הנתון שמוכיח: הלילה שייך לצעירים בב"ש וגם תאונות הדרכים
25.03.24 / 09:16
עמותת אור ירוק יצאה לבדוק מהו אחוז הצעירים שנפגעים בתאונות דרכים במהלך הלילה בישראל - והנתונים מציגים מציאות מדאיגה. ולמרות הנתונים הקשים, שיעורי החינוך לתעבורה והבטיחות בדרכים לתלמידי התיכון ובני הנוער נמצאים בסכנת סגירה
מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס עול כי 263 צעירים כבני 15-24 - נפגעו בתאונות דרכים בשעות הלילה בעשור האחרון (2023-2014) בבאר שבע, שבעה נהרגו ו-33 נפצעו קשה. בתוך כך, 13 צעירים נפצעו בתאונות דרכים בשעות הלילה בשנת 2023.
מדובר בנתון מדאיג במיוחד, אשר מתפרסם בצל תאונת הדרכים הקשה שהתרחשה אתמול בצומת גורל, לא הרחק מהכניסה לעיר. כאמור, כוחות מד"א רבים שהוזעקו לזירה, קבעו את מותו של צעיר כבן 27 ופינו עוד שלושה בני אדם לבית החולים סורוקה.
חובש בכיר במד"א בהא אל סייד סיפר: "הגענו וראינו רכב לאחר שהתהפך לתוך תעלה סמוך לכביש. בתוך הרכב ישב פצוע אחד כשהוא לכוד בהכרה מלאה. לצידי הרכב היו שני פצועים בהכרה מלאה, ופצוע אחד שוכב כשהוא מחוסר הכרה ללא דופק ונשימה, מיד התחלנו בביצוע פעולות החייאה, אך חומרת פציעתו הייתה קשה ונאלצנו לקבוע את מותו במקום. את הפצוע הלכוד חילצנו בעזרת כוחות הכיבוי, ופינינו את 3 הפצועים לבי"ח כשמצבם מוגדר בינוני."
עוד עולה מהדו"ח המדאיג, כי בשנת 2023 - אחד מכל שלושה צעירים נהרג בשעות הלילה במדינת ישראל. כאשר בוחנים את מספר הנפגעים בשנת 2023 דווקא חיפה נמצאת במקום הראשון והגרוע עם 63 צעירים שנפגעו בתאונות דרכים בשעות הלילה. הצעירם הירושלמים במקום השני (54 נפגעים) וצעירי תל אביב-יפו במקום השלישי (37 נפגעים)
75 צעירים בגילאי 15-24 נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2023 כאשר 27 מהם נהרגו בשעות הלילה (22:00-04:00) - אחד מכל שלושה צעירים הרוגים. יותר מאלף צעירים נפגעים בממוצע בכל שנה בתאונות דרכים בשעות הלילה, 25 נהרגים ו-134 נפצעים קשה.
ולמרות הנתונים הקשים שיעורי החינוך לתעבורה והבטיחות בדרכים לתלמידי התיכון ובני הנוער נמצאים בסכנת סגירה.
בשנת 2016 יצאה לפועל רפורמה בחינוך התעבורתי בכיתות י' בשיתוף משרד החינוך, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והרלב"ד. מטרת הרפורמה להעמיק את הידע של התלמידים ולאפשר להם להתמודד טוב יותר עם האתגרים העומדים בפניהם כנהגים צעירים. במסגרת הרפורמה הוחלט על קיום מבחן סוף שנה לתלמידי כיתות י' בחינוך התעבורתי, שיהווה פטור מבחינת תיאוריה לעוברים את המבחן בציון 80.
החל משנת הלימודים תשפ"א (2020 – 2021), מבחן סוף השנה המהווה תחליף תיאוריה הינו בהיקף של 4,200 כיתות כלומר 100% מכלל הלומדים חינוך תעבורתי. מדובר ב-30 שעות לימוד, אתר אינטרנט מיוחד, סרטונים ומצגות שמלמדים את הנהגים לעתיד על נהיגה בטוחה ושקולה, זיהוי סכנות והתמודדות עימן, כולל רכיבה בקורקינטים ובאופניים חשמליים. לאחרונה החליטה הרלב"ד על קיצוץ תקציבי במערך החינוך תעבורתי לתלמידי כיתות י' בתיכונים. הרלב"ד מממנת חלק מהתכנית בסך 17 מיליון ש"ח בשנה (מתקציב משרד התחבורה והבטיחות בדרכים). בתקציב 2024 קוצץ תקציב הרלב"ד וכתוצאה מכך הוחלט כי עיקר הקיצוץ יגיע מתקציב החינוך התעבורתי, שיאבד 6 מיליון שקל, 40% מהיקפו. המשמעות היא שאלפי תלמיד כיתות י', דור הנהגים הבא, לא ילמד חינוך לבטיחות בדרכים החל משנת הלימודים הבאה.
עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "צעירים הם אוכלוסייה בסיכון גבוה להיפגעות ומעורבות בתאונות דרכים. שנים רבות נאבקנו להכליל את לימודי התעבורה במסגרת הלימודים כולל בחינה סופית מתוך הבנה שאחד הכלים החשובים להטמעת מסרי הבטיחות נמצא בבתי הספר באמצעות החינוך לתעבורה לבני הנוער. חינוך דור הנהגים הבא במסגרת חינוכית הוא חשוב ומציל חיים. כל פגיעה בתקציב וצמצום הכסף שמועבר לטובת בני הנוער עלול להוביל לעליה בצעירים הנפגעים וההרוגים. מדובר בסכום של חמישה מיליון שקלים, סכום פעוט לכאורה אבל כזה שיכול לעשות את ההבדל בין חיים ומוות. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים, ברלב"ד ובמשרד החינוך חייבים למנוע את הקיצוץ המתוכנן, למען הילדים של כולנו".
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected]