שינוי הסטטוס קוו? עסקים שומרי שבת בבאר שבע יסומנו במדבקה מיוחדת



יוזמה חדשה של חבר מועצת העיר שמעון טובול, במסגרתה עסקים שומרי שבת יסומנו במדבקה מיוחדת. האם זה יוביל לשינוי בסטטוס קוו או שהעירייה תמשיך לתמוך ולחזק עסקים שאינם שומרי שבת במטרה לשמור על האטרקטיביות של בירת הנגב?

קרדיט - תוכן גולשים (ע''פ סעיף 27א')

העיר באר שבע נחשבת לאחת הערים המגוונות בישראל - תושבים ממדינות שונות ותרבויות שונות, אשר היגרו לבירת הנגב במשך השנים השפיעו על המאזן הדמוגרפי והסוציאלי באופן חשוב במיוחד שהשפיע על המציאות בעיר. במשך השנים, התהוותה באר שבע כעיר שמקבלת את כלל אזרחיה ובניגוד לערים רבות אחרות בישראל, קשה היה למצוא במשך השנים מאבקים בין קבוצות שונות בחברה. 

אחד הקונפליקטים הגדולים שמפלגים לא מעט ערים בישראל הוא כמובן נושא הדת. בבאר שבע, ישנה חלוקה די שווה בין "חילונים" ל-''דתיים'', בהם חרדים, מסרותיים וכד'. בבחירות האחרונות שהתקיימו בשנת 2018 בעיר זכו הסיעות הדתיות (גשר בראשות טבול שמעון, הבית היהודי בראשות גדי מזוז והתאחדות הספרדים העולמית שומרי תורה) ב-6 מנדטים ומושבים במועצת העיר.

מדובר ב-18,541 תושבים שהצביעו לאותן מפלגות, מתוך 83,436 תושבים שהצביעו בכלל (50 אחוז מסך בעלי זכות הבחירה). אם נשווה את זה לתוצאות הבחירות הארציות שהתקיימו בשבוע האחרון, נוכל לראות כי 26,144 מתושבי באר שבע הצביעו למלפגות שהציעו מצע דתי, בהן כמובן ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית. מדובר ביחסים די שווים לבחירות המקומיות, למרות שגם ניתן להסיק שחלק מהבוחרים הלכו עם הציונות הדתית בשל הפן הבטחוני. 

כך או כך, ניתן לראות כי הכוח הדתי בבאר שבע מהווה גוש משמעותי ויהיה מעניין לראות האם חברי מועצת העיר ירגישו לגיטימיות מסויימת לנסות ולהעביר החלטות שלא ניסו בעבר, זאת בשל העובדה כי מפלגות האם שלהם נמצאות כעת בשלטון. במהלך השבוע האחרון, התקיים אירוע שנוי במחלוקת שעורר שיח ציבורי לא קטן בבאר שבע - במסגרת הניסיון לצ'פר עסקים שומרי שבת בעיר, החליט חבר מועצת באר שבע, שמעון טובול, לחלק מדבקות מיוחדות אותן יוכלו העסקים "הכשרים" לתלות בגאון בתוך העסק. 

טובול, שרק לאחרונה תמך בתכנית של המכללה הטכנולוגית להכנסת דתיים לשוק ההייטק, נחשב לדמות מוכרת ואהובה בעיר וכזה שעוזר רבות לחילונים ודתיים כאחד. בפוסק שפרסם בדף הפייסבוק שלו אודות היוזמה כתב חבר המועצה: ''בשעה טובה הקמפיין החזק ביותר - כל עסק שירצה להצטרף למעגל שומרי השבת, מוזמן לקבל מדבקת עסק מיוחדת כי הוא עסק שומר שבת. בואו לקבל שפע תצטרפו למתנה ולזכות האלוקית. בואו תצטרפו לברכה של בורא עולם''.

מדובר בצעד די דרסטי שיכול להשפיע באופן משמעותי על הסטטוס קוו ששולט בעיר בשנים האחרונות - עסקים רבים פותחים בשבת לרווחת התושבים, זאת תוך ניסיון משמעותי לא לפגוע ברגשותיהם של אלו ששמורים את השבת. דוגמא טובה לאופן בו פועלת ההרמוניה בעיר היא כמובן הקרייה החרדית - שם, נסגרת השכונה מידי שבת ללא כל התנגדות מצד תושבי האזור, זאת מתוך כבוד לתושביה החרדים של השכונה. 

חשוב לציין שמהלך כמו שהעביר טובול, אמנם אינו מחייב אף עסק אחר לסגור במהלך השבת, אך אין ספק שמדובר בצעד שנוי במחלוקת - האם ראוי שעסק ששומר שבת יסומן במדבקה מיוחדת? יש שיטענו כי באופן כזה נעשית הבדלה ברורה בין העסקים וקטלוג שיכול לפגוע גם בעסקים אחרים.

טובול עצמו טוען אחרת. בראיון שערכנו עימו הבוקר שאלנו אותו האם הוא לא חושש שהסטטוס קוו בבאר שבע ייפגע וכך גם תושביה החילוניים?: "חס וחלילה, אנחנו רוצים להגביר את הטוב ולפרסם את מי שזוכה לשמירת שבת. מטרת הקמפיין היא להעלות את המודעות של חשיבות השבת כמו שיש קמפיינים נוספים על כל מיני אג'נדות כאלה ואחרות. לי ולרוב תושבי באר שבע חשובה שמירת וקדושת השבת לא מחייב אדם ששומר שבת באופן אישי יכול להיות אדם לא דתי שאינו שומר שבת אבל לעבוד בשבת הוא לא יסכים בשום פנים. החשיבות והקדושה של השבת היא ברכה אישית מבורא עולם יש לנו מטרה אחת ויחידה להעלות את המודעות של קדושת השבת ולתת פידבק והכרה למי שמכבד את בורא עולם ושומר שבת''. עוד טוען טובול כי מדובר ביוזמה פרטית, שאינה קשורה לעיריית באר שבע ומומנה דרך רבני הקהילות המקומיות.

בבאר שבע עצמה ניתן למצוא לא מעט מקומות בילוי ומסעדות שפתוחות במהלך השבת: במרכז הנגב ובעיר העתיקה לדוגמא, ניתן למצוא במהלך סוף השבוע את כל העסקים מלאים בבליינים, בהם לא מעט סטודנטים וסטודנטיות וגם זוגות - מבוגרים וצעירים, תושבי באר שבע. עד כה, לא נעשו שום פניות לעסקים כאלו ואחרים ולמעשה בעיריית באר שבע עצמה משקיעים לא מעט בהעלאת המודעות לאותם עסקים, כחלק מהניסיון להפוך את העיר לאטרקטיבית. 

פאב "הדוקטור" במרכז הנגב. קרדיט - צילום פרטי

בשנת 2017, כשניסתה ממשלת ישראל להעביר את "חוק המרכולים", אנחנו כאן בבאר שבע נט פנינו לעיריית באר שבע על מנת להבין מה יחסה לחוק וכיצד יושפעו העסקים המקומיים? "בעיר באר שבע נשמר לאורך שנים סטטוס קוו בנושא הנ"ל" הייתה תשובתה של העירייה ואכן בבאר שבע עד כה הרוחות נותרו שקטות. 

אך מהו בעצם אותו סטטוס קוו עליו מדברת עיריית באר שבע? הרי גלוי וידוע בפני כולם שחלק נרחב מתושבי העיר הם אנשים יראי שמיים המכבדים את שמירת שבת ובתוך כך אי אפשר להתעלם מהחיבור של העיר למסורת היהודית, האם הסטטוס קוו הוא כזה המיטיב עמם? מהצד השני, תושבים רבים מגדירים עצמם חילונים ואפילו מסורתיים וכולם נהנים משירותי עסקים ביום השבת. האם הסטטוס קוו הוא בבחינת "חיה ותן לחיות" ויאפשר לאלה לחיות בשלום לצד אלה?

ובכן, התשובה במקרה הזה לא כל כך ברורה. מה שכן ידוע לנו זה שלפני שבזמנו חתם ראש העיר רוביק דנילוביץ' יחד עם ראשי ערים נוספים על עצומה נגד חוק המרכולים, מה שיכול אולי לרמוז על עמדתה של העירייה בנושא, עמדה שמעניין לראות האם תשתנה בגלל השינוי במציאות הפוליטית בישראל.

מעיריית באר שבע נמסר, בתגובה לשאלתנו על עמדתם בנושא, כי "מדובר ביוזמה פרטית של כמה רבנים, לעירייה אין שום יד ורגל בדבר ומיותר לציין שאף גורם בעירייה לא היה מיודע. ביוזמות פרטיות עיריית באר שבע אינה מתערבת. יש להדגיש, שלא יהיה שום שינוי או פגיעה בסטטוס קוו וכמובן שום כפיה דתית. יש לציין, גם סגן ראש העירייה שמעון טובול, הוציא הבהרה בנושא וציין " שאין קשר לעירייה או לסטטוס קוו אשר היה וישאר תמיד בבאר שבע וישמר לטובת כולם".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה