3 שנים לאחר נפילתו בקרב: אחיו הצעיר של ליעד יקבל כומתה

$(function(){setImageBanner('22c31486-0d40-45d5-a3f6-c808c2a42cb7','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,33920,'Image','');})

תאריך אחד בעל משמעות כפולה- בתחילת השבוע הבא יקבל טוראי שי לביא את הכומתה התכולה של חיל תותחנים, בדיוק בתאריך בו נפל אחיו הגדול, סגן ליעד לביא ז"ל, במבצע צוק איתן. "אנשים שאלו אותי אם אני מפחד שיקרה לו משהו, ואני אמרתי 'לא, זה ליעד, אם הוא ייהרג מי יישאר?'"

שמחה וגאווה גדולה לצד שכול וכאב- בשביל רובנו התאריך ה-8 ליולי לא אומר דבר, אך בשביל טוראי שי לביא, לוחם בגדוד 405 בחיל תותחנים, לתאריך ישנה משמעות כפולה. שכן, בתאריך זה לפני כשנתיים, איבד שי את אחיו, סגן ליעד לביא ז"ל, במבצע צוק איתן, והשנה, באותו התאריך בדיוק, יערך טקס קבלת הכומתה של שי, שתחתום את תקופת האימונים וההכשרה שלו בחיל תותחנים.

טוראי שי לביא, תושב מיתר בן 19, הוא בן הזקונים של אביו ושל אמו, אשר נישואיהם הם הנישואים השניים שלהם. לשי יש שלושה חצי אחים מצד אביו ושלושה חצאי אחים מצד אמו, יחד הם שבעה אחים ואחיות, "אבל גדלנו כולם ביחד" הוא מספר. ליעד ז"ל, שהיה קרוב לשי בגיל, היה גם, באופן טבעי, האח הכי קרוב אליו, איש סודו והחבר הכי טוב שלו.

סגן ליעד לביא ז"ל למד בפנימייה צבאית ולאחר מכן התגייס להיות מפקד בפלחה"ן צנחנים. "הוא ידע שהוא רוצה להיות מפקד, למרות שהציעו לו כל מיני תפקידים בכל מיני סיירות. הוא החליט שהוא רוצה להתגייס לחטיבה, הוא אמר שתמיד אימנו אותו להיות מפקד ושזה מה שהוא יודע. בסיירות הפיקוד פחות מגיע לידי ביטוי".

בקיץ 2015 ליעד ז"ל השתתף תחילה בחיפושים אחר שלושת הנערים החטופים, כחלק ממבצע "שובו בנים", אז גם הייתה הפעם האחרונה ששי, אחיו הקטן, דיבר איתו. עם ההכרזה על תחילת מבצע "צוק איתן", נכנס גם ליעד לעזה, שם הוא פיקד על חולייה שהגנה על מח"ט החטיבה. ב-26 ביולי, לקראת סוף המערכה, ליעד וחייליו נתקלו בשלושה מחבלים בעת ששמרו על הבניין בו הם לנו. ליעד והחייל הנוסף שהיו איתו נכנסו לתוך המבנה, שם נורה ליעד במפשעה, באזור העורק הראשי. לאחר ארבעה ימים בבית החולים, בו מצבו לא הצליח להתייצב, נפטר סגן ליעד מפצעיו.

"בשעה 23:00 בלילה, אני בדיוק הלכתי לישון. האינטרקום צלצל, אני חשבתי שאלה ילדים קטנים שצלצלו וברחו אז לא התייחסתי. גם מהצלצול השני התעלמתי", משחזר שי. "בצלצול השלישי החלטתי שאני עונה. באינטרקום אמרו לי שהם מקצין העיר וביקשו לפתוח את הדלת, אז הלכתי לשאול את אבא שלי מה זה 'קצין העיר' ומה הם עושים אצלנו. אבא שלי ישר נבהל וירד למטה. אמרו לו שליעד נפצע קשה והם ביקשו שנתארגן מהר כי המונית מחכה לנו בחוץ, לקחת אותנו לבית החולים. אני זוכר הכל במעורפל".

היית אופטימי?

"ברור. גם כשהוא היה במבצע, אנשים שאלו אותי אם אני מפחד שיקרה לו משהו, ואני אמרתי 'לא, זה ליעד, אם הוא ייהרג מי יישאר?'"

הלכת לקרבי בעקבותיו?

"כן, זה היה לי ברור שאתגייס לקרבי. הייתי מדבר איתו כל הזמן לאיזה יחידה ללכת. אמנם חלמתי להתגייס לשייטת, אבל הבנתי את הסיטואציה שההורים שלי נמצאים בה אז הסכמתי להתגייס לתותחנים".


איך היה הקשר ביניכם?

"למרות שאנחנו לא מאותה האמא, הוא אח שלי לכל דבר. בכלל לא ידעתי שהוא ושאר האחים שלי הם אחים חורגים של עד גיל 5. הייתי רב מלא עם ליעד כשהייתי קטן. כשהוא גדל הוא גר בעיקר עם אמא שלו, אבל היינו מאוד קרובים. הוא היה האדם הכי יקר לי, הכי קרוב אליי, הוא תמיד היה מכוון אותי, נותן לי מוטיבציה"

כשהיה בן 14, סבל שי מעודף משקל. "החלטתי שאני רוצה להתאמן באומנויות לחימה. כולם אמרו לי 'מה אתה עושה? אתה לא תוכל להשתפר. זה לא מתאים לך', אבל ליעד אמר לי שהכל תלוי ברצון שלי ובהתמדה שלי". מאז, שי הספיק לזכות ארבע פעמים באליפות ישראל ולהיות פעמיים סגן אלוף ישראל בג'ו ג'יטסו ברזילאי.


מה אהבתם לעשות יחד?

"היו סרטים שידענו מראש שאנחנו רוצים לראות והיינו ממש מתכננים את זה. היינו גולשים וצוללים ביחד. כשהוא היה חוזר מהצבא היינו הולכים להתאמן ביחד, היינו שומעים מוזיקה יחד. היינו עושים דברים פשוטים ונהנים מזה. אלו דברים קטנים שנראים שטויות, אבל עכשיו אני כל כך מתגעגע לזה".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('208fd29a-8283-4b90-ae45-2177bdcc653d','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,33922,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה