המאבק על פסאז' שביט: הסוחרים תקועים לעירייה כמו עצם בגרון ולא יוותרו בקלות

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('9cc00420-c8d2-4bc3-8f67-026f59524c50','/dyncontent/2024/9/3/c1524685-dfab-4b87-bcf2-4080fcde979b.jpg',18356,'מט 0924 אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('9cc00420-c8d2-4bc3-8f67-026f59524c50','/dyncontent/2024/9/15/c202a6d5-5805-4866-8db8-bcf9caca5af9.jpg',18347,'גודמן 0924 אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7]]);})

המאבק של הסוחרים הוותיקים בפסאז' שביט כנגד רצונות עיריית באר שבע להרוס את המבנה, מקרינים על בעיה גדולה בהרבה, בה הצורך להתחדשות עירונית ופינוי בינוי, מתנגש עם רצונותיהם בשטח של התושבים. כעת, הרצון על פי הדיווחים לבנות מלון בוטיק ומרכז מסחרי חדש במקום, פותח שוב פצעים מהעבר: ''יכול להיות שכל יום יישלחו לנו הודעה על הריסה ואנחנו חוששים שהיום הזה יגיע''

בניין שביט. קרדיט - צילום פרטי

פסאז' שביט, אחד הבניינים העתיקים בבאר שבע - עומד במרכזו של מאבק עיקש בין עיריית באר שבע לסוחרים הוותיקים, בעלי החנויות במרכז אשר חשים כי יש מי שמנסה לגרש אותם. 

יש שיגידו כי אמנם מדובר בכמה תושבים קשישים, בעלי חנויות שמוכרים מוצרים שעבר זמנם מהעולם - אך צלילה אל תוך הנושא תגלה הליך ג'נטריפיקציה בחסות העירייה, באופן כזה שבעלי החנויות עצמם טוענים כי מרגיש אפילו ''מזלזל''. בשבועות האחרונים, עלה המאבק שלב, לאחר שעל פי מקורות שונים, מספר גורמים בעירייה החלו לדון בהפיכת הפסאז' לבית מלון בוטיק.

נחזור מעט אחורה על מנת להבין את התמונה הכוללת: בניין שביט שבעיר העתיקה בבאר שבע היווה במשך שנים מבנה חי ופורה לבעלי עסקים ומבקרים. בית הקולנוע שישב בקומה העליונה, משך אליו עשרות אלפים מתושבי באר שבע מידי לילה להקרנות בכורה של סרטים מהוליווד. בקומה התחתונה, ישבו משרדי העיתון הוותיק "כלבי" ובכלל - הבניין והפסאז' שבתוכו נהפכו במשך השנים לפנים של סוחרי העיר העתיקה. 

עם הזמן, בעוד באר שבע התפתחה - קרנו של הבניין החלה לדעוך. בעוד העיר העתיקה התפתחה לאיטה ופרוייקטים שונים עיטרו את האזור, סוחרי בניין "שביט" נשארו מאחור והחלו להתמודד עם קשיים להתקיים. אותם סוחרים, תושבי באר שבע וותיקים אשר יושבים בפסאז' קרוב ל-50 שנה, נעמדים כעת אל מול מאבק עיקש, שעלול לסיים את דרכם במקום.

נלך קצת אחורה: לפני כ-25 רכש יזם מירושלים את קולנוע שביט, כאשר שנים לאחר מכן הצליח היזם לרכוש גם את הקומה התחתונה במבנה. סוחרי המקום טוענים בשיחה עם באר שבע נט כי אותו היזם לעולם לא "נגע" בקולנוע, ואף מאשימים אותו כי הצליח להשיג את קומת המרתף במחטף. השנים עברו והבניין המשיך להיזנח, כאשר השיא הגיע בחודש מאי בשנה שעברה - שריפה ענקית, שהחלה מקומת המרתף גרמה לנזק רב למבנה ואף לחלק מהעסקים שבקומה האמצעית. השריפה הקשה, כילתה חלקים גדולים מן הבניין, ולאחר שעות ארוכות בהן פעלו כוחות כיבוי האש התברר גודל הנזק. 

השריפה בפסאז' שביט. קרדיט - כיבוי והצלה

השריפה הקשה שהתפשטה בבניין גרמה לנזק רב גם לסוחרים עצמם - נזקי השריפה הורגשו היטב בתוך חלק מן החנויות, כאשר הוצאות התיקון נאמדו במעל ל-100,000 שקלים. אך לא שם נגמרה הצרה של פסאז' שביט ואלו אשר עסקיהם שוכנים בו, שכן לאחר האירוע, הגיע למקום מנהל מחלקת מבנים מסוכנים בעיריית באר שבע שהכריז על המבנה כמבנה מסוכן לציבור. 

אנחנו במערכת באר שבע נט, שוחחנו בזמנו עם הסוחרים, אשר מצידם בחרו לקחת את חוות הדעת של מהנדס בלתי תלוי, אשר הוציא דו"ח מפורט לפיו הבניין אינו מוגדר ככזה שחובה להרוס אותו. לאחר תקופה של כשנתיים בהן הנושא עמד על מי מנוחות, לאחרונה טוענים הסוחרים כי הם מקבלים מסרים שבכוונת העירייה לסגור לכאורה ''דיל עם בעל הקומה העליונה בפסאז''', כך לפי אחד הסוחרים ששוחח עם באר שבע נט.

נגיד, כי חלק מהסוחרים הינם בבעלות מלאה על החנויות בעוד אחרים נמצאים במה שנקרא ''דמי מפתח'' עם הסכם לשנים רבות קדימה. הסוחרים במקום, מרגישים כי העירייה מנסה לדחוק אותם החוצה לטובת בנייתם של מבנים ''צעירים'', וזאת ללא מתן שום בטחונות לסוחרים: ''במידה ומחר הם באים להרוס, מי מבטיח לי שאקבל משהו בחזרה? למרות שהבאנו חוות דעת של קונסטרקטור, זה לא שינה לאף אחד, גם לא לבית המשפט שנפנף אותנו. לא מספרים לנו כלום וכעת אנחנו תלויים באוויר. מילא היו רוצים לעשות פינוי בינוי ולהגיע להסכמה יחד אז היינו מראים נכונות, אבל הם פועלים עם הסכין על הגרון שלנו. הם כבר שלוש שנים עם צו הריסה ולא עשו כלום. אז למה? אולי מישהו צריך לשאול מה האינטרסים האמיתיים של אלו שעומדים מאחורי הקלעים''.

''הערייה שללה מאיתנו את הזכות לבחור לחזק את הבניין או להרוס אותו. יש שם אנשים שמתנהגים כאילו הבניין שלהם רק כי בא להם לראות בניין יפה יותר'', טוען ש', בעל חנות בפסאז' שמוסיף: ''הבאנו תוכניות חיזוק וביקשנו לחזק ולשפץ את הבניין אבל העירייה מתנגדת. היא דורשת הריסה, זו שלילה ופגיעה חמורה בזכות הקניין שלנו''.

עוד מוסיף ש': ''אנחנו באמת רוצים לשתף פעולה בבניית בניין חדש, אבל הדרך היא לא דרך הניצול הציני של השתמשות בתוצאות השריפה ככלי להריסת הבניין. זה ברור ושקוף שיש כאן עסקת נדל"ן. העירייה מתעקשת להרוס את הבניין ואת פרנסתם של הסוחרים ובעצם את חייהם ולהשאיר עי חורבות לשנים רבות''.

עוד מוסיף אותו סוחר: ''כל השיחות בעירייה על הקמת מרכז מסחרי חדש ומלון הגיעו לאוזנינו כדרך אגב. בונים לנו תכניות על הגב, ואת פעם ראשונה שאני שומע שהעירייה עושה תב"ע על יוזמתה לעסק פרטי. יכול להיות שכל יום יישלחו לנו הודעה על הריסה ואנחנו חוששים שהיום הזה יגיע".

היה הפנינה של רחוב קק"ל. קרדיט - צילום פרטי

על מנת להבין את הסוגיות המשפטיות והסבוכות הנוגעות לנושא, פנינו לעו"ד אדיר מזוז שהסביר על הנושא: "חוק הגנת הדייר מציג מספר מצומצם של עילות פינוי דיירים בדמי מפתח. בניין המיועד להריסה אמנם אינו אחת מהסיבות, אך אני סבור שבדומה לפינוי בינוי למשל, כל עוד יעמידו לדיירים דיור חלופי ראוי, בשל האינטרס הציבורי לקידום פרויקטים לטובת הציבור, בית משפט עשוי לאשר פינוי כזה, כל עוד אין סיבה ממשית מדוע לא לפנות את הבניין. כמובן שתלוי מה הן הסיבות להריסת הבניין - סכנה ממשית שלא סובלת דחייה למשל, תזכה באישור כמעט ודאי, בתנאי שבית המשפט יסבור כפי שסוברת העירייה. כל סיבה תבחן לגופה תוך לקיחת זכויות הדיירים בחשבון".

עוד טוען מזוז: "גם לבעלים וגם לדיירים קיימת הזכות לפנות לערכאות המשפטיות על מנת להציג את טענותיהם נגד הפינוי. ככל שיש מהנדס מטעם הדיירים שקבע אחרת ובניגוד להחלטת העירייה אני סבור שבית המשפט ימנה מומחה מטעמו על מנת שיחווה את דעתו ובהתאם לכך תנתן החלטה".

פנינו לעיריית באר שבע, לקבל את תגובתה לנושא וממנה נמסר: ''עיריית באר שבע מקדמת, משקיעה ומממנת תכנית משביחה (תב''ע) למתחם פסאז' שביט לטובת המרחב הציבורי ובעלי הנכסים. בימים אלו מגבשת העירייה חלופות אל מול הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה ולאחר מכן תציג זאת לבעלי העניין השונים. יודגש שהתקיימו מספר פגישות עם בעלי הנכסים וכל המידע הקיים בנושא הועבר לידיעתם''.

''כזכור, בהתאם לסעיף 6 (א') לחוק עזר עירוני למבנים מסוכנים עיריית באר שבע הוציאה צו הריסה למבנה מסוכן "קולנוע שביט" ברחוב קק"ל. הצו הוצא על סמך בחינת מסקנות מהנדסים מומחים מטעמה וגובה בהחלטת בית המשפט המחוזי שבחן את תהליך קבלת ההחלטות בנושא''.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('cba46cda-4e0b-4cea-8fff-8d0b728652ca','/dyncontent/2024/9/3/c1524685-dfab-4b87-bcf2-4080fcde979b.jpg',18356,'מט 0924 אייטם',525,78,true,32654,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('cba46cda-4e0b-4cea-8fff-8d0b728652ca','/dyncontent/2024/9/3/11bfc882-fb01-4e4e-85bc-b6e90611d8aa.jpg',18362,'קפאסה 0924 אייטם',525,78,true,32654,'Image','');},7]]);})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה