פועלים לנגישות באוניברסיטת בן גוריון

$(function(){setImageBanner('e9e6420a-e8ba-4db1-be04-b1694ad3e8f3','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,33969,'Image','');})

השבוע מתקיים באוניברסיטה שבוע הנגישות למען סטודנטים עם מוגבלויות והעלאת המודעות לנגישות ברחבי האוניברסיטה. הגיע הזמן להכיר, לשמוע ולהנגיש

בשבוע שעבר החל באוניברסיטת בן גוריון שבוע הנגישות למען העלאת המודעות לנגישות ולמען סטודנטים עם מוגבלויות במגוון אירועים מיוחדים שיעזרו לכם להכיר קצת יותר את תחושותיהם של אותם סטודנטים, לחוות את התחושות בעצמכם ולהביע הזדהות. שבוע הנגישות החל בשבוע שעבר ויימשך גם השבוע. האירועים שהתקיימו ויתקיימו יעזרו לחשוף את ציבור הסטודנטים לאוכלוסיות שלא תמיד יצא להם לפגוש או להכיר מקרוב. האירוע בחסות אגודת הסטודנטים, תא סמ"ן, הדיקנאט, סיפתח מהמרכז לפיתוח קריירה ואסר"ן.

ישנם סטודנטים בקמפוס אשר מתמודדים עם מוגבלות פיזית או נפשית, כשהם נאלצים להעביר את חייהם האקדמיים עם קושי רב יותר מאחרים. בין אם מדובר בקושי הגעה פיזי לכיתה עקב חוסר בנגישות, או בין אם מדובר בקשיי ריכוז במבחן עקב דיכאון וחרדה. אותם סטודנטים מתמודדים עם הקשיים הללו ומצליחים בלימודיהם בסופו של דבר לא פחות משאר הסטודנטים, והגיע הזמן לשים אותם במרכז, להיות מודעים למצב ולהעניק יחס שווה. וזה מה שמנסים לעשות בשבוע הנגישות.

חוויית נגישות

"שבוע הנגישות התחיל בשבוע שעבר ונמשך גם בשבוע הקרוב. האגודה הביאה את גיא מזיג בשבוע שעבר בחינם לסטודנטים להופעה במסגרת הופעות 'שלישי בשש'. עשינו שפת הסימנים ותמלול לכל האירוע הזה, שמרנו מקומות בקרבת הבמה ללקויי ראייה... בנוסף עשינו הקרנה של הסרט "איך מסמנים אהבה" והבאנו את יוצרי הסרט לשיחה. זה היה על שני אנשים חרשים, הומו ולסבית, שלא מצאו בני זוג והחליטו להביא ילד יחד. הייתה היענות גדולה לאירועים של 400-500 סטודנטים וממשיכים להגיע גם השבוע", מספרת לאה פישר, מנהלת רווחה ורכזת נגישות של אגודת הסטודנטים.

בהמשך לפעילויות הללו, אתמול (יום שני) גם נפתח חדר בריחה מיוחד באוניברסיטה שמשלב את החוויה של הנגישות. "להקמת חדר הבריחה הבאנו חברה שעושה חדרי בריחה ניידים בשם אתגר האוצר. אנחנו הקצנו חדר והם הכינו חדר בריחה שמשלב בתוכו אלמנטים של נגישות. למשל, כדי להמחיש מישהו עיוור יש חידה עם כתב ברייל שצריך לפענח, יש חידות שקשורות לעיוורון צבעים, יש משהו עם כיסא גלגלים וכל מיני אלמנטים בתוך החדר שמשלבים את החוויה של הנגישות. זה ממש מוצלח, כבר כמעט אין מקומות ומלא סטודנטים נרשמו, מעל 50 קבוצות שרוצות להגיע לחדר הבריחה", משתפת לאה. גם יעל מילר, רכזת תא סמ"ן באוניברסיטה, מספרת: "בשבוע שעבר כשעשינו הרצה לחדר הבריחה הגיע סטודנט כבד ראיה, וממש התרגשתי כשהוא אמר שככה הוא מרגיש, שזה ממש מעביר את התחושות שלו מידי יום וזה מה שאנחנו מנסים להעביר, לגרום לכולם להזדהות ולהכיר את האנשים עם המוגבלויות. לקבל אותם".

חשיבות התמיכה

אתמול גם הקימו באוניברסיטה שלל דוכנים באזורים שונים תחת הקונספט 'באתי סימנתי הרווחתי', בהם הציעו לסטודנטים חטיפים בחינם והם בתמורה היו צריכים ללמוד כיצד לסמן בשפת הסימנים "אני רוצה חטיף". "היום (יום שלישי), בנוסף לחדר הבריחה שיפעל בשבועיים הקרובים, יש לנו דוכנים חווייתיים של מסלול מכשולים עם כיסא גלגלים למשל. מעגל מתופפים בו כל המשתתפים לומדים לתופף בעיניים עצומות ועוד הפתעות חווייתיות", מוסיפה לאה. יהיה גם אירוע 'ספיד CV' שהוא מעבר מהיר על קורות חיים לאנשים עם מוגבלויות, אותו תעביר מישהי מוסמכת מטעם 'סיפתח'. מי שלוקחים חלק משמעותי בשבוע הנגישות הם הפעילים של תא סמ"ן (סטודנטים מנהיגים נגישות). זהו פרויקט משותף להתאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל, ארגון 'ישראל מעבר למגבלות' בג'וינט ישראל וקרן אריסון. "ממש חשוב לי כל עניין הנגישות, לקדם אנשים עם מוגבלויות ולסייע במה שאפשר. שמעתי על תא סמן ביום הנגישות בשנה שעברה והחלטתי להצטרף", אומרת יעל שמרכזת את פעילות התא יחד עם רמי קנדחורוב.

תא סמ"ן מבצע במהלך השנה פעילויות רבות למען קידום נושא הנגישות וסטודנטים עם המוגבלויות. למשל, יוזמה של התא, בסיוע של האגודה, יצרה 'שעת תפילה נגישה' באוניברסיטה עבור סטודנטים עם מוגבלויות. עד שיונגש בית הכנסת בקמפוס ויותקן בו מעלון, תתקיים מידי יום תפילת מנחה נגישה בחדר של אגודת הסטודנטים. "אנחנו עובדים יחד עם האוניברסיטה כדי לסדר מעלון וגישה לכולם לבית הכנסת ועושים עוד פעילויות רבות", מספרת יעל. יחד עם זאת, עדיין יש מה לשפר אצל כלל הסטודנטים והסגל האקדמי בכל מה שקשור לקבלה ותמיכה במצבם של הסטודנטים עם המוגבלויות. "לפעמים המרצים יכולים להעלות מאמרים לא קריאים וללקויי ראייה קשה לראות, מרצים שמסתובבים ללוח ואנשים כבדי שמיעה לא יכולים פתאום לקרוא את השפתיים שלהם. אז צריך לפנות גם אליהם בשבוע הנגישות וגם לאורך כל השנה. לדוגמה, אנחנו נסגור את חדר הבריחה לסגל בשעות מסוימות ואנשים מהדיקנאט יעבירו את חדר הבריחה וידברו איתם על כל נושא הנגישות בסוף הפעילות", מספרת לאה.

חשוב לי שכל הסטודנטים יידעו לקבל את האחר. צילום: לאה פישר

מה החשיבות בעינייך של שבוע הנגישות והעלאת המודעות למצבם של סטודנטים עם מוגבלות?

לאה: "האגודה שמה לעצמה דגש על הנגשת כלל אירועי האגודה לאורך כל השנה, ביחד עם תא סמ"ן והדיקנאט. מאוד חשוב לנו לעלות את המודעות, בגלל שאם אנחנו נעלה את המודעות האנשים שיוצאים מהאוניברסיטה הם אלו שייבנו בעתיד את המבנים וייתנו שירותים לאנשים עם מוגבלויות. כך המצב עבור האנשים עם המוגבלויות יהיה טוב יותר. בנוסף, המטרה היא גם להנגיש את הדברים ולפרסם את העשייה של האגודה והאוניברסיטה בתחום הנגישות דווקא לאנשים עם המוגבלויות. הרבה מהם לא יודעים מה מגיע להם, לא מכירים את האופציות שיש להם. יכול להיות לאנשים תמלול באירועים שלנו, שמירת מקומות, כניסה עם רכב לאנשים עם כיסא גלגלים לאירועים מסוימים, הם לא מודעים לזה".

יעל: "הנושא של קידום המוגבלויות ושבוע הנגישות ממש חשוב, חשוב לי שכל הסטודנטים יידעו לקבל את האחר. אפילו אני לא מודעת לכל החסמים של האנשים עם המוגבלויות, אנחנו לומדים כל הזמן... למשל, כשהכנו את הדוכן של שפת הסימנים הדפסתי תמונות ולא שמתי לב שהן קטנות מידי ויהיו אנשים כבדי ראייה שלא יוכלו לראות, אז הכנתי הכל מהתחלה. אנחנו כל הזמן לומדים... בעיני הכי חשוב לקבל את השונה. זה המוטו שלי בחיים, לקבל את האחר ואת מי שסביבנו ושכולנו נהיה שווים".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('2b17a074-248c-4742-9247-6a667b1eba3b','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,33971,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה