מרכז גילת הוא רק ההתחלה

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('3fcf5cfb-8dda-4f80-a7a6-24b850df2005','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,33920,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('3fcf5cfb-8dda-4f80-a7a6-24b850df2005','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,33920,'Image','');},7]]);})

מרכז גילת ישוקם מתדמיתו הפושעת, שוטרים יתמקמו בכל פינת רחוב, ופרויקט "מצלמה לכל שוטר", כל אלה בשירות משטרת באר שבע ינקו את הרחובות מסמים ומפושעים, ויפעלו לשיפור בטחון התושבים. "באר שבע נט" בריאיון בלעדי עם מפקד תחנת משטרת באר שבע ניצב משנה אפי שימן על הפרויקטים, תוכניות הפעולה והשינויים שעתידה לעבור משטרת באר שבע בעתיד הקרוב.

באר שבע בשנים האחרונות נותנת תחושת גאווה לתושביה, ולא רק בזכות הפועל באר שבע. באר שבע משנה את פניה ואט אט מוקמות שכונות חדשות, בניינים ישנים עוברים "פינוי בינוי" והאוכלוסייה גדלה במהירות. בהתאם מוקמים בבאר שבע פארקים ציבוריים, ואזורי פנאי ובילוי ביניהם ברים, בתי קפה ומסעדות איכותיות. כל אלה הופכים את באר שבע למוקד משיכה לצעירים ולמשפחות, שרואים בבאר שבע יעד אטרקטיבי להקים בו את ביתם.

על אף ההתפתחות הרבה, בעיר עדיין קיימות שכונות ותיקות ומוזנחות מוכות פשע וסמים, בהן מתגוררים תושבים שזקוקים להתערבות המשטרה והעירייה כדי לשפר את איכות חיים ותחושת הביטחון.

ב"באר שבע נט" קיימנו ריאיון מיוחד עם מפקד משטרת באר שבע, ניצב משנה אפרים (אפי) שימן במטרה לשמוע על התוכניות המיוחדות של המשטרה לטיפול בתלונות ושיפור תחושת הביטחון בקרב כלל תושבי העיר, כשאחד מוקדי תשומת הלב של המשטרה, הם בשכונה ד'.

ניצב משנה אפי שימן - פועלים לשיפור תחושת הביטחון של התושבים. (צילום: שרון טל, באר שבע נט)

מרכז גילת- רחוב דוד המלך, שכונה ד', באר שבע

אחד האזורים הידועים לשמצה בבאר שבע הוא מרכז גילת, מרכז מסחרי בעל פוטנציאל שירות אדיר שצבר לאורך שנים שם נרדף למוקד של פעילות עבריינית, עסקאות סמים לאור יום, מסוממים ששוכבים בחדרי מדרגות, מקום שבו פעילות הסוחרים נפגעת, ותחושת הביטחון של התושבים אינה קיימת. תושבי האזור נותרו חסרי אונים אל מול הפעילות המתרחשת על מפתן דלתם, ומפחדים אפילו לתת לילדיהם להסתובב לבד בשכונה מחשש שיפגעו או ידרדרו לסמים.

ניצב משנה אפרים (אפי) שימן הסכים לקיים עמנו ריאיון מיוחד כדי לתת תשובות לשאלות אותן שואלים תושבים רבים באזור מידי יום.

מרכז גילת מהווה מוקד לפורענות, כיצד משטרת באר שבע מטפלת בקושי הרב של התושבים החיים באזור?

כמפקד התחנה לקחתי את מרכז גילת כפרויקט במטרה להביא לשינוי משמעותי. לכן הצבתי במקום מש"ק מיוחד – מפקד שיטור קהילתי. המש"ק, יבגני מריצקי, מהווה צינור מגשר בין התושבים והסוחרים אליי, ואחראי לתת להם פתרונות משטרתיים וקהילתיים. ניתן גם להגיד לאור הפידבק החיובי גם מהסוחרים וגם מהתושבים שעבודתו מתבצעת נאמנה, נוכחותו מקצרת את ההליך הבירוקרטי אל מול המשטרה והרשות ומאפשרת לטפל ביעילות בתלונות התושבים.

קיימת תוכנית עתידית לשדרוג מרכז גילת (צילום גוגל מפות)

אילו תוצאות ניתן לראות בשטח?

הצבנו ניידות סטטיות במקום שמאפשרות תגובה בעת הצורך. לאור הנוכחות המשטרתית אנו רואים ירידה של עשרות אחוזים במספר השיחות של תושבי מרכז גילת למוקד 100 ובדרישה לשירותי משטרה. לאחרונה קיימנו בראשות מפקד המחוז פורום של ראשי ציבור בו נכח יושב ראש ועד שכונה ד' ומרכז גילת וציין לשבח את הישג המשק המקומי בשכונה.

מה ולגבי הטיפול בפשע ובסמים באזור?

במקום מתבצעת פעילות מבצעית על ידי מודיעין בילוש באר שבע במישור הגלוי והסמוי. עד היום עצרנו מספר סוחרים, והגשנו כ-15 כתבי אישום על סחר בסמים רק במרכז גילת, כמו כן יש לנו עוד לא מעט תיקים בחקירה. חשוב לציין שזה תהליך ארוך טווח שמשטרת ישראל משקיעה בו משאבים גדולים מאוד, יש הצלחות בטווח הקצר, ובעיקר תהליכים מול הרשות שנראה אותם בטווח הרחוק.

מרכז גילת סמוך לאוניברסיטת בן גוריון, אך רבים נמנעים מלשכור דירות ברחובות הסמוכים (רחוב בר גיורא לדוגמא) לאור חשש לבטחונם, מה שפוגע גם בתושבים וגם בבעלי הדירות, כיצד המשטרה מתכוונת לשפר את בטחון התושבים?

ברחוב בר גיורא בפרט ובשכונה ד' בכלל מתבצעת פעילות גלויה וסמויה של מודיעין בילוש באר שבע, שדואגים לטפל בכל מקרה חריג. היה לנו לדוגמא מקרה של הצתת פחי אשפה, ובעקבות פעילות מודיעינית סמויה וממוקדת נעצר חשוד תושב השכונה והוגש נגדו כתב אישום.

מעצם היותו מרכז מסחרי מרכז גילת מושך תנועה רבה, ולעתים אף יוצר תנועה משובשת, כיצד המשטרה פועלת להסדרת התנועה במתחם?

בעקבות תאונות דרכים שהתרחשו במקום בשבועות אחרונים מתבצעת שם אכיפה משמעותית בשיתוף עם מחלקת ההנדסה של עיריית באר שבע. במקום הוקמה כיכר, והוצבו תמרורים ופסי האטה, במטרה למנוע נסיעה במהירות גבוהה. זה חלק מאותו תהליך ששותפה לו גם העירייה וגם המשטרה כדי לשפר את איכות חייהם ותחושת הביטחון של תושבי השכונה.  

קיימת תוכנית לשדרוג מרכז גילת? איך אתה צופה שהמרכז יראה בעוד 5 שנים?

קיימת תוכנית לשדרוג מרגז גילת בפרט ושכונה ד' בכלל. מיד בתום החגים, אפגש עם כל ועדי השכונות בעיר באר שבע וביניהם גם יושב ראש שכונה ד' ומרכז גילת במטרה לשלב זרועות ולאתר את הבעיות בשכונה כדי לטפל בהן. עם זאת, יש לציין שמרכז גילת לא יכול להיות נחלתה הבלעדית של משטרת ישראל ותחנת באר שבע, אלא צריכה להיות יוזמה משותפת של המשטרה, הרשות והתושבים. בחמש השנים הקרובות המשטרה מתכוונת להשקיע משאבים רבים כדי לשפר את תחושת הביטחון של התושבים והעלאת אמון הציבור במשטרה. אני יכול לציין גם שראש העיר רואה איתי עין בעין את נושא שדרוג מרכז גילת.

פועלים לשיפור תחושת הביטחון בעיר באר שבע

מה לגבי תחושת הביטחון של שאר תושבי העיר? כיצד המשטרה פועלת במרחב העירוני?

בשבוע האחרון התקיים מבצע רחב היקף לטיפול בוונדליזם, הימורים, אלימות, עבירות רכוש, זנות וסמים. התוצאות של המבצע היו מרשימות. תפסנו 2 דירות עם 12 מכונות מזל, סגרנו בתי בושת, ותפסנו מגוון רחב של סמים. בעקבות המבצע נעצרו 62 חשודים ונגד חלקם הוגשו כתבי אישום, כאשר בימים הקרובים יוגשו כתבי אישום נוספים. בנוסף, שמנו דגש על טיפול בנושא העובדים הזרים, שמרביתם מתגוררים בעיר העתיקה. לאחרונה סגרנו את מקום המפגש שלהם ל-30 יום, מעין פאב המכונה "החמארה", ואנו פועלים מול בית המשפט להשבתת המקום עד תום ההליכים.  

ניצב משנה אפי שימן - פועלים לשיפור תחושת הביטחון של התושבים (צילום: דוברות המשטרה)

נקודה מרכזית נוספת בראש מעייני המשטרה היא איצטדיון טרנר. האיצטדיון מכנס אליו במהלך כל שבוע 16 אלף איש. היו תלונות רבות של תושבי נחל עשן ושכונה ד' בעיקר שבאי האיצטדיון חונים בחניות שלהם ואפילו מטילים את מימיהם במקום. מעבר לפן הביטחוני שהוא בראש מעייני, על מנת להבטיח את שלומו של הציבור מונה קצין שאחראי על נושא של מרקם החיים, בוצעו שינויים בהסדרי התנועה בעת משחק וכתוצאה מכך עבירות התנועה ועבירות איכות החיים ירדו באופן ניכר. עם זאת, עדיין יש מקום לשיפור ולהעצמתה שינויים שנעשו אבל אנחנו בכיוון הנכון.

שוטרים ברחובות העיר באר שבע, רחובות "בעייתיים" יתוגברו

ניצב משנה אפי שימן שיתף באחד הפרויקטים הגדולים של משטרת ישראל - שוטרי המקוף. בקרוב נזכה לראות בבאר שבע יותר שוטרים המסיירים רגלית ברחובות העיר המועדים לפשע, לפי נתוני משטרת באר שבע. כפי שראש עיריית ניו יורק ולונדון עשו, כך בקרוב נוכל גם לראות בבאר שבע- שוטרי מקוף שיסייעו לתחושת הביטחון של התושבים. זהו אחד הפרויקטים המובילים של השר לביטחון פנים גלעד ארדן והמפכ"ל רוני אלשיך, אשר מעבר להגברת תחושת הביטחון, נועד גם לסייע ולתגבר במלחמה בטרור.

בין הרחובות שיזכו בתגבור מוגבר של שוטרי מקוף יהיו רחוב קק"ל בעיר העתיקה, הסנהדרין בשכונה ד' צפון ובשכונה ג'. הפרויקט, שמתוקצב בסכום של כ-150 מיליון שקלים בשנה, מפרט את המקומות שנקבע כי הם המקומות העיקריים אותם רואה משטרת ישראל כנחוצים לצרכי אבטחה מתמדת.

אנחנו בעיצומו של גיוס שוטרי מקוף למשטרת באר שבע (צילום: באדיבות דוברות המשטרה)

נצ"מ אפי שימן ציין כי : ייעוד התוכנית הוא להגדיל את כמות השוטרים הפרושים ברחבי העיר במטרה לתת מענה משטרתי בעת הצורך, ולהגביר את תחושת הביטחון של התושבים.

איפה יתפרשו הכוחות ?

ניצב משנה אפי שימן ציין כי "בעיר באר שבע נבחרו שלושה מוקדים שבהם יופעל השיטור הרגלי שהם השוק העירוני, אזור התחנה המרכזית והקריה האזרחית קרי בתי משפט וקריית הממשלה, ושכונה ד'. על פי התוכנית, שתתבצע בשתי פעימות, יתווספו 16 שוטרים נוספים לכוח המשטרה של באר שבע, כאשר בפעימה הראשונה מדובר על 10 שוטרים נוספים עד סוף שנת 2016, ובפעימה השנייה מדובר על 6 שוטרים נוספים במהלך שנת 2017.

יתווספו רק שוטרי מקוף לכוח המשטרה של משטרת באר שבע?

אנו נמצאים כעת בעיצומו של גיוס שוטרים חדשים, כאשר עד כה גויסו למעלה מ20 שוטרים לתחנת באר שבע, ועד תחילת 2017 יגויסו 20 שוטרים נוספים. ציין נצ"מ שימן. "התוכנית היא שעד יוני 2017 תחנת באר שבע תגדל בכמעט 60 שוטרים. לכוחות אלה מתווספות יחידות מיוחדות של מג"ב, ימ"ר נגב ויחידת מג"ן. תוספת הכוח המשמעותית תשפר את המענה המשטרתי הניתנת לתושב ותתאם את הגידול באוכלוסיית באר שבע. יחד עם הסד"כ הזה נעשה את המיטב כדי לספק שירותי משטרה שתושבי באר שבע ראויים להם.

מצלמת גוף לכל שוטר

בחודש האחרון נכנס לפועל בבאר שבע פרויקט "מצלמת גוף לכל שוטר", שתאפשר תיעוד בזמן אמת של המתרחש במשמרת, כאשר התיעוד ישמש כראיות לאחר מעצר החשוד. הפרויקט פועל כפיילוט ראשוני, כאשר ברחבי העיר פרושים 13 שוטרים שלכל אחד מצלמה המתעדת וידאו וסאונד בזמן אמת, ובכל סוף משמרת המידע המצולם מועבר לשרת המשטרה ונשמר לשימוש בעת צורך.

נצ"מ אפי שימן ציין כי "פרויקט מצלמות גוף נולד כפיילוט במספר תחנות משטרה בארץ, כשבאר שבע היא אחת מהן. ייעוד הפרויקט הוא להגביר את תחושת הביטחון של התושבים והאזרחים בתחנת באר שבע, ולהעלות את אמון הציבור במשטרה".

בבאר שבע כבר פועלת יחידת סיור עם 13 מצלמות גוף (צילום: דוברות המשטרה)

חשוב לציין שלפני עריכת הפיילוט בוצע סקר שהתוצאות שלו היו חד משמעיות הן בקרב השוטרים והן בקרב האזרחים. 85% מהנשאלים תמכו בפרויקט וטענו שנשיאת מצלמות הגוף על ידי השוטרים תעניק תחושת ביטחון שהאירוע מטופל כראוי, ושהראיות יגיעו בצורה בלתי אמצעית על ידי הסייר שטיפל באירוע. התוצאות היו זהות גם בקרב הסיירים והשוטרים עצמם שטענו שאותם מצלמות יתנו תמונה ישירה לגבי ביצוע אותה עבירה שהם תיעדו.

המצלמות לביטחון האזרחים או השוטרים?

מדובר מניעה מצבית לשני הצדדים שתביא למיתון בקרב השוטרים והנחקרים כאחד. מצד אחד שלא יהיה שיטור יתר, ומצד שני יגרום לאיזה שהיא רתיעה אצל האזרח הלא נורמטיבי בידיעה שהוא מצולם. אותן ראיות יגיעו לקצין החקירות או לבית המשפט בצורה המהימנה ביותר ואף צד לא יוכל לטעון לסילוף המידע. בפיילוט שפועל עד כה הסרטון שהוצג על ידי השוטרים למצולמים הציגו מהימנות גבוהה מאוד.

"הפרויקט שנמצא כרגע בפיילוט עתיד להתרחב", ציין נצ"ב שימן. "כרגע פועלת יחידת סיור עם 13 מצלמות ובחודש נובמבר תיכנס יחידת סיור נוספת עם 13 מצלמות נוספות. יחידת סיור שלישית שתיכנס לפועל תהיה יחידת ביקורת מטעם המטה הארצי שתבדוק את אפקטיביות המצלמות באת אירועים.

חשוב לציין כי השוטרים עברו הכשרה לגבי תפעול ונהלי השימוש במצלמות. הפרויקט תוקף על ידי המטה הארצי לחקירות ועל ידי היועץ המשפטי של משטרת ישראל. בעתיד הקרוב להערכתי במהלך שנת 2017 לאחר סיום הפיילוט, תיבחר המצלמה היעילה ביותר שתיכנס לפעולה בכלל יחידות המשטרה ותהווה נדבך אפקטיבי בעת חקירת אירוע".

שוטר סיור בבאר שבע עם מצלמת הגוף (באדיבות דוברות המשטרה)

דיברנו כאן על המון נושאים, מה המסר העיקרי שלך לתושבי באר שבע בכל הקשור להתנהלות מול המשטרה?

אני קורא לכל אדם, אזרח, בעל עסק, סוחר וכו' שנדרש לסיוע משטרתי ליצור קשר עם המשטרה ולהגיע להגיש תלונה. אם יש תופעות שונות הדורשות מענה משטרתי, לנו יש את הכלים המבצעיים והמודיעיניים לאסוף ראיות ולהגיש כתב אישום ואנחנו נדרשים לשיתוף הפעולה המלא של הקהילה על מנת לשפר את תחושת הביטחון בקרב התושבים.

בהזדמנות זו אני רוצה לאחל לתושבי באר שבע חג שמח ושנה טובה , אין לי ספק שהשנה הבאה שתבוא עלינו לטובה תהייה רוויה בעשייה ברוכה, ובשיתוף פעולה הדוק ומבורך עם הקהילה.

מערכת "באר שבע נט" מודה לניצב משנה אפי שימן ולמשטרת באר שבע על שיתוף הפעולה בקיום הריאיון ובעשייה המשותפת.


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('4b008799-bc86-4cdc-831c-71cc070a052c','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,true,33922,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('4b008799-bc86-4cdc-831c-71cc070a052c','/dyncontent/2024/3/17/a7a9b135-4a9e-4155-bd24-72abff96bf88.jpg',17627,'מכללה טכנולוגית 0324 אייטם',525,78,true,33922,'Image','');},7]]);})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה