לוק אנד ליסינג: חמש שאלות ותשובות על ליסינג פרטי
28.08.19 / 21:50
שיטת המימון הפופולרית בשוק הרכב העסקי בישראל, הלוא היא ליסינג, עשתה הסבה מוצלחת גם לעולם הרכב הפרטי והיא בין השיטות הנפוצות ביותר כיום. אבל איך עובד הליסינג הפרטי, מהם יתרונותיו, חסרונותיו ומה חשוב לדעת – ריכזנו 5 שאלות ותשובות שכדאי להכיר
מאת זאב נחמנזון
מהי בעצם עסקת ליסינג?
השם העברי, לאוהבי השפה שבינינו, הוא עסקת חכירה והשם הוא במקור מעולם הקרקעות. ליסינג היא בעצם שיטה לרכוש רכב, באופן כזה שהוא "מוחכר" לרוכש לתקופה של שנתיים או שלוש בדרך כלל, (קיים אפילו ליסינג לשנה) ולאחר מכן מוחזר לחברת הרכב שהחכירה אותו ללקוח, או שהוא נרכש על ידו בתנאים מועדפים.
עסקת הליסינג עצמה נחלקת על פי רוב ל-3 חלקים: תשלום מקדמה ראשונית, תשלום חודשי בפריסה למספר החודשים שעבורם בוצעה העסקה, ותשלום יתרת הסכום עבור הרכב – או לחלופין החזרתו לסוכנות הרכב. אפשרות נוספת ונפוצה ביותר היא החזרת הרכב לסוכנות וחכירה של רכב חדש ממנה, כלומר עסקה מתגלגלת, אלא שהפעם אין צורך בתשלום מקדמה.
על שם מי נרשם הרכב?
כשם שיש מגוון חברות רכב קיימות גם עסקאות ליסינג שונות ותנאים שונים הנלווים אליהן. לכל מאפיין בבעלות על הרכב יש גם יתרונות וגם חסרונות.
רכב הנרשם על בעליו הפרטיים, למשל, יהיה משועבד לחברת הליסינג, וככזה יחולו עליו הגבלות שונות, בראש ובראשונה במרחק הנסיעה. רוב החברות מגבילות ל-20,000 ק"מ בשנה, נתון קרוב לממוצע הקילומטרים שרכב ישראלי עושה בשנה.
מנגד, ברכב שבעלותו נרשמת על חברת הליסינג לא תהיו מוגבלים למרחק ותנאי תחזוקה כאלו ואחרים, אך הרכב יסבול מירידת ערך מהירה וגבוהה יותר, והמשמעות היא שבבואכם להחזיר אותו לסוכנות – ערכו הכספי יהיה נמוך יותר מערכו אם היה רשום על שמכם.
בעניין הבעלות על הרכב ההמלצה היחידה שלנו היא שתבדקו את הדברים והמשמעויות מבעוד מועד, ותוודאו כי הם מתאימים לכם.
מה ההבדל בין ליסינג פרטי לעסקי?
ליסינג עסקי, שהוא בעצם החכר תפעולי, מכוון יותר לניהול הרכב ותחזוקתו על ידי חברה, שגם מקבלת את כל התנאים האלו כהוצאה מוכרת, וגם מעוניינת לשמור על ראש שקט ולהמנע מהתעסקות שוטפת ברכבים. המשמעות היא שהחברה רוכשת את הרכב לתקופה מוגדרת מראש, בדרך כלל ל-36 חודשים, במהלך תקופה זו כל ההוצאות הנלוות של הרכב: ביטוחים, תחזוקה שוטפת, טיפולים, טסטים וכמובן ההוצאה הכבדה ביותר, דלק – מגולמים בתשלום החודשי.
על פניו, מבחינת עובד החברה מדובר בפינוק אמיתי, אך על פי החוק, הפינוק הזה מלווה בשווי מס, ובתלוש המשכורת זה מגיע לכדי 3,000 ₪ ואפילו יותר מדי חודש.
בעקרון, הליסינג הפרטי כולל רק את הרכב עצמו, אם כי הרבה מאד חברות מציעות מבצעים והטבות הכוללות לפעמים רכישת ביטוח בתנאים מועדפים או קבלת מספר טיפולים במוסך מורשה במתנה. לאחרונה הליסינג התפעולי מוצע גם ללקוחות פרטיים, אך מדובר בהוצאה כלכלית לא מבוטלת מדי חודש, וחשוב מאד לבדוק האם היא משתלמת עבורכם.
מה גובה המקדמה הדרוש?
התחרות העזה בשוק הרכב וריבוי החברות והסוכנויות הביאו לירידה במחירי הרכב וגם למלחמת תנאים ומחירים על ליבו וארנקו של הצרכן הפרטי. אם בעבר מחיר הכניסה לעסקת רכב מכל סוג שהיא עמדה על 30,000-40,000 ₪, היום די אפילו ב-5,000 ₪ כדי לבצע עסקת ליסינג, אפילו לרכב "חדש מהניילונים".
גובה המקדמה שתשלמו ישפיע על גובה התשלום החודשי, ומחקרי שוק מראים לא פעם כי הלקוח מעדיף לשלם מקדמה נמוכה ולעמוד בתשלום חודשי מעט גבוה יותר.
עוד נתון חשוב הוא עלות הרכב שתבחרו. אם מדובר ברכב יוקרה או רכב משפחתי מאובזר ממותג יקר – סביר להניח שתידרשו למקדמה גבוהה יותר עבורו, כמו גם לתשלום חודשי נכבד יותר.
האם עסקאות ליסינג תקפות אך ורק לרכבים חדשים?
עסקאות הליסינג מוצעות על ידי חברות שונות ובתנאים שונים, כך שהגדולות והמבוססות שבהן יודעות להציע מגוון רכב יותר של רכבים מדגמים רבים וממבחר יבואנים. העסקאות עצמן אינן מוגבלות לרכבים חדשים אך בתנאים שניתן להשיג היום מאד קל ומשתלם לרכוש רכב חדש, ותוך שנתיים, לכל המאוחר שלוש – להחליף אותו וליהנות מרכב חדש ומתקדם יותר.
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected]