לימודי מדעי ההתנהגות מקנים כלים שבאמצעותם ניתן לשלב בין סוציולוגיה, אנתרופולוגיה ופסיכולוגיה. ההפרדה באקדמיה בין המקצועות האלה לא תמיד מוצאת ביטוי בשדה הטיפול, לכן הלימודים מעניקים שילוב אופטימאלי ומאפשרים אינטגרציה. במילים אחרות, מטרת הלימודים היא להדגיש את הקשר בין חקר האדם וחקר התרבות לבין יחסי הגומלין שלנו עם הסביבה.

בעזרת הלימודים ניתן לבחון את התנהגות בני האדם בנסיבות משתנות. מבחינה תיאורטית יש לזה ערך מוסף שמשפיע באופן ישיר על התחומים הרחבים של פסיכולוגיה, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה, בעוד במובן המעשי הערך הוא טיפולי.

הלימודים מקנים השקפה נרחבת תחת התחום של מדעי החברה אך במקביל גם מייצגים את הכלים שבהם ניתן להשתמש על מנת לגלות כיצד האדם פועל. הבנה כזו היא שמאפשרת לשנות התנהגויות מסוימות או לשפר את איכות החיים של אנשים במצבים שונים.

תחומי הלימוד העיקריים במסלול ההכשרה

עוד דרך לבחון מהם מדעי ההתנהגות היא לבדוק לעומק את תחומי הלימוד. ברוב מוסדות האקדמיה מקדישים את השנה הראשונה לקורסי מבוא של סוציולוגיה, פסיכולוגיה, אנתרופולוגיה וגם קרימינולוגיה, התפתחות אישית ומשאבי אנוש. מי שמכיר מעט את האקדמיה יודע שיש לכך סיבה, כי בשנים הבאות מוקדשים קורסים ללימודי המבואות ולשימוש בכלים תיאורטיים בתוך סדנאות מעשיות.

בשנה השנייה ללימודים מתמקדים נושאי הקורסים בהרחבה במדעי ההתנהגות והסטודנטים גם יוצאים לשטח. זה השלב שבו הם מקבלים הזדמנות לבחון סביבות עבודה שונות, לבדוק את המצבים שאליהם נקלעים בני אדם ולהציע דרכים לפתור עבורם קשיים ומחלוקות.

את השנה השלישית של מדעי ההתנהגות מקדישים לסמינר. בסמינר מתבקשים הסטודנטים להמחיש את כל מה שלמדו ולהציג פרויקט מעשי. הפרויקט בדרך כלל כולל ניתוח אופי של אדם ומחקר אקדמי.

מה עושים עם הלימודים?

יש עוד כמה דרכים שבאמצעותן ניתן לבחון את האופן שבו לימודי מדעי ההתנהגות באים לידי ביטוי גם מחוץ לכיתות באקדמיה. ראשית, בעזרת הלימודים אפשר לדעת כיצד לפתח ולהדריך כוח אדם. המשאב האנושי נחשב כיום לחשוב ביותר בארגון המודרני, והלימודים מאפשרים למי שאחראי עליו להדריך את העובדים עוד משלב הגיוס ולשלב אותם באופן שיעניק להם תחושת סיפוק.

שנית, הלימודים מסייעים לניהול משאבי אנוש ולארגון חברתי. בעזרת הלימודים ניתן לדעת טוב יותר איך לפקח אחר התנהגות אנושית ובאיזה אופן לשלב בין האינטרס האישי לבין המניע החברתי. הלימודים בוחנים את ההתנהגות בתנאי לחץ ובתנאים רגילים, את התגובות של אנשים לשינויים בסביבה הקרובה והרחוקה ואת הצורה שבה משתנה האופי בשל סיבות פסיכולוגיות או אחרות.

 

מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו