נאות חובב – תעשייה נאורה, חולמת ומגשימה

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('a5a1deab-2fb7-4780-b4db-d5b7904cc7ad','/dyncontent/2024/5/1/b7c969b2-484f-4331-bd04-bd9ead8fafb4.gif',17822,'סמי 0524 אייטם',525,78,true,52786,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('a5a1deab-2fb7-4780-b4db-d5b7904cc7ad','/dyncontent/2024/5/1/490c2377-284e-4da5-8be4-3136246574d4.jpg',17827,'תמוז 0524 אייטם',525,78,true,52786,'Image','');},7]]);})

כשמדברים על חזון והגשמה בנגב, אי אפשר שלא לתת במה לסיפור של נאות חובב, המועצה המקומית שפועלת לקידום המפעלים באזור ולפיקוח על הפעילות התעשייתית בנגב. נאות חובב מהווה מודל מעורר השראה לשילוב בין תעשייה וקהילה עם אחריות למרחב שבו היא פועלת. שוחחנו עם ניר חסון, מנהל האגף להגנת הסביבה במועצה, ושמענו ממנו על עשייה יומיומית למען התעשייה הישראלית, תוך מאמץ מתמיד לשמירה על איכות הסביבה

קרדיט - נאות חובבמהו החזון שהוביל להקמת נאות חובב, ואיך היית מגדיר אותו מעודכן להיום, 2023?

"המועצה התעשייתית 'נאות חובב' קמה במטרה לפקח על הפעילות התעשייתית בסביבה ולהכשיר שטחים לקליטת תעשייה נוספת. בשנים האחרונות נוסף מימד לחזון המועצה והוא: קידום כלכלה מעגלית תוך יצירת סינרגיה בין מפעלים לצורך הפחתת נזקי ההשפעה הסביבתית בעקבות פעילות תעשייתית באזור. שינוי זה מתאפשר תוך בניית אמון ויצירת שיח בין המפעלים והמועצה וכן בזכות פיקוח ללא פשרות בכל מה שקשור בעמידה בתנאי רישיון העסק.

בכלל, המועצה עברה מהפיכה משמעותית במגוון רחב של תחומים המאפשרים פיתוח כלכלי ותעשייתי נרחב, תוך עמידה בסטנדרטים מהגבוהים בעולם בתחומי הקיימות ואיכות הסביבה. הצלחתה של המועצה לעמוד בתקנים המחמירים שהציב משרד הביטחון כתנאי להקמת קריית ההדרכה של צה"ל בצומת הנגב הייתה משמעותית ביותר לא רק למועצה, אלא לנגב כולו. בתוך שלל התנאים שהועלו על ידי משרד הבטחון כתנאי להקמת המערך הגדול הזה של צה"ל , נדרשה המועצה להוכיח עמידה בתקני איכות האוויר שנקבעו ע"י המשרד להגנת הסביבה, לרבות צמצום מפגעי הריח בתחומה. לאחר עבודה מקצועית, רחבת היקף ומאומצת הצלחנו לעמוד בסטנדרטים הגבוהים ביותר בתחום הקיימות והגנת הסביבה, ובכך לאפשר את הקמתה של קריית ההדרכה בצומת הנגב".

התחום של איכות הסביבה הוא ליבת הפעילות שלכם, תפרט קצת בנושא

"המועצה משקיעה משאבים רבים לפיקוח ולהסדרת מפגעים סביבתיים. לאורך השנים קודמו פעילויות שתרמו להקטנת מפגעי ריח. כך למשל, הישג משמעותי שאנחנו יכולים להתגאות בו הוא שיפור משמעותי ביעילות התפעול של בריכות האידוי, שהיוו בעבר מטרד משמעותי לתושבי האזור (ברדיוס של 50 קילומטר סביב המועצה) בשל מפגעי הריח שנבעו מהן. ראשיתו של השינוי הזה בשנת 2006, אז נערך מחקר בשיתוף פעולה עם חוקרים בכירים באוניברסיטת בן גוריון שבדק כיצד ניתן להוריד את מפגעי הריח בבריכות האידוי. הפתרון שנבחר, פשוט ויעיל כאחד: המלחת הבריכות. זה צמצם את מפגעי הריח באופן משמעותי. כמו כן, ההחלטה להקצות בריכות ייעודיות לכל מפעל,  על מנת שלא לערבב בין החומרים שמוזרמים לבריכות עצמן, הובילה לצמצום נוסף של מפגעי הריח, שבניגוד לעבר כבר לא מורגשים כיום בריכוזי היישובים/הערים. הצלחנו להוכיח שניתן לשלב פעילות תעשייתית נרחבת, התורמת משמעותית לכלכלת האזור ולפיתוחו, לצד שמירה על איכות האוויר ועל התקנים הסביבתיים המחמירים ביותר''.

''לשם ביצוע הפיקוח בשטחה, המועצה מעסיקה עובדים אקדמאים, בעלי ידע מקצועי וניסיון רב-שנים בתחומי הפיקוח על התעשייה, תוך הקפדה על שימור הידע והרחבת הידע במידת הצורך, כמענה לתעשייה חדשה ולתהליכים חדשים. פעילות המועצה מתנהלת בשקיפות, באתר המועצה מוצגים נתוני איכות-אוויר בזמן אמת, תוך פתיחות לביקורת ציבורית ומקצועית".

נאות חובב כקהילה - יש מאחוריה סיפור ייחודי מאוד. מהו סוד ההצלחה והצלחת החזון שהקהילה מגשימה בכל יום מחדש?

"המועצה בתפקידה היא רגולטור, ולא פחות חשוב מזה היא נותנת שירות למפעלים. באיזון נכון בין מתן שירות יעיל ופיקוח ענייני ולא מתפשר נוצרה מערכת אמון הדדי בין המפעלים למועצה. האמון בא לידי ביטוי בהיווצרות קהילה שלא חוששת לשתף ידע ובכך להקטין טעויות/מפגעים סביבתיים בקרב כל המפעלים במרחב".

קרדיט - נאות חובב

האם ישראל מתקדמת ביחס לעולם בכל הקשור לשמירה על איכות הסביבה?

"באופן כללי, ישראל מאמצת תקינה אירופאית ו/או אמריקאית. בישראל ישנה חדשנות שבאה לידי ביטוי בתהליכי הייצור ובתהליכי הטיפול בשפכים ובאוויר. לישראל יש עוד פעילות ענפה לבצע, עד שתהיה בחזית. מודל כזה של 'אקו פארק תעשייתי' זה מודל שקיים בעולם, והתעשיות המתקדמות הולכות בכיוון הזה, 'נאות חובב' יכולה להתגאות בהישגים שהשיגה בתחום עד עכשיו, ועם זאת כמובן שהיא חייבת להמשיך ולקדם את המודל".

האם לדעתך החברה הישראלית כיום פתוחה לחידושים, לשינויים, ליוזמות?

"החברה הישראלית מאוד פתוחה ליוזמות חדשות, אבל זה מאוד תלוי באיזה נושאים. יש חדשנות שמתקבלת בזרועות פתוחות, בעיקר חדשנות טכנולוגית, אבל חדשנות בנושאי סביבה עדיין קשה לקדם כאן".

מה היית מאחל/ת לקהילת תושבי הנגב בהקשר של חזון, במבט לעשור הקרוב?

"במבט לעשור הקרוב, אני מאחל לתושבי הנגב קיום של תעשייה בריאה שעומדת בכל הדרישות הסביבתיות ואף מעבר להן, כך שתהווה מקור פרנסה טובה ותאפשר שירותים רבים לתושבי הסביבה".

אודות נאות חובב:

 

  • בפארק האקו תעשייתי נאות חובב קיימים מעל 40 מפעלים. שטח הפארק כ- 80,000 דונם והוא מספק פרנסה לכ-11,000 משפחות בנגב. היקף הייצוא של כלל המפעלים בפארק נאמד בכ- 4 מיליארד דולר בשנה.
  • המועצה מתמחה בתעשייה בתחומי הכימיה, פארמה, מחזור וטיפול בפסולות, גזים, תעשיה כבדה ואנרגיה.
  • למועצה יש תנאים אידיאלים להיות המרכז התעשייתי והכלכלי של ישראל, היא ממוקמת במרחק של כ-12 ק"מ מדרום לבאר שבע. וברדיוס של כ-40 ק"מ מהיישובים- ירוחם, דימונה, ערד וקריית ההדרכה של צה"ל בצומת הנגב. קרובה לעורקי תחבורה, מסוף רכבת ישראל ונמל (באמצעות מסוף המטענים), מחוברת לרשת הספקת גז טבעי,
  • אגף ההנדסה מלווה את היזמים המבקשים להקים מפעלים חדשים, לכל אורך הדרך, החל משלב הייזום דרך משרדי הממשלה והוועדה לתכנון ובניה ועד לסיום הקמת המפעל. מדובר במודל ייחודי בסגנון ONE STOP SHOP בו הם מקבלים ליווי מלא במקום אחד ובכך נחסכת מהם בירוקרטיה מיותרת.
  • בכל שנה מצטרפים מפעלים חדשים לשטחי המועצה כשבשנה האחרונה הסתיימה בנייה של מפעל צינורות מזרח התיכון- מפעל מוביל במשק העוסק בייצור צינורות, הבנוי על 180 דונם. לצד זה אנו מלווים בימים אלו עשרות יזמים המבקשים להקים מפעלים בנאות חובב.
  • פרויקט שאנו גאים להוביל הינו מעבר של התעשייה הצבאית לרמת בקע (שנמצאת בתחומי השיפוט של המועצה), כחלק ממגמה לאומית של מעבר בסיסי צה"ל דרומה, אנו מובילים בימים אלה את פרויקט מעבר מתקני הייצור של התעשייה הצבאית. ביניהם תעש מערכות, אלביט מערכות שנמצאת בתהליכי בנייה מתקדמים, במתחם ששרוי על שטח של כ-52,000 דונם, כגודל העיר תל אביב וחברת הענק רפאל, מהמתקדמות בעולם בתחומה. פרויקט שעתיד לספק אלפי משרות לתושבי הנגב.
  • הפארק האקו תעשייתי מבוסס על עקרונות הכלכלה המעגלית, כך שפסולת של מפעל אחד משמשת כחומר גלם של מפעל אחר.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('b7577cce-9bb9-4759-ac74-2bed622e9d57','/dyncontent/2024/5/1/490c2377-284e-4da5-8be4-3136246574d4.jpg',17827,'תמוז 0524 אייטם',525,78,false,52788,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה