החום בשיאו והנוסעים סובלים: האם בעירייה סוף סוף יפנימו ויטפלו?

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('5e9901c7-a810-4b90-8f3c-d18435d95984','/dyncontent/2024/9/3/c1524685-dfab-4b87-bcf2-4080fcde979b.jpg',18356,'מט 0924 אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('5e9901c7-a810-4b90-8f3c-d18435d95984','/dyncontent/2024/9/15/c202a6d5-5805-4866-8db8-bcf9caca5af9.jpg',18347,'גודמן 0924 אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7]]);})

אוגוסט בעיצומו ואיתו מגיעים כמיטב המסורת חום ולחות מעיקים ובלתי נסבלים, שמורגשים היטב בקרב נוסעי התחבורה הציבורית בעיר. אז מדוע בעירייה לא מקדמים פתרונות להצללת התחנות מעבר לסככות הקיימות שנדמה שלא תמיד מספיקות? שוחחנו עם מנכ"לית ארגון "15 דקות- ארגון צרכני תחבורה ציבורית בישראל" שהיא גם תושבת ב"ש בכדי לנסות ולהבין מה צריך לעשות בכדי לפתור את הבעיה

  באר שבע מתאפיינת במחסור חמור של הצללה ברחובות כפי שמשקפת מפת ההצללות של באר שבע שפירסם המרכז למיפוי ישראל בסביבות חודש יוני האחרון. הקווים האדומים מסמלים אזורים עם אחוז נמוך של הצללה המתאפיינים באחוז נמוך של כיסוי צמחייה לרוחב (0%-5%). קרדיט - המרכז למיפוי ישראל

בימים אלה, כשחום אוגוסט מעיק מעין כמוהו, המחסור בהצללה ברחובות העיר מורגש היטב, בייחוד בקרב אלה שאין בבעלותם רכב פרטי ונאלצים להתנייד רגלית או בתחבורה ציבורית ברחובותיה הלוהטים של העיר. חום השמש גוזל לא מעט אנרגיה ומגביר את תחושת התשישות המנטלית, בעיקר בקרב האוכלוסיות החלשות והמבוגרות. לאור זאת, סידורים פשוטים כמו קניות או הליכה לדואר עשויים להפוך למשימה מתישה במיוחד.

כזכור לפני קצת יותר משנתיים מחו תושבי העיר למען הצללתה של העיר וזמן קצר לאחר מכן בעקבות הלחץ הציבורי, הודיעו בעירייה על מהלך שבמסגרתו יוצלל חלק משדרות רגר, אחד מן השדרות המרכזיים בב"ש. ואולם בחלוף הזמן נדמה כי לא נעשו מהלכים משמעותיים נוספים למען הצללת המרחב הציבורי בכלל ותחנות האוטובוסים בשדרות המרכזיות בפרט.

תושבים המתניידים בתחב"צ בשעות היום הלוהטות נאלצים לא פעם להמתין דקות ארוכות בתחנות האוטובוסים עד להגעת האוטובוס הבא, וגם במקרים בהם התחנות הן בעלות סככה וזגוגיות שאמורות להגן על הנוסעים מחום השמש הקופח, בפועל הן לא מצלילות את המרחב באופן אופטימלי. עקב כך, נוסעי התחבורה הציבורית נאלצים למצוא מקום מפלט בסמוך לתחנה: בין אם מאחורי התחנות ובין אם מתחת לעצים המצויים בסמוך לתחנה, כשלפעמים אין כלל מפלט שכזה, מה שהופך את חווית ההמתנה למעיקה במיוחד.

הנוסעים מעדיפים להמתין מאחורי התחנה או מתחת לעצים בכדי לחמוק מחום השמש הלוהטת. תחנת אוטובוס בסמוך לדואר המרכזי שבשדרות רגר, צילום מחודש אוגוסט האחרון. תוכן גולשים, שימוש לפי סעיף 27 א' בחוק זכויות היוצרים

מדוע תחנות האוטובוסים הקיימות לא מספקות הצללה מיטבית?

"הבעיה קשורה למנח ההנדסי של הדרך. במשך רוב שעות היום יש שמש מצפון לדרום, ולכן כל תחנה שממוקמת בכיוון הזה חשופה בחלק גדול משעות היום לשמש, שכן השמש עוברת ממזרח למערב דרך הדרום, בעוד תחנות הממוקמות בכיוון מזרח-מערב חשופות לשמש במשך פחות שעות. הבעיה בתחנות הללו היא שהן מאוד סטנדרטיות ויושבות בכיוון אחד ולא מותאמות לשינוי הזה בזווית השמש", מספרת סיון שמואלוביץ׳, מנכ"לית ארגון "15 דקות- ארגון צרכני תחבורה ציבורית בישראל" ותושבת באר שבע, עימה שוחחנו.

מלבד מיקום התחנות שאינו מיטבי ואינו מותאם לכיוון השמש, נדמה שמבנה התחנות עצמו אינו מותאם להגנה מיטבית על הנוסעים מפני השמש הקופחת. אחת הסיבות העיקריות לכך היא שאותן תחנות יובאו לארץ מאירופה הקרירה, ששם הנוסעים דווקא מעוניינים ליהנות ממעט חום שמש ועיקר החשיבה בעיצוב שלהן הוא יכולתן להציג פרסומות בצורה אופטימלית.

"אכן בכל הארץ ניתן למצוא תחנות שלא מתאימות לאקלים הישראלי, וזו לא בעיה ייחודית רק לבאר שבע. אך חשוב להבין שללא קשר, נדרש מחסה אפקטיבי מפגעי האקלים, שכן בכל מקום יש גם גשם וגם שמש", טוענת סיוון.

תחנה במסוף טרנר. תושב העיר שפקד את התחנה מספר כי ישנה תחנה אחת לכל אורך המסוף ואנשים מבוגרים מתים מחום בזמן ההמתנה. צולם ב-25.7 בשעות הצהריים. תוכן גולשים שימוש לפי סעיף 27 א' בחוק זכויות היוצרים

מהו הפתרון האולטימטיבי להצללה של מרחב התחנה הנמצאת בסמוך לדואר המרכזי בשדרות רגר?

"ראשית חשוב להבין כי תחנות האוטובוסים שבסמוך לקניון הנגב מהוות ציר מרכזי של התחבורה הציבורית בעיר, שכן מדובר על תחנות מעבר בעבור רבים מנוסעי התחבורה הציבורית בב"ש ולכן חייבים לטפח את המקום. מעבר לכך התחנה מצוייה במרכז העיר בסמוך לשלל מוקדים מרכזיים לרבות קריית הממשלה, הקניון והדואר".

"לטעמי, יש כמה דרכים לפתור את הבעיה. דרך אחת כזו היא הצבת ספסלים משני צידי התחנה. לא מעט אנשים נוטים להסתתר מאחוריי התחנה בכדי לנסות ולתפוס מחסה מן השמש הלוהטת והצבת ספסל גם בצד השני של התחנה הייתה מספקת לאותם אנשים אפשרות להמתין מאחוריה בצורה נוחה יותר".

"פתרון אחר הוא שינוי המבנה של המדרכה והכביש במקום. במקום שאנשים ילכו אל מתחת לעץ ויתרחקו מהתחנה ויחזרו אליה כשהאוטובוס מגיע, נדרשים הרחבת המדרכה, צימצום הכביש והסתת התחנה כך שתהיה ממוקמת מתחת לעצים שבמקום".

"צריך לאפשר צל לתחנות בכל דרך שהעירייה רואה לנכון ולא יכול להיות שהכביש יגזול מקום מהמוני נוסעי התחבורה הציבורית או מהולכי הרגל במקום. המדרכה במקום הזה מאוד צרה ולא מספקת מענה הולם להמוני האנשים שפוקדים את המקום, והדבר הכי אירוני הוא שהצל מהעצים שכבר נמצאים שם יכול לשמש כצל בעבור התחנות, ואולם בפועל בשל הריחוק שלהם מהתחנות זה לא המצב".

"ובאופן כללי צריך לשים את הדגש בהצללה על מקומות מרכזיים שמשרתים רבים מנוסעי התחבורה הציבורית או שיש בהם הרבה הולכי רגל, ובהם להשקיע במיוחד בהצללה ובהרחבת המדכה, וכן גם להכניס את היד לכיס אם צריך בכדי לתקצב תשתיות שמעודדות שימוש בתחב"צ והליכה ברגל".

"יש כמה מוקדים בעיר שלטעמי נדרש לשפר, לפתח, להגדיל ולהצליל את תחנות האוטובוסים שבהם, ועליהם חייב לשים את הדגש. כך למשל התחנות שליד האוניברסיטה ובכלל כל ציר בן גוריון שהוא גם במיקום מרכזי וחשוב: ליד בית החולים סורוקה, האוניברסיטה והציר עצמו שמוביל גם לרכבת. גם שם המדרכות ממש צרות ויש לא מעט אנשים שהולכים עליהם ואין בהם צל או מקום".

אקט מחאה באחת מתחות האוטובוסים בעיר שמלמד עד כמה פשוט להצליל את המרחב בסמוך לתחנות. קרדיט - מגמה ירוקה

מדוע לדעתך בעירייה, בתור אלה שאמונים על הטיפול בתחנות האלה, לא מקדמים פתרונות של הצללה במקום לרווחת הציבור?:

"אני בטוחה שלעירייה יש אינטרס שהאנשים המגיעים לתחנה של קניון הנגב ישתמשו בתחבורה ציבורית וילכו ברגל, אך לרוב אותן אוכלוסיות הן אוכלוסיות חלשות שלא דורשות מהעירייה פתרונות. ואולי ייתכן ויש אינטרסים אחרים שגוברים על האינטרס הזה ולכן הנושא לא נמצא בראש סדר העדיפויות. בחלק גדול מן המקרים החשיבה היא לטובת נהגי הרכבים הפרטיים ופחות על משתמשי הדרך האחרים, וסביר להניח שהפתרון שהצעתי של הרחבת המדרכה על חשבון נתיב רכב פרטי, למען רווחתם ונוחותם של משתמשי הדרך במקום, לא הולך לזכות לתמיכה רחבה".

"ומלבד זאת, בסופו של דבר האחריות של העירייה על תחבורה ציבורית די מצומצת לאור העובדה שמשרד התחבורה אחראי על רבים מהדברים, בעוד שהאחריות של העירייה בכל הקשור לתחנות היא די בסיסית: צריך תחנה אז מביאים אחת ומציבים אותה, ואם התחנה ניזוקה אז מחליפים אותה ואין פה איזשהי הגדלת ראש או תקציב מיוחד לדברים האלה וחבל שכך".

"חשוב להבין כי הרבה רשויות לא מטפלות בנושא ההצללה כמו שצריך והבעיה אינה ייחודית לב"ש. מעבר לכך אני לא חושבת שיש לעירייה תכנית כוללת לשיפור מרחבי התחנות הללו בב"ש. גם רשויות מקומיות אחרות לרוב לא מגדילות ראש בכל הקשור לתחבורה הציבורית שבתחום המוניציפלי שלהן, ולמעט מקרים חריגים כמו ההצללה של רגר או המקרה של עיריית ת"א, שמשקיעה ומרחיבה את האחריות שלה בכל הקשור לתחבורה הציבורית מעבר למחוייבותה הבסיסית, אין אנו רואים דבר זהה כמעט באף רשות אחרת בארץ ובטח שלא בב"ש".

תחנת אוטובוס בסמוך לביה"ח סורוקה.קרדיט - גוגל maps

פעילי איכות סביבה עימם שוחחנו טוענים כי הוגשה לעיריית ב"ש תכנית אב להצללה. מן הראוי שגם הצללת תחנות האוטובוסים המרכזיות ודרכי הגישה אליהן יזכו להתייחסות בתכנית. כידוע הרשות המקומית היא זו האחראית על התחנות הללו, ומן הראוי שבעירייה יספקו הצללה בעבור נוסעי התחבורה הציבורית שמגיעים לרוב מן האוכלוסיות החלשות יותר בחברה, בין אם באמצעות פתרונות הצללה לטווח הרחוק בדמות נטיעת עצים רחבי ידיים בסמוך לתחנות ובין אם באמצעות פתרונות הצללה לטווח המיידי בדמות סככות גדולות או תחנות אוטובוסים מקורות שימוקמו בזווית שתותאם לכיוון התנועה של השמש. 

פנינו לעיריית באר שבע ושאלנו אותם מדוע הם לא דואגים להצללה נאותה של תחנות האוטובוסים בסמוך לקניון הנגב, והם טענו בתגובה: "העירייה ניסתה בעבר להציב סככה אך בשל מעבר תשתיות במקום לא היה ניתן לבצע את העבודות. בימים אלו פועלת העירייה למציאת פתרון ולהציב את הסככה לנוחיות הנוסעים בתחבורה הציבורית".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('5191bd4f-e80e-4f58-beb0-35c06dcfbcf6','/dyncontent/2024/9/3/11bfc882-fb01-4e4e-85bc-b6e90611d8aa.jpg',18362,'קפאסה 0924 אייטם',525,78,true,32654,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('5191bd4f-e80e-4f58-beb0-35c06dcfbcf6','/dyncontent/2024/9/3/c1524685-dfab-4b87-bcf2-4080fcde979b.jpg',18356,'מט 0924 אייטם',525,78,true,32654,'Image','');},7]]);})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה