השבוע לפני 76 שנה: התרחש ציון דרך משמעותי בתולדות ב"ש



היום לפני 76 שנה: שוחררה באר שבע מאחיזת הצבא המצרי במהלך מלחמת העצמאות

תוכן גולשים, שימוש לפי סעיף 27 א' בחוק זכויות היוצרים

באר שבע, מקום מושבו של אברהם אבינו, הינה בעלת היסטוריה בת אלפי שנים, מורשת מרגשת והיסטוריה מפוארת והיום לפני 76 שנה, צויין מועד משמעותי בהיסטוריה של העיר.

במהלך פלישת הצבא המצרי לארץ ישראל במלחמת העצמאות, השתלטו על העיר בתאריך 19 במאי 1948 שני גדודים של האחים המוסלמים, שחלקם נותר בעיר וחלקם המשיכו דרך חברון לעבר ירושלים. במסגרת "מבצע משה", שהיה חלק ממבצע יואב, הטיל מפקד חזית הדרום, האלוף יגאל אלון, את כיבוש העיר על חטיבת הנגב בפיקוד נחום שריג. כוחות צה"ל שחררו את באר שבע בתאריך 22 באוקטובר 1948​.

לבאר שבע היסטוריה עשירה ובמשך אלפי שנים ידעה העיר תהפוכות, התיישבות חדשה, מלחמות וקרבות. באר שבע מוזכרת עוד בתנ"ך בספר בראשית, עת אברהם העניק שבעה כבשים לאבימלך מלך גרר, בתמורה לבאר שחפר באזור, וכרת עמו ברית. על כן נקרא המקום באר-שבע. מלבד ספר בראשית, נזכרת באר-שבע גם בספר יהושע, כאחת מהערים המרכזיות השייכות לשבט שמעון.

בעת המודרנית, השלטון העותומני ששלט בארץ ישראל כ-400 שנים החליט לחדש את ההתיישבות בעיר. מיקום העיר נבחר בגבול שלושת המטות הבדואים הגדולים בנגב (עזאזמה, זורבה ומחמדין). במיקום זה היו מי תהום גבוהים, דבר שאפשר השגת מים ליישוב בקלות יחסית.

בניית העיר החלה ב שנת- 1900. ראשית הוקמה תחנת משטרה בת שתי קומות במטרה להשיג שליטה טובה יותר, להפחית את מעשי השוד ולמנוע סכסוכים בקרב תושבי האזור. העיר החדשה נקראה ביר א-סבע (בערבית: :بئر السبع) והוקמה על הגדה הצפונית של נחל באר שבע.

ביר א-סבע נבנתה כ-5 קילומטרים מערבית ליישוב העתיק, לפי תכניותיהם של שני מהנדסים ערבים, סייד אפנדי אלנשאשיבי ורג'ב אלנשאשיבי ושני מהנדסים אירופאים (גרמני ושווייצרי) בתבנית בעלת סגנון מודרני של רחובות במתווה שתי וערב, כאשר רק המסגד הגדול שפונה לכיוון מכה משבש דפוס זה. כל בתי העיר נבנו מחומרים מקומיים והיו חד-קומתיים. בשיאה התיישבו בעיר העתיקה כ-1,000 תושבים. כמעט כולם מוסלמים, מעט נוצרים, ויהודים בודדים.

ב-1914, במהלך מלחמת העולם הראשונה הפכה העיר למרכז לוגיסטי-צבאי חשוב ואוכלוסייתה גדלה פי ארבעה. בתאריך 31 באוקטובר 1917, העיר נכבשה על ידי הכוחות הבריטיים של הגנרל אלנבי אחרי כישלונות חוזרים ונשנים בהבקעת הקו העות'מאני באזור עזה.

בימי השלטון הבריטי הייתה ביר א-סבע עיר ערבית ועד 1936 חיו בה מספר משפחות יהודיות. על פי מפקד אוכלוסין של שנת 1922 היו בבאר שבע 2,356 תושבים מתוכם 235 נוצרים, 98 יהודים ו-11 דרוזים. על פי מפקד האוכלוסין של שנת 1931 היו בבאר שבע 2,959 תושבים, מהם 2,751 מוסלמים, 152 נוצרים, 11 יהודים ו-5 בהאים. בעיר היו 545 בתים. על פי סקר הכפרים, בשנת 1945 חיו בה כ-5,570 תושבים‏.

כאמור במהלך מלחמת העצמאות נכבשה העיר ע"י הצבא המצרי עד לשיחרורה ע"י כוחות צבא ישראליים.

נכון לתאריך 01/09/2024 מונה אוכלוסיית העיר 213,939 תושבים.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה