סיפור חשמלי: אמיתות ומיתוסים על רכב חשמלי

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('14d87a21-69f1-4c4c-9dce-771ba9c5e249','/dyncontent/2024/11/6/254bd038-88a9-40b2-a1b6-279fd196209f.jpg',18667,'צרפתי אייטם כתבה 2',525,78,true,39323,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('14d87a21-69f1-4c4c-9dce-771ba9c5e249','/dyncontent/2024/11/19/14a5e5fe-3cf1-446d-9997-4119afaf9b5b.jpg',18723,'פיצה ק 1124 אייטם',525,78,true,39323,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('14d87a21-69f1-4c4c-9dce-771ba9c5e249','/dyncontent/2024/11/21/a958bcda-98b6-4123-9c72-c37d94dfc83d.jpg',18730,'טנא 1124 מעברון עליון',525,78,true,39323,'Image','');},12]]);})

אומנם רכבים חשמליים נוסעים בנינו כבר מספר שנים, אך עדיין ישנן מספר עובדות שקשה לנו לקבוע אם הן אמת או מיתוס. הכתבה הבאה תעשה לכם סדר

Shutterstock

רעיון הרכבים החשמליים כבר לא חדש, אבל הם עדיין הדבר הבא. וכמו כל בשורה טכנולוגית ומגמה שעדיין לא סיימה את הסיבוב שלה – יש הרבה דברים מאד מעניינים לדעת ולגלות על רכבים חשמליים. חלקם, מה לעשות אינו נכון, ולפעמים חרושת שמועות או אמת יחסית שנרקמת על ידי בעל אינטרסים כזה או אחר נתפסת ומופצת, ועל הדרך פוגעת מאד שלא בצדק בתדמית של מוצר או רעיון. הרבה פעמים זה גם עובד הפוך, ומוצר שזוכה להאדרה והעצמה אינו בהכרח ראוי לה. ככל ומדובר ברכב חשמלי, גם כאן האמת והמיתוסים רבים. אנו כאן כדי לנסות ולעשות קצת סדר.

מה נכון ומה לא לגבי רכבים חשמליים?

  • אמת: רכבים חשמליים ירוקים יותר לסביבה – אכן כן. המעבר לאנרגיה חשמלית החל בראש ובראשונה מתוך דאגה לכדור ארץ נקי יותר ולצמצום פליטת המזהמים. מנועי בערה כדוגמת בנזין ודיזל מהווים מזהם מרכזי ופליטת החנקן שלהם מובילה לנזק ממשי ומורגש לאטמוספירה.
  • מיתוס: הרכבים החשמליים אינם מזהמים את הסביבה – למרבה הצער, אין דבר כזה. כל התמרה של אנרגיה מזהמת את הסביבה. שימוש באנרגיה חשמלית אכן פולט הרבה פחות גזי חממה ממנועי בנזין, אך את החשמל הזה צריך לייצר וגם הייצור דורש משאבים שאינם בריאים לאיכות הסביבה.
  • אמת: לסוללות רכב חשמלי יש תוחלת חיים שבסופה יש להחליף אותן – הרכבים החשמליים מונעים בעזרת סוללות ליתיום וחומצה בהרכבים ובעוצמות שונות בהתאם לדגם הרכב. כמו כל סוללה גם לאלה יש מחזור חיים שבסופן יש צורך בהחלפת הסוללה. ככל שהטכנולוגיה מתפתחת ותחום הרכבים החשמליים צובר עוד עניין ופעילות – מחזורי החיים של הסוללה גדלים, גם מבחינת מחזורי הטעינה וגם מבחינת טווח הנסיעה.
  • מיתוס: לא ניתן למחזר סוללות רכב – רוב סוללות הרכב החשמלי עשויות מ-98% חומרים ברי מחזור נכון להיום, וגם בחלק הקטן יותר של הסוללות עדיין ניתן למחזר ולהשמיש חלק גדול ממרכיבי הסוללה. יצרניות הרכב ערות לחשיבות העניין ותמיד עובדות על ניצול מירבי של החומרים.
  • אמת: החלפת סוללה לרכב חשמלי היא עניין יקר – יקר זה דבר יחסי כמובן, אבל לא נתעלם מכך. הסוללה היא רכיב מרכזי ברכב חשמלי וגם המחיר שלה. כמו כל רכב וכל מוצר המחיר נקבע על פי איכות ומותג, ועלות סוללה חדשה עשויה לנוע בין 30,000 ₪ ל-80,000 ובדגמים יוקרתיים במיוחד אף יותר.
  • מיתוס: זה הופך את הרכב החשמלי לפחות כלכלי מרכב בנזין – גם אחרי כל הטעינות ואפילו אחרי החלפת סוללה, שמתרחשת אחת ל-3 עד 5 שנים – הרכב החשמלי חסכוני משמעותית יותר מרכב בנזין. הסיבה לכך נעוצה בכמות נמוכה יותר של טיפולים, בפחות שחיקה ובלאי של רכיבי הרכב ובמנוע ששומר על עצמו טוב יותר בזכות האנרגיה הירוקה. ברכב "מסורתי" הרכיב היקר והמרכזי הוא המנוע ומחיר התחזוקה שלו גבוה יותר. עד לאחרונה הקלות במס על רכבים חשמליים הוסיפו גם הם לכדאיות של רכב חשמלי, ולמרות שיש בהן הפחתה עדיין יותר משתלם לרכוש אחד.
  • אמת: הטעינה של רכבים חשמליים מגבילה ומוגבלת – רכבים חשמליים מחוייבים בטעינה לאחר נסיעה ארוכה או מצטברת. זה הדלק שלהם, ובניגוד לתדלוק בנזין שלוקח דקות בודדות – מחזור טעינה מלא לרכב חשמלי בעמדת טעינה ביתית (AC) נע בין 5 ל-9 שעות, שוב, תלוי בדגם הרכב והסוללה.
  • מיתוס: זה מאד מגביל את השימוש ברכב לנסיעות ארוכות בארץ – בסופו של דבר, ישראל היא מדינה קטנה, אפילו קטנה מאד. כיום כמעט כל רכב חשמלי עם סוללה טעונה במלואה יכול לצלוח אותה מקריית שמונה ועד אילת. רכב חשמלים רוכשים על פי רוב עם שתי עמדות טעינה – אחת ליד הבית והשנייה בעבודה. נוסף על כך קיימות עמדות טעינה רבות במרכזים מסחריים, תחנות דלק ואתרים שונים, בהם ניתן להטעין את הרכב בטעינה מהירה (DC) שיכולה להטעין כ-80% מהסוללה בתוך כ-20 דקות.
  • אמת: רוב בעלי המוסכים אינם יודעים לטפל ברכב חשמלי – למרות שחלקים רבים במרכב הרכב זהים בין רכבי חשמל ובנזין, יש עדיין הבדלים ביניהם והטכנולוגיה החשמלית, על אף שהיא מקלה מאד על עבודת המכונאים, מצריכה ידע והתנסות. כל יצרני הרכב החשמלי המיובא לישראל מחזיקים במוסכים מורשים ובמכונאים מוסמכים לטיפול ברכבים חשמליים, ומומלץ מאד להיעזר רק בהם.
  • מיתוס: אין מספיק ידע וניסיון בטיפול ברכב חשמלי – אם היינו כותבים את המאמר הזה לפני חמש שנים כנראה שהדבר היה נכון. בפועל, כ-8 אחוז מהרכבים על כבישי ישראל הם חשמליים. במונחים מקומיים זה המון. הרכבים האלו מטופלים פה כבר מספר שנים כך שיש מי שיודע ומכיר את רזי הדגמים האלו, וככל שהזמן עובר וכמות הרכבים החשמליים עולה – עוד ועוד מכונאים ומוסכים ירכשו ידע ויצברו ניסיון בטיפול מקצועי ופשוט עבורם.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('3fa21c3b-0d4f-4c29-9338-f4332e182c7f','/dyncontent/2024/11/6/daddbb05-61ab-48fc-86e2-4a2e9775ed76.jpg',18665,'צרפתי אייטם כתבה ',525,78,true,39325,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('3fa21c3b-0d4f-4c29-9338-f4332e182c7f','/dyncontent/2024/11/21/a958bcda-98b6-4123-9c72-c37d94dfc83d.jpg',18730,'טנא 1124 מעברון עליון',525,78,true,39325,'Image','');},12],[function() {setImageBanner('3fa21c3b-0d4f-4c29-9338-f4332e182c7f','/dyncontent/2024/11/10/a49f1879-d056-42f8-9e00-419d14036c36.gif',18685,'סמי 1124 אייטם',525,78,true,39325,'Image','');},7]]);})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה