"הקורונה אילצה את מערכת החינוך הישראלית לעבור מהפכה טכנולוגית"
07.04.20 / 14:14
ההבנה כי השיעורים הפרונטליים הפכו לסיטואציה בלתי אפשרית בימים האלו, הובילה את בברנקו וייס וב"ערי חינוך" לגייס את כל המשאבים והמומחים בארגון ויחד בנו מערכי שיעור ותכניות לימוד אונליין מאפס
סיגל מורן, ראש מועצת בני שמעון לשעבר, כיום מנכ"לית ארגון החינוך החברתי ברנקו וייס, מנהלת כיום מערך הוראה אונליין ענק, חסר תקדים במדינת ישראל. יחידות התוכן והתכניות, יחד עם צוותי רשת בתי הספר של הארגון, ובשיתוף פעולה עם ארגון "ערי חינוך", התגייסו לשינוי שיטת ההוראה והקניית החומר לתלמידים ולצוותי ההוראה עקב משבר הקורונה.
"הלימודים המתוקשבים שאיתם לומדים תלמידי ישראל כיום נמצאים בפער מסוים שלא מצליח להחזיק את התלמיד בקשב מספיק זמן, הם צריכים להיות יותר מותאמים למצב. משרד החינוך היה צריך לפעול במהירות, תוך התמודדות עם משבר אי ודאי, ולכן מה שהוא עשה זה לתרגם את השיעורים הפרונטליים למחשב, הם בעצם היו צריכים להתכנס מאוד מהר לשינוי של כל המערכת והתפיסה הפדגוגית. אנשי מקצוע רבים במשרד החינוך עבדו לילות שלמים כדי שהדבר הזה ייצא לפועל, אבל יש עדיין פערים" מסבירה סיגל מורן, מנכ"לית ארגון החינוך החברתי ברנקו וייס, "אחד הדברים שהבינו המומחים שלנו בארגון זה שצריך להמציא מחדש את כל התפיסה הלימודית, לכתוב מאפס את התכנים ואת מערכי השיעור באופן שיותאם ללמידה מתוקשבת".
"השיטה החינוכית הכוללת ברוב בתי הספר במדינת ישראל כיום לא מותאמת מספיק ללמידה מתוקשבת באמצעים דיגיטליים" מספרת סיגל, "המהפכה הדיגיטלית שהעולם שלנו עבר עושה פלאים בכל תחום, בכל נושא ובכל בית, אבל לצערי היא עוד לא הכתה שורשים באופן שלם במערכת החינוך הישראלית. משבר הקורונה אילץ את המדינה בפעימה אחת להמיר את כל הלימודים לצורה מתוקשבת. הקורונה בעצם אילצה את משרד החינוך לעבור מהפכה טכנולוגית. אני חושבת שרבים במשרד החינוך שמחים שהמציאות אילצה את כולנו לעבור שינוי מהיר כל כך משמעותי, אחרת זה לא היה קורה. כמובן שכולנו היינו מעדיפים שזה יקרה בנסיבות אחרות אבל צריך להבין שמשברים מולידים גם דברים טובים ודוחפים את העולם קדימה".
במשך שנים נהגתי לומר 'קחו מצלמה וצלמו את כיתת השורות. היא תיעלם בקרוב' כעת, עם משבר הקורונה היא אכן נעלמה, מסביר יעקב הכט, מייסד ארגון "ערי חינוך" והעומד בראשו, "פדגוגיה חדשה נוצרת במהירות. פדגוגיה שבנויה על אמנות שיתופי הפעולה והופכת את הלימוד הווירטואלי מפעולה טכנולוגית היוצרת ריחוק, לחוויה רשתית מעצימה. ובאותה רוח, גם שיתוף הפעולה שלנו, ארגון ערי חינוך, עם רשת ברנקו וייס, הינו התנסות מרתקת ששואפת להביא ליצירתו של בית הספר החדש – בית הספר ההיברידי המשלב מפגש פיסי עם למידה וירטואלית" מוסיף.
יחידות התוכן והתכניות יחד עם רשת בתי הספר בברנקו וייס יצרו תכני לימוד והוראה חדשים, מערכי שיעור, אסטרטגיות הוראה ושיטות לימוד חדשות – המותאמות ללמידה מרחוק באופן מתוקשב. אחד הדגשים המרכזיים עליהם שמים דגש בברנקו וייס הוא הנושא הרגשי וחברתי, בעצם יצירת מסגרת שתשמור על התלמיד בשגרה מסוימת ותיתן מענה הוליסטי לצרכים של התלמידים – החל ממפגשים חברתיים דרך המחשב, עבודה בצמדים ובקבוצות, שיחות פרטניות של המורה עם ההורים, שיעורי בישול וחברה, שיחות אישיות עם התלמידים ועד לשיעורי הכנה לבגרויות. הדגש המרכזי הוא הקשר עם התלמיד, מתן מענים פרטניים ככל האפשר ובעיקר, לא לאפשר לו ללכת לאיבוד בתוך התקופה המורכבת והמאתגרת הזו.
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected]