מאות מתושבי באר שבע עומדים לאבד את מקום עבודתם: "גוזרים עלינו גזר דין מוות"

$(function(){setImageBanner('ebca0579-9545-4186-add4-56100ee24608','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

מיכל האמוניה בחיפה עומד להיסגר ב-1 לאפריל, מה שיביא לאובדן פרנסתם של מאות מתושבי העיר באר שבע. מלבד עובדי חיפה כימיקלים, גם חברות חיצוניות המספקות שירותים למפעל בסכנת סגירה. תושב העיר המתפרנס ממיכל האמוניה: "מדובר בגזר דין מוות עבור 2,500 משפחות, לא חגגנו את פורים, אם יסגרו את המפעל, לא נוכל גם לערוך שולחן לחג הפסח".

עננת האבטלה מרחפת בימים אלו מעל ראשם של מאות תושבי באר שבע ואלפי תושבים ברחבי הארץ, בשל כוונת המדינה לסגור את מיכל האמוניה של "חיפה כימיקלים" במפרץ חיפה. סגירת המיכל באה בעקבות חשש של המדינה מהתוצאות ההרסניות של השארת מיכל האמוניה, המהווה על פי דו"ח שפורסם לאחרונה סיכון חמור למאות אלפי תושבי האזור. בנוסף עלול המיכל להוות מטרה במקרה של מלחמה בחזית הצפונית, כאשר במקרה של פגיעה במיכל תיגרם סכנה מיידית לחייהם של של מאות אלפי תושבי חיפה והקריות.

-

"חיפה כימיקלים" נדרשים בהוראת בית המשפט, לרוקן את מיכל האמוניה עד ה-1 לאפריל, מה שיביא להשבתת פעילות המפעל בחיפה וגם בעיר דימונה. ריקון מיכל האמוניה וסגירת המפעל משמעותה פגיעה בפרנסתם של אלפי עובדים המועסקים ב"חיפה כימיקלים" באופן ישיר, וגם באופן עקיף בשל פגיעה בספקים החיצוניים ועובדיהם.

"גוזרים עלינו גזר דין מוות, לא נוכל לערוך שולחן לחג הפסח"

מאור רבו, תושב באר שבע, הוא קבלן בחברת חול וצביעה שסגירת "חיפה כימיקלים" תגרום לו לאבד את מפעל חייו: "אם מיכל האמוניה נסגר לי אין עסק באותו היום, אין לי קיום, אני לא עובד במלא אתרים, חיפה כימיקלים היא ספק העבודה העיקרי שלי. אני מעסיק כ-23 עובדים, 23 משפחות למעשה עובדים בגיל 50, וכולנו עומדים לאבד את העבודה שלנו, אני אבא לילד עם 100% נכות, מה נעשה עכשיו?"

"ראשנו מונח על הגרדום ורק מחכים שיירד על צווארנו" אמר מאור. "אף אחד לא משתין לכיוון של עובדי חיפה כימיקלים, אף אחד לא אכפת לו ש2,500 משפחות הולכות לסבול. לא חגגנו את פורים בגלל זה, ואנשים לא יודעים מה יהיה איתם בפסח, אם בכלל יהיה להם שולחן חג?".

"למה לאף אחד זה לא מזיז? בהחלטה שרירותית ואיוולת הכי גדולה שיכולה להיות במדינה הוציאו הוראה לסגור מיכל שעובד כבר 30 שנה. עושים כאן משחק הון פוליטי זול על חשבונם של 2500 משפחות שהם עובדי המפעל וספקים חיצוניים". לדברי מאור: "חיפה כימיקלים נתנו לי צ'אנס כבעל עסק קטן, וגם לעוד בעלי עסקים קטנים וקבלנים שעבורם "חיפה כימיקלים" משמשת כמקור פרנסה. סטודנטים להנדסה מקבלים שם הזדמנויות לעבור הכשרה בבית ספר ב"חיפה כימיקלים", והמפעל מציע עבודה לאנשים עם מוגבלויות וצרכים מיוחדים".

-

עוד הוסיף: "חיפה כימיקלים היא מפעל שמתקיים מעצמו, ולא לוקח מחצבים מים המלח כמו חברות אחרות שלוקחות את מה ששייך לאזרחי המדינה. חיפה כימיקלים מעסיקה המון ספקים חיצוניים בכדי לתת לתושבי הדרום אפשרויות פרנסה".

בהתייחס לטענות כי מיכל האמוניה מהווה סכנה בריאותית אמר מאור: "כולנו מבינים שצריך להיות פיתרון למיכל הזה, אנחנו רוצים שלכולם יהיה טוב, שלתושבי חיפה יהיה טוב ולנו יהיה טוב, לא רוצים שאף אחד ירגיש רע בבית שלו, אבל אנחנו לא רוצים שזה יבוא על חשבון 2,500 משפחות. אפשר לתת זמן להתארגן מחדש, להקים מפעל חלופי באזור אחר ואז לסגור את המפעל בחיפה, ככה לא תיגרם עוולת נפש ל2,500 משפחות שעוד רגע יכנסו למעגל האבטלה.

"המקום הזה הוא הבית שלי והעובדים הם המשפחה שלי"

בוריס אקרמן, תושב העיר באר שבע, מעסיק כ-100 עובדים בתחומי החשמל, המחשוב והבקרה. מאז 1994, עובד בוריס כספק חיצוני ל"חיפה כימיקלים" ואחראי על עבודות החשמל במפעלים בעיקר בדרום. גם לבוריס ולעובדיו ככל הנראה בקרוב לא תהיה עבודה: "אני עובד עם "חיפה כימיקלים" 23 שנה, מפעל שמפרנס הרבה משפחות, שאם יסגרו אותו הרבה אנשים ילכו הביתה".

לדברי בוריס: "80% מהעובדים שלי הם מבאר שבע ו20% מדימונה וערד. מדובר בעובדים שהתחילו לעבוד צעירים ועובדים כאן מהיום הראשון, 23 שנה, התחילו צעירים והיום בני 55-60, בגיל כזה כבר אי אפשר למצוא עבודה".


-

"מתוך 100 עובדים שאני מעסיק, בערך 20 מהם הם עובדי אחזקה שיאבדו בקרוב את מקום העבודה שלהם. אני המום לא ישן בלילות. לא יודע מה לעשות עם העובדים שלי, גדלנו ביחד במפעל הזה, הם כמו המשפחה שלי"

לדברי בוריס: "המדינה לא מבינה שהם לא סתם סוגרים מפעל, הם סוגרים בית, פוגעים בפרנסה של משפחות. קודם צריך לתת זמן, לבנות מפעל בדרום ורק אז לסגור, בעוד כמה שנים, אחרת לא יהיה קיים שום דבר".

"חיפה כימיקלים מציעה להקים מפעל אמוניה חדש בנגב בעלות של כ-350 מיליון דולר". 

בחודש נובמבר 2016 נכשל מכרז לקמת מפעל האמוניה בנגב. לפי המכרז, שהובל על ידי השר להגנת הסביבה הקודם אבי גבאי, המציעים יתחרו על מענק הקמה מהמדינה בסכום שלא יעלה על 240 מיליון שקל ויוכלו גם להציע מענק למדינה. המכרז כאמור נכשל לאחר שאף חברה לא ניגשה למכרז.

בעקבות החלטת בית המשפט המחוזי לרוקן את מיכל האמוניה המסוכן, פנתה חברת חיפה כימיקלים אל שרי האוצר והגנת הסביבה והציעה להקים מפעל אמוניה בנגב, בתמורה להמשך שימוש במיכל הקיים בחיפה לשלוש שנים נוספות עד להקמת המפעל החדש. עלות ההקמה מוערכת ב350 מיליון דולר, ובהצעתה מוכנה "חיפה כימיקלים" להשתתף מחצי מעלות ההקמה היא מבקשת מהמדינה להשתתף בחצי מהעלות.

ראש עיריית חיפה יונה יהב התנגד בתוקף להצעת "חיפה כימיקלים": "על גופתי המתה אתן למכל הזה להמשיך לסכן אותנו. לא אהיה מוכן לשום דחייה נוספת".

-

מי משלם את המחיר?

יהודה פרץ, יו"ר ועד חיפה כימיקלים דרום, טוען כי העובדים הם אלו שמשלמים בסופו של דבר את מחיר סגירת המפעל. " זה מקור פרנסתם של 3,000 עובדים באופן ישיר ועקיף, שאם יפוטרו סיכוייהם לחזור למעגל העבודה שואפים לאפס. אנחנו פונים לממשלה ולשר האוצר ומבקשים שיתכנסו ימים ולילות כדי למצוא פתרון למצוקה שלנו אנחנו יודעים שיש פתרונות שכבר הוצעו וניתן לקדם אותם כדי שבתוך כמה שבועות לא נמצא את עצמנו חותמים בלשכה".

ראשי הרשויות של דימונה, ערד וירוחם קוראים היום (13/3/17) במשותף לממשלת ישראל ולשר האוצר משה כחלון לעצור את הגזירה שתזרוק 1,500 משפחות של עובדי חיפה כימיקלים מדרום הארץ למעגל העוני והאבטלה. "הממשלה וכל הגורמים המעורבים צריכים לדעת שאין רשות מקומית שיכולה לעמוד מנגד בזמן שאלפי אזרחים ואזרחיות יאבדו את מטה לחמם ללא תוכנית לעתידם. אנחנו עוקבים בדאגה אחר ההתפתחויות ועומדים לצידם של עובדי חיפה כימיקלים".

עובדי חיפה כימיקלים הפגינו: "לא רוצים להיות מובטלים"

300 מעובדי "חיפה כימיקלים" הפגינו בשבוע שעבר מול משרד האוצר בירושלים, וקראו: "לא רוצים להיות מובטלים" בהודעת העובדים נמסר כי הם "דורשים מכל הגורמים האחראיים, לרבות שר האוצר, משרדי הממשלה וההנהלה להגיע לפתרון דחוף שימנע פיטורי העובדים".

מסגירת מפעל האמוניה בחיפה עומדים להיפגע לא רק תושבי הצפון, אלא גם מאות מתושבי העיר באר שבע המועסקים בחברות קבלן וספקים חיצוניים שעבורם מפעל "חיפה כימיקלים" משמש מקור הפרנסה העיקרי. באם ירוקן מיכל האמוניה ויסגר המפעל באופן סופי, אלפי עובדים ומשפחותיהם יכנסו למעגלי האבטלה והעוני, גזירה שתחול גם על מאות מתושבי העיר באר שבע.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('435530de-e031-4528-a03b-5634a6c854da','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה