תוקעים בשופר בראש חודש אלול



דבר תורה לפרשת שופטים מפי כבוד האדמו"ר רבי יאשיהו יוסף פינטו שליט"א

הטור (או"ח, סימן תקפא) בשם פרקי דרבי אלעזר (פרק מו), תניא בפרקי רבי אלעזר בראש חודש אלול אמר הקב"ה למשה (דברים י, א) "עלה אלי ההרה" שאז עלה לקבל לוחות אחרונות והעבירו שופר במחנה. משה עלה להר שלא יטעו עוד אחר עבודה זרה, והקב"ה נתעלה באותו שופר שנאמר (תהילים מז, ו) "עלה אלוקים בתרועה ה' בקול שופר".

לכן התקינו חכמינו ז"ל שיהיו תוקעים בראש חודש אלול בכל שנה ושנה וכל החודש, כדי להזהיר ישראל שיעשו תשובה שנאמר (עמוס ג, ו) "אם יתקע שופר בעיר ועם לא יחרדו", וידועים מה שדרשו דורשי רשומות ומקור הדברים באבודרהם (תפילת ראש השנה), כי חודש אלול רמוז בפסוק (שיר השירים ו, ג) "א"ני "ל"דודי "ו"דודי "ל"י ראשי תבות אלול שאז פותח הקב"ה את ידו לקבל את ישראל בתשובה שלימה.

רמז זה מובא ב"בני יששכר" (אלול מאמר א, אות טו) שהוסיף על זה רמז גם בסופי תיבות, אמרו דורשי רשומות "א"ני "ל"דודי "ו"דודי "ל"י ראשי תבות אלול, שאז השי"ת פותח יד לקבלנו בתשובה ונפשות ישראל עורגות לו, וינהו אחרי ה'... סופי תיבות של ד' תיבות הללו המה ד' יודין, בגימטריא ארבעים, מרמזין לארבעים יום שהיה משה בהר לקבל לוחות האחרונות, מן ראש חודש אלול עד יום הכיפורים והמה עד היום ימי רצון ע"כ.

*****
והנה הטעם שעלה משה רבנו להר סיני ושהה שם דווקא ארבעים יום, הן בקבלת הלוחות הראשונות והן בקבלת הלוחות השניות, אפשר לפרש זה ממה שהגמרא (בכורות כא) אומרת "יצירת הוולד באשה ארבעים יום", נמצא שארבעים יום זה הזמן המתאים לשנות את טבע האדם וליצור בחינה חדשה.
ויובן מדוע משה רבנו עלה לשמים ארבעים יום, משום שימים אלו הם בבחינת יצירה חדשה לכלל עם ישראל.

והנה אפשר לבאר ולומר על פי יסודות אבותינו ורבותינו זצוק"ל, פרשת השבוע שופטים אשר בכל שנה יוצא שבפרשה זו נכנסים לחודש הרחמים והסליחות, וידועים דברי השל"ה הקדוש (בפרשתנו, דרך חיים תוכחות מוסר) שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך, דכאן יש לרמוז מוסר להא דתני בספר היצירה, שבע שערים הם בנפש, שתי עיניים, שתי אזנים, והפה ושני נקבי האף.

וצריך האדם להיות שומר השערים, דהיינו הראיה והשמיעה והדיבור והכעס היוצא מן האף, ועל אלו השערים ישים האדם לעצמו שופטים ושוטרים, כלומר שישפוט את עצמו תמיד, זהו תיבת "לך" שאמר תתן לך, וישגיח תמיד שלא יהיה שם שום עבירה, ויהיו תמיד בקדושה ובטהרה ע"כ.

**
ואפשר להביא דברים קדושים על פי המובא ברבותינו הקדושים, הכהן היה זורק "אחת למעלה ושבע למטה" אחת למעלה זה כנגד היצר הטוב, ושבע למטה זה כנגד השבע שערים, שעליהם נאמר "שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך" והם שבעה השערים בגוף האדם.

וכן אמרו רבותינו, שליצר הרי ישנם שבעה שמות (גמרא סוכה נה), שבעה שמות יש לו ליצר הרי "הקב"ה" קראו רע, שנאמר (בראשית ח, כא) "כי יצר לב האדם רע מנעוריו".
"משה רבנו" קראו ערל, שנאמר (דברים ו, טז) "ומלתם את ערלת לבבכם".
"דוד המלך" קראו טמא, שנאמר (תהילים נא, יב) "לב טהור ברא לי אלוקים", מכלל דאיכא טמא.
"שלמה" קראו שונא, שנאמר (משלי כה, כא) "אם רעב שנאיך האכילהו לחם".
"ישעיה" קראו מכשול, שנאמר (ישעיה נז, יד) "סולו סולו פנו דרך הרימו מכשול מדרך עמי".‏ "יחזקאל" קראו אבן, שנאמר (יחזקאל לו, כז) ו"הסירותי את לב האבן מבשרכם ונתתי לכם לב בשר".
"יואל" קראו צפוני, שנאמר (יואל ב, ז) "ואת הצפוני ארחיק מעליכם" ע"כ.

אם כן, הכהן היה מזה אחד למעלה כנגד היצר הטוב, ושבע למטה כדי להפחית את כח היצר הרע, וכך היה מונה אחת ואחת אחת ושניים, כל שם של היצר הרע מפחיתים אותו עם כח הקדושה כח של היצר הטוב, ונתנו רמז בדבר "אלול" ראשי תיבות "א"חד "ל"מעלה "ו"שבע "ל"מטה.

הנה פרשת השבוע פרשת "שופטים ושוטרים תיתן לך בכל שעריך", ופרשה זו יוצאת בכל שנה בראשית חודש אלול חודש הרחמים והסליחות, ודרשו דורשי רשומות "שעריך" אלו שבעה שערים של הגוף, וכן שבעה שמות של היצר הרע ואפשר לדקדק ולומר "אלול" ראשי תיבות "א"חד "ל"מעלה "ו"שבע "ל"מטה, אחד היצר הטוב למעלה, ושבע למטה כנגד שבע שמות של היצר הרע, שבע שערים של הגוף.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה