אז מאיפה מגיע הכסף של חיזבאללה? בצה"ל מסבירים



על הביטוי "לכל טיל יש כתובת", שמעתם? החשיפה המיוחדת של דובר צה"ל הערב מעידה על כך שבנוסף לכתובת - יש גם תג מחיר. אז אם שאלתם את עצמכם איך מצליח ארגון טרור לבסס את עצמו כלכלית תחת משבר כספי במדינה בה הוקם, בפניכם התשובה

קרדיט: דובר צה"לטילי שיוט, כלי טיס בלתי מאוישים ורקטות מסוגים שונים. מאז הקמתו הרשמית לפני כארבעה עשורים, התחמש חיזבאללה בארסנל אש מגוון - המוקדש כולו לפעילות החבלנית העוינת נגד אזרחי ישראל. אבל טילים לא גדלים על העצים, ולכן זקוק הארגון לכיס עמוק במיוחד ולמקורות מימון שונים. אלה, נחשפים היום לראשונה בפני הציבור הרחב בכל העולם.

נתחיל במובן מאליו, חיזבאללה, שהתבסס בלבנון עוד במאה הקודמת - שולח את ידו לקופה הציבורית. כספים המיועדים לטובת אזרחי המדינה כמו שירותי בריאות, חינוך, ועבודה סוציאלית, מתועלים לקניית אמצעי לחימה ולביסוס תשתיות טרור.

אמצעי נוסף להונאת אזרחים, הוא אגודה שהוקמה במעטה תמים, כדרך התמודדות עם המשבר הכלכלי הכבד שפוקד את המדינה. במציאות, מדובר במערך פיננסי בשליטת מפקדי הארגון, שגורף את כספי הציבור ומנצל אותם לטובת פעולות טרור. הרווחים, שאמורים לשמש לשיקום ושיפור מעמד לבנון - מוקדשים בין השאר לשיגור רקטות לעבר ישראל מדי יום.

הניצול הציני של התושבים הבלתי מעורבים בלבנון, ממשיך ומהדהד גם בבחירת מקום האחסון לאותם כספי טרור - במחסנים ייעודיים המוטמעים במרחב האזרחי במדינה. יותר מ-20 מאותם אתרים הותקפו אתמול על ידי חיל האוויר, מרביתם ברובע הדאחייה בביירות. הערב, חשף דובר צה"ל בונקר כספים תת קרקעי בו מאוחסנים כסף וזהב בשווי עשרות מיליוני דולרים, הממוקם תחת בית חולים בלב העיר. את תכולתו מייעד חיזבאללה לפעילות טרור נגד מדינת ישראל. כספי הציבור בלבנון כמקור כלכלי? תוספת נחמדה (אם כי בלתי יציבה) לארנק השמן של מי שהקימה את מיליציית חיזבאללה מלכתחילה. אז מי היא הכרישה שעומדת מאחורי סבסוד מיזם הטרור מיומו הראשון? תתאמצו להיראות מופתעים.

את ההשתדלות של איראן להעברת הכסף, ניתן לחלק לשלושה מאמצים עיקריים. אך קודם לכן, חשוב להכיר בקיומם של החוקים הגלובליים שאוסרים על מימון פעולות טרור. אותן הסכמות ואמנות הן אלה שמונעות ממנה לכתוב צ'ק פתוח לחיזבאללה ולסבסד אותו בגלוי. במקום היא נאלצת לפעול בחשאיות, ולגלגל את השטרות מתחת לרדאר, בניסיון לבסס מעמד לגיטימי בקרב מדינות העולם.

התחנה הראשונה בדרך אל היעד - סוריה. באמצעות כוח קודס של משמרות המהפכה, מועברים משלוחי נפט וכסף לחברות שונות הפועלות בשטחה. ביניהן, חברת "BS" של משפחת קטארג'י. העסק המשפחתי שעומד מאחורי ייבוא הנפט, נעזר ביחידת ההעברות של חיזבאללה, וכך מרפד את כיסו של ארגון הטרור בכעשרות מיליוני דולרים. זאת עד לחודש יוני 2024, בו נהרג ברון הנפט שעמד בראשו.

נתיב ההעברות הבא, דרך המלך של איראן - נשען על היחסים הדיפלומטיים שלה עם לבנון. בעזרתו, היא משגרת כספים שמקורם במכירות הנפט העצמאיות של כוח קודס, ישירות לשגרירות האיראנית בביירות. משם, קצרה הדרך למטה הארגון. בחסות איראן, מקדם חיזבאללה יוזמות כלכליות נוספות, ביניהן - ייבוא גז לסוריה והקמת מפעלים בשטחי איראן, לבנון, תימן וטורקיה. בראש ציר ההכנסות הזה עמד מחמד ג'עפר קציר, מפקד היחידה להעברות ומנהל הכספים של הארגון, המבוקש בכל העולם. הוא ניהל את מקור ההכנסה המרכזי של חיזבאללה במשך שנים, עד שחוסל בתקיפה ממוקדת בביירות בתחילת אוקטובר.

למרות שניסו להישאר מתחת לצללים, אגף המודיעין איתר ועקב אחרי כלל דרכי הטרור, וחשף הערב את העבירה הבוטה על החוק הבינלאומי, בפני כל העולם. בדרך לקופה הגדולה במשחק הלוח המעוות של ציר הרשע, חיזבאללה ואיראן הן השחקניות המובילות. אבל המהלך הבא - שמור לצה"ל.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה