המחירים בסופרים גבוהים משמעותית משנה שעברה - אין כמעט מבצעים
29.03.20 / 16:51
לעומת טרום פסח 2019, מחירי הסופרים עלו השנה משמעותית - אין כמעט מבצעים.
מנהלי הרשתות מסבירים - עדין לא התחלנו עם מבצעי פסח.
היצרנים טוענים - לא העלנו מחירים - מבצעי פסח כבר ניתנו לרשתות המזון לפני 45 יום (קודם למשבר הקורונה)
הישראלים צורכים בכמויות (כ 800 מיליון שקל יותר לעומת שבועיים ממוצעים לתקופה) - וברשתות השיווק מנצלים את העודה שאנחנו קונים כאילו אין מחר.
לפי נתוני חברת סטורנקסט, המתבססים על נתוני הקופות של רשתות המזון, הסופרמרקטים והמכולות הגדולות, הישראלים השאירו בקופות כ-2.63 מיליארד שקל בשבוע השני והשלישי של מארס. לשם השוואה, המכירות בסופרים בשבועיים הראשונים של 2020 הסתכמו בפחות מ-1.8 מיליארד שקל בשבועיים האלה.
הקטגוריות שמציגות את הצמיחה המשמעותית ביותר היו שימורי טונה (גידול של 95% במכירות לעומת שבוע ממוצע), נייר טואלט (גידול של 130%), עוף טרי (77%), שמנים (96%), אורז (139%), וחומרי ניקוי (260%).
מעלים מחירים:
עד היום ניסו רשתות השיווק למשוך אותנו אליהם באמצעות מבצעים מפתים אבל היום המחירים גבוהים מבעבר – שוק ללא מבצעים!
נטיית הרשתות לנצל את המצב ולהעלות מחירים אינה חדשה. בדיקה שערכו בשבוע שעבר משרד הכלכלה והמועצה הישראלית לצרכנות על מוצרי היגיינה בשלושת החודשים האחרונים, גילתה כי רשתות המזון ניצלו את משבר הקורונה כדי להעלות מחירים על מוצרי היגיינה ב-49%-15%.
כך למשל, בבדיקה נמצאה עלייה של 25.3% בממוצע במחיר אלכוג'ל של בי דיילי 100 מ"ל; עלייה של 45.8% בממוצע במחיר ג'ל היגייני לניקוי הידיים ללא שטיפה אסקוסמטיקס 50 מ"ל; עלייה של 28.5% בממוצע במחיר מטליות לחות לחיטוי משטחים דיטול 32 יחידות; ועלייה של 15% בממוצע במחיר ממחטות טישו לושן 21 ס"מ עם אלוורה קלינקס 120 יחידות.
ההתייקרות בכלל הרשתות נפרשת על פני מוצרים רבים. כך למשל, רמי לוי הציעה ב-2019 שעועית ירוקה חתוכה סנפרוסט 800 גרם במבצע של 6.9 שקלים בלבד, ואילו השנה היא יישרה קו עם שאר הרשתות, ומוכרת אותה ב-17.9 שקל - עלייה של 159%.
גם ויקטורי העלתה את מחיר השעועית, מ-13.9 שקל לפני שנה ל-19.9 שקל השנה - פער של 43%.
יינות ביתן העלתה את מחיר נתחי פילה סלמון קפוא לא מעובד 100% במשקל מ-59.9 שקל בשנה שעברה ל-69.9 שקל השנה - פער של 17%. מחיר העגבניות הטריות במשקל אצלה כמעט הוכפל - מ-3.9 שקלים ב-2019 ל-6.9 שקלים בפסח 2020.
פערי מחיר:
פערים גבוהים במחיר למוצר בודד מצאנו גם בין הרשתות השונות - פלפל אדום במשקל יעלה בוויקטורי 2.9 שקלים, ובשופרסל דיל 8.9 שקלים לק"ג - פי שלושה במחיר. גבינה צהובה פרוסה 15% בקופסה עמק 200 גרם עולה ביינות ביתן 10 שקלים, ואילו בוויקטורי מחירה מזנק ל-16.1 שקל - פער של 61%.
ההסברים:
בכירים ברשתות השיווק מסבירים כי מבצעי החג יתחילו השנה מאוחר מהרגיל, בשל משבר הקורונה. בשבוע הבא נתחיל עם המבצעים הם מסבירים.
הסבר נוסף - השנה אי-אפשר לריב עם הספקים, כי צריך סחורה בשביל לעמוד בביקושים המוגברים וכדי שלא יהיו מחסורים.
הספקים – לא העלנו מחירים:
בקרב הספקים דחו את טענות הרשתות כי הציעו השנה מבצעים פחות עמוקים. לטענתם - הספקים מגישים לרשתות את המבצעים לפסח כ-45 יום לפני החג. כלומר, לפני שהתחילה ההסתערות על הסופרים בחסות הקורונה. אם ברשתות החליטו להציע פחות מבצעים, זה מכיוון שבדרך כלל בפסח הרשתות מממנות חלק מהמבצעים מכיסן, והשנה הן פחות פותחות את הכיסים, כי החנויות בין כה וכה מלאות בקונים.
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected]