תחקיר מיוחד- כך מנוצלות נערות לעבוד בחינם בסופרמרקט בבאר שבע

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('c0f20fb9-dcfb-4936-a098-00ab551115dc','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('c0f20fb9-dcfb-4936-a098-00ab551115dc','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7]]);})

נערות שהועסקו בסופרמרקט בנחל עשן נדרשו לעבוד 20 שעות בחינם בזמן תקופת ההתלמדות, ולאחר שבועות ספורים מתחילת עבודתן הואשמו בגניבה ופוטרו. אחת הנערות: "הוא לא משלם לנו על 20 שעות עבודה, מוריד לנו בשכר כל חודש ואז מאשים אותנו בגניבה ומפטר אותנו! כולנו גונבות?!". סרטון בתחקיר שחושף את כל הפרטים.

כ-300 אלף בני נוער בגילאי 14-18 עובדים בישראל מדי שנה, רובם בעבודות מזדמנות בתקופת הקיץ. רבים מתוכם מעוניינים להתפרנס בכוחות עצמם ומחפשים עבודה בה יוכלו לעבוד לא רק בחופשת הקיץ, אלא גם במסגרת לימודיהם בבית הספר. הם עובדים בעבודות מזדמנות, בחלוקת מודעות, במלצרות, או כקופאים בסופר, ואינם מודעים לזכויותיהם כעובדים ולכן חשופים פעמים רבות לפגיעה וניצול מצד מעסיקיהם.

את השערורייה הבאה שאנו עומדים לחשוף בפניכם לא עברה עובדת אחת, וגם לא שתיים, אלא על פי העדויות, הרבה יותר מכך.

ולריה לחנוב, נערה בת 17 מבאר שבע, הועסקה עד לא מזמן במינימרקט שכונתי "אלול" בשכונת נחל עשן בבאר שבע. במשך חודשים רבים חיפשה ולריה עבודה, וכשבסופר הסכימו להעסיק אותה, מבחינתה זו הייתה הזדמנות פז להתפרנס "לא הייתי בטוחה אם לעבוד שם או לא, שמעתי מחברים שלא כדאי, אבל הייתי צריכה כסף, והחלטתי בסוף שכן".


-

כאשר נפגשה עם מנהלי המקום שלומי ובנו גל, התבשר לולריה כי אם ברצונה לעבוד אצלם עליה לעבוד 20 שעות חינם במהלך תקופת ההתלמדות. "הוא עושה את זה לכל מי שעובד אצלו" היא מספרת "מכריח אותו לעבוד 20 שעות בחינם".

כחודשיים לאחר שהועסקה ולריה, היא פוטרה על ידי שלומי, אחד מבעלי הסופר, לאחר שהאשים אותה בגניבה מהחנות "הוא פשוט האשים אותי שגנבתי פילטרים של סיגריה אלקטרונית שעולים 30 שקלים. בהתחלה לא הבנתי על מה הוא מדבר. אמרתי לו 'אני גנבתי?! תראה לי הוכחות!' והוא הראה לי סרטון אבטחה שלא רואים בו כלום מלבד זה שאני נוגעת במוצרים על המדף" סיפרה ולריה.

ולריה הוסיפה כי בעקבות המקרה "הייתי אמורה לקבל משכורת והוא אמר לי שהוא מפטר אותי כי גנבתי, ולא גנבתי כלום! לקחו אותי לחקירה במשטרה ושם החוקר גם אמר לי שרואים שלא גנבתי כלום. הוסיפה ולריה.

גנבה או לא גנבה? תחליטו בעצמכם:

-

"לכי למשטרה, המשכורת שלך שם"

כשביקשה לבוא ולקבל את משכורתה אמר לה המנהל "לכי למשטרה, המשכורת שלך שם". בהמשך, לאחר שפוטרה, נאבקה ולריה לקבל את משכורתה, הגיע לחנות וקיבלה צ'ק שלא על שמה. היא ביקשה מהמנהל גל צ'ק חדש כדי שתוכל לקבל את הכסף המגיע לה. אך זה השיב לה "תחזרי עוד כמה ימים ונביא לך, אני לא יכול להביא לך צ'ק שלא על שמך". ולריה זעמה על העיכוב בשכרה ובינה לבין המעסיק גל התפתח שיח מילולי חריף. "אמרתי לו שאני לא יוצאת מהחנות עד שהוא יביא לי את הצ'ק. והוא הזמין משטרה".

ומה היה למנהל הסופר להגיד בנושא?

ב'באר שבע נט' יצרנו קשר עם גל, אחד משני המנהלים של הסופר כדי לברר את טענות עובדיו לניצול מצדו. בשיחתנו עמו הוא טען כי הדרישות שלו הן כדי להראות רצינות של עובד "אני לא דורש מהן לעבוד בחינם, אני דורש מהן לעבוד 20 שעות של התלמדות, עליהן יקבלו את השכר אחרי שיעבדו אצלי שלושה חודשים. היום בני נוער בני 15-16 לא באים לעבוד, באים לקבל כסף. אז אני דורש מהם רצינות בעבודה ואחר כך הם מקבלים את הכסף. גם בחברות הסלולר דורשים ממך להתחייב לשנה של עבודה כדי להראות רצינות".

באשר להפחתות השכר של ולריה בת ה-17 אמר המנהל גל כי "יש חוסרים בקופה, והאחריות היא על מי שהיה במשמרת. יש לי סרטון אבטחה יש הכל ואני יודע שהיא גנבה. היא פשוט עשתה את זה בזריזות ידיים, גם אם לא רואים בבירור בסרטון יש קופות שרושמות הכל".

בהתייחס לתלוש השכר של ולריה אמר המנהל גל: "הייתה לי בעבר עובדת באותו שם והתבלבלו בשם משפחה שלה, אמרתי לה שתחזור עוד כמה ימים ותקבל צ'ק על שמה והיא לא רצתה". גל הוסיף כי "אני בעל עסק, הכל חוקי בלי משחקים, יש לי עורך דין, ואם יש בעיות פותרים את זה בבית המשפט".

ולריה עירבה את המשטרה בנוגע להאשמות נגדה בגניבה שלטענתה לא היו ולא נבראו. מהמשטרה נמסר כי: "הנערה זומנה לחקירה ושוחררה, התיק נסגר בשל חוסר ראיות".


-

שורה של נערות שנוצלו באותה דרך

ד', צעירה נוספת שהועסקה במקום, נתנה גם היא עדות דומה באשר לתנאי העסקתה : "הם חייבו אותנו לעבור 20 שעות התלמדות שלא נקבל עליהן כסף, ורק אז יעסיק אותנו. ואז הם יחליטו אם נעבוד נורמלי. אם החליטו לא להעסיק אותנו, אז לא נקבל כסף על השעות שעבדנו. לא הגיוני שלא ישלמו לי על השעות שהייתי בחנות".

"את המשכורת שלך תקבלי ב-15 ולא בעשירי"

ד' הוסיפה כי "נותנים לנו את המשכורת ב-15 לחודש כל חודש ולא בעשירי, הביאו לי תלוש והייתי אמורה לקבל 1,104 שקלים, ואז הורידו לי 80 שקל על סיגריות. למה? שאלתי וגל אמר לי שחסרות שתי קופסאות של סיגריות. וגם הוריד על כסף למונית שנסעתי בה הביתה, לא מבינה על מה הוא מוריד לי כסף".

ד' טענה כי המעסיק שלומי מוריד משכר העובדים כל חודש בטענה לגניבות וחוסרים: הוא אמר לי "אתם גנבים, אתם גונבים לי סיגריות וטבק". אמרתי לו "תראה לי את הסרטון שאני גונבת, והוא אמר לי 'אני לא חייב לך כלום צאי לי מהחנות'". אומרת ד'. "כל חודש מוריד לעובדים כסף כי דברים נעלמים, הוא מאשים שהעובדים גונבים, ולוקח להם כסף מהמשכורת".

מוריד לנו שכר כל חודש באופן קבוע

נ', עובדת נוספת שהועסקה באותו סופר במשך ארבעה חודשים טוענת גם היא ליחס מחפיר והפחתת שכר מצד מעסיקיה: "כל חודש הוא הוריד לי בשכר. עבדתי ארבעה חודשים אצלו והוא כל פעם ממציא שיש חוסרים ומוריד לי כסף. בחודש הראשון הוריד לי 150 שקלים, בחודש השני 50, ובחודש השלישי הוא פשוט הוריד לי 110 שקלים כי חסר לו פתק ביטול. לא הגיוני שכל חודש יורד לי כסף מהמשכורת על כלום!".

בהתייחס לשלומי אמרה נ' "שלא לדבר על ההתנהגות שלו והיחס המזלזל. הוא קורא לעובדים שלו גנבים. מחטט בשקיות האישיות שלנו. מתקשר צועק עליך ליד לקוחות, עושה לך פדיחות, בושות".


-

"מה עם הבקבוק מים? שילמת עליו?"

"אחרי חמישה ימים בערך שעבדתי שם, המנהל שלומי ביקש ממני לעלות למחסן ולהביא משם ארגזים של בירות. אמרתי לו תקשיב אני לא יכולה להביא את הארגזים זה כבד לי. אז הוא פשוט פיטר אותי".

כך סיפרה לנו ל', צעירה נוספת שהועסקה בסופר. לאחר שהבינה כי פוטרה, המתינה ל' לאמה שתגיע לאסוף אותה ואכלה ארוחה שהביאה מהבית: "הבאתי שקית והיה בה אוכל ובקבוק מים. הוא פשוט בא פתח לי את השקית ושאל אותי 'מאיפה הבקבוק מים? שילמת עליו? ומה עם הגלידה שלך?' ועניתי לו שהבקבוק שלי מהבית הוא לא מוכר מים עם קרח, ועל הגלידה יש לי קבלה והראיתי לו אותה אמרתי לו תראה!".

אלא שאז לטענתה המנהל שלומי דרש ממנה לעזוב את החנות "הוא כל הזמן מסתכל במצלמות. שהוא ראה שאני לא הולכת הוא הגיע, בא למשוך אותי מהחולצה ואמרתי לו 'שלא תעז לגעת בי'. אחר כך יצאתי והוא יצא אחרי והתחיל לצעוק עליי שגנבתי".

"מה גנבתי? שאלתי אותו. כולנו גונבות? והוא הטיח בי שכולנו חברות שרוצות להרוס לו את העסק. 'אני יכול לקנות אותך ואת אבא שלך, מי אתן שתהרסו לי את החנות?!' שאמא שלי באה הוא נכנס לאוטו שלו ונסע", סיפרה ל'.

אחרי כמה ימים הגיעה ל' לקחת את המשכורת שלה, אלא שאז הבחינה כי חסר שם לטענתה יותר מ-300 שקלים. התקשרתי לגל ואמרתי לו על מה הורדת לי כסף? והוא אמר לי שבמשמרת שלי היה חסר סיגריות ושתייה והיו חוסרים אז הוא הוריד לי מהשכר בלי להודיע לי".

בשיחה עם גל, מנהל המקום, העיד לגבי החוסרים כי "אם יש חוסרים, או ביטול, כל דבר, העובדים צריכים להגיד לי. יש חוק במדינה ואני פועל לפי החוק. יש בורא עולם, מה שלא מגיע לי, לא מגיע לי".

הנערות יגיעו בימים הקרובים למשטרה להגיש תלונה נגד מעסיקיהן כדי למצות עמם את הדין.

-

מהסתדרות הנוער העובד והלומד, המסייעת לבני נוער המנוצלים בעבודתם, הביעו תרעומת על המקרה המתואר: "מתיאור המקרה עולות מספר הפרות חמורות של חוקי העבודה. חוק הגנת השכר, התשי"ח-1958 קובע במפורש כי המועד לתשלום שכר עבודה הוא בסוף החודש בו התבצעה העבודה. החוק קובע כי בגין הלנה בת פחות מ-9 ימים לא צריך לשלם פיצוי (ומכאן השתרש התשלום בעשירי לחודש). כאשר השכר משולם מאוחר יותר מהעשירי - החוק קובע כי על המעסיק לשלם פיצוי הלנת שכר מהיום הראשון. כלומר, על פניו, ומבלי להכיר את עובדות המקרה מעבר לתיאור שבפנייתכם, שכר העובדות מולן במשך שבועיים וגובה הפיצוי המגיע לעובדות הוא 15% משכרן".

עוד הוסיפו בהסתדרות כי "פסיקות בתי הדין לעבודה קובעות כי 'התלמדות' נחשבת כזמן עבודה לכל דבר ועניין ועל כן גם התשלום בגינו צריך להינתן במועד".

באשר לטענות הנערה לפיטורין שלא כדין בהודעת ווטסאפ ציינו בהסתדרות "פסיקות בתי הדין לעבודה הרחיבו את 'זכות השימוע' מהמגזר הציבורי למגזר הפרטי. כיום, כל עובד שעובד למעלה מחודש, זכאי לשימוע לפני פיטורים. השימוע צריך להיערך בתום לב ובנפש חפצה ולתת לעובד הזדמנות אמיתית למנוע את פיטוריו".

בהתייחס לטענות מאשימות כלפי עובד על גניבה ציינו בהסתדרות כי "פסיקות בית הדין קובעות כי דווקא במקרים בהם ישנן למעסיק האשמות חמורות, דוגמת גניבה, עליו להקפיד הקפדה יתרה על עריכת שימוע. הפיצוי בגין פיטורים שלא כדין נע בין 3-6 משכורות בממוצע".

בהסתדרות הביעו רצון לעזור לנערות: "הנערות מוזמנות להגיש תלונה בהסתדרות הנוער העובד והלומד ואנחנו ננסה לסייע להן לעמוד על זכויותיהן. אפשרות נוספת היא הגשת תלונה ביחידת האכיפה. תלונה כזו ניתן להגיש גם בצורה אנונימית".

כלל התיאורים שהובאו בכתבה הם כפי שתוארו בפני מערכת האתר מפי אותן עובדות בסופר. בעניין עצמו יכריעו גורמי האכיפה ובית המשפט. אנו נמשיך ונעדכן.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('a83c3e6e-55e9-4738-bd23-0da376cc2a32','/dyncontent/2024/3/17/a7a9b135-4a9e-4155-bd24-72abff96bf88.jpg',17627,'מכללה טכנולוגית 0324 אייטם',525,78,true,32654,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('a83c3e6e-55e9-4738-bd23-0da376cc2a32','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,true,32654,'Image','');},7]]);})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה