הסוד שחיזבאללה ניסה להסתיר: מי הם ״תיק הגולן״?



היא הוקמה ב-2018 כיחידה חשאית לפעולות טרור ממוקדות, ושמה לעצמה למטרה לחמוק מהמודיעין הישראלי ולפעול נגד ישראל בגבול רמת הגולן - אך ללא הצלחה. כעת הגיע הזמן לפתוח את "תיק הגולן", ולשמוע איך חושפים ומסכלים את הסוד שחיזבאללה מנסה להסתיר בסוריה

קרדיט: דובר צה"לעם פרסום הפעילות הקרקעית של כוחותינו בצפון, חשף דובר צה"ל את מתווה הטרור הרחב שבנו בחיזבאללה בשנים האחרונות, ונקרא בפי המחבלים "התוכנית לכיבוש הגליל". 

למרות השם, לפעילי הטרור כוונות זדוניות גם נגד החצי השני של צפון ישראל. במקביל ללחימת צה"ל בכפרים בדרום לבנון, פועל הצבא ללא הפסקה גם בזירה חצי נפרדת, מול שלוחת חיזבאללה על אדמת סוריה - הידועה כיחידת "תיק הגולן".

רק ב-9 באוקטובר חוסל בתקיפה אווירית ובהכוונת אוגדה 210 אדהם ג'אחת, מחבל ביחידה. מדובר בפעיל טרור שהעביר מידע מגורמי משטר ומהחזית הסורית לארגון הלבנוני, כדי להפעיל כוח נגד ישראל דרך רמת הגולן. חיסולו מצטרף לשורה ארוכה של סיכולים שביצע צה"ל מאז חשיפת היחידה בחורף 19', זמן קצר לאחר הקמתה. 


כמו כל ארגון טרור, "תיק הגולן" התחיל כרעיון: ביסוס כוח עילית שייסד תשתית לפעילות עוינת כלפי אזרחי ישראל, דרך הגבול עם סוריה. מעין שלוחת טרור בשלט רחוק, שתתאמץ לחמוק מתחת לרדאר של צה"ל, תאסוף מידע על פעילותו, ותפעל נגדו ביום פקודה.

המחבל בראש הפרויקט, המשמש עד היום כמפקדו, הוא עלי מוסא עבאס דקדוק, או בכינויו: אבו חסין סאג'ד. הוא נבחר בשל עברו ה"עשיר" בשליחות חיזבאללה. מלבד פיגועים שקידם מלבנון לישראל בשנות האלפיים, היה גם אחראי על אימון כוח רדואן. משם, נשלח על ידי הארגון לעיראק למשימה דומה של בניית תשתית טרור נגד האמריקאים.

בקיץ 18', מתגלים שינויים בהתנהלות חיזבאללה במרחב רמת הגולן המעידים על הבשלה של אותו הרעיון למציאות. הוקם כוח חשאי, בעל מוכנות מבצעית תמידית, שיוכל לפעול נגד ישראל בהינתן האות. וכל זאת, תוך היטמעות ושימוש בתשתיות הקיימות של חיזבאללה בדרום סוריה, באופן בו המשטר הסורי לא יוכל לזהותם.

כאמור, הכוח לא הצליח להישאר חשאי לזמן רב. המודיעין הישראלי עולה על עקבותיו במהירות, ואף חושף אותו במרץ 2019 בפני הציבור הרחב בישראל ובעולם כולו.


לאורך השנים, ממשיך צה"ל לאסוף מידע, לעקוב באדיקות ולנהל את המאבק מול האיום המתפתח באופן חשאי. הפעם הבאה שבה "תיק הגולן" עולה לכותרות היא בינואר 23', כשכוחות מגדוד האיסוף 595 תופסים את עית' עבדאללה, תושב סורי ששימש כפעיל ביחידה, בעודו חוצה את הגבול הבין-לאומי לישראל.

המעצר מתבצע בסיוע גורמי מודיעין ובהכוונת חמ"ל התצפיות, שדרכו זוהה החשוד חוצה לעבר ישראל. זאת לאחר מעקב רציף שניהלו התצפיתניות על עבדאללה, שנחשד כפעיל טרור בעקבות זיהויים של פעילות חריגה בגזרה. 

בחקירתו מודה עבדאללה בפעולות המיוחסות לו, וחושף את שמותיהם של שלושה פעילים נוספים ביחידה: מען אלחמאד, אבו ג'וד ואבו חסן אלעשה, המשמש כמגייס סורי. הוא ממשיך ונותן פרטים אודות אופן גיוסו ליחידה, ואף מסביר על המנגנון שמאחורי הפעלת הסייענים הסורים.

כעת, אפשר להגיד כי שיטת הגיוס של המיליציה הצומחת נראית פשוטה למדי. סוכני חיזבאללה מגייסים פעילים מקומיים בשתי דרכים עיקריות: איתור סורים בעלי עבר פח"עי נגד ישראל, וניצול תנאי המחיה הדלים של תושבי הכפרים הסוריים, בעזרת שימוש בפיתוי כספי תמורת העברת ידיעות על פעילות צה"ל בגבול.


"תחילת המלחמה, חודש אוקטובר. אנחנו מקבלים ידיעות על כך שיחידת תיק הגולן מתחילה להוביל פעילויות אקטיביות", משחזר קצין המודיעין של גדוד 595, נכון לפרוץ המערכה. "אם לפני כן הם עסקו בעיקר בנוהל קרב ובתכנונים, באותו היום הם קיבלו את פקודת ה'פעל'".

באותן שעות ראשונות של חוסר ודאות, מבינים באוגדה 210, המופקדת על הגזרה, את גודל האירוע ומיד מתחילים לבנות תוכניות לסיכול הפעילים. במשך חודשים הם מנהלים מעקב צמוד על חשודים בפעילות טרור, עד לתפנית בחודש דצמבר.

"אספנו מידע על אדם סורי שנחשד בשיתוף פעולה עם חיזבאללה בקוניטרה שבדרום המדינה", הוא נזכר, "כשהגיעה הידיעה על פעילים לבנונים שמגיעים לחזית של 'תיק הגולן', הבנו שלא מדובר בעוד כינוס תמים - והחלטנו לנצל את ההזדמנות ולסכל אותם".

גורמי התצפית ידעו שבבעלות הסייען הסורי מונית צהובה, וכשהצליחו לאשר בעזרת תצפיות מדויקות שכל ארבעת המחבלים הצטופפו יחדיו ברכב - הוא הותקף מהאוויר. כך, במבצע "מונית הכסף", חוסלו סייען סורי בשם אבו אלג'ולאן, ושלושה פעילים לבנוניים: אבו תראב, עבאס, וג'ואד דקדוק - בנו של עלי מוסא עבאס דקדוק, מפקד היחידה. 

מדובר במבצע כואב במיוחד עבור מיליציית "תיק הגולן", או כפי שקצין המודיעין בוחר לקרוא לו: "המכה הקשה ביותר שספג הארגון מאז הקמתו". על המשמעויות נעדיף שלא לפרט, אך בתקיפה ההיא, כמו גם בסיכולים שבוצעו מאז עד האחרון ב-9 באוקטובר, המסר נותר ברור: כל אויב שיאיים על ביטחון המדינה, בין אם הוא בלבנון, סוריה או בכל מקום אחר - גם אליו צה"ל יגיע.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה