הלימודים בבאר שבע יושבתו, ההורים יפגינו מול העירייה: ''כמות הבחינות מחזירה אותנו אחורה''

$(function(){setImageBanner('69a317cc-8ef4-40b6-bd65-f1e92ea46274','/dyncontent/2024/12/2/ec01fc17-6600-46e6-9b9b-487e45d04e92.jpg',18776,'כיוונים 1224 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

הנהגת ההורים המקומית הודיעה על השבתת הלימודים בכלל התיכונים מחר, זאת לאור הרפורמה המתגבשת של שר החינוך יואב קיש. בשעה 10 בבוקר צפויה להתקיים הפגנת ענק אל מול בניין העירייה

תמונה לא נבחרה

מחר (ד'), צפויים הלימודים בבתי הספר התיכוניים בבאר שבע להיות מושבתים, זאת בעקבות החלטת הנהגת ההורים הארצית, כמחאה על הרפורמה של שר החינוך יואב קיש. בהודעה שיצאה מטעם ההנהגה המקומית בבירת הנגב, בגיבוי ההנהגה הארצית - הוכרזה שביתה של כלל התלמידים באזור. בנוסף, יימחו ההורים והתלמידים יחדיו כנגד העיצומים ההולכים ומתרבים של ארגון המורים.

בתוך כך, בשעה 10 בבוקר צפוי להתקיים הפגנה ברחבת עיריית באר שבע, אליה צפוים להגיע עשרות הורים מרחבי באר שבע. הרפורמה של השר קיש עוררה את זעמם של הורים רבים בישראל. בהנהגת ההורים הארצית, ניסו להסביר את מהות הרפורמה ואת האופן בו היא תפגע בתלמידים:

  • כיצד נבחנו בעבר מרבית התלמידים? שכבות י"א-י"ב נבחנו ב-15-9 בחינות בגרות, בהתאם לתוכניות הבגרות במקצועות השונים. הציון נחלק ל-30% הערכה חלופית ברוב המקצועות, למעט מתמטיקה ו-70% בחינה חיצונית. שני החלקים התבססו בעיקר על שינון חומר ובחינה בכתב. חלק ניכר מבתי הספר ביצעו גם את ההערכה החלופית על ידי מבחן מסכם. כלומר, התלמידים נבחנו בכתב על 100% מהחומר.
  • מה קרה בקורונה? בפעולה של משרד החינוך למען טובת התלמידים נקבעו 5 בגרויות חיצוניות (מתמטיקה, אנגלית, עברית, מקצוע בחירה ומקצוע מח"ר) ו-3 בחינות פנימיות. אילוצי הקורונה הוכיחו כי אפשר להפחית את עומס הבחינות ולשלב יותר מיומנויות חיוניות לעתיד התלמידים, בהתאמה למדדים בינלאומיים כדוגמת ה-OECD. רבים מצוותי החינוך ראו בכך הזדמנות להכנסת שיטות למידה חדשניות, טכנולוגיה וכלים מתקדמים. מתווה הקורונה יסתיים כאשר שכבת י' הנוכחית תסיים את לימודיה בתיכון.
  • מהי רפורמת המח"ר? רפורמה שנהגתה על ידי הממשלה הקודמת ואשר יישומה החל השנה. הרפורמה התמקדה בלמידה משמעותית של מקצועות המח"ר (מורשת, חברה ורוח) דרך פיתוח מיומנויות רבות להן יזדקק התלמיד בחייו הבוגרים, והערכה חלופית (עבודת חקר, פרוייקט וכו') במקום בחינת בגרות בכתב. הרפורמה החלה השנה ונגנזה מידית עם חילופי השרים. אמנם הרפורמה לא הייתה מושלמת, אך העמידה את טובת התלמיד בראש והייתה מאחוריה כוונה והבנה, שחשוב לשלב בתהליכי הלמידה מיומנויות וכישורים חיוניים לבוגרי מערכת החינוך כיום. לצד זאת הייתה מטרה מוצהרת להפחתת בחינות בגרות )ישראל שיאנית במספר בחינות סיום בתיכון.
  • מה מציע המתווה החדש? חזרה למה שהיה בעבר, בדרישה ל-13-9 בגרויות חיצוניות, המתבססות בעיקר על שינון חומר ובחינות בכתב. "הגמישות" מתבטאת בחלוקה של 70% מהחומר ל-35%בחינה בכתב (בחינת הבגרות) ו-35% "מיומנויות" (שתי משימות מבוקרות), ו-30% מהחומר בהערכה חלופית, שגם היא לרוב בחינה בכתב. המתווה החדש יכנס לתוקפו משנה הבאה, עבור התלמידים שיעלו לכיתה י' בשנה הבאה.
  • מה הבעיה במתווה החדש? ראשית, יצירת פערים קיצוניים בין בתי ספר חלשים לחזקים, אפילו בתוך אותה עיר. בעוד החזקים ילמדו מיומנויות עם כלים מתקדמים, החלשים יחזרו לבחינות בכתב בלבד, בדרך בה שאנחנו והורינו למדנו. זהו מתווה שמחייב הערכה של משתנים רבים, אך אין דגש על תהליכי למידה וחוויות העשרה. בנוסף, ביקשנו שלא למהר בפרסום מתווה חדש, ללא בדיקה מעמיקה והכנה, עם דגש על התאמה ללמידה משמעותית, מעשית ומגוונת ועל מנת לאפשר מעבר חלק של בתי הספר למתווה החדש, תוך ליווי ותמיכה בצוותי ההוראה.
  • על מי ישפיע המתווה החדש? המתווה רלוונטי לתלמידים שיעלו לתיכון החל משנת הלימודים הבאה. על פניו הוא אינו מתחשב תלמידים ובצורכיהם אלא בשיקוליהם של רבים מרכזי מקצועות המח"ר, ארגון המורים ומפקחי המקצועות, המתנגדים לשינויי עומק ומסרבים להתקדם לשיטות הוראה ולימוד רב-תחומיות.
  • פעילותה של הנהגת ההורים הארצית בנושא: הקמנו צוותי עבודה וחשיבה שפעלו יחד עם משרד החינוך, צוותי הוראה, מנהלי אגפי חינוך, ארגון מנהיגים (ארגון מנהלי בתי ספר), מועצת התלמידים הארצית, צה"ל והאקדמיה – כשותפים מלאים לעתיד החינוך בישראל, וכדי לסייע בקידום דור העתיד של ישראל. לשם כך נפגשנו פעמים רבות עם שר החינוך החדש ומנכ"ל משרדו. הצגנו מחקרים שערכנו והאמנו כי אנו שותפים ברצון לפעול לטובת התלמידים. עם זאת, הובהר כי המתווה יותאם להסכמים הקואליציוניים בהם נדרשה החזרת המתווה המיושן. כמו כן, ביקשנו שלא יתאפשר לבצע הערכה חלופית בצורת מבחן מסכם בכתב - ההצעה לא התקבלה.
  • הצרכים שהועלו על ידי כלל הגורמים לעיל, לפיהם הצענו את המתווה החדש: הובהר באופן חד משמעי כי התלמידים אינם מסיימים את התיכון עם ארגז כלים מתאים להתמודדות עם חייהם כבוגרים. צה"ל והאקדמיה הדגישו כי המיומנויות כגון היכולת לעבוד בצוות, ניתוח חומרים, העברת מצגות ועוד – הן כלים בסיסיים להצלחה בעתיד והן חסרות במערכת החינוך כיום. <<< המתווה שהנהגת ההורים הארצית הציעה למשרד החינוך: הבהרנו שאנחנו לא מוכנים לחזור לאחור, והצענו מגוון מתווים עם דגש על מתן אוטונומיה וגמישות למנהלים ולמורים. חשוב לציין כי אנו רואים חשיבות רבה בלימוד מקצועות המח"ר, וכל שינוי שהוצע התייחס אך ורק לדרכי הערכה שונות ומגוונות, שבבסיסן לימוד מיומנויות וכישורים חיוניים למאה ה-21, תוך שמירה על הרווחה הנפשית של התלמידים.
  • כיצד צפוי שהתלמידים יפגעו מהמתווה המוצע? תלמידי ותלמידות ישראל חוו טלטלה גדולה בשנות הקורונה, ולכן שמנו דגש וחשיבות על יציבות לצד שימוש במיומנויות והחדשנות שנרכשו בזכות ובמהלך הקורונה. חשוב מאוד גם להתייחס להיבט הרגשי-נפשי, ולמשמעות של בחינות חיצוניות עבור מרבית התלמידים. גם במקרים בהם מצמצמים את היקף החומר הנלמד בחינות יוצרות לחץ ומתח רב. בנוסף, המתווה ייצר עומס רב על התלמידים: הן לימוד ובחינות בכתב והן כתיבת עבודות (חלק המיומנויות).
  • למה לדעתנו המתווה פוגע בצוותי החינוך? אנו רואים במתווה אמירה שמביעה חוסר אמון בצוותי החינוך או ביכולות שלהם ללמד מיומנויות וכישורים. לכן נדהמנו מכך שרן ארז, יו"ר ארגון המורים, בירך על המהלך.
  • מה עכשיו? הנהגת ההורים הארצית מתכוונת לעשות כל שביכולתה במטרה לעצור את המתווה הזה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('1ad42faa-5eec-4bfe-8a7c-47f624ce6ef2','/dyncontent/2024/12/2/ec01fc17-6600-46e6-9b9b-487e45d04e92.jpg',18776,'כיוונים 1224 אייטם',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה