בשנת הלימודים הקרובה (תשע"ח) יפתח בכפר הנוער "אשל הנשיא" שבמועצה אזורית מרחבים, בית ספר מיועד לתלמידים עם אוטיזם בתפקוד בינוני-גבוה, מכתה ז' עד גיל 21.

בית הספר החדש נותן מענה לתלמידים על הרצף האוטיסטי המתגוררים באזור הנגב המערבי שעד כה נאלצו לנסוע רחוק או שבתי הספר הקיימים לא נתנו מענה מדויק לסוג הלקות שלהם. בשנת תשע"ח תפתח כתה אחת (ז') ובשנים הבאות בית הספר צפוי להתרחב ולקלוט כ-60 תלמידים מכתה ז' עד גיל 21. לשם כך, משרד החינוך יקים מבנה חדש בהשקעה של כ-10 מיליון ₪. המבנה יכלול כתות לימוד, חדרי טיפול ומתקנים מיוחדים המותאמים לצרכי התלמידים.

-

בית הספר הוקם ביוזמה של  המינהל לחינוך התיישבותי, פני מייתי ועליית הנוער במשרד החינוך, הממונה על כפרי הנוער בארץ, בשיתוף קרן אלומות אור ומועצה אזורית מרחבים. מה שמייחד את בית הספר החדש הוא העובדה שהוא נמצא בתוך הקמפוס של החינוך הרגיל, כדי ליצור קהילת חינוך אחת משולבת.

שילוב מלא

תלמידי החינוך המיוחד ישולבו באופן מלא בהווי החיים בכפר הנוער "אשל הנשיא" עם תלמידי החינוך הרגיל: הם יאכלו יחד בחדר האוכל, יצאו לטיולים שנתיים משותפים, יערכו פעילוית חברתיות וייהנו יחד מכל המתקנים בכפר: בריכה, משק חי, מעבדות, תחנת רדיו, חדר קולנוע ואנימציה, חדר כושר ועוד. חלק מהתלמידים אף ישולבו בכתות הלימוד הרגילות.

בתי ספר לתלמידים עם אוטיזם ממוקמים, לרוב בנפרד ממוסדות החינוך הרגיל. מצב זה מונע מפגש טבעי ויומיומי בין האוכלוסיות ומקשה על שילובם של תלמידי החינוך המיוחד בקהילה. הקמת בית ספר לתלמידים עם אוטיזם בתוך כפרי נוער ובקמפוסים של החינוך הרגיל, מאפשרת להם לקבל מעטפת מקצועית רחבה במסגרת חינוך ייעודית המותאמת לצרכיהם, תוך השתלבות בחינוך הרגיל ויצירת קהילת חינוך אחת משולבת ואינטגרטיבית, לטובם שני הצדדים.

במינהל מסבירים כי מעבר להיבט הערכי והחברתי, כפר הנוער מעניק יתרונות רבים לתלמידי החינוך המיוחד. כפר נוער הינו מודל חינוך ייחודי הכולל בית ספר, פנימייה ומשק חקלאי. זהו מקום גדול עם מרחבים ירוקים, גנים, מטעים ובעלי חיים (רפת, דיר, אורווה ועוד). כמו כן בכפר נוער יש חדר אוכל, בריכה, חדר כושר ומתקנים נוספים לרווחת התלמידים. כל אלו עומדים גם לרשות תלמידי החינוך המיוחד והופכים את כפר הנוער למקום חינוך אידיאלי עבורם. בנוסף, מאחר וכפר נוער הנו מסגרת חינוך בה תלמידים לומדים ומתגוררים בתנאי פנימיה, המקום כל הזמן שוקק חיים ופעילות פורמאלית ובלתי פורמאלית, דבר שמתאים ליום הלימודים הארוך של תלמידי החינוך המיוחד ומגביר את האינטראקציה ביניהם.

-

ד"ר בני פישר, מנהל המינהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער במשרד החינוך, בתגובה: "בית הספר לתלמידים עם אוטיזם באשל הנשיא הנו בית הספר השלישי שהוקם בתוך כפר נוער. מדובר במגמה מוכוונת של משרד החינוך הנובעת מתפישה ערכית וחברתית המבקשת ליצור חיבור משמעותי שיש בו קבלה, נתינה ותרומה הדדית של כלל השותפים מהחינוך הרגיל והמיוחד". 

ד"ר עוזי תפוחי, מנהל כפר הנוער אשל הנשיא, מוסיף: "לקראת הקמת בית הספר, נערך תהליך מעמיק של הכנת צוותי החינוך, התלמידים וההורים משני בתי הספר כדי להבטיח קליטה מוצלחת. השילוב הנו אתגר חינוכי וחברתי אך אנו רואים בו חשיבות ערכית ותרומה אמתית לקידום שוויון ואינטגרציה אמתית בחינוך". תפוחי אומר כי זהו השיעור הכי חשוב שהתלמידים יכולים ללמוד הלכה למעשה, דרך החיים המשותפים שיהיו בכפר. "כאשר תלמידים אלו גדלים יחד נבנית חברה שלומדת לקבל את הגיוון והשונות בטבעיות ובאהבה".

מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו