המאבק באיכות ההוראה באוניברסיטת בן גוריון לא ממאן להיפסק, וכעת הוא עובר לאפיקים ממוקדים יותר, הפעם במחלקה למדעי המחשב. בשל אי שביעות רצון הסטודנטים מאיכות ההוראה וחוסר קבלת מענה לבעיות שהופנה זה מכבר להנהלת המחלקה, החליטו הסטודנטים לצאת ביום ראשון להפגנה "שקטה", כך הם מכנים אותה, באוניברסיטה. ההפגנה תתקיים בשעות הקבלה של ראש המחלקה, פרופ' ג'יהאד אלסאנע.

לפני כשנה יצאו הסטודנטים במחלקות להנדסה ומדעי המחשב באוניברסיטת בן גוריון להפגנה, שהסיסמא שלה הייתה "רוצים ללמוד, לא לשרוד", שגם היא עסקה באיכות ההוראה באוניברסיטה. את המחאה הסטודנטים ביצעו לפני שנה ביום הפתוח שקיימה האוניברסיטה, במטרה להרתיע ולהתריע את הצעירים שמעוניינים להירשם ללימודים באוניברסיטת בן גוריון מפני המצב הקיים ומפני העתיד לבוא. גם הפעם, מלבד ההפגנה שתתקיים ביום ראשון, יסתובבו הסטודנטים למדעי מחשב משנה ב' וג' בין צעירים שמתעניינים בלימודים במחלקה, ויספרו להם על ההתנהלות המקצועית בה.


התלונות הרבות של הסטודנטים למדעי המחשב עוסקות בעיקרן לחוסר הוגנות בהוראה- אחוז נכשלים גבוה בקורסים, 78%, או לחילופין, ממוצע 25 בקורסים, עובדות שאינן זוכות לטיפול הולם; חוסר הלימה בין רמת הקורסים לרמת הבחינה, כלומר, רמת קורסים נמוכה בעוד שבבחינות הרמה גבוהה; מועדי ב' ברמת קושי גבוהה יותר ממועדי א', בניגוד לתקנון, שמחייב רמת קושי זהה בכל מועדי המבחנים. כמו כן, הסטודנטים טוענים כי עבודות הגשה שהגישו עוד במהלך הסמסטר, טרם חזרו אליהם בדוקות, כמו גם שאלו שכבר הוחזרו, נבדקו באמצעות תוכנת בדיקה שהיה בה באג, כך שהבדיקה עצמה לא הייתה תקינה, דבר שבא לידי ביטוי בציונים הנמוכים שקיבלו הסטודנטים.

טענות אלו ודומות להן, כבר נשמעו בעבר בפני הסגל המקצועי של המחלקה, אך טרם קיבלו התייחסות ומענה. יתרה מכך, בסוף השנה האקדמית שעברה, התקיימה פגישה בין נציגי הסטודנטים והסגל הבכיר במחלקה, בה דנו בטענות השונות והוצגו נתונים שונים של ציוני קורסים משנים קודמות, במטרה להקדים תרופה למכה. אלא שהשיחה, כפי שטוענים הסטודנטים, לא הניבה שום תוצאות בפועל, והמצב נותר בעינו. "שאלה של 30 נקודות נפתרה על ידי ארבעה אנשים מתוך מחלקה של 300 אנשים" סיפר אחד הסטודנטים בשנה ב' במדעי המחשב. "מפריע לי שאני בא לאוניברסיטה ומקיז דם, ברמה שכשאני אחרי מבחן, אני לא יכול לקום מהמיטה כי הרגליים שלי כואבות מרוב הלחץ".

גם במהלך השנה, העלה וועד המחלקה את התלונות בפני הסגל המקצועי ובפני אגודת הסטודנטים שוב ושוב, אך גם הפעם הטענות לא הניבו תוצאות בשטח. "אנחנו לא דורשים רמת לימודים נמוכה, אנחנו לא דורשים הקלה בבחינות ואנחנו לא דורשים פקטורים גבוהים. לא! אנחנו דורשים שהם יבחנו על החומר הנלמד, אני רוצה שיהיו הוגנים איתנו".


כך מסר בתגובה סגן הרקטור וראש היחידה לפיתוח אקדמי וקידום הוראה, פרופ' גדי רבינוביץ': "מתקיימים באוניברסיטה תהליכים רבים לתחקור ושיפור דרכי ההוראה והלמידה ומושקעים בכך מחשבה, מאמצים ומשאבים רבים. האוניברסיטה והמרצים קשובים לסטודנטים ופתוחים לביקורת כערך מרכזי בעולם האקדמי, המתבטא בכך שבכל אלפי הקורסים הנלמדים באוניברסיטה מדי סמסטר כל סטודנט מוזמן להעיר לכל מרצה ומתרגל בסקר הוראה אנונימי ולהעריכם. אלפי המרצים והמתרגלים מתעניינים במה שמעלים הסטודנטים בסקר ובמבט רב שנתי כולל ניכר שיפור בשביעות הרצון של הסטודנטים מההוראה. הנהלת האוניברסיטה פועלת בשיתוף פעולה אינטנסיבי עם אגודת הסטודנטים להגברת הקשב לצרכי הסטודנטים, סיוע לימודי לסטודנטים בדרכים מגוונות, והגברת מחויבות הסגל לסטנדרטים של איכות הוראה, עמידה בנהלים ויחס הוגן לסטודנטים. במהלך תקופת הבחינות מתנהל שיח מסודר בין לשכת הרקטור ומדור אקדמיה באגודת הסטודנטים המקבל פניות סטודנטים לגבי הבחינות. כל פניה נבדקת לגופה ומתוחקרת בהתאם להנחיות של דיקן הפקולטה ובפיקוחו. בהתאם למסקנות הבדיקה מופקים לקחים וננקטות פעולות מתאימות. פעילות הוראה ולמידה אינה מדע מדוייק ויש בה מרכיב משמעותי של אינטראציה אנושית מאתגרת לכל המעורבים בה. היא פעילות שמחייבת התפתחות, למידה וחדשנות מתמדת, כפי שבפועל קורה. המחלקה למדעי המחשב נחשבת בארץ למחלקה מעולה בתחומה, היא מאד מבוקשת ויחס הסגל לסטודנטים בה נחשב למצוין. הלימודים בתחום זה באב"ג ובכלל הם מאד תובעניים וקשה למדי לעמוד בהם ולסיימם בהצלחה. הנהלת האוניברסיטה גאה בסגל ובתלמידי המחלקה למדעי המחשב, רואה בהם מעיין של חוכמה ויצירתיות בעל חשיבות שקשה להגזים בחשיבותה לקידמה המדעית ולהתפתחות הכלכלית של החברה בה אנו חיים".

מאגודת הסטודנטים של אוניברסיטת בן גוריון נמסר בתגובה: "לאורך השנתיים האחרונות, אגודת הסטודנטים מובילה תהליכים לשיפור איכות ההוראה אל מול לשכת הרקטור באוניברסיטה. כחלק מתהליכים אלו דרשנו מהאוניברסיטה והפקולטה להתייחס לבעיית העומס הלימודי במחלקה למדעי המחשב, ואת אחוזי הנכשלים הגבוהים בקורסים בפקולטות להנדסה וטבע, ובפרט בקורסי השירות במתמטיקה. ישנם שינויים רבים שנעשו בתקופת הזמן הזו, כגון שינויים בנוהל הבחינות ופרסום התפלגויות ציונים, וכמו כן יש שיח רציף עם גורמי האוניברסיטה השונים אולם עדיין אנו עדים לתופעות כגון מועדי מבחנים לא תקינים, במיוחד בפקולטה לטבע. כבר מעל לשנה שאנו מלווים את הסטודנטים בפקולטה לטבע בשיח עם הפקולטה, אך לצערנו, על אף כל השיחות ועל אף שהובטח טיפול בנושאים אלו, לא מורגש שיש שינוי מהותי בפקולטה זו. אנו עדיין נמצאים בעיצומו של התהליך והעשייה אינה נפסקת, אנו קראנו ועדיין קוראים לפקולטה לטבע ולהנהלת האוניברסיטה לבדוק לעומק קורסים אלו, על מנת שהבחינה תהיה חלק מתהליך הלמידה האקדמי ולא מכשול בדרך לסיום התואר".