כבוד מפוקפק: זהו אחד הצמתים המסוכנים בבאר שבע ובישראל בכלל
23.01.24 / 12:35
אור ירוק מפרסם את הצמתים המסוכנים ביותר במדינת ישראל ובעוד ארבעה מהם בירושלים, גם באר שבע נכנסת לרשימה המפוקפקת. עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "האחריות מוטלת על משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ביחד עם ראשי הערים. בהקצאת משאבים נכונה ניתן לאתר את הבעיות המרכזיות ולפעול על מנת למנוע את התאונה הבאה"
38 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בצומת הרחובות גרשפלד-רוטשילד-שז"ר בשלוש השנים האחרונות (2022-2020), הצומת העירוני עם מספר הנפגעים הגבוה ביותר בבאר שבע ואחד הגבוהים בישראל, כך עולה מניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני הלמ"ס.
בעמותת אור ירוק ניתחו את כל הצמתים העירוניים בישראל על בסיס נתוני ההיפגעות של הלמ"ס במשך שלוש שנים, כאשר סף הכניסה לרשימה הוא שלוש תאונות ומעלה בשנת 2022. הרשימה המלאה של עמותת אור ירוק כוללת 208 צמתים עירוניים מרובי נפגעים, אשר מתוכן 10 נמצאים בבאר שבע. בצמתים שנבחרו נפגעו באותן שנים 3,190 בני אדם בתאונות דרכים, 22 מתוכם נהרגו ו-203 נפצעו קשה.
עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "צומת הוא נקודת תורפה מרכזית אשר מהווה קונפליקט בין משתמשי דרך שונים. בשל הצטלבות תנועות כלי רכב מכיוונים שונים קיים סיכוי גבוה להתרחשות של תאונות חזית-צד. לעיתים ההתנגשויות הללו מתרחשות בשל היעדר רמזור והסדרי תנועה בצומת. באמצעות שיפור התשתית בצמתים - רמזורים, מעגלי תנועה, גשר להולכי רגל ובמיוחד מצלמות אור אדום נגד תאונות, ניתן לצמצם את הסיכון לתאונה. רשימת הצמתים האדומים מרובי התאונות מפורסמת ונשלחת אל ראשי הערים כדי להוביל לטיפול ושיפור הבטיחות וכמו כן חשוב שגם הציבור יהיה מודע למקומות המסוכנים. האחריות מוטלת על משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ביחד עם ראשי הערים. בהקצאת משאבים נכונה חייבים לאתר את הבעיות המרכזיות ולפעול על מנת למנוע את התאונה הבאה".
רשימת צמתים אדומים לפי ערים (שני רחובות ומעלה) 2022-2020
| עיר | מספר צמתים אדומים | הרוגים | נפגעים קשה | נפגעים קל | סך כל הנפגעים |
1 | תל אביב-יפו | 50 | 11 | 60 | 635 | 706 |
2 | ירושלים | 38 | 2 | 42 | 752 | 796 |
3 | חיפה | 13 | 2 | 10 | 160 | 172 |
4 | אשדוד | 11 | 1 | 15 | 158 | 174 |
5 | באר שבע | 10 | 1 | 8 | 185 | 194 |
| פתח תקוה | 10 | 0 | 10 | 117 | 127 |
| נתניה | 10 | 0 | 7 | 116 | 123 |
6 | אשקלון | 8 | 0 | 5 | 135 | 140 |
7 | חולון | 8 | 1 | 3 | 178 | 182 |
8 | רמת גן | 7 | 0 | 6 | 42 | 48 |
| קרית ים | 5 | 0 | 4 | 124 | 128 |
| בני ברק | 5 | 0 | 8 | 67 | 75 |
| בת ים | 5 | 0 | 4 | 62 | 66 |
| ראשון לציון | 4 | 4 | 7 | 35 | 46 |
| חדרה | 2 | 0 | 2 | 33 | 35 |
| עכו | 2 | 0 | 1 | 26 | 27 |
| הרצליה | 2 | 0 | 0 | 22 | 22 |
| נס ציונה | 2 | 0 | 1 | 18 | 19 |
| אילת | 2 | 0 | 0 | 9 | 9 |
אחד מכל ארבעה נפגעים בתאונות דרכים– בצמתים העירוניים
14,353 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בצמתים העירוניים בשנת 2023 (נתונים מעודכנים עד לחודש נובמבר), כאשר 3,898 בני אדם מתוכם נפגעו בתאונות דרכים בצמתים העירוניים – 27% מכלל הנפגעים דרכים בשנת 2023. בחינת נתוני ההרוגים בעשור האחרון לפי סוג דרך מלמדת כי בדומה לשנת 2023 גם בין השנים 2022-2013, 28% מכלל הנפגעים בתאונות דרכים היו בצמתים העירוניים.
בצמתים מתקיימת תנועה מעורבת של משתמשי דרך רבים, שונים ומגוונים לצד כלי הרכב הכוללת גם רוכבי אופניים רגילים/חשמליים ובעיקר הולכי רגל. תאונות אלו לרוב קטלניות יותר מתאונות בין שני כלי רכב, בשל פגיעותו הרבה של הולך הרגל.
בכדי לצמצם את מספר הנפגעים בתאונות דרכים בצמתים ולהפחית את מספר ההרוגים בהם, יש כמה אפשרויות פשוטות לשיפור תשתית הצומת. אפשרות אחת היא להתקין בצומת מעגל תנועה המרסן את מהירות הנסיעה וגורם להולכי הרגל לחצות את הכביש, בשני מעברי חציה קטנים ולא במעבר חציה אחד ארוך.
פתרון אחר הוא התקנת רמזור המחייב עצירה בצומת ומאפשר מעבר בטוח גם להולכי הרגל. בנוסף, על המדינה לוודא כי הצמתים מוארים היטב בכדי לאפשר לנהגים ולשאר משתמשי הדרך ראות טובה יותר של הנהגים האחרים, רוכבי האופניים או הולכי הרגל. כמו כן, יש לוודא כי בקרבת הצומת ישנו שילוט בולט המתריע בפני הנהג על כך שהוא מתקרב לצומת וכי עליו להאט את מהירות הנסיעה ולהיות מוכן לכניסה לצומת.
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected]