תחקיר מיוחד – לאן תצליחו להיכנס בבאר שבע ללא בידוק בטחוני?

$(function(){setImageBanner('d7c6fad1-4733-4a5e-a918-ead24263e264','/dyncontent/2024/3/5/1d57ccb4-038a-4833-b07f-003c7cecb190.jpg',17582,'כללית 0324 אייטם',525,78,false,33920,'Image','');})

לאן תצליחו להיכנס בבאר שבע מבלי שיבדקו אתכם או את הרכב שלכם? כתבנו שרון טל יצא לתחקיר מיוחד כדי לבדוק האם אפשר להרגיש בטוחים במרכזי הקניות. היכן לא בדקו אותנו כראוי והיכן נעצרנו במיידי? וגם: לאן הגענו וכלל לא היה שומר בעמדה? באר שבע נט בתחקיר מיוחד שכולכם צריכים לצפות בו

את באר שבע והדרום פוקדת בחודשים האחרונים מתיחות ביטחונית קשה, שמעלה שוב את החשש מפיגועים ואירועים חבלניים. מאז הפיגוע בתחנה המרכזית ב-2015, נראה כי באר שבע נכנסה לעידן בטחוני חדש, כשמפגעים פעלו לתכנון פיגועים רצחניים נגד חיילים ואזרחים, אך אלה סוכלו ברגעים האחרונים על ידי כוחות הביטחון.

בחלק מן המקרים כן מתבצעת בדיקה של רכבים. צילום: שרון טל 

רק בחודשים האחרונים סוכלו מספר פיגועים בגזרת באר שבע. האחד בחודש יולי 2016, בו התקבל דיווח על זוג מפגעים מהכפר יאטה ליד חברון, שעושים דרכם לבאר שבע. בעקבות הדיווח הוקמו מחסומים משטרתיים וסוכל הפיגוע. הפיגוע השני שסוכל הוא באולם האירועים "נרניה", בו תכננו ארבעה ערבים תושבי עזה ותושבי הנגב, לטבוח בחוגגים באולם האירועים. הפיגוע השלישי, תוכנן על ידי סגן מנהל סניף "קינגסטור", תושב באר שבע בשם מוחמד מצרי, שעמד בראש חוליית טרור ותכנן פיגוע חטיפה נגד חיילי צה"ל בשטחי הנגב. לאחרונה נעצר חשוד נוסף, קרוב משפחתו של המחבל מהתחנה המרכזית, לאחר שתקף מאבטח וחטף את נשקו, הוא נעצר רק 100 מטרים ממתחם "מבנה".

בעקבות מאורעות החודשים האחרונים החלטנו ב'באר שבע נט' על תחקיר מקיף, שמטרתו לבחון את מידת הבידוק הבטחוני של העוברים ושבים הנכנסים למרכזי הקניות המרכזיים בעיר באר שבע, להם מערך בטחוני אישי למתחם. בשבועות האחרונים ביקרנו בארבעה ממרכזי הקניות המרכזיים בעיר, בהם חולפים עשרות אלפי תושבי העיר וסביבתה מדי יום: קניון עזריאלי הנגב, ישפרו פלאנט, הגרנד קניון, והתחנה המרכזית. בכל אחד ממרכזי הקניות ביקרנו מספר פעמים, כדי לבדוק האם אנו עוברים בדיקה ביטחונית, או שמא אנו מצליחים להיכנס עם רכב או רגלית, ללא בדיקה כלל.

צפו בתחקיר: לאן תצליחו להיכנס בבאר שבע ללא בדיקה ביטחונית?

צילום ועריכת וידאו: שרון טל

 

קניון עזריאלי הנגב – באר שבע

בשבועות האחרונים ביקרנו בקניון עזריאלי הנגב מספר פעמים, בהן נכנסנו דרך כניסות שונות, רגלית וברכב אל אחד מהחניונים של הקניון. מהתחקיר שביצענו עלה כי בחלק מן הפעמים אכן נבדקנו. עם זאת, בחלק מהמקרים הצלחנו להיכנס אל שטח הקניון ללא בדיקה ביטחונית כלל, בין אם רגלית או לשטח החניון.

כך כשניסינו להיכנס עם רכב, הצלחנו לחדור מספר פעמים לשטח החניון ללא בדיקה של תא המטען. בחלק מן המקרים, אכן פתחו המאבטחים את תא המטען כמקובל בבדיקה ביטחונית. בחלק מהמקרים שאלו לשלומנו או אם יש בידינו נשק, וכשהשבנו שלא, נכנסנו ללא בעיה. כששאלנו בקרב מאבטחים בהווה ובעבר, מתברר כי זהו נוהל מקובל שנועד לשים לב האם הנהג לחוץ, חלקם אף אמרו כי הם מנסים לזהות מבטא.

לאחר שעברנו את בדיקת הרכב פנינו לעבר אחת הכניסות בקניון, בציפייה לבדיקה ביטחונית. עם זאת, בחלק מהמקרים המאבטחים כלל לא הואילו לבדוק אם יש בידינו נשק, אלא רק שאלו לשלומנו כך שנכנסנו לשטח הקניון ללא בדיקה כלל. ראוי לציין כי בחלק מהמקרים, אכן העבירו גלאי מתכות על גופנו כדי לוודא שאיננו נושאים נשק.

 

בעקבות התחקיר גילינו כי מערך האבטחה של קניון עזריאלי הנגב מקפיד רק בחלק מהמקרים על בידוק של רכבים ושל העוברים ושבים הנכנסים רגלית לשטח הקניון. עם זאת, הקניון מראה בשנים האחרונות מגמת שיפור. ב-2011 פורסם תחקיר על מחדל חמור במערך האבטחה, כאשר אחת העמדות נותרה ללא מאבטח ומאז נראה כי המסקנות הוסקו ומהסקירה נראה כי קיימים מאבטחים בכל העמדות בכל רגע נתון.

בבדיקה שביצענו בשבועות האחרונים גילינו כי מאבטחים אכן הוצבו בכל הכניסות לקניון, וכי הם מקפידים להתבונן בנכנסים כדי לזהות אדם חשוד, אם כי לא כולם עוברים בידוק בטחוני. 

מקניון עזריאלי הנגב נמסר בתגובה: "יש לנו חברת אבטחה שאחראית על אבטחת הקניון, מפאת סודיות הדבר, איננו יכולים לפרט בעניין". 

 
ישפרו-פלאנט באר שבע

מתחם הישפרו פלאנט בבאר שבע שנחנך לפני פחות משנה, הוא אחד ממרכזי הקניות הגדולים בעיר. כחלק מתחקיר המקיף ביקרנו במתחם ה"ישפרו פלאנט" מספר פעמים כדי לבדוק את רמת האבטחה של המתחם. שמחנו לראות כי אכן בכל פעם, בכל אחת מן הכניסות אנו מתבקשים בנימוס על ידי צוות האבטחה להניח את חפצינו על העמדה ולעבור בדיקה ביטחונית. בהתייחס לבדיקת רכב, החנייה במתחם היא חיצונית ולכן לא עולה חשש לכניסה למתחם עם רכב חבלני. לכן, התחקיר מראה באופן חד משמעי כי מתחם ה"ישפרו פלאנט" הוא אחד ממתחמי הקניות הבטוחים בעיר באר שבע.

ישפרו פלאנט באר שבע צילום יח''צ

 

ממנכ"לית ישפרו פלאנט, פאני ברביבאי בחוס נמסר בתגובה: "אנחנו פועלים על פי הנחיות  המשטרה ופק"מ לאבטחת המקום. כל אדם הנכנס למתחם ה"ישפרו פלאנט" מתבקש לעבור בדיקה ביטחונית, כולל אותי מנכ"לית המתחם, שלעתים מתבקשת לעבור בדיקה ביטחונית כי לא כלל המאבטחים מכירים אותי אישית. המאבטחים שלנו עוברים תדריכים והכשרות בהתאם להנחיות המשטרה ומוכנים להגיב לכל אירוע".

"מעבר לפן האבטחה, בישפרו פלאנט אנו דואגים לשתף את כלל העובדים, מהראשון ועד האחרון בכל המתרחש ועתיד להתרחש בישפרו פלאנט. אנו עורכים מידי שבוע פגישות שמטרתן לחדד נהלים ולבדוק אחר דרכים לשפר את חווית הקונה, בין אם זה בניקיון, בנראות, באפשרויות הפנאי או באבטחה. ביטחון ציבור הקונים שלנו הוא בראש סדר העדיפויות".

 

"גרנד קניון" באר שבע

הגרנד קניון בבאר שבע הוא הקניון הגדול במזרח התיכון, מרכז מסחרי שמתפרש על שטח עצום ומושך אליו עשרות אלפי תושבים. בשבועות האחרונים הגענו לגרנד קניון והתאכזבנו לגלות את הקלות בה ניתן להיכנס לשטח הקניון ללא בדיקה ביטחונית.

במהלך התחקיר שביצענו בקניון, הצלחנו להיכנס עם רכבים אל אחת מקומות החניון התת קרקעי. בכניסה לחניון התת קרקעי נתקלנו בשומר וציפינו לבדיקה ביטחונית, אך התאכזבנו לגלות במרבית המקרים כי אנו יכולים להיכנס ללא שום קושי. ראוי לציין כי בחלק מהמקרים אכן שאלו אותנו לשלומנו, ובחלק מן המקרים שאלו אם יש בידינו נשק. מתוך למעלה מעשרה ביקורים שונים, רק בפעם אחת טרח השומר לפתוח את תא המטען כדי לבדוק אחר חפץ חשוד, כמקובל בבדיקה ביטחונית.

באשר לכניסה רגלית, ברוב המקרים שאלו לשלומנו או אם אנו נושאים נשק, כשעברנו דרך גלאי המתכות המוצב בכניסה. באחד המקרים, כשהגענו לאחת הכניסות גילינו כי כלל לא עומד שומר, כך שיכולנו להיכנס אל הקניון באופן חופשי, מבלי שאף אחד לא רק שלא בודק אותנו, אלא אף אחד גם לא מבחין שנכנסנו לקניון. מדובר במחדל אבטחה שבקלות יכול להסתיים בתוצאות קטלניות, במידה ורוצה רעות מעוניין להיכנס לשטח הקניון מבלי שיבחינו בו.

גרנד קניון באר  שבע. צילום: יח''צ

 

הגרנד קניון בבאר שבע הוא מרכז הקניות הגדול ביותר במזרח התיכון, אך המחדל שהתגלה מעלה חשש גדול לשלום ציבור הלקוחות המבקרים בו.

מ"גרנד קניון" באר שבע נמסר בתגובה: "גרנד קניון עובד על פי הנחיות משטרת ישראל, כאשר הצוות מונחה להגביר בידוק או סד"כ על בסיס המצב הבטחוני. פק"מ אבטחה גרנד קניון אושר ע"י משטרת ישראל הן בסדר הכוחות והן בשיטת בידוק אחר סימנים מחשידים. עצם כך שנשאלתם לא משנה תוכן השאלה, מהווה בדיקה שלעצמה במטרה לזהות סימן מחשיד על הנכנס".

בגרנד קניון ציינו כי "צוות האבטחה הוכשר והוסמך ע"י בית ספר להכשרה וע"פ משטרת ישראל לביצוע בידוק בשיטת הסמחי"ם. צוות האבטחה למד והוכשר לזהות סימן מחשיד על הנכנס, בכך שהוא מבצע תשאול. הבידוק בשיטה זו מתבצעת לכניסת רכבים והולכי רגל – תוך תשאול והזמת חשד. פתיחת תא מטען של רכב לא מעידה על כך שנעשה בידוק בטחוני. במידה ועולה חשד על המבקר המאבטח מבצע בידוק ע"פ ההנחיות והנהלים. עכב כך ההתמקדות היא על האדם עצמו בניסיון למצוא חריג והזמת החשד".

עוד הוסיפו בגרנד קניון:  "ללא קשר למצב הביטחוני צוות האבטחה מתודרך להגברת הערנות ודריכות מבצעית לאורך כל השנה. צוות האבטחה עובר תדרוך מדי בוקר וכן מבוצעים תרגילים ותרגולות לאורך כל שעות הפעילות של הקניון. צוות האבטחה עושה את המקסימום למנוע אירוע פח"ע בקניון ובמקביל מטפל באירועים פליליים. זאת, כאשר האינטרס הכללי הוא שלא יאונה כל רע לכל באי הקניון והסביבה שלו. בנוסף לתוכנית – מתבצעים סריקות בחניונים הפנימיים והחיצוניים לאתר חריגות. צוות האבטחה בקניון עושה עבודת קודש במניעת אירוע פח"ע בתוך הקניון - תוך נקיטת משנה זהירות כלפי האוכלוסייה בעיר באר שבע".

 

התחנה המרכזית – באר שבע

באוקטובר 2015 פקד את באר שבע אירוע מזעזע. מחבל בדואי - מהנד ח'ליל סאלם אלעקבי מפזורת חורה ליד צומת שוקת, הגיע לתחנה המרכזית בבאר שבע חמוש באקדח ובסכין, ירה למוות בחייל צה"ל, חטף את נשקו ופתח בירי אל העוברים ושבים, כשדקות לאחר מכן חוסל על ידי כוחות הביטחון. המחבל הותיר עשרה בני אדם פצועים, שלושה מהם באורח קשה, וחייל צה"ל הרוג.

במסגרת התחקיר, החלטנו להגיע אל מתחם התחנה המרכזית בבאר שבע כדי לבדוק מה השתנה מאז, והאם הפעם נצליח להיכנס לשטח התחנה ללא בדיקה ביטחונית. בבדיקה שעשינו מספר פעמים, גילינו לשמחתנו כי במקום מערך אבטחה מעובה ודרוך לכל תרחיש.

לתחנה המרכזית אי אפשר להיכנס בלי בדיקה בטחונית. צילום: ויקיפדיה

  

גילינו כי לא רק שאנו מתבקשים לעבור בדיקה ביטחונית, אלא שבאחת הפעמים שניסינו לעבור ללא בדיקה נעצרנו במיידי על ידי המאבטח שלקח מאיתנו את המצלמה אותה הסתרנו, והזעיק את קצין הביטחון של התחנה. קצין הביטחון, רז פרץ הגיע תוך שניות ומיהר לתחקר אותי (ש.ט) לעומק על העניין ולהראות הוכחות מקצועיות.  

לאחר שנעצרתי בכניסה, החלפתי מספר מילים עם רז פרץ, קצין הביטחון של התחנה המרכזית, שסיפר שמאז הפיגוע בתחנה המרכזית הרבה השתנה: "מאז הפיגוע בתחנה המרכזית, הוחלף כל מערך האבטחה בתחנה המרכזית בבאר שבע, הוחלפו מאבטחים ומנהל הביטחון של התחנה, מה שבא לידי ביטוי באופן הבידוק בשטח. אנו מקפידים מאוד על בדיקה של כל אדם שנכנס לשטח התחנה ומוכנים לפעול בכל תרחיש כדי למנוע כל תרחיש שעלול לפגוע בציבור המבקרים בתחנה המרכזית".

אורית כץ, מנכ"לית התחנה המרכזית מסרה בתגובה: "התחנה היא גוף מונחה משטרה ואנו עובדים לפי תוכנית אבטחה מאושרת. אנו מחוייבים בבדיקה של כל אדם כשההנחייה היא למקסם את הבידוק, למעט כוחות הביטחון להם כניסה חופשית בהצגת תעודה".

מה השתנה באבטחה בתחנה המרכזית מאז הפיגוע ב-2015?

"מאז הפיגוע ב-2015 וגל הטרור עודכנה תוכנית האבטחה וכן הוחלפה חברת האבטחה, זאת כתוצאה משיתוף פעולה עם המשטרה ועם יועצים מהשורה הראשונה. חברת האבטחה בתחנה המרכזית עובדת בתיאום עם המשטרה ומסייעים להם במעצר חשודים במתחם התחנה ומחוצה לה. חשוב לציין כי השיפור במערך האבטחה הוא לא רק בגלל הפיגוע, אלא מתוך הבנה שיש לפעול בכל עת לאבטחתם של באי המקום. אנו משקיעים משאבים ומאמצים רבים, והתוצאות מדברות בעד עצמן".  

נראה כי הרבה השתנה בתחנה המרכזית מאז אותו פיגוע רצחני באוקטובר 2015. מהתחקיר שביצענו בתחנה המרכזית עלה כי כניסה לתחנה עם נשק או אפילו ללא בידוק בטחוני הינו קשה ביותר, לכך ניתן לראות הוכחות בשטח.


הכניסה הראשית בתחנה המרכזית. צילום: שרון טל

  

בשנה האחרונה נעצרו בתחנה המרכזית מספר חשודים. כך לדוגמא, בשנה שעברה עצרו מאבטחי התחנה המרכזית שני שוהים בלתי חוקיים תושבי חברון שנכנסו למתחם התחנה המרכזית והעלו את חשדם, לאחר שאחד מהם היה לבוש כיפה וציצית. בנוסף, עצרו המאבטחים בדואי תושב הפזורה כאשר בעת הבידוק הבטחוני נתגלה סכין בתיקו. במקרה נוסף שעתיים לאחר מכן, נתפס שוהה בלתי חוקי נוסף בתחנה. המקרים הללו מוכיחים כי התחנה המרכזית בבאר שבע עברה מהפך בתחום האבטחה. תושבי באר שבע וסביבתה המגיעים לתחנה המרכזית, יכולים להרגיש בטוחים שאכן כל אדם עובר בדיקה וכי מאבטחי המקום מיומנים לטפל בכל אירוע, פלילי או חבלני.

ממצאי התחקיר נאספו לאורך מספר שבועות בהם ביקרנו במרכזי הקניות השונים מספר פעמים על מנת לאשש את תוצאותיו.

חשוב לציין כי אין בכוונת תחקיר זה לפגוע חלילה בבעלי העסקים באף אחד ממרכזי הקניות שנבדקו, אלא להעלות את סוגיית המתיחות הביטחונית עמה חיים תושבי באר שבע והדרום מידי יום כשהפיגוע הבא הוא רק עניין של זמן.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('8c1d131e-2725-4e9e-9b0e-324c7de82f67','/dyncontent/2024/3/17/a7a9b135-4a9e-4155-bd24-72abff96bf88.jpg',17627,'מכללה טכנולוגית 0324 אייטם',525,78,true,33922,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('8c1d131e-2725-4e9e-9b0e-324c7de82f67','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,true,33922,'Image','');},7]]);})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה