המצוינות מחוץ להישג יד? תלונות על שיבוץ מפלה בבית ספר בבאר שבע

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('054e9f47-122c-45d1-9f01-c7ab5d9a32af','/dyncontent/2024/12/2/ec01fc17-6600-46e6-9b9b-487e45d04e92.jpg',18776,'כיוונים 1224 אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('054e9f47-122c-45d1-9f01-c7ab5d9a32af','/dyncontent/2022/9/29/6d85e308-fcfa-410d-ae1c-105b97c61e18.jpg',15320,'מכללת השף אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7]]);})

הורים לתלמידים בתיכון 'אמית' בבאר שבע טוענים לאפליה בשיבוץ תלמידים אתיופים במגמות מצוינות. העירייה דוחה את הטענות: "אחוזי הקבלה של תלמידים בני העדה האתיופית גבוהים ביחס לאוכלוסייה הכללית, ונשמח לבחון כל פנייה פרטנית לעומקה".

על אף השיפור בהישגים – תופעת ההסללה פוגעת בתלמידי הקהילה האתיופית, וההורים זועקים לשינוי מיידי

תלונות חוזרות ונשנות של הורים לתלמידים בני הקהילה האתיופית בתיכון "אמית" בבאר שבע מעלות מציאות קשה: תלמידים רבים מהקהילה אינם זוכים להשתלב בכיתות המצוינות של בית הספר, על אף שיפור ניכר בהישגיהם, כפי שעולה מדו"ח משרד החינוך. ההורים מתריעים כי מדובר בהסללה מכוונת שמבוססת על דעות קדומות ופוגעת בעתיד ילדיהם.

פערים בכיתות המצוינות ותלונות על אפליה

הנתונים שההורים מציגים מחדדים את הפערים: מתוך כ-250 תלמידים בשכבת ז', כי בתחילת השנה הנוכחית, רק כ-20 תלמידים ממוצא אתיופי שובצו בכיתות הגבוהות ועוד בתחילת השנה היה מספר זה נמוך בצורה משמעותית. "זהו פער בלתי נתפס שמצביע על כישלון חינוכי חמור" אמר אחד ההורים, שהוסיף: "מדובר בדפוס פעולה שמשאיר את ילדינו מאחור, למרות שהם אינם פחות מוכשרים או מסוגלים."

לדבריהם, התלמידים נשלחים לכיתות נפרדות שאינן משקפות את יכולותיהם האמיתיות, והתוצאה היא פערים מתמשכים שמובילים לתחושת חוסר שייכות. "כל ילד צריך לקבל הזדמנות להוכיח את עצמו, בלי קשר לרקע האתני שלו," אמרה אם לתלמיד בשכבה ז'. במהלך התקופה האחרונה, בעקבות לחצים של הורים לתלמידים, טוענים אותם הורים כי בית ספר הסכים להעביר תלמידים נוספים שנמצאו מתאימים למגמה - ''בתחילת השנה אפילו היו רק 8 תלמידים. המספר הזה מקבל משנה תוקף כשאתה מסתכל על שאר הכיתות הלא מדעיות ומבין את היחסים''.

כאמור, בבית ספר ''אמית'' טענו בפני באר שבע נט כי נציגים הגיעו לכלל כיתות ו' בעיר ויידעו את התלמידים על כך כי יתקיימו מבחני קבלה לכיתות המצוינות. עם זאת, הורה עימו שוחחנו טוען כי תלמידים רבים, בני העדה האתיופית - אינם נחשפו למבחנים אלו, שכן לא פעם נוהגים בתי הספר לפרסם בעיתון בדבר המבחנים. עם זאת וכפי שמסביר ש', הורה ובן העדה האתיופית ''לא מעט ילדים הם בנים או בנות לעולים חדשים שאינם מבינים עברית. הפרסום בעיתונים אינם נגיש עבורם, כך שמבחני הקבלה לאותן כיתות אינן למעשה נגישות גם הן עבור ילדיהם".

קרדיט: תוכן גולשים ע"פ סעיף 27א'

תגובות נוקבות מההורים

''תלמידים ממוצא אתיופי אינם פחות מוכשרים או מסוגלים, אך ההסללה שלהם לכיתות נפרדות שאינן משקפות את יכולותיהם האמיתיות ממשיכה להתקיים'', טוען ג', ששניים מילדיו לומדים בתיכון - ''תופעה זו, המושרשת בדעות קדומות ובחוסר הבנה של המורכבות החברתית, פוגעת בהם ומשמרת את אי השוויון. החינוך הוא מפתח להצלחה, אך הסללה כזו מונעת מהתלמידים הזדמנות אמיתית להתקדם, לרכוש ידע ולפתח כישורים חיוניים. במקום לאפשר להם לגדול ולמצות את הפוטנציאל שלהם, הם נאלצים להתמודד עם מערכות שמקבעות פערים חברתיים ומגבירות תחושת חוסר שייכות''.

''הגיע הזמן להתעורר ולפעול. מערכת החינוך חייבת להפסיק את האפליה המבנית הזו ולספק מענה שוויוני לכל תלמיד. עלינו לפתח מודעות, לחזק את החינוך המכיל ולבנות תוכניות חינוכיות שמקדמות שוויון ומימוש עצמי. השינוי לא יכול להמתין: כל תלמיד, ללא קשר לרקעו, זכאי לאמונה אמיתית ביכולותיו, לטיפול שווה ולהזדמנויות שוות. די לתירוצים – השינוי חייב להתחיל עכשיו''.

דו"ח משרד החינוך: שיפור משמעותי, אך האתגרים נמשכים

בתוך כך, דו"ח שפרסמה ראמ"ה (הרשות הארצית למדידה והערכה) מצביע דווקא על שיפור בהישגי תלמידים יוצאי אתיופיה:

  • לראשונה, תלמידי יסודי בני הקהילה מרקע חברתי-כלכלי נמוך השיגו ציונים גבוהים יותר משאר התלמידים באותו רקע חברתי-כלכלי.
  • פערי ההישגים בין יוצאי אתיופיה לשאר דוברי העברית הצטמצמו משמעותית בעשור האחרון.
  • לצד זאת, הדו"ח מצביע על תחושת מסוגלות נמוכה יותר בקרב תלמידי חטיבות הביניים בני הקהילה, שממשיכה להוות אתגר משמעותי.

מעיריית באר שבע נמסר: ''מקיף דתי אמי"ת רואה ערך עליון בשילוב כלל הזרמים והאוכלוסיות בבית הספר ובפרט בכיתות המצוינות ומאמין במיצוי היכולות של כל תלמיד ותלמידה באשר הם. בבית הספר מחנכים לשוויון, לסובלנות ולכבוד האדם באשר הוא''.

עוד טוענים בעירייה, כי בניגוד לנתונים שהוצגו בכתבה, ''באשכול הכיתות המדעיות בשכבה ז' משובצים 27 תלמידים בני העדה האתיופית מתוך 32 תלמידים שניגשו למבחני הקבלה. המשמעות היא שאחוז גבוה מאד של תלמידים שניגשו למבחני הקבלה לאשכול הזה בקרב בני העדה האתיופית עברו אותם בהצלחה והשתלבו בכיתות הללו. חשוב לציין כי אחוז המתקבלים באוכלוסייה הכללית הוא הרבה יותר נמוך (55% באוכלוסייה הכללית עברו את המיונים והשתלבו בכיתות המדעיות). כך שאם ישנה סטייה, היא מיטיבה עם התלמידים בני האוכלוסייה האתיופית ביחס לאוכלוסייה הכללית ולא להיפך''.

עוד טענו בעירייה: ''נציין כי אם יש תלמיד/ה שמרגיש/ה שהוא מתאים לכיתת מצויינות ולא נמצא בה מכל סיבה באשר תהיה, נשמח לפנייה מסודרת בעניין, נבדוק ונטפל בה עד תום''. עם זאת, הורים בני העדה טוענים בפני באר שבע נט, כי לאחר שנוצר לחץ על העירייה ''דחפו'' תלמידים נוספים לכיתות המצויינות.

קריאה לשינוי מערכתי

ההורים והתומכים בקהילה האתיופית מדגישים כי דרוש שינוי עמוק במערכת החינוך. "יש לטפל בבעיה לא רק ברמת בית הספר אלא גם ברמה המערכתית," סיכם אחד ההורים. "הגיע הזמן שמערכת החינוך תשתחרר מדעות קדומות ותבטיח שוויון אמיתי לכל תלמיד, ללא קשר לרקע שלו."

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('94dae607-7540-4770-90e6-cff023eac437','/dyncontent/2024/12/2/ec01fc17-6600-46e6-9b9b-487e45d04e92.jpg',18776,'כיוונים 1224 אייטם',525,78,true,32654,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('94dae607-7540-4770-90e6-cff023eac437','/dyncontent/2024/12/15/9d8d2386-821e-41e6-8d2c-0cea317f3fe9.jpg',18362,'קפאסה 0924 אייטם',525,78,true,32654,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('94dae607-7540-4770-90e6-cff023eac437','/dyncontent/2024/12/16/5c5d8b83-5020-4fcc-ac7e-f28cfb249867.jpg',18815,'שפרה 1224 אייטם',525,78,true,32654,'Image','');},7]]);})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה