41 אלף תלמידים יפתחו את שנת הלימודים בבאר שבע
22.08.16 / 18:50
כ-41 אלף תלמידים בכל הרצף החינוכי יפתחו בראשון לספטמבר את שנת הלימודים תשע"ז בבאר שבע. כ-9000 מתוכם יפקדו את גני הילדים, טרום חובה וחובה. 17,500 יתפסו את ספסל הלימודים בבתי הספר היסודיים, מהם 2,800 תלמידים נרגשים יחלו את לימודיהם בכיתות א',. בבתי הספר התיכוניים ילמדו 14,500 תלמידים.
מערכת החינוך בבאר שבע עוברת בשנים האחרונות תהפוכות רבות. בחמש השנים האחרונות נבנו והוכשרו בעיר כמאה וחמישים מבנים לגני ילדים ובתי ספר, מדובר בבנייה בשכונות ותיקות וחדשות ברמת תכנון גבוהה באבזור מתקדם. ההשקעה במוסדות חינוך כאמור, לרבות בניית מבנים לגני ילדים ובתי ספר מסתכמת בחמש השנים האחרונות בכ-270 מיליון ש"ח.
בימים אלו כהערכות לפתיחת שנת הלימודים משקיעה עיריית באר שבע יחד עם משרד החינוך עשרות מיליוני שקלים הן בתשתיות חדשות והן בשדרוג תשתיות פיזיות קיימות מתוך אמונה כי המציאות יוצרת תודעה ולכן על הסביבה החינוכית להיות מתקדמת ומטופחת.
יש לציין שמגמת הבינוי והפיתוח המואץ תימשך גם בשנת תשע"ז, ובמהלך השנה יופעלו מגוון תכניות מערכתיות חינוכיות ופדגוגיות ייחודיות לקידום וטיפוח המצוינות במגוון תחומים בהן:
רובוטיקה לטף: תכנית חדשה שתחל במספר גני ילדים בבאר שבע במסגרתה ירכשו הילדים מגוון תחומי ידע ומיומנויות של פתרון בעיות, יצירתיות, עבודת צוות וכן מוטוריקה עדינה, קשר עין חד, חיבור לטכנולוגיה ועוד. הציוד וערכות הלימוד ברובוטיקה יהיו ברובם ערכות הלגו האהובות על הילדים, המוכרות להם מחדר המשחקים בביתם. הערכות כוללות אוסף של חלקי לגו רבים, ביניהם גלגלי שיניים, צירים וקורות.
קונצרטף: מפגש לכל גני החובה בעיר עם אמן כלי הנשיפה המציג מגוון של כלים ביניהם כלי נגינה "נדירים" כגון אוקרינה (חליל מחרס), מנגן בסגנונות שונים, ומסביר על האופן בו פועלים כלי הנשיפה.
תיגוף: בשיתוף פעולה עם מכללת קיי, משלבת התכנים "מתגפים" מהמסלול להוראת מוסיקה בגיל הרך בתוך גני החובה בבאר שבע. התיגוף היא שיטה יצירתית להוראת קצב, הרמוניה ופוליריתמיקה תוך פעילות חוויתית. הילד לומד לייצד תחושת קצב, לקרוא מקצבים, ולפתח קואורדינציה באמצעות תיפוף על הגוף ועל פי תבניות מלל. גני החובה בתכנית זוכים למפגשים חד שבועיים עם מתגף מקצועי.
קונצרטי חשיפה: סדרה של קונצרטים מוסברים בסגנונות שונים עבור תלמידי בתי הספר היסודיים הניתנים ע"י מרכז המצוינות למוסיקה בעיר זאת בנוסף לפעילות סל התרבות. כל שכבת גיל זוכה לראות קונצרט פעם בשנה. באמצעות קונצרטים אלו נחשפים הילדים, לאורך השנים, לסגנונות מוסיקליים שונים, כגון: מוסיקה קלאסית, כליזמר, זמר עברי, מוסיקה אנדלוסית וכד'. כמו כן, הילדים לומדים על משפחות כלי נגינה שונות כגון: כלי נשיפה, כלי הקשה, ועוד.
הוראת נגינה ושירה בבתי ספר: בתוכנית לומדים בחלק מבתי הספר לנגן על כלי לפי משפחות כלי נגינה (נשיפה, פריטה, הקשה, קשת, ווקאלי ומקלדת). התכנית מאפשרת לילדים מתאימים להתחיל ללמוד נגינה בבית הספר בקבוצות קטנות בליווי מקצועי של הקונסרבטוריון. התלמידים שגילו עניין ויכולת ממשיכים ללימוד יחידני בקונסרבטוריון, משתתפים בתזמורות הקונסרבטוריון, וממשיכים לנגן בבית הספר כחלק מהרכב בית ספרי.
צלילי גן: במסגרת מרכז מצוינות למוסיקה פרויקט בו משתתפים כ – 10 גנים, שיעורי המוזיקה מתקיימים בכל גן אחת לשבוע במהלך כל שנת הלימודים. הפרויקט כולל שיעור פתוח להורים וקונצרט מפגש "פנטם".
מוזה- טף: תוכנית חשיפה של ילדי הגנים לעולם האומנות והמוזאונים. התכנית תתחלק לשני שלבים: שלב א' – המוזאון בא לגן – הכרות עם המושגים מוזאון, תערוכות, רנסנס והתמקדות בנושא הדיוקן ושילוב של פעילות יצירה. שלב ב' – הגן בא למוזאון – הילדים יסיירו במוזאונים.
דיגיטף: תכנית התקשוב הלאומית להתאמת מערכת החינוך למאה ה-21 היא תכנית רב שנתית של משרד החינוך, שמטרתה לקדם פדגוגיה חדשנית תוך הטמעה של טכנולוגיות מידע ותקשורת בגני הילדים ברחבי העיר. לפי מיכלוביץ ולויטה (1990) המחשב בגני הילדים יכול לחזק מושגים כמו מושגי יסוד, מושגי צבע וצורה, מושגי מרחב ומושגי קבוצה, חיזוק ידע ספציפי למשל זהירות בדרכים.
גנים ייחודיים: מגמה הולכת וגדלה, הפיכת גנים לייחודיים בתחומי דעת שונים, גנים ייחודיים במדעים, במוסיקה, בתאטרון וכו'. העמקת תחום הדעת ולימודו ברבדים השונים לאורך שנת הלימודים ובהתאמה לתכנית הליבה השנתית של הגן.
גן אמנות: חינוך לאומנות בגישת הביטוי העצמי השמה דגש על יצירתיות, מקוריות ופרשנות אישית. פעילות אמנותית הכרחית לכל ילד כאמצעי חיוני לקידום ולביטוי התפתחותו ולכן עליה להיות בסיס לכל פעולה חינוכית. שילובה של האמנות הפלסטית בתוך הגן הכרחית וחשובה להתפתחות הילד בכל התחומים ותורמת לקידום התפתחות השפה, יכולותיו המוטוריות הקוגניטיביות, החברתיות והרגשיות.
גן חוויתי- אנגלית : תכנית חדשה לשנת הלימודים תשע"ז, יצירת גן ייחודי בשכונה ג' (חושן, שוהם) שיהווה מוקד משיכה למשפחות רבות והצמחת המודל במקביל בבית הספר חזון עובדיה מתוך אמונה שהחשיפה ללמידה טבעית של רכישת שפה נוספת בגיל הרך הינה הזדמנות שווה לבלתי שווים. החשיבות של הקדמת החשיפה של השפה האנגלית מגיל בית הספר לגיל החינוך הקדם יסודי הינה החשיפה והלמידה הטבעית.
גן מוסיקלי: גן פקאן, גן ייחודי במוסיקה השם לו למטרה קידום מיומנויות מוסיקליות והעמקת הידע המוסיקלי בקרב הילדים המתחנכים בו תוך ביטוי לכל תחומי הליבה הנדרשים בגן. הלמידה בגן הינה חווייתית ומשלבת שירה, נגינה, תזמור, תנועה במרחב, ריקוד מובנה, מראות והיכרות מעמיקה עם מושגים מוסיקליים.
גנים ייחודיים בתחום המנהיגות: תכנית אשר החלה במספר גנים, הרעיון הוא לייחד את הגנים בתחום המנהיגות ולעבור איתם לשלב העמקה במודל רנזולי. מנהיגות היא שפה ואנו רוצים ללמד ולהפיץ את השפה כבר מגיל הגן. במהלך השנה יעברו גנים אלו תכנים הקשורים לתחום המנהיגות בניהם סיורים, סדנאות, יישום השפה בפעילות היומיום בגן ועוד. נוסף על כך, אנו ניצור סביבה חינוכית בגן ע"י איבזור, משחקים וכלים להמחשת הנושא.
גן חוקר: מיזם חקר בגנים. בהפעלת המיזם בגן משתתפים כל ילדי הגן, המגמה היא לשתף גם את ההורים ואת הקהילה בחלק מהפעילויות בו. במסגרת זו מקבלים הגנים ליווי, תמיכה מקצועית ומענק תקציבי. מטרתה העיקרית של התכנית היא הקניית מיומנויות למידה ועשייה דרך החקר תוך קידום האוריינות של ילדים לצורך הבנת הסביבה בה הם חיים ותפקוד טוב יותר בתוכה. ישנם גנים חוקרים במס' נושאים ותחומים בהם: מספרים בסביבת חיינו בדגש על יצירת משחקים חשבוניים, מפעל חליטות תה ומרפא והקמת בית תה, מרכז צפרות, פייטנות ,
פלאי באר שבע: תוכנית חינוכית ייחודית הנלמדת בגני הילדים ומאפשרת לילדים להכיר את העיר באר- שבע באופן חוויתי במטרה ליצור זיקה בין התלמיד למקום מגוריו וזאת באמצעות ארבעה נושאים עיקריים: היסטוריה, אומנות, טבע, ספרות ותנ"ך. במסגרת התוכנית ילדי גני החובה מקבלים את ספר הילדים: "באר שבע עירי" המלווה בפאזל, מקיימים סיורים בשביל "סובב באר שבע" כולל הדרכה והפעלות ונהנים מהצגה המבוססת על הספר ותיכלל בסל תרבות.
בית חולים לדובים: מטרת התוכנית לסייע לתלמידים להפיג חששות ולהתמודד עם הפחד מפני רופאים. הילדים הופכים ל"הורים" לדובי חולה ומלווים אותו לאורך טיפול בבית החולים.
הכדור בידיים שלנו: חינוך לקיימות בגיל הרך החינוך הסביבתי משתלב בתכנים החינוכיים/ערכיים בחיי היום יום של גן הילדים. מדובר בנדבך חשוב ביצירת זהות מקומית של הילד להידוק הקשר שלו לסביבתו, לעירו ולארצו. החינוך לאיכות הסביבה בא לסייע לילדים כיום, לאזרחי המחר, לחיות טוב יותר בעולם נקי יותר, מוגן מפני זיהום ורעש, עולם בו נשמרים כללים ומניעת אסונות ומפגעים לאדם, לחי ולצומח. החינוך לקיימות חייב להתחיל בגיל הרך שכן, בגיל זה מעצב הילד הרגלי חיים בתחום יחסי הגומלין עם הסביבה הפיזית והאנושית.
מדעדודס: תוכנית ראשונה מסוגה בישראל ללימוד מדע בגני הילדים בבאר –שבע. התוכנית הייחודית ללימוד מדעים ואסטרונומיה לילדי הגן יוצרת אצל הילדים גירויים חינוכיים בנושא מדע, ומעודדת את הסקרנות הטבעית של הילדים באמצעות חשיפה לכלים וצורות התבוננות מגוונות על תופעות שונות.
פרלמנט ילדים: פועל במסגרת מרכז מצוינות במנהיגות, מאגד בתוכו חברי מועצות תלמידים נבחרים מכלל בתי הספר למפגשים שבועיים. מטרת הפרלמנט להביא את קול הילדים ברמה העירונית בנושאים הנוגעים לליבם של ילדים זאת תוך קיום תהליכי למידה משמעותיים בתחומי מנהיגות וחברה.
פרוייקט האקתון: במסגרת היוזמה שמקדם ראש העיר באר שבע רוביק דנילוביץ' באמצעות מינהל החינוך העירוני עם פתיחת שנת הלימודים תחל ההרשמה להאקתון (EDUCATION OF THINGS) הראשון שיצא לפעול בחודש נובמבר 2016 בפארק ההייטק גב ים. בהאקתון צפויים לקחת חלק מאות תלמידי כיתות יא'- יב', תלמידי התוכנית היוקרתית מגשימים שיצטרפו הן כחונכים והן כשותפים פעילים לתהליך וכן אנשי אקדמיה חינוך והייטק שיפתחו תוך 24 שעות מיזם פורץ דרך באחד מהתחומים: איכות סביבה וחינוך - היבט חברתי של נתינה וקבלה.
מרכז טכנולוגי: מרכז מתקדם בו בני הנוער יפגשו את הטכנולוגיה בהדרה. במרכז מעבדות משוכללות המאפשרות ביצוע חקר ופרויקטים טכנולוגיים מתקדמים במגמות רובוטיקה (מכטרוניקה), ביוטכנולוגיה, תקשורת ומדיה.
ניצנים: קידום והכשרת בני ובנות נוער בתחומי תקשוב, סייבר והגנת הרשת מיזם לימודי פורץ דרך משותף לעירית באר-שבע, משרד החינוך, אגף התקשוב בצה"ל ו"מרכז אודי למצוינות תקשובית" לעידוד והובלת בני נוער למצוינות בתחומי התקשוב והסייבר לקראת גיוסם. תלמידי כיתות ט'-י"ב שילמדו בתוכנית יוכלו לרכוש הכשרה ייחודית בתחומי מחשוב, סייבר, תקשורת והגנת הרשת. למשתתפי התוכנית יוקנו מגוון הכלים להתקבל ולהשתלב ביחידות התקשוב בצה"ל ובעתיד להפוך למומחים בתחומי הטכנולוגיה ותעשיית ההייטק בישראל.
מארי קירי: שילוב לימודים אקדמיים בתיכון- תכנית ייחודית בישראל במסגרתה עשרות תלמידות ותלמידים מצטיינים בכיתה י' לומדים לימודים אקדמיים לתואר במסגרת המחלקה לכימיה באוניברסיטת בן גוריון. תכנית ייחודית זו מאפשרת לימודים אקדמיים בקבוצה של תלמידים תוך תמיכה, ליווי, חניכה ויצירת מעטפת חברתית מנהיגותית תומכת.
הכיתה הפרסית: תכנית ייחודית ללימודי השפה הפרסית ברמה של 5 יח"ל - במסגרת התכנית מוכשרים תלמידים לגיוס והשתלבות במערך המודיעין של צה"ל.
ניצני תקשוב: תכנית בתחום המחשוב שנערכת 3 שנים. התחילו בה בשנת תשע"ה תלמידי כיתות ט' ממספר תיכונים שילמדו במרכז החדשנות שמוקם במרכז הטכנולוגי. התוכנית נבנתה בשיתוף משרד החינוך וחיל התקשוב.
הדרים: התוכנית בשיתוף צה"ל מעודדת את הדור הבא של נשות הטכנולוגיה, אשר ישתלבו בפרוייקטים עתידיים וחדשניים של הצבא. מדובר בקרש קפיצה לשירות צבאי מאתגר ומשמעותי והבטחת עתיד תעסוקתי בתחום ההייטק.
בית ספר להורים: מתוך תפיסה כי ההורים מהווים גורם מרכזי בחינוך ילדים. גובשה תוכנית להורות מיטבית במסגרתה מתקיימות סדנאות ומפגשים עם טובי מנחי ההורים.
רובוטיקה: תוכנית לימודים ייחודית ברובוטיקה בחט"ב הכוללת השתתפות בתחרויות רובוטיקה ארציות ואזוריות.
פארק המדע: הזדמנות מדעית טכנולוגית ייחודית –פארק קרסו למדע בבאר-שבע מהווה נדבך משמעותי ללמידה מדעית תוך התנסות חווייתית במוזאון מדעי מהמתקדמים בארץ ובעולם. כלל תלמידי מערכת החינוך בעיר יבקרו בפארק המדע במסגרת לימודיהם החל מכיתה ד' ועד כיתה ט' תוך שהם נחשפים לתכנים ייחודיים, לדרכי למידה חדשניות ולמעבדות מתקדמות. הפארק מעצים את הזדמנויות החקר בעיר.
תכנית מגשימים: הזדמנות ללימודי סייבר ולאופק משמעותי לשרות איכותי - תכנית עילית ללימודי סייבר, במסגרתה רוכשים התלמידים כלים מתקדמים בתחום מתפתח וחשוב זה ונפתחת בעבורם הזדמנות חשובה לשרות משמעותי ביחידות עילית .
עילית לתקשוב: הרחבת ההזדמנות ללימודי מחשב מתקדמים תכנית זו בדומה לתכנית מגשימים מהווה פלטפורמה ייחודית ללימודי מחשב מתקדמים המרחיבים את הלמידה הייחודית והאוטנטית בתחום המחשבים.
ויקיפדיה בחינוך: במסגרת הפרויקט החינוכי עשרות תלמידים הלומדים בכיתות הצטיינות בבאר- שבע כותבים ערכים על העיר באינציקלופדיה השיתופית הרב לשונית-ויקיפדיה. התלמידים הוכשרו למייזם כחלק מתוכנית הלימודים בשנה האחרונה בין היתר בשיעורי הבעה בהם התנסו בניסוח, בכתיבה ובחיפוש מקורות אמינים וכן במסגרת הדרכות וסדנאות עריכה על השימוש וחוקי הכתיבה בויקיפדיה. בנוסף נהנו התלמידים מסיורים לימודיים להכרת אתרים ומוקדים חשובים בבאר-שבע. עד כה עשרות ערכים שנכתבו במלואם על ידי התלמידים נוספו לויקיפדיה.
מעברים: יצירת רצף חינוכי פדגוגי החל מהגן ועד סיום בית הספר העל יסודי תוכנית המשותפת לכל מוסדות החינוך בעיר באר- שבע במטרה ליצור רצף חינוכי בין שכבות הגיל. התוכנית באה לידי ביטוי בתכנים, מיומנות, ערכים וסטנדרטים תוך התאמה לקהל היעד ומסייעת לתלמידים בהסתגלות מהירה במעברים בין מוסדות החינוך על פני רצף הגילאים. העבודה נעשית בצוותי עבודה פדגוגיים משותפים, בניית תוכניות ופיתוח מדדים להערכה ובקרה.
מרכזי מצוינות: מגוון הזדמנויות למידה במגוון תחומי הדעת והיצירה בשנת הלימודים תשע"ו ימשיכו לפעול חמשת מרכזי המצוינות בחמישה תחומים: תיאטרון, מדעים, מנהיגות נוער, ספורט ומוסיקה. מרכזי המצוינות נשענים על תפיסת האינטליגנציות המרובות והחשיפה למגוון חוזקים תוך ניסיון לאיתור פוטנציאל אישי ייחודי במגוון תחומי הדעת והיצירה. במהלך השנה תתבצע הרחבת המרכזים הקיימים הן ברמת התוכן והן ברמת ההיקפים וכן תחל הקמתם של מרכזים נוספים (אמנות, מחול, קיימות ועוד).
אחראי מוגנות: במסגרת התוכנית משובץ אחראי מוגנות בכל בית ספר תיכון בעיר שתפקידו ליצור סביבה מוגנת ובטוחה, תוך בניית מערכת מוסכמות של חוקים, נהלים, דרכי אכיפה פיקוח ובקרה.
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected]