליית התשומות, דבר שלא איפשר לספקים להמשיך לספק מזון. באופן אבסורדי, משרד החינוך עדכן את המחירים של ההזנה רק לגוף מטעמו "מנהלת ההזנה", ולא עדכן את המחיר בקול קורא ניצנים, כך שלא הייתה ברירה למפעילי הצהרונים, אלא לעבור לעבוד מול גוף זה".

מוטי גלר יו"ר הנהגת ההורים העירונית: "הורידו את כמויות המזון הניתנת לילדי הצהרונים ונדמה שמישהו מנסה לחסוך על חשבון הילדים הקטנים שלנו".

צילום אילוסטרציה Shutterstock

ח' אימא לילדה בצהרון עימה שוחחנו: "צמצום אספקת הלחם בצהרון הובילה לכך שילדתי סובלת מרעב לא פעם. מסגרת הצהרון עשוייה להימשך מהשעה 12:45 עד לפעמים לשעה 16:20, עת מגיעים ההורים לקחת את ילדיהם ומדובר על פרק זמן ממושך".

ח', אשר בתה לומדת בכיתה ב' ורשומה לצהרון בביה"ס נווה מנחם טוענת כי החל מהשנה הנוכחית החלה להבחין כי לא פעם בתה חזרה רעבה הביתה, מצב חריג שתפס את תשומת ליבה: "בתי פחות מתחברת לאוכל של הצהרון שלעיתים אינו מזמין מבחינת טעמו או מרקמו (פסטה דבוקה או שניצל רטוב) ומה שהיה נותן לה כח ואנרגיה עד לסוף היום הן שתי פרוסות לחם עם ממרח תמרים אותן נהגה לאכול במסגרת ארוחת מנחה. ארוחת הביניים בדמות שתי פרוסות לחם וממרח תמרים, שניתנתה לה לרוב בסביבות השעה שלוש וחצי בצהריים, העניקה לה אנרגיה עד לסיום הצהרון".

"ואולם השנה בתי החלה לחזור רעבה מהצהרון. בתחילה לא ייחסתי לכך חשיבות מיוחדת, ואולם כשראיתי שהמצב חוזר על עצמו התחלתי לשאול אותה לפשר הדבר והיא טענה בפניי כי אין מספיק לחם בצהרון. פניתי בנושא לאחראית הצהרון שהעידה בפניי כי אכן כמות הלחם המסופקת אינה תמיד מספיקה ולכן נעשים ניסיונות למצוא פתרונות "יצירתיים" לרבות חיתוך פרוסות לחם לשתיים וכד' ".

"שורש הבעיה לדעתי הוא ביטול אספקת ממרח התמרים וצמצום אסקפת הלחם: בעוד בעבר סופקו שני כיכרות לחם מידי יום לכל כיתה, כעת הוחלט לספק שני כיכרות לחם פעמיים בשבוע בימי שני ורביעי, כשכל שני כיכרות אמורות להספיק ליומיים (שני כיכרות לשני ושלישי ושניים לרביעי וחמישי). ואולם למיטב ידיעתי כל כיכר לחם מכילה בסביבות 22-24 פרוסות, בעוד בצהרון יש בסביבות שלושים ילדים, מה שאומר שבפועל כמות של כיכר לחם ליום אינה מספיקה".

"מלבד זאת בימי ראשון הוחלט שלא לספק לחמים מסיבה לא ברורה. בעיה נוספת הינה כמות החמגשיות המסופקת לילדי הצהרונים שלא כוללת חמגשיות אקסטרה למקרה שבו מנה אחת ניפגמה או ניזוקה- במקרה שכזה יהיו ילדים שלא יקבלו אוכל".

"חשוב לציין כי הממרח והלחם אושרו ע"י תזונאית ולא ברורה לי ההחלטה לצמצם את כמות הלחם ולהסיר את ממרח התמרים מהתפריט ולטעמי ההסבר להחלטה התמוהה, בהיעדר הסבר הגיוני אחר, הינו רצון לחסוך בעלויות על הגב של ילדינו. חשוב להבין שאין זו הפעם הראשונה השנה שבה עלו תלונות הקשורות לאספקת האוכל בצהרונים. בתחילת השנה לא סופקו כפות לאכילת קוסקוס וילדים נאלצו לאכול אותו עם הידיים, אך הנושא הזה כבר בא לכדי פתרון".

"חשוב להבין כי למרות שהחברה שמספקת את האוכל הינה חברת "זר מעדנים", בפועל ההנחיות לאספקתו ניתנות ע"י משרד החינוך וכלפיהם אני מפנה את האשמות".

ח': "שוחחתי עם עובדת בצהרון אחר והיא סיפרה לי על מקרה שניגש אליה אחד הילדים וביקש לחם והיא נאלצה בלב כבד לומר שאין לה לתת לו. איזה משפט נורא זה לומר לילד 'אין לי לחם לתת לך'?!. ובוא לא נשכח שמדובר על לחם, מזון בסיסי ביותר".

פנינו למשרד החינוך שמהם טרם נמסרה תגובה

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה