חשיפה: סיעה חדשה תתמודד על מקום במועצת העיר בבחירות 2018



חברת המועצה יסמין סקס-פרידמן הכריזה הערב בהדלקת נר חמישי בפאב "רכבת צפון" על כוונתה להקים סיעה חדשה. חברת המועצה סקס פרידמן עסקה באופן נמרץ מאז כניסתה לתפקיד בנושאים של רווחת בעלי החיים בעיר ואתגרים של אוכלוסיות מוחלשות ודיירי הדיור הציבורי: "הגיע הזמן להתקדם לעמדות מהן אפשר לשנות עוד יותר. רוצה להיות האישה הראשונה שעומדת בראש סיעה שנכנסת למועצה".

את דרכה במועצת העיר החלה יסמין סקס פרידמן (44) ב-2014, אז נכנסה כמספר שתיים בסיעת אור בראשותו של משה ינאי. מאז, הספיקה לקדם לא מעט עניינים הקשורים באוכלוסיות המוחלשות ובדיור העירוני, ובעיקר בנושא היקר לליבה – זכויות בעלי החיים.

 כעת, מחליטה סקס פרידמן לקחת את מעורבותה בסדר היום הציבורי שלב אחד קדימה ומכריזה על הקמה של רשימה חדשה בראשותה שתרוץ בבחירות הקרובות בדצמבר 2018: "אני מקווה מאד להיות האישה הראשונה שעומדת בראש רשימה ונכנסת למועצה. באותה נשימה אני גם מקווה מאד שעוד נשים נוספות מלבדי יעמדו בראש רשימה משלהן ויעשו את הצעד הזה. נכון שאנחנו בעידן שמדברים בו הרבה יותר על כך שאין מספיק נשים בעמדות מפתח, אבל הדרך עוד ארוכה ואולי על הדרך אצליח לעורר השראה בנשים נוספות".

יסמין סקס פרידמן, הערב (שבת). צילום: נועם טמיר

אז אמנם נעשה כאן צעד אמיץ והחלטי, אבל כידוע, מנגד כל החלטה גדולה עומדים לעתים מחירים אותם נדרשים לשלם. במקרה של סקס-פרידמן, אחד מהמחירים הללו הוא החלטה שלא להתמודד תחת סיעת אור של משה ינאי, שבעצם סלל את תחילת דרכה הפוליטית: "משה נתן לי את הצ'אנס הראשון ובעצם פתח לי את הדלת לחיים הפוליטיים והציבוריים. תמיד אעריך ואוקיר אותו על כך. אני חושבת שמאז ומתמיד משה הלך אחרי הלב שלו ותמיד העלה לסדר היום הציבורי נושאים ראויים וחשובים, וברוב התחומים אנחנו רואים עין בעין. חשוב להדגיש שההחלטה שלי ללכת בדרך עצמאית לא נובעת ממחלוקת בינינו אלא מהרצון שלי לקחת את יכולת ההשפעה שלי צעד קדימה. יש לא מעט כאלה שיושבים במועצה שאין לי מושג מה הם בכלל עושים שם. צריך להגיע לישיבות, ועדות, אין בכלל תגמול כספי אז למה? אני רוצה לשנות ורוצה להגיע למקום בו אני יכולה להשפיע על מדיניות, ואת זה אפשר לעשות רק מהעמדה המתאימה לכך".

משה ינאי ויסמין סקס פרידמן. צילום ארכיון

היא נולדה וחיה כל חייה בבאר שבע ("מלבד תקופה קצרה בת"א בגיל 24, חזרתי הביתה מהר מאד") ומגדירה עצמה כ"פטריוטית באר שבעית". מלבד בעל ובן בגיל 13, המשפחה ההולכת על שתיים, היא גם אמא לששה עשר חתולים ושני כלבים. כשהחלה את דרכה במועצה היה לה ברור כי היא הולכת לחרוט על דגלה את נושא רווחת בעלי החיים בעיר: "תמיד יש תחושה כזאת שבעלי החיים נדחקים לתחתית הרשימה כשמדובר בתקציבים ובכלל. יש אלפי נושאים בוערים ואם תמיד נתייחס אל בעלי החיים כבעיה האחרונה שלנו, הם לא לעולם לא יקבלו יחס ראוי".

במסגרת תפקידה, הובילה עשרות פרויקטים ומהלכים לרווחתם של ההולכים על ארבע. היא הכניסה תקן חדש בעירייה של מתאם בנושא בעלי החיים, קבעה מדיניות של "נו-קיל" לבעלי החיים במקלטים השונים, דאגה לפיזור מתקני האכלה לכלבים וחתולים ברחבי העיר, הכניסה מסורת של ימי אימוץ אחת לשבועיים ובשיתוף עם עמותות בעלי חיים שונות בארץ אפילו הטיסה כלבים לימי אימוץ בחוץ לארץ. בנוסף, הייתה מעורבת בהקמתה של המרפאה הווטרינרית בעמק שרה שפתיחתה הצפויה בחודש ינואר פורסמה כאן לאחרונה: "זה צעד ענק בנושא. הוא גם יקל עלינו במבצע העיקור/סירוס של חתולי הרחוב וסוף סוף נוכל להתמודד עם התופעה הזאת כמו שצריך. אני גם מנסה בזמן האחרון לקדם פרויקט של 'מיטלס-מאנדיי' (יום שני ללא בשר) באחד מגני כיוונים. זה קשה מאד לשנות תפיסות של אנשים אבל לאט לאט אפשר להגיע גם לשם ולהראות שיש דרך אחרת".

עם כל הכבוד ואהבה לבעלי החיים, סקס-פרידמן פועלת לא מעט גם לרווחתם של תושבי העיר ובמיוחד לאוכלוסיות המתגוררות בדיור הציבורי. אחד המאבקים הבולטים שלה היה בדירות הדיור הציבורי שהוקצו לסטודנטים בתמורה לפעילות חברתית: "עם כל הכבוד לנתינה שבגינה הסטודנטים מקבלים את הזכות לגור בדירות, יש בעיר משהו כמו מאה וחמישים משפחות ברשימת המתנה לדיור הציבורי. זה הרי אבסורד, אני לא מדברת על סטודנטים שבעצמם מגיעים מאוכלוסיות חלשות. הרוב המוחלט של הסטודנטים בפרויקט היו כאלה שבאים מחתך סוציו-אקונומי גבוה".

בהמשך ייסדה סקס פרידמן "שולחן עגול" בנוכחות נציגי עמידר ומשרד השיכון ובנוכחותה כנציגת התושבים. עד היום בודקים פרטנית בישיבות אלו בקשות וסטטוסים של תושבים ומנסים להתאים לכל אחד פתרון ברמה האישית כשהקו המנחה הוא לשים את התושב לפני הבירוקרטיה של הארגונים. העשייה הזו חשפה אותה למצוקות שונות של אנשים בעיר וכך התחברה לכמה מדמויות המפתח בעיר שעוסקות בתרומה והחלה לפעול יחד איתן.

יסמין עם סגן ראש העיר טל אלעל. צילום ארכיון באדיבות עיריית באר שבעלגבי המדיניות בנושאים בוערים אחרים בעיר כמו הצפיפות הפוטנציאלית מתנופת הבנייה ונושא דו"חות החנייה, יש לה תשובה ברורה: "אני לא עוסקת בכל הנושאים האלה לא בגלל שהם לא חשובים אלא בגלל שיש מספיק כאלו שמביאים אותם לסדר היום. למדתי עם השנים לבחור את המלחמות ואם אתפרש על הכול כנראה שכלום לא יקרה. את הנושאים בהם אני עוסקת אני יודעת על בורים ואין אחד שיכול להתקיל אותי". ובכל זאת, בנושא אחד נראה שעמדתה של סקס-פרידמן מעט שונה, ועתה משתנה מעט גם טון הדיבור. מדובר בנושא הצעירים שעוזבים את בירת הנגב מפאת האופק התעסוקתי המצומצם: "תשמע, אני סיימתי להתנצל בנושא. אף אחד לא עושה טובה כשהוא נשאר בבאר שבע. אנחנו עכשיו בשיא של התקדמות ואני בטוחה שבעוד לא הרבה שנים ההיצע פה יגדל. מעבר לכך מי שמתלונן ועדיין רוצה לגור תמיד יכול להגיע תוך שעה גג למרכז המדינה. זאת העיר האהובה שלי שבה גדלתי וכל ספסל ואבן במדרכות מכירים את החיוכים והשמחות שלי וגם את האכזבות והדמעות שלי. מי שנשאר בעיר זה מי שמבין את ההון האנושי והקסם שבה, כל השאר לא עושים טובה לאף אחד".  

אז בעוד שנה תרוץ סקס-פרידמן לבחירות כשהמתמודדים על כיסא ראש העיר הם כמובן רוביק דנילוביץ' המכהן וראש סיעתה הקודמת משה ינאי. וזו תחזיתה שלה לבאות: "אני חושבת שרוביק עשה פה עבודה מדהימה. נכון שיש עוד הרבה מה לקדם אבל הוא עשה דברים טובים ואני חושבת שהוא ימשיך לכהן גם בקדנציה הבאה. ההצלחה שלו בראש ובראשונה נובעת מהעובדה שהוא בן העיר, גדל ונשם את באר שבע כל חייו. אני מאמינה שזה גם הכוח שלי ומה שמניע אותי ומקווה להיות ראש סיעה במועצה בעוד שנה מהיום".       

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה